szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az anyavállalat General Motors pénzügyi válsága miatt nehéz helyzetbe került Opel autógyárral kapcsolatban szerda délelőtt Berlinben valóságos bombaként robbant a hír, amely szerint a napelemgyártással foglalkozó SolarWorld konszern bejelentette szándékát a gyár megvásárlására, illetve megsegítésére.

A bonni székhelyű konszern szóvivője közölte ugyanis, hogy a világ legnagyobb napelemgyártójának tartó SolarWorld átvenné az Opelt a General Motorstól, s Európa első zöld – azaz teljeséggel környezetkímélő – autógyárává fejlesztené.

Értesülések szerint a cég 1 milliárd eurót ajánlott fel, ebből 250 milliót készpénzben, illetve 750 millió eurót pedig bankhitel formájában. Az esetleges átvétel feltételéül a SolarWorld azt szabta, hogy az Opelnek minden kapcsolatot meg kell szakítania a General Motors anyavállalattal.

Szerda kora délutánig egyelőre sem az Opel, sem a General Motors részéről nem kommentálták az ajánlatot. Az elmúlt napokban ugyanakkor – legalábbis a kormányzat részéről – egyfajta „kívánatos lehetőségként” említették az Opel esetleges megvásárlásának eshetőségét, amire azonban szakértők szerint aligha van mód. Az idézett vélemények szerint ez vonatkozik a SolarWorld ajánlatára is.

Így – legalábbis egyelőre – annak van a legnagyobb valószínűsége, hogy a szövetségi kormány az érintett „Opel-tartományokkal”, Hessenel, Észak-Rajna-Vesztfáliával, Rajna-Pfalz-val és Thüringiával együtt siet a gyár megsegítésére. Mindez az eddigi értesülések szerint egy körülbelül 1 milliárd eurós garanciavállalást foglalna magába arra az esetre, ha az Opel a General Motors válsága miatt ugyancsak nehéz pénzügyi helyzetbe kerülne. A támogatás a gyár biztonságos működését, illetve a csaknem 30 ezer németországi munkahely védelmét szolgálná. A Frankfurter Allgemeine Zeitung ugyanakkor szerdai számában arról írt, hogy a legrosszabb esetben az Opel összesen 1,8 milliárd eurós garanciavállalásra szorul, mégpedig 1,3 milliárdra 2009-ben, s további 500 millióra 2010-ben.

Ugyancsak a Frankfurter Allgemeine Zeitung tudósított arról is, hogy az anyavállalat General Motors összes európai üzemében – így a németországi üzemekben is – a termelés visszaszorítására, ezen belül a munkaidő csökkentésére készül. A tervek szerint az Opel az előirányzott 1,7 millió autó helyett 2009-ben csak mintegy 1,5 milliót állítana elő. Ezen kívül szó van a vezető beosztású menedzserek jövedelmének jelentős mérsékléséről is.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Merkel és Európa segítségét kéri az Opel

Az Opel azzal a szokatlannak számító kéréssel fordult Angela Merkel kancellárhoz: járjon közbe annak érdekében, hogy az Európai Beruházási Bank 40 milliárd eurós hitelprogrammal segítse az új gépkocsik értékesítési lehetőségeit.