Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ba4a6657-a2a9-428a-b5a6-3a1b4280c32a","c_author":"Jakus Ibolya","category":"360","description":"A karaktergyilkosságtól a jogi diszkvalifikálásig terjedő arzenált vethetnek be a Tisza ellen. A rendszer züllöttségét immár azok is látják, akik eddig félrenéztek – ezt észlelte is Orbán. Két szuverenista van egy csárdában: bemutatjuk Orbán Viktor román verzióját. Schwab Richárd pedig elmondja, mire jó a napi 16 órás böjt. Ez a Fülszöveg – az e heti HVG-t Jakus Ibolya ajánlja. ","shortLead":"A karaktergyilkosságtól a jogi diszkvalifikálásig terjedő arzenált vethetnek be a Tisza ellen. A rendszer züllöttségét...","id":"20250508_hvg-Jakus-Ibolya-Veszett-jelleg-Fulszoveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba4a6657-a2a9-428a-b5a6-3a1b4280c32a.jpg","index":0,"item":"a7985c4d-0cc4-49e7-9dd0-09766918b67d","keywords":null,"link":"/360/20250508_hvg-Jakus-Ibolya-Veszett-jelleg-Fulszoveg","timestamp":"2025. május. 08. 08:00","title":"Hazavágnák: lejáratás után törvényekkel takarítanák el a Tiszát?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"746b10b6-0013-480c-be75-780a433e7a25","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Geszti Péter és felesége, Dietz Edit heti egy nagy séta alatt „rakják rendbe” közös dolgaikat.","shortLead":"Geszti Péter és felesége, Dietz Edit heti egy nagy séta alatt „rakják rendbe” közös dolgaikat.","id":"20250509_Geszti-Peter-szerint-ez-a-sikeres-hazassag-titka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/746b10b6-0013-480c-be75-780a433e7a25.jpg","index":0,"item":"1bc49937-eedf-4881-a617-8be7df0ec39b","keywords":null,"link":"/elet/20250509_Geszti-Peter-szerint-ez-a-sikeres-hazassag-titka","timestamp":"2025. május. 09. 10:40","title":"„Nem járunk pszichológushoz” – Geszti Péter a házassága kulisszatitkairól vallott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ece36359-7f6b-4bfd-b5ed-fc420185cac0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A szedán és kombi formában támadó új Audi RS5-nek már javában zajlik a Nordschleifén történő tesztelése.","shortLead":"A szedán és kombi formában támadó új Audi RS5-nek már javában zajlik a Nordschleifén történő tesztelése.","id":"20250508_videon-a-v6-mellett-kitarto-vadonatuj-audi-rs5","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ece36359-7f6b-4bfd-b5ed-fc420185cac0.jpg","index":0,"item":"490fdecf-100f-4bb3-8e57-93b0eb6a5d86","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_videon-a-v6-mellett-kitarto-vadonatuj-audi-rs5","timestamp":"2025. május. 08. 06:41","title":"Videón a V6 mellett kitartó vadonatúj Audi RS5","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d9634ad-ea0d-4847-bdd6-cf4ff0c5745a","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Jön a kosár funkció, és másnak is lehet majd jegyet, bérletet venni a Budapest GO alkalmazásban.","shortLead":"Jön a kosár funkció, és másnak is lehet majd jegyet, bérletet venni a Budapest GO alkalmazásban.","id":"20250508_budapest-go-applikacio-bkk-jegy-berlet-vasarlas-uj-funkciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d9634ad-ea0d-4847-bdd6-cf4ff0c5745a.jpg","index":0,"item":"977fb0d7-b31c-40f9-b3c2-0e9f4366366e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_budapest-go-applikacio-bkk-jegy-berlet-vasarlas-uj-funkciok","timestamp":"2025. május. 08. 13:05","title":"Tovább egyszerűsödik a vásárlás a BudapestGO appban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a25c1de6-d462-4923-96b5-b9b63ac08bc3","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"Mi, magyarok, mellékszereplők sem vagyunk ott, ahol főszereplőkként szeretnénk mutatkozni. Nem lesz velünk nyűgjük a román, szerb, szlovák nacionalistáknak, mert kicsináljuk magunkat a Budapestről célzottan tüzelt magyar–magyar leszámolásban. Vélemény.","shortLead":"Mi, magyarok, mellékszereplők sem vagyunk ott, ahol főszereplőkként szeretnénk mutatkozni. Nem lesz velünk nyűgjük...","id":"20250509_hvg-Paraszka-Boroka-Orban-petrezselyemarus-simion-romania-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a25c1de6-d462-4923-96b5-b9b63ac08bc3.jpg","index":0,"item":"bc145d51-2904-4d30-880d-814d404cb782","keywords":null,"link":"/360/20250509_hvg-Paraszka-Boroka-Orban-petrezselyemarus-simion-romania-velemeny","timestamp":"2025. május. 