szerző:
euractiv/hvg.hu
Tetszett a cikk?

Véget vetne a benzinturizmusnak, s ezzel jelentősen csökkentené a környezeti ártalmakat az Európai Bizottság egyik most ismertetett javaslata, amely az üzemanyagra kirótt fogyasztási adót tekinti a helyzet kulcsának.

Kamionok valahol Európában.
Az olcsó üzemanyag eltéríti őket
© Fazekas István
A javaslat abból indul ki, hogy a tagállamok között esetenként jelentős eltérések vannak az üzemanyagot terhelő adók mértékében, s ez torzítja a liberalizált belső piacon kialakult versenyhelyzetet. Ugyanakkor „üzemanyag-turizmushoz” vezet: bizonyítható, hogy az áruszállító tehergépkocsik aszerint alakítják útvonalukat, hogy hasznukra váljon az egyes tagállamok alacsony üzemanyagadója. Ezzel a környezetszennyezés bizonyos útvonalakat fokozottan sújt.

„Meggyőződésem, hogy a szabad versenyre nyitott európai szállítási piac nem viseli el, hogy szélsőséges különbségek legyenek a tagállamok által alkalmazott üzemanyagadó-mértékek között. Ez jelentős torzulást okoz, és munkahelyeket is veszélyeztet. Az is fontos, hogy a szállításra vonatkozó javaslatok hozzájáruljanak a melegházhatású gázok kibocsátásának csökkentéséhez, hiszen a közúti áruszállítás felelős a 25 tagú EU-ban kibocsátott széndioxid mennyiség 19,3 százalékáért” – fejtette ki Kovács László vám- és adóügyi EU-biztos.

A fogyasztási adó egy szállítási cég költségeinek 18 százalékát teszi ki, az olcsóbb üzemanyag vásárlása így döntő fontosságú. A nagy teherszállító járművek egy tanknyi üzemanyaggal 1500-3000 kilométeres távot tesznek meg. Emiatt a nemzetközi fuvarozók vagy azok a szállító cégek, amelyek országhatár közelében működnek, kihasználhatják a fogyasztási adóban jelentkező eltérést.

Megdöbbentő, hogy a szállítók összességében évente több millió kilométerrel vezetnek többet csak azért, hogy olcsóbb üzemanyagot vásárolhassanak.

A szállítási szolgáltatás teljes liberalizációjával egy időben a belső piac zökkenőmentes működését akadályozó tényezőként jelentkezik az üzemanyag-illeték harmonizációjának hiánya. A kereskedelmi célt szolgáló üzemanyagok adójával kapcsolatban először 2002-ben jelent meg egy javaslat, amelyet 2005-ben visszavontak azt követően, hogy a Bizottság bejelentette abbéli szándékát, hogy átfogó hatástanulmány alapján tervez jogszabályt alkotni az ügyben.

A Bizottság közleményben vállalta, hogy megvizsgálja a tagállamok által alkalmazott üzemanyag-illetékek közötti eltérések csökkentési módozatait. A szabályozás előkészítésekor messzemenően figyelembe veszik a nemzetközi környezetvédelmi egyezményeket, így a kiotói egyezményben vállalt kötelezettségeket.

Egy másik közleményben a Bizottság kifejezte szándékát, hogy még ebben az évben javaslatot tegyen a kereskedelmi dízelolaj adója ügyében. A vonatkozó jelenlegi európai szabályozás 2003 óta van érvényben.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Kovács Lászlóval egyeztetne a Fidesz az áfacsökkentésről

A Fidesz a lakásfelújítás és a szociális lakásépítés áfájának csökkentése ügyében egyeztetést javasol európai parlamenti képviselői és Kovács László, az Európai Bizottság adóügyi biztosa között - közölte Varga Mihály, az ellenzéki párt alelnöke hétfői sajtótájékoztatóján.

MTI Itthon

Útdíjat rónának ki a kamionokra a főutakon

A sztrádákról az autóutakra és az országos főutakra is kiterjesztené az útdíjat jövő év április elsejétől a 12 tonna feletti teher-gépjárműveknél a kormány - mondta Bozzay Erika, a Gazdaság és Közlekedési Minisztérium főosztályvezetője egy pénteki tanácskozáson Budapesten.

eurohirek.hu Világ

Kovács László is harcol a hamis Viagra ellen

Az Európai Bizottság szerint - élén a vámügyekért felelős Kovács Lászlóval - sürgős intézkedésekre van szükség a hamis ételek, gyógyszerek és gyermekjátékok egyre nagyobb száma miatt.

MTI Gazdaság

Kovács László az európai légitársaságokért aggódik

A szegény országok pénzügyi megsegítésének a növelése érdekében tervezett kerozin-adó bevezetése hátrányos helyzetbe hozná az EU légitársaságait, ha az elképzelés nem kap szélesebb körű nemzetközi támogatást - jelentette ki Kovács László, az Európai Bizottság adóügyekért és vámpolitikáért felelős tagja Berlinben, miután megbeszélést folytatott Hans Eichel német pénzügyminiszterrel.

MTI Gazdaság

Lanyhul a határmenti benzinturizmus

Horvátországba, Szlovákiába és Romániába már nem térül meg egy tank benzinért kiutazni a magyar állampolgároknak, az Ukrajnából behozott üzemanyaggal azonban még megéri a csempészeknek kockáztatni.

euractiv/hvg.hu Gazdaság

Kovács László az EU vámpolitikájáról

Az EU vámpolitikájának legfőbb feladata a törvényes kereskedelem könnyítése, illetve a közösség védelme a hamis áruk, a dömpingárak és a terrorizmus ellen – jelentette ki Kovács László pénteken Egerben. Vagyis gyors, hatékony és olcsóbb vámügyintézés bevezetése szükséges.

automenedzser.hu Autó

Tizenhat tipp, hogyan spórolj a benzinnel

Sok kicsi sokra megy, szabad szemmel is látszik, hogyan kúszik lassan fel a benzin ára. A nyár folyamán hozzá kell szoknunk, hogy a térségben továbbra is a legdrágábban, 300 forint felett kaphatunk egy liter benzint. Íme tizenhat ötlet, hogyan spórolhat az üzemanyaggal.