szerző:
T. K.
Tetszett a cikk?

Az üvegtetőn beömlő napfényben aranyosan csillogó olajos és mézes üvegek, fehér kabátban sürgő-forgó szakácsok, citrom- és vaníliaillat. Nem, nem egy csillagos konyhán járunk.

Tesztkonyha a Gruner + Jahr német kiadóvállalatnál, ahol a kollegák éppenséggel nem bolti bejglit, vagy hurka-kolbászt tesztelnek egy neonfényben vibráló, szűkös helységben, a fokhagymától bűzlő, spenótpöttyös mikró, leharcolt kávéfőző, és többhetes menzás leleteket őrző hűtők társaságában. Kinek a pap, kinek a paplan.

  Amint azt a Hamburger Abendblatt beszámolójából megtudtuk, a  német kollegáknál jellemzően a saját fejlesztésű recepteket teszteli egy tekintélyes csapat, vagyis: egy tucat szakács süt-főz napi rendszerességgel, méghozzá tizenegy, profi konyhagépekkel felszerelt konyhabokszban, hogy kiszolgálja a kiadó számos női és gasztronómiai témájú magazinját, köztük a németet bíró magyar - főleg - nőneműek körében talán legismertebb  Brigitte -t, az  Essen&Trinken -t, illetve az online receptoldal best off-jaként kiadott  Chefkoch vagy a gourmet-szakácsoknak szánt  Deli magazint. Ilyenkor március második felében már a júniusi lapokra készülnek: virslisaláta, zöldsaláta, tojássaláta, rebarbara saláta és salátasaláta, egyszóval gyúrás a bikiniszezonra.

abendblatt.de

  Az alapanyagokat a szakácsok maguk szerzik be a piacról és a szupermarketből, esetleg néha az internetről. Minden ételt háromszor főznek meg: először az ötletgazda szakács, másodszor egy gyakornok grammról grammra ugyanazokból a hozzávalókból, a sütési, főzési idők, hőmérsékletek pontos betartásával; harmadszorra pedig, hogy lefotózzák. Két stúdióban készülhetnek a képek profi fotós és foodstylist közreműködésével, ám a főszereplő mindvégig az étel. Nem reklámfotó előállítása a cél, hiszen az olvasó úgyis észreveszi a csalást, ha maga is kivitelezi a receptet.

  S hogy kik a szakácsok ebben a kiadói álomkonyhában? Van köztük profi séf, mint Marcel Stout vagy Michael Wolken, aki 14 éve vezeti a tesztkonyhát -, de pályamódosító közgazdász és gasztro bloger is,  mint afféle rendes gasztroműhelyben. Idevonzotta, és itt tartja őket, hogy szinte korlátlanul kiélhetik a kreativitásukat. Mert míg egy étteremben tanácsos a közönség-kedvenceket folyamatosan étlapon tartani, addig a kiadóban nap mint nap újabb és újabb ötletekkel lehet és kell is sziporkázni. A szerkesztőkből, szakácsokból, fotósokból és foodstylistokból álló team pedig kiválasztja, mi kerüljön ezekből a lapokba. Amúgy 40 főt bármikor vendégül tudnak látni, csak úgy a la natur, bocs, a la carte.

  A végére már csak egy kérdés marad: újságírók vagy szakácsok szeretnénk-e lenni egy ilyen kiadónál? Leginkább tesztevők.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!