szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az út szélén álló rendőr a magyar állam egyetlen megoldása minden ilyen problémára 2025-ben is, kivéve, ha a Pride betiltásáról van szó – írta a fővárosi képviselő.

Elutasította Pintér Sándor belügyminiszter azt a javaslatot, amely alapján a közterületi, és a buszok, villamosok elején található kamerák felvételei segítségével lehetett volna bírságot kiszabni közösségi közlekedést szabálytalanul akadályozó, vagy szabálytalanul közlekedő járművek vezetőire – adta hírül Vitézy Dávid, a főváros Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának elnöke.

Vitézy azt írta, hogy a Fővárosi Közgyűlés az ő javaslatára élt a javaslat felterjesztésének jogával még tavaly ősszel, erre kaptak most nemleges választ.

„Furcsa egy hely ez a Magyarország: míg egy betiltott gyülekezésen résztvevőket arcfelismerő kamerával lehet 200 ezerre büntetni, addig a közösségi közlekedés akadályozása miatt rendszámfelismerő kamerával nem lehet szabálysértési bírságot kiszabni továbbra sem” – kommentálta a döntést. Aztán emlékeztetett, hogy korábban erre volt lehetőségük az önkormányzatoknak, „mígnem Tarlós István korábbi főpolgármester – egy családi tapasztalata nyomán – kezdeményezte a közterület-felügyeletek kamerás szankcionálási jogának megszüntetését”.

Mire (nem) használhatja a rendőrség az arcfelismerést?

A mesterséges intelligenciával működő arcfelismerő programok rendvédelmi használata Amerikától Kínáig számos ellentmondást szül. Az EU alapvetően korlátozza a módszert, ám a rendészeti és nemzetbiztonsági célra kiskaput hagy, és ezzel a lehetőséggel egyre többen szemezgetnek.

A rendészetek azóta kizárólag személyes úton szabhatnak ki közlekedési bírságot, ami szerinte kevéssé életszerű egy ekkora városban. „Pedig a rendőrség által működtetett és a Főváros, illetve a kerületek által finanszírozott traffipaxok hatására egy év alatt is látható mértékben csökkenésnek indult az amúgy kirívó mértékű gyorshajtás Budapesten – az automatizált szankcionálás visszatartó ereje igenis működik” – magyarázta.

A bejegyzéséhez egy fotót is mellékelt arról, hogy a 212-es busz nem tud beállni a megállóba egy ott parkoló autó miatt. „Egy ember érdeke írja felül ilyenkor 60-100 buszon utazóét.”

Arról is írt, hogy léteznek az ilyen, egyébként mindennapos helyzetekre technológiai megoldások, az Egyesült Államok több városában például „a buszok elejére szerelt és mesterséges intelligenciával támogatott kamerák automatizáltan indítják meg a szabálysértési eljárásokat a megállókba parkoló és a buszsávot jogosulatlanul használó járművek vezetőivel szemben.

Nálunk azonban ez mind tilos, az út szélén álló rendőr a magyar állam egyetlen megoldása minden ilyen problémára 2025-ben is a belügyminiszter levele szerint. Kivéve persze, ha a Pride betiltásáról van szó.”

Ezzel számoljon mindenki, ha elmegy a Pride-felvonulásra – jogi kisokost állítottak össze a civilek

Nem kell aggódni, az erkölcsi bizonyítványba nem került be a Pride-bírság, az arcfelismerő-rendszert nem érdemes megpróbálni orvosi maszkkal kijátszani.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!