09. 08:00","title":"Parászka Boróka: Két magyarellenes uszítás közt Orbán orra előtt képezte magát Orbán Viktorrá George Simion","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7877c7d-492b-429d-99bb-0b46c71e8886","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A minden előzmény nélküli Hyundai Elexio egy középkategóriás szabadidő-autó.","shortLead":"A minden előzmény nélküli Hyundai Elexio egy középkategóriás szabadidő-autó.","id":"20250508_700-kilometeres-hatotavu-vadonatuj-hyundai-elexio-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7877c7d-492b-429d-99bb-0b46c71e8886.jpg","index":0,"item":"d542abd8-e00b-4df0-ba2d-13964ee6a554","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_700-kilometeres-hatotavu-vadonatuj-hyundai-elexio-villanyauto","timestamp":"2025. május. 08. 07:21","title":"700 kilométeres hatótávú vadonatúj Hyundai villanyautó érkezett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db83cb87-ba5a-45d0-85a9-b2edfbcb2f16","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Darabszámban is a globális elitbe tartanak.","shortLead":"Darabszámban is a globális elitbe tartanak.","id":"20250509_BYD-globalis-terjeszkedes-Toyota-10-millio-auto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db83cb87-ba5a-45d0-85a9-b2edfbcb2f16.jpg","index":0,"item":"7dcd6410-0c97-4608-b207-bf8cc6481f95","keywords":null,"link":"/cegauto/20250509_BYD-globalis-terjeszkedes-Toyota-10-millio-auto","timestamp":"2025. május. 09. 08:16","title":"Úgy számol a BYD, hogy öt éven belül minden második autójukat Kínán kívül adják el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"edd87b9b-b75d-422b-b701-ac5b90db3891","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Nézze meg, hogyan magyarázta a békementalitással való szakítást Gulyás Gergely, akitől azt is megkérdeztük, mi van a készülő átláthatósági törvénnyel, ki lesz az új legfőbb ügyész, hány Ferrarinál szólal meg a NER kullancsriasztója, és trilógiává bővülhet-e Orbán Viktor békemissziója.","shortLead":"Nézze meg, hogyan magyarázta a békementalitással való szakítást Gulyás Gergely, akitől azt is megkérdeztük, mi van...","id":"20250508_Videon-Gulyas-Gergely-lepkefingos-magyarazata-Magyar-Peter-hangfelvetelere-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/edd87b9b-b75d-422b-b701-ac5b90db3891.jpg","index":0,"item":"0a8bcfe2-9f38-4363-9f4e-0c9157dbf21f","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_Videon-Gulyas-Gergely-lepkefingos-magyarazata-Magyar-Peter-hangfelvetelere-ebx","timestamp":"2025. május. 08. 13:26","title":"Videón Gulyás Gergely lepkefingos magyarázata Magyar Péter hangfelvételére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A hét, amikor Orbán bezzegcége is tömeges kirúgásokról döntött
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Tovább folytatódik a marakodás a Malév koncán, az utasok futnak a pénzük után, a konkurens légitársaságok pedig igyekeznek minél jobb pozíciót szerezni a felfordult piacon. A Nokia több mint 2000 embert bocsát el komáromi gyárából, késik a bérkompenzáció a közszférában, miközben a csőd szélén táncoló BKV felső vezetői "megérdemelt" prémiumuknak örülhetnek. Orbán Viktor konkrétumok nélküli évértékelőt tartott, az egri frakcióülés azonban nemcsak arról szólt, hogy a külföld meg akarta-e puccsolni a kormányfőt - hanem kiderült az is, csatlakozunk az új uniós paktumhoz. A hvg.hu heti összefoglalója.
A Malév-csőd ezen a héten is a vezető hírek közé tartozott. Igaz, most már nem az okokat keresgélték, sokkal inkább azt, hogyan tovább.
