Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a1b6687b-c888-4b14-9c9b-f625e6d3ede8","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"kkv","description":"Sok vállalat a profitja csökkentésével próbálja megoldani, hogy ne kelljen túlságosan emelnie az árakat, de a költségeik egyre nőnek és most már aggasztóan nagy áremelkedést várnak 2025 elejére. Úgyhogy az év eleji átárazásokat érdemes figyelni, hogy okosabbak legyünk – mutatta be az MNB.","shortLead":"Sok vállalat a profitja csökkentésével próbálja megoldani, hogy ne kelljen túlságosan emelnie az árakat, de...","id":"20250107_mnb-inflacio-profit-arak-dragulas-inflacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1b6687b-c888-4b14-9c9b-f625e6d3ede8.jpg","index":0,"item":"bac16847-5059-4fbe-aab4-8510bf1c5972","keywords":null,"link":"/kkv/20250107_mnb-inflacio-profit-arak-dragulas-inflacio","timestamp":"2025. január. 07. 05:36","title":"A cégek költségei újra nőni kezdtek - meddig úszhatjuk meg, hogy az áraikba is beépítsék ezt?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40dd4adf-1446-45c9-accf-612324828339","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Ez is református címmel indítanak tájékoztató kampányt, azt akarják bemutatni, milyen munkát végeznek.","shortLead":"Ez is református címmel indítanak tájékoztató kampányt, azt akarják bemutatni, milyen munkát végeznek.","id":"20250106_kampany-kegyelmi-botrany-reformatus-egyhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40dd4adf-1446-45c9-accf-612324828339.jpg","index":0,"item":"fe19d28a-4e49-43f9-a705-284573e311cd","keywords":null,"link":"/itthon/20250106_kampany-kegyelmi-botrany-reformatus-egyhaz","timestamp":"2025. január. 06. 14:16","title":"Úgy megtépázta a kegyelmi botrány a református egyházat, hogy egész éves kampányba kezdenek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7338e0c3-1281-4100-a20e-b703245ac26b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A park létesítését korábban Lázár János is támogatta, de a terv a vasúti ingatlanok magánkézbe adásával komoly veszélybe került.","shortLead":"A park létesítését korábban Lázár János is támogatta, de a terv a vasúti ingatlanok magánkézbe adásával komoly...","id":"20250106_Terezvaros-is-indul-a-MAV-99-eves-palyazatan-legfeljebb-egymilliardbol-letrehoznak-a-kozparkot-a-Nyugati-mogott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7338e0c3-1281-4100-a20e-b703245ac26b.jpg","index":0,"item":"e3ecd509-a30f-45d5-93e9-a1632defc1f7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250106_Terezvaros-is-indul-a-MAV-99-eves-palyazatan-legfeljebb-egymilliardbol-letrehoznak-a-kozparkot-a-Nyugati-mogott","timestamp":"2025. január. 06. 08:09","title":"Terézváros is indul a MÁV 99 éves pályázatán, legfeljebb egymilliárdból létrehoznák a közparkot a Nyugati mögött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4dd4be1d-fa46-4b41-9d34-a08c3d9021a0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Kilencszeresére nőtt a számuk 2020 óta. ","shortLead":"Kilencszeresére nőtt a számuk 2020 óta. ","id":"20250106_villanyautok-szama-nott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4dd4be1d-fa46-4b41-9d34-a08c3d9021a0.jpg","index":0,"item":"053fe0a1-0ba8-42cc-a69b-2b38c25988af","keywords":null,"link":"/cegauto/20250106_villanyautok-szama-nott","timestamp":"2025. január. 06. 15:14","title":"Már több, mint 70 ezer villanyautó van Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dc1504ff-4cae-4837-9890-69dbb96a8e01","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Nem várt fordulatként, indiai utazásának következményeként, Orbán Viktor nevét egyszer csak egyszerre kezdtük el emlegetni az ájurvédával, az indiai hagyományos orvoslással. Az ígéret, hogy az ájurvéda nagy hangsúlyt fektet a megelőzésre és az egyensúly helyreállításával gondoskodik az egészség megőrzéséről, vonzónak tűnik a nyugati világban is. Az Indiában több ezer évre visszatekintő gyógyászati rendszer ígéreteit ugyanakkor nem igazolja vissza a tudomány. ","shortLead":"Nem várt fordulatként, indiai utazásának következményeként, Orbán Viktor nevét egyszer csak egyszerre kezdtük el...","id":"20250106_ajurveda-india-gyogyitas-dosak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dc1504ff-4cae-4837-9890-69dbb96a8e01.jpg","index":0,"item":"bc8f16cb-885c-4476-9283-5b3d0f6609ee","keywords":null,"link":"/elet/20250106_ajurveda-india-gyogyitas-dosak","timestamp":"2025. január. 