szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Hétfőtől az Atlant-Szojuz (Alant-Soyuz), a moszkvai városi önkormányzat tulajdonában lévő társaság vette át a Krasznojarszkije Avialinyii (KrasAir), a volt AiRUnion szövetség legnagyobb társaságának járatait, és a nyári menetrend életbe lépéséig működteti azokat.

Ljudmilla Ganzsurova, a KrasAir szóvivője az Interfax hírügynökségnek azt mondta, hogy Moszkvába az első járat Krasznojarszkból hétfőn este érkezik, és kedden reggel indul vissza.

A KrasAir járatai október legvégén teljes egészében leálltak pénzügyi problémák miatt, de november első napján a válságkezelési terv értelmében az Atlant-Szojuznak kellett volna átvenni a járatokat. Nem volt azonban utas, mivel az illetékes repülésügyi hatóságok a KrasAir, továbbá az AiRUnion Domogyedovszkije Avialinyii (DAL) és Szamara (Samara) társaságainak pénzügyi okokból történt sorozatos leállása nyomán már augusztusban megtiltották, hogy ezek járataira a téli menetrend életbe lépése utáni időszakra jegyeket adjanak el.

November 1-vel a repülésügyi hatóságok megvonták az AiRUnion KrasAir és DAL társaságaira vonatkozó működési engedélyét, a Szamaráét már korábban bevonták.

Az Atlant-Szojuz hamarosan újra indítja a Kraszer norilszki, dusanbei, taskenzti és pekingi járatát is - mondta a szóvivő.

Az Atlant-Szojuz, az AiRUnion-társaságok és több állami társaság összevonásával a Rosztyehnologii állami korporáció keretében hatalmas állami légitársaságot hoznak majd létre.

Ganzsurova szerint a KrasAir igazgató tanácsa rendkívüli közgyűlést hívott össze. A szavazati joggal rendelkező részvényesek névsorát a cégjegyzék október 29-i nyilvántartása szerint állították össze, s a tájékoztatásban felsorolt legnagyobb részvényesek között már nem szerepelnek az Abramovics fivérek.

Az AiRUnion szövetséget eredetileg azért hozta össze Abramovics, hogy az többségében magánkézben lévő társasággá alakuljon és hamarosan az állami Aeroflot konkurense legyen, ez állt Vlagyimir Putyin akkori elnök tavaly májusi rendeletében is. Később azonban az Állami Vagyonkezelő által megrendelt könyvvizsgálat a szövetség három társaságában olyan állami többséget mutatott ki, amelyet a magánrészvényesek nem tudtak kiegyenlíteni. Az azóta az egész orosz polgári légi közlekedést sújtó válság elsőként a nem elég szilárd struktúrájú szövetséget érte utol.

Borisz Abramovics - aki fivérével az Airbridge cégben lévő része folytán a Malév 49 százalékos tulajdonosa - a Vedomosztyi című orosz üzleti lapban október 13-án megjelent interjújában hangsúlyozta: az AiRUnion szövetség és a Malév között összefüggés nincs, az egyik nem érinti a másikat, mivel nem visznek pénzt az egyik társaságból a másikba. Kijelentette azt is: nem áll szándékában eladni a Malévban tartott részét.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Abramovics nem is vihetné a Malévot az AiRUnionba

A Malévot Borisz Abramovics nem viheti az AiRUnionba, mert ezt nem teszik lehetővé a magyar törvények és a kötelezettségek, amelyeket az Abramovics-fivérek a magyar társaság 49 százalékának megvásárlásakor vállaltak – mondta el az AiRUnionnál egy neve mellőzését kérő forrás az RBK Daily című moszkvai gazdasági napilapnak.

MTI Gazdaság

A KrasAir tavaly óta nem fizeti az IL-repülőgépek lízingdíját

Az orosz Ilyushin Finance Co., repülőgépeket kölcsönbérletbe adó, túlnyomórészt állami tulajdonban lévő társaság visszakövetel két Il-96 típusú repülőgépet a KrasAir légitársaságtól, mivel az 2007 óta 18 millió dollár lízingdíjjal hátralékban van, jelentette pénteken a Kommerszant című orosz lap.

MTI Gazdaság

Az AiRUnion a csőd szélén áll?

Az AiRUnion légi szövetség a csőd szélén áll – állapította meg pénteki számában az RBK Daily című üzleti napilap, s annak a gyanújának adott hangot, hogy a helyzetet a többségi magánrészvényesek idézték elő. Más lapok azonban arra hívták fel a figyelmet, hogy az orosz légi közlekedés több általános problémája – így a kerozin rendkívül magas ára is – hozzájárult a helyzet kialakulásához.

MTI/hvg.hu Gazdaság

Az AiRUnion helyzete tovább romlik, már Putyin is beavatkozott

Az AiRUnion orosz légi szövetség gépei kedden megint nem tudtak elindulni számos repülőtérről üzemanyaghiány miatt. Vlagyimir Putyin orosz kormányfő úgy rendelkezett, hogy rendezzék a szövetség problémáit. Eközben a legnagyobb konkurensek gyakorlatilag már az AiRUnion útvonalhálózatán osztoznak, és úgy vélik, az AiRUnion ellen alighanem csődeljárás indul.

MTI Gazdaság

Az AiRUnion és az orosz légiközlekedés problémái

Az oroszországi repülőtereken továbbra is utasok ezrei – köztük sokan napokon át – várakoznak, hogy elinduljon elhalasztott járatuk, de az AiRUnion szövetség válsága lassan átterjed az egész polgári légi forgalomra.

MTI Gazdaság

Tulajdonosváltás az AiRUnion megmentésére

Az AiRUnion szövetség, a Moszkva tulajdonában lévő Altlant-Szojuz, valamint az állami Rosszija, a Kavminvodavia, az Orenburgszkije Avialinyii és a Szaratovszkije Avialinyii légitársaságok összevonásával szándékozik új légitársaságot létrehozni a kormánnyal való egyeztetés nyomán a Rosztyechnologii állami vállalat, továbbá Moszkva város és a Krasznojarszki terület vezetése.

MTI Gazdaság

Újabb bonyodalmak az AiRUnion körül – valaki fizetni fog

Az eladósodott AiRUnion szövetség hitelezői gyanút fogtak a Vitalij Vancev vezette válságstábbal szemben, s attól tartanak, hogy az feloszlatja a társaságokat anélkül, hogy rendezné azok adósságait – adta hírül kedden a Kommerszant, míg más források arról számolnak be, hogy a végrehajtók megkezdték a Krasair vagyontárgyainak összeírását az AiRUnion adóságainak törlesztéséhez.