szerző:
Tóth Sándor
Tetszett a cikk?

Vajon mi születhet a legnevesebb sörfőző mesterek meg a világelső séf és étterme sommelierjeinek összefogásából? Egy olyan spanyol sörkülönlegesség, amelyet pezsgősüvegbe palackoztak.

Az alig egy hónapja bemutatott újdonság az Estrella Damm Inedit. Az Ibériai-félszigeten és sok más országban is népszerű Estrella Damm név ismerősen ismerősen cseng az igazi sörkedvelőknek. Az új csúcsital gyártója a nagy múltú barcelonai (pontosabban El Prat de Llobregat-i) Damm Sörgyár. Az idén 133 éves sörfőzdét August Kuentzmann Damm alapította 1876-ban. A mára Spanyolországban piacvezető márkának számító sört több mint 40 országba exportálják. A gyártók nemcsak az aranysárga nedű minőségére, hanem külcsínére is sokat adnak. Talán a folyamatos megújulás igénye vezethetett oda, hogy a most debütált Inedit palackja inkább pezsgőt sejtet, mint sört. A karcsú, sötét üvegen majdnem csak az aranysárga csillag jelzi a márkához tartozást.

Inedit. Nem az, aminek látszik
© Estrella Damm
Az Inedit fúziós munka eredménye: a Damm sörfőző mesterei és a katalán szakácskirály, Ferran Adriá meg csúcséttermének, az El Bullinak Juli Soler irányította sommelier-csapata szövetkezett az előállításra. Az új sört fehérboros pohárban szervírozzák, s állítólag műfajának olyan ritka képviselője,amely harmonizálhat minden étel ízével, ezért az egyes fogások közt nem kell italt váltani. Vagyis egy igazi jolly joker.Jellemzői közül a magas intenzitást, összetett aromát, krémes-friss textúrát, lágy-szénsavas habzást, hosszan tartó, kellemes ízhatását emelik ki. Alkotóelemei egyszerűek, nem képeznek hétpecsétes titkot: árpamalátából, búzából, komlóból, élesztőből és vízből készül. Igaz, különlegesen, korianderrel, narancshéjjal, s édesgyökérrel aromásítják. Két űrméretű palackban - 0,75 és 0,5 literes -kerül forgalomba. Egyelőre csak éttermekben, szaküzletekben és az El Corte Inglés áruházlánc üzleteiben lehet hozzájutni.

Az Inedit külföldi bemutatását maga Ferran Adriá „vezényelte” májusi útja során az Amerikai Egyesült Államokban (ekkor adták át neki az Amerikai Kulináris Intézet Augie díjával járó Év Séfje címet). A New York-i prezentáció helyszíne a gasztronómiai referenciahelynek számító Blue Hill (séfje Dan Barber) étterem volt. Az amerikaiak érdeklődését sikerült felkelteni a sörkülönlegesség iránt, ami természetesen jelentős üzleti lehetőségeket von maga után. A márkát 2007 óta forgalmazzák a spanyolok az USA-ban. Jelen vannak vele a tengerentúli ország minden államában. Kedveltségét jól bizonyítja, hogy fogyasztása az USA-ban a megjelenés óta 30 százalékkal növekedett, s jelenleg egymillió palackot adnak el belőle.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Tech

Miért szeretjük a sört?

Müncheni élelmiszerkémikusok rájöttek, hogy az ember a nyelv mely érzékelőivel észleli, és hogyan dolgozza fel a sör keserű ízét.

Vétek György Gasztro

A tejesember söre

Bő ötven évvel ezelőtt a belga sörfőzők szinte észre sem vették, de majdnem megfeledkeztek a több évszázados múltra visszatekintő búzasörükről. Szerencsére azonban jött egy tejesember, aki figyelmeztette őket.