06. 17:00","title":"Mit tud az ájurvédikus gyógyítás, hogy ilyen sokan hisznek benne?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d675f22-5a0c-4ee9-85b1-fcded3992b5a","c_author":"4iG Nyrt.","category":"brandchannel","description":"Egy fontos társadalmi jelenségre, az idősebb korosztály láthatatlanságára hívja fel a figyelmet idei karácsonyi kampányában a Vodafone Magyarország. A szolgáltató egy szívmelengető, elgondolkodtató ünnepi reklámfilmben dolgozza fel ezt az aktuális témát, amelyben Szacsvay László, Oszvald Marika és Székely B. István egy különleges városi kalandra indulnak. A karácsonyi felhívás célja, hogy új megvilágításba helyezze az időskor és a digitális világ kapcsolatát.","shortLead":"Egy fontos társadalmi jelenségre, az idősebb korosztály láthatatlanságára hívja fel a figyelmet idei karácsonyi...","id":"20241126_4iG_Vodafone-Az-idoskor-nem-lathatatlan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d675f22-5a0c-4ee9-85b1-fcded3992b5a.jpg","index":0,"item":"35bda2be-bc47-4abf-a680-768da18f8c0e","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241126_4iG_Vodafone-Az-idoskor-nem-lathatatlan","timestamp":"2025. január. 07. 10:30","title":"Az időskor nem láthatatlan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"4iG Group","c_partnerlogo":"c5551a2f-f095-4389-9a27-544a500cfee1","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"89bd2c67-1a64-4b42-9512-c01ef0f666ab","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A LiberLive C1 néven fejlesztette ki a húr nélküli gitárját, ami nagyban emlékezteti az embert a Guitar Hero kontrollerére, csak annál sokkal jobb hangzást ad.","shortLead":"A LiberLive C1 néven fejlesztette ki a húr nélküli gitárját, ami nagyban emlékezteti az embert a Guitar Hero...","id":"20250107_liberlive-c1-hurok-nelkuli-gitar-ces-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89bd2c67-1a64-4b42-9512-c01ef0f666ab.jpg","index":0,"item":"143008a1-c9ca-4db7-b420-bcf36484910f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250107_liberlive-c1-hurok-nelkuli-gitar-ces-2025","timestamp":"2025. január. 07. 19:03","title":"Elkészült a világ első, húrok nélküli gitárja, bárki megtanulhat játszani rajta – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14f6c213-c913-4474-ad4e-50c0e5717047","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"A magyar állami energiacég kivásárolja a német E.On-t Románia második legnagyobb gázcégéből. A helyi félelmek szerint, ha az üzlet lezárul, az MVM orosz gázzal fogja ellátni az ország háztartásainak csaknem felét, és ezzel nagyban erősödik Moszkva befolyása Bukarestben. A tranzakció 2025 első felében zárulhat, de még elkaszálhatják. Ennek az esélyét erősítheti az a sürgősségi rendelet, mellyel a román kormány megakadályozhatja a stratégiai fontosságú vállalatok “ellenséges” átvételét.","shortLead":"A magyar állami energiacég kivásárolja a német E.On-t Románia második legnagyobb gázcégéből. A helyi félelmek szerint...","id":"20250106_MVM-eon-Romania-gaz-energia-szolgaltato-Orban-Putyin-haztartas-felvasarlas-magyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14f6c213-c913-4474-ad4e-50c0e5717047.jpg","index":0,"item":"6065d788-2087-42f3-851b-d73632bc2716","keywords":null,"link":"/360/20250106_MVM-eon-Romania-gaz-energia-szolgaltato-Orban-Putyin-haztartas-felvasarlas-magyar","timestamp":"2025. január. 06. 09:30","title":"MVM-terjeszkedés Romániában: a helyiek szerint Orbán most tolja be az országba Putyin trójai falovát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Magyar torokba magyar bort, avagy mit iszik a nemzet?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Boros nemzet vagyunk. Jó bizonyság erre megannyi népdalunk és bordalunk. Ennek megfelelően megisszuk a magunkét, vagy legalábbis nem sokkal kevesebbet, mint amennyi bor megterem az országban. Ám a piac átalakult, nem ugyanazt és főleg nem annyiért isszuk, mint nem is oly rég. Lássuk, hogy mi gurul le a magyar torkokon!