Az egyik legégetőbb kérdés mindenképpen az utasok kártérítése. Ennek érdekében a kormány módosította kártalanítási rendeletét is. E szerint kártalanítás jár a jegyátfoglalás, új jegy vásárlása és egyéb kiadások után, ha a Malév-leállás miatt következtek be. Közel 418 ezer foglalást tartanak nyilván: akik már kifizették a repülőjegy árát, visszatérítésre jogosultak; ez a Malév szerint mintegy kilencmilliárd forintot jelent.
Azt is közölték, hogy a Malév csoport dolgozói, beleértve a leányvállalatok munkavállalóit is, megkapták a januári bérüket, a 2600 munkavállaló nagy részét azonban el fogják bocsátani. Közben a fogyasztóvédők arra figyelmeztetnek: a Malév-jeggyel rendelkezők minden esetben írásban, ajánlott, tértivevényes levélben küldjék el kártalanítási igényüket.
A kormány nem tett le abbéli szándékáról, hogy új nemzeti légitársaságot hozzon létre, akár egy nagy légi fuvarozó regionális központjaként. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára egy interjúban azt mondta: a Nemzetgazdasági Minisztérium keresi a piaci rést. Nehéz eldönteni, hogy csupán porhintésről van-e szó, vagy a kormány valóban most eszmél, hogy Malév leállásával akár több mint 100 milliárd forint is kieshet az éves idegenforgalmi többletből.
Jönnek: Ryanair, Wizzair
Stiller Ákos
A bökkenő csak az, hogy Európa-szerte sorra kerülnek veszélybe a légitársaságok, miközben a keresett piaci rést addigra mások betöltik. A Malév törzsutaspontjait például átveszi az Air Berlin, a Budapest Airport (BA) pedig utólagos, az előző év eredményeinek figyelembe vételével elszámolható kedvezményekkel csalogatja a légitársaságokat. A BA és a Ryanair között viszont állt a bál: a Ryanair úgy kezdte el árulni a jegyeket, hogy közben még nem szerződött a reptérrel, a légitársaság viszont állítja: már korábban elindultak a tárgyalások. Sőt, Michael O'Leary Ryanair-vezér csütörtökön azt is elárulta: a Liszt 2-ről indulnának, jelentős állami támogatásal, aminek az anyagi oldaláról azonban nem közölt részleteket - igaz, szombaton azt kellett írnunk, hogy lehet, ez is csak blöff volt.
A Malév-sztorihoz kapcsolódó bűnbakkeresés a héten tovább gyűrűzött: Budai Gyula a Budapest Aiport privatizációs szerződéseire hivatkozva, mindenkit felüllicitálva, ezermiliárd forintos károkozásról beszélt. A történet nagyjából arról szól, hogy ha a Malév kiesése miatt üzletileg ellehetetlenül a reptértársaság, akkor a privatizációs szerződés értelmében mekkora kártérítéssel tartozik a magyar állam. Szocialista politikusok sora, illetve Oszkó Péter is cáfolta, hogy Budainak igaza lehet, az atlatszo.hu pedig bejelentette: közérdekű adatigényléssel fordult a korrupcióellenes kormánybiztoshoz, hogy adja ki a vonatkozó szerződések másolatait.
Régen minden jobb volt – a Nokia is
Egyetlen nap alatt vált az Orbán Viktor évértékelőjében bezzegcégként emlegetett Nokia gonosz multivá, amikor a cég szerdán bejelentette, hogy 2300 dolgozót elbocsát komáromi gyárából. A döntés azonban nem volt teljesen váratlan: már tavaly szeptemberben szó volt róla, hogy két másik gyártóbázisa mellett a komáromi üzem működését is felülvizsgálja, és az már akkor kiderült, hogy várhatóan Ázsiába telepíti át a gyártási tevékenységet.
A Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége megdöbbent a bejelentésen, ráadásul úgy vélik, a jelek szerint a magyar kormány illetékesei nem nagyon ismerik a gazdaság valódi folyamatait. A komáromi polgármester egyelőre keresi a megoldást, mi legyen az elbocsátottakkal, bár a Nokia minden támogatást megad mind az állam, mind a város részére. A Nokia az elbocsátások után is a régió legnagyobb foglalkoztatója marad, ám kérdés, meddig. A telefonokon futó Symbian operációs rendszer programozása megmarad Komáromban, viszont két-három éven belül a cég átáll a Windowsra - ez pedig jóval kevesebb programozót kíván.