Borvacsora egy villányi pincészetben. Elég gyakran ürítjük poharunk
Igen sok magyarnak, legalábbis a vidékieknek van „hegye” meg „szőleje”, ahol elsősorban saját fogyasztásra termel bort, ami esetenként direkttermő fajtákból előállított – jobb szó híján – rettenetes csiger, míg máskor igazán nagyszerű és értékes nedű, ahogy a Somló-hegyen, ahol egykor bányászoknak kiparcellázott hobbitelkeken, ám az ország legbámulatosabb termőhelyein csodálatos kézműves borok kerülnek ki néhány hozzáértő gazda pincéjéből. De azért ma Magyarországon a többség nem termeli, hanem veszi a bort.
Többek között ez is kiderül a Magyar Bormarketing Kht. magyar borpiacot feltáró kutatásából, amely régen hiányzó adatokat pótolva lehetővé tette reális kép kialakítását az ágazatról. A 2008 szilveszteri dátummal kibocsátott tanulmányból kiderül, hogy hazánk teljes szőlőtermő területe 2007-ben 71 ezer hektár, a bortermelés pedig nagyjából évi 3,5 millió hektoliter (az elmúlt 5 év átlaga 3,6 millió hektoliter) volt. Az ültetvények hektáronkénti hozama 45 hektoliter körül alakul. A termelés fele-fele arányban oszlik meg a minőségi illetve az asztali és tájborok között. A fehérborok annak ellenére dominálnak Magyarországon (69 százalék), hogy a vörösborok egyre kedveltebbé váltak az utóbbi években, s arányuk hat év alatt 25-ről 29 százalékra nőtt.
Míg a rendszerváltás előtt 30 állami vállalat és 50 termelőszövetség felelt a magyar bortermelésért, addig most több mint 12 ezer gazdálkodó szervezet foglalkozik borkészítéssel. A kistermelők elsősorban helyben értékesítik boraikat, s a borászkodással jövedelem-kiegészítésként foglalkoznak. Ők a legszámosabb réteg, több mint 10 ezren vannak, 20-30 hektoliter bort termelnek évente 0,2-0,3 hektáros birtokokon. Csak elvétve palackozzák boraikat. Magas a saját fogyasztás aránya (család, barátok, ismerősök), a fennmaradó részt pedig leginkább helyben, folyóborként értékesítik, elsősorban magánvevőknek vagy legfeljebb egy-két közeli kocsmának, kisvendéglőnek. A kis családi gazdaságok 3-6 hektár szőlőterületet művelnek, és éves szinten 200-300 hektó bort termelnek. Jobbára a helyi kereskedelemben vesznek részt, de már jelentős szereplői a mindinkább kieljesedő borturizmusnak. Számuk meghaladja a 2000-et. Sokuk már palackozza is termékeit, de a többség egyelőre inkább csak folyóborként adja el a termést. Palackozott boraik árfekvése közepes, de néhány tucatnyi pincében kimagasló minőséggel lehet találkozni, igazi presztízsborok is vannak közöttük, amelyek a csúcsgasztronómia és a szaksajtó kedvencei közé tartoznak, s kifejezetten drágán kelnek el. Szűkebb, jól körülhatárolható csoportot alkotnak a klasszikus családi gazdaságok és középméretű üzemek, 500-3000 hektós éves termeléssel, 15-50 hektáros szőlőterülettel. Jellemző rájuk a közepes vagy magas árképzés, a minőségi szemlélet és a hozamkorlátozás. Elsősorban ebből a körből kerülnek ki a minőségi kereskedelem meghatározó játékosai, a sajtó is előszeretettel e pincészetek termékeivel foglalkozik, illetve a kiállítások és fesztiválok meghatározó szereplőit is közülük származnak. Nagyjából 350 ilyen borgazdaságot lehet számba venni Magyarországon. A negyedik kategóriát a nagyüzemek alkotják. Bár néhány nagy borgazdaság magasabb árú és jobb minőséget megtestesítő termékcsaládot is forgalmaz, az igazi terepük mégis az alacsony palackonkénti vagy literenkénti átlagár. Tőlük származik az áruházláncok és diszkontláncok kínálatának alsó és alsó középkategóriás termékeinek java, illetve a hordós export túlnyomó része. Tucatnyian vannak ugyan, de – egyenként legalább 100 ezer hektoliteres éves termeléssel – a magyar bortermelés majd 70 százalékát adják akár az előállított termékek volumenét, akár a kereskedelmi forgalmat tekintjük.
Korábban külföldi borokkal csak elvétve találkozhatott a fogyasztó a magyar üzletek polcain, hiszen az import elsősorban választékbővítésre szolgált. Az elmúlt években azonban – különösen a nemzetközi áruházláncok térnyerése óta – jelentősen megváltozott a helyzet. A Magyar Bormarketing Kht. adatai szerint az import mennyisége 2007-ben már 257 ezer hektoliter volt, ami 42 százalékos mennyiségi növekedést jelent az előző évihez képest, és csaknem az ötszöröse a 2004-es import volumenének.
A 2007-es import teljes mennyiségének 63,8 százaléka Olaszországból származott. Az Itáliából behozott borok mennyisége 2007-re 164 ezer hektoliterre nőtt, ami 25 százalékos növekedés az előző évihez képest. Az olasz borok 77 százaléka hordós kiszerelésben, 0,38 eurós literenkénti átlagáron érkezett az országba.
Jelentős volt a behozatal a német (2,9 millió euró) és a francia (2,4 millió euró) borokból, továbbá sokszorosára bővült a Szlovákiából és Chiléből származó import. Végső soron az importált bor jelentős piaci tényezőnek számít, s különösen az alacsonyabb árkategóriákban kelt jelentős versenyt.
Értékesítés és fogyasztás: a magyarok fele nem iszik bort (Oldaltörés)
A rendszerváltás után átalakult a kiskereskedelem, és a 90-es évek második felében megjelenő nemzetközi kiskereskedelmi láncok térnyerésének következtében a termelők eladásaik nagy részét 2007-ben már a hiper- és szupermarketeken és az úgynevezett hard diszkont csatornán keresztül bonyolították le. Az idézett tanulmány szerint hipermarketekben zajlott a teljes borforgalom 28 százaléka és további 11,8 százaléka szupermarketekben. A teljes értékesített bormennyiség 30 százalékát pedig diszkontokban adták el, ahol jellemzően szűkebb a borválaszték, de alacsonyabb az ár.
Magyarországon éves szinten megközelítőleg 2,5 millió hektoliteres a borforgalom, az éves egy főre eső borfogyasztás pedig 30-32 liter körül mozog, miközben a magyar lakosság fele egyáltalán nem iszik bort.