Mennek: elbocsátások a Nokiánál
MTI / Krizsán Csaba
Hiányzó bérkompenzáció, pórul járt végtörlesztők
Azok sem feltétlenül örülhetnek, akiknek van munkájuk. Főleg a közszférában dolgozók bosszankodhatnak, hiszen hiába hirdette meg a kormány a bérkompenzációt, sokak fizetésében még híre-hamva sincs ennek. A kormány ugyan hétfőn megállapodott a versenyszférán belüli bérkompenzációról a munkaadók és a szakszervezetek képviselőivel, de még a közszférában sincs letudva a dolog, ráadásul a jogszabály alá eső közalkalmazottak sem egyformán örülhettek. A BKV-dolgozók ugyanakkor felháborodtak azon, hogy míg a vállalat tájékoztatása szerint az ő bérkompenzációjukra nincs forrás, a vállalat vezetősége prémiumot kapott. Fideszes politikusok sürgetésére, valószínűleg ennek hatására mondott le pénteken Várszegi Gyula, a BKV vezérigazgatója.
A kormány adósmentő csomagjának szerves részét képező végtörlesztés lezárása sem halad zökkenőmentesen: körülbelül tízezer panasz érkezett eddig a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez ezzel kapcsolatban. Több esetben hiába adták le időben a megfelelő igazolásokat az ügyfelek, a bankok tévesen tájékoztatták őket, nem töltették ki velük a szükséges papírokat, így elutasították a kérelmüket.
Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter közben a Bankszövetséggel kötött megállapodásnak megfelelően benyújtotta az árfolyamvédelem második verziójáról szóló törvénymódosítást, ami elsősorban abban tér el a tavalyi első változattól, hogy a rögzített árfolyam feletti kamatrész felét átvállalja az állam, a másik felét pedig a bankok állják.
A kormány eddigi gazdasági lépései a szakértők szerint sem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Vámosi-Nagy Szabolcs a hvg.hu-nak adott interjújában azt mondta: az egykulcsos adórendszer csak egy szűk rétegnek kedvez, és csökkenti a fogyasztást.
Sci-fi-hős a gyorsnaszád élén
Pénteken az egri frakcióülésről jelentették: a kormány benyújtotta az Országgyűlésnek azt a határozati javaslatot, amely azt indítványozza, hogy Magyaroszág csatlakozzon az új uniós paktumhoz. Eszerint az aláírók (a tizenhét euróövezeti ország és a vállalásokhoz csatlakozó más EU-tagállamok) államháztartásuk szerkezeti hiányát a bruttó hazai termékhez (GDP) képest legfeljebb 0,5 százalékon tartják. A szerződés értelmében minden ország egy automatikus kiigazítási mechanizmus életbeléptetését helyezi kilátásba olyan esetekre, ha a hiány túlzott mértékben meghaladja a küszöböt. Az aláíró országoknak alkotmányukba vagy más törvényükbe kell foglalniuk a költségvetési fegyelemre vonatkozó utalást.
Elmúlt egy, jön a következő: Orbán évet értékel
Stiller Ákos
Ennek fényében komikus, hogy a miniszterelnök hét eleji évértékelőjében az EU-t az alkoholhoz hasonlította. Az Orbán-beszéd túl sok újat nem hozott: a kormányfő szerint a középosztálynak szövetséget kell kötnie a nyugdíjasokkal és a felzárkózni akarókkal. Bejelentette, hogy a képzetlen közmunkások szombatonként iskolába fognak járni és - mint már fentebb kitértünk rá - továbbra is csak azokat a külföldi befektetőket kell támogatni, akik "tisztességes haszon mellett" adnak munkát, mint az Audi, a Nokia, az Opel, a Mercedes.
Kiemelték a megegyezési szándékot Orbán Viktor beszédéből a gazdasági elemzők, de felhívták a figyelmet arra, hogy konkrétumokról nem esett szó. Duronelly Péter, a Budapest Alapkezelő befektetési igazgatója szerint az ország olyan gazdasági helyzetbe került, amelynek alapján újabb finanszírozási csomagra lesz szüksége, ugyanakkor a különutas gazdaságpolitika mellett a hitelszerződés aláírására nem nagyon lenne lehetőség.
Ez a különutas gazdaságpolitika nemcsak az elemzőket, de az Európa-jogi perbeszédverseny szervezőit is gondolkodásra késztette. A minden évben megrendezett verseny fő témája idén a magyar politika és a válságadók. A kitalált jogesetben Orbán Viktor a Dűne gonosz klánjának populista, karizmatikus sarja, aki különadókkal bünteti meg a külföldi vállalatokat, amiért hatalmas nyereségre tettek szert az adófizetők és a fogyasztók számlájára.