Ennek a mennyiségnek nagyjából kétharmada (azaz évente fejenként kábé 20 liter) folyó borként, egyharmada pedig (azaz évente fejenként nagyjából 10 liter) palackos kiszerelésben jut a fogyasztókhoz különféle csatornákon. A borfogyasztók körében a vörösbor a legkedveltebb, ettől kissé elmarad a fehérbor, s csupán a borfogyasztók 8 százaléka kedveli a rozét. Cukortartalom szerint a fogyasztók leggyakrabban édes borokat vásárolnak, ezt követik kedveltségben a félédes és a száraz kategóriák.
A minőségi kategóriák szerinti csoportosításban az elmúlt évekhez képest további elmozdulás figyelhető meg a minőségi borok irányába, amelyek 2007-ben a teljes piac 40 százalékát tették ki – írja a Magyar Bormarketing Kht. elemzése. Az asztali borok részesedése 36 százalék, a tájboroké 24 százalék volt. A vásárlók 39 százaléka jellemzően a hipermarketekben, a nagybevásárlások alkalmával veszi meg a bort, 17 százalékuk pedig kis élelmiszerboltokban. A diszkontok illetve a szupermarketek a fogyasztók 15, illetve 17 százalékának tipikus borbeszerző helyei. Ugyanakkor csupán 3 százalék vásárol szaküzletben. A borforgalmazásnál számolni kell a nem kereskedelmi csatornákon beszerzett termékek magas részesedésével is. Nálunk ugyanis hagyományosan magas a saját bor fogyasztásának aránya. Például 2007-ben a teljes bormennyiség 27 százaléka származott közvetlenül termelőtől vagy saját termelésből. A nem kereskedelmi forgalomból származó bor aránya a regionális és településszerkezeti sajátosságok szerint magasabb arányt ér el egyes helyeken (tradicionális borvidékeken vagy falusi környezetben). A pincénél való eladást a kis és közepes borgazdaságok egyébként is preferálják, mert így nem kell megfizetniük a kereskedelmi költségeket, s áraikat más csatornákhoz képest alacsonyan tartva a fogyasztókat magukhoz köthetik, visszatérésre késztethetik.
A vásárlók összességében a borvásárlásnál legfontosabb kritériumnak a bor színét tekintik, ezt követi a fajta és csak ezután jön a termék ára. A termelő csak a hetedik, a származási ország pedig csak a nyolcadik legfontosabb szempont a választásnál. A bor Magyarországon elsősorban otthoni ital, amelyet leggyakrabban családi körben vagy vendégségben fogyasztanak. A magyarok étteremben viszonylag ritkán isznak bort, aminek valószínűleg a rendkívül magasan tartott éttermi árszínvonal a legfőbb oka.
Exportálunk, de nem mindig a haza dicsőségére (Oldaltörés)
Magyarország borexportja 2007-ben 684 ezer hektó volt, amely alig fele az 1998-as mennyiségnek. Ennek három fő oka – a Magyar Bormarketing Kht. szerint – az exporttámogatás megszűnése, a hatékony közösségi marketing hiánya, valamint a magyar bor romló világpiaci versenyképessége. Az utóbbi évtized hullámzó külkereskedelme a célpiacok átrendeződésével is magyarázható. Kezdetben a keleti blokk piacainak összeomlása ellenére a volt szovjet utódállamok jelentős vásárlók maradtak. A kilencvenes években Ukrajna a harmadik, Oroszország pedig az ötödik helyet foglalta el a magyar célpiacok között. Az elmúlt évtizedben hazánk a volt szovjet utódállamokban eddig megmaradt részesedését is elvesztette, és Európa vált a legfontosabb célpiaccá. A kivitelünk 80 százalékát az EU tagállamaiban értékesítjük.
Az exportvolumen zsugorodásával párhuzamosan a kivitel értéke is jelentősen csökkent. A teljes export értéke 2007-ben 65,6 millió euró volt, a literenkénti átlagár pedig 0,96 euró körül alakult. Ennél magasabb átlagárakkal vagyunk jelen például Nagy-Britanniában (1,39 euró/l), Svédországban (1,72 euró/l) és Hollandiában (1,49 euró/l), de Németországban, Csehországban és Lengyelországban az átlagnál alacsonyabb átlagárakkal is találkozhatunk (0,5-0,75 euró/l).
A magyar termékek nagy része a világpiacokon az úgynevezett „basic wine”, azaz tömegbor vagy asztali bor kategóriába tartozik. Az exportált borkülönlegességeket az „ultra premium” vagy „ikon” szegmensbe pozicionálták, de ezek mennyisége elhanyagolható. A magyar borok 95 százaléka 3 dollár alatti áron talál vevőre, 75 százalékáért pedig 1 dollárt sem adnak. Az exportborok minőségi javulása az elmúlt években folytatódott: a palackozott borok a kivitel felét adják, míg a hordós borok részesedése 44 százalék, a pezsgők pedig 6 százalékot tettek ki.
Mivel évtizedeken keresztül a magyar bor a jelenlegi főpiacokon a silányság és olcsóság egyenértékese volt, igen nehéz az elvesztett bizalmat visszaszerezni a magasabb szegmensekben. A bikavér imázsát például sikerült olyannyira lerombolni, hogy e cuvée-ket az exportőrök egy része valamilyen más fantázianéven viszi piacra, csakhogy szabaduljon a terhes asszociációktól. Így aztán az állam által szubvencionált közösségi, nem különben az üzleti bormarketing előtt hatalmas feladatok állnak az elkövetkező években. El kell hitetnünk a világgal, hogy a magyar bor jó.
A közösségi bormarketingre durván egymilliárd forint szabadult fel azután, hogy a kormány eltekintett mintegy 1,5 milliárd forintnyi forgalomba hozatali járulék adóként való befizetésétől; ezen felül mintegy félmilliárd forint jut a hatékonyabb minőségvédelmet szolgáló ellenőrzésekre.
A magyar borászat a jelenlegi versenyben csak a minőségi kategóriában tudja megállni a helyét a világpiacon – vélekedik Gráf József. Az agrártárca vezetője egy minap Egerben rendezett borászati konferencián azt is kifejtette, hogy ezt elősegíti az Európai Unió borreformja, amely többek között előírja az eredet meghatározását és a földrajzi árujelzők használatát. Ugyanakkor a minőség szavatolása különös figyelmet igényel a szőlőtermelőktől és a borászoktól is, azaz – véli a miniszter – a minőség érdekében működnie kell valamilyen szakmai, etikai kódexnek.
Ha az időjárás kegyes lesz, talán elfogadható szüretre számíthatnak a pincegazdaságok. A magyar borászat ege nem felhőtlen, a termés minősége várhatóan nem lesz egyenletes, fenyeget a lisztharmat, az üzletmenetet meghatározó hazai piacon csökken a fogyasztás, nő az import és az európai eredetvédelemi küzdelmeket sem sikerült lezárni.
Ausztriában is feldolgozható lesz a soproni borvidékről származó szőlő egy hamarosan életbe lépő tárcaközi egyezmény alapján, amelyről már csak a két agrárminiszter aláírása hiányzik – írta a szerdai Napi Gazdaság.
Saját készítésű bort palackozhat és felsőfokú szőlész-borász képzést indíthat a Pécsi Tudományegyetem (PTE), miután a közelmúltban átvette a dél-dunántúli szőlészeti és borászati kutatóintézetet az agrártárcától – írja az Új Dunántúli Napló.
Gere Attila villányi borász bekerült a német Wein Gourmet Magazin Év borásza nemzetközi díjának jelöltjei közé, győztest jövő tavasszal hirdetnek – a termelő a rangos borászati, gasztronómiai kiadvány internetes oldalán olvasható hírt megerősítette.
A balatoni bornak még a nyári hőségriadó is jót tett - állítják a balatoni pincészetek tulajdonosai. Elkezdődött a magyar újborszezon több pincészetben is és máris érezhető, hogy a 2008-as év kiváló évjárat lesz.
Négy dél-dunántúli borvidék részvételével megalakította a Pannon Borvidéki Régiót (rövidítve: Pannon Borrégiót) a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter, az erről szóló rendelete a legújabb magyar Közlönyben jelent meg.