Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5e266a9c-7097-4d82-a6f1-bfaf361efbf8","c_author":"Illényi Balázs","category":"360","description":"Rendszeresen át kellene gondolni viszonyunkat az ünnepeinkhez, az azokon közösen elfogyasztott ételekhez, hogy a személyiségünket formáló tradíciók ne váljanak béklyóvá – hangsúlyozza Czecz Fruzsina gasztropszichológus, aki elárulja azt is, hogyan szereljük le a traktálást.","shortLead":"Rendszeresen át kellene gondolni viszonyunkat az ünnepeinkhez, az azokon közösen elfogyasztott ételekhez...","id":"20241225_hvg-asztalnal-dol-el-czecz-fruzsina-gasztropszichologus-karacsony-unnepi-szerepek-elvarasok-hataratlepes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e266a9c-7097-4d82-a6f1-bfaf361efbf8.jpg","index":0,"item":"b46edc72-d643-456b-8612-4933f062e691","keywords":null,"link":"/360/20241225_hvg-asztalnal-dol-el-czecz-fruzsina-gasztropszichologus-karacsony-unnepi-szerepek-elvarasok-hataratlepes","timestamp":"2024. december. 25. 19:30","title":"„Csak apád kedvéért sütöttem meg ezt is” – hogyan ne rokkanjunk bele a karácsonyba?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c6173f8-9d76-411e-86e9-761288a0c27a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az amerikai TIME magazin idén is összegyűjtötte az év 200 legjobb találmányát. Most bemutatjuk azokat, melyeket az adatvédelem terén találtak kiemelkedőnek.","shortLead":"Az amerikai TIME magazin idén is összegyűjtötte az év 200 legjobb találmányát. Most bemutatjuk azokat, melyeket...","id":"20241224_2024-legjobb-talalmanyai-adatvedelem-biztonsag-block-bitkey-bitcoin-badge-biometrikus-adatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c6173f8-9d76-411e-86e9-761288a0c27a.jpg","index":0,"item":"92d73e37-bc08-478f-b0c5-0361b97c94a3","keywords":null,"link":"/tudomany/20241224_2024-legjobb-talalmanyai-adatvedelem-biztonsag-block-bitkey-bitcoin-badge-biometrikus-adatok","timestamp":"2024. december. 24. 10:03","title":"2024 legjobb találmányai: a kavics formájú, szuperbiztonságos pénztárca és az ujjlenyomatot védő rendszer","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de22a633-d7dd-4763-a36c-e8b63172ba41","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A világ első webkamerája a Trojan Room Coffee Pot nevet viselte, és 1991-től egészen 2001-ig működött. Online 1993 novemberétől lehetett elérni. Azóta lekapcsolták, egy igen prózai okból.","shortLead":"A világ első webkamerája a Trojan Room Coffee Pot nevet viselte, és 1991-től egészen 2001-ig működött. Online 1993...","id":"20241225_elso-webkamera-xcoffee-kavefozo-trojan-room-coffee-pot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de22a633-d7dd-4763-a36c-e8b63172ba41.jpg","index":0,"item":"eb63a3d1-18e4-4403-9474-93e7eebd5c87","keywords":null,"link":"/tudomany/20241225_elso-webkamera-xcoffee-kavefozo-trojan-room-coffee-pot","timestamp":"2024. december. 25. 18:03","title":"10 évig működött a világ első webkamerája, végig egy kávéfőzőt mutatott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f34d9bc2-2aed-4b0a-b71a-7666876ef413","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A vitás esetekben mindig jól jöhet egy közvetítő, aki elfogulatlanul próbálja meg elsimítani a felek közötti nézeteltérést. Amerikai kutatók a mesterséges intelligenciára bízták azt a feladatot, hogy megtalálja a másféle nézeteket valló emberek esetében a közös hangot.","shortLead":"A vitás esetekben mindig jól jöhet egy közvetítő, aki elfogulatlanul próbálja meg elsimítani a felek közötti...","id":"20241224_mesterseges-intelligencia-mas-nezeteket-vallo-csoportok-kozos-hang-habermas-gep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f34d9bc2-2aed-4b0a-b71a-7666876ef413.jpg","index":0,"item":"c934da50-4b20-4fb4-b676-988cd8ee2acc","keywords":null,"link":"/tudomany/20241224_mesterseges-intelligencia-mas-nezeteket-vallo-csoportok-kozos-hang-habermas-gep","timestamp":"2024. december. 24. 20:03","title":"Gyűlölködés helyett: ez segíthet megtalálni a közös hangot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"55242e35-61fc-4ca0-8e33-d211a27c206e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók az egérkísérletek során arra a következtetésre jutottak, hogy mindösszesen háromféle neuron képes irányítani az ember étkezését. Ez annyit tesz: valójában reflexből eszünk.","shortLead":"Amerikai kutatók az egérkísérletek során arra a következtetésre jutottak, hogy mindösszesen háromféle neuron képes...","id":"20241225_eves-etkezes-emberi-agy-neuron-idegsejt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55242e35-61fc-4ca0-8e33-d211a27c206e.jpg","index":0,"item":"8ffe8689-1617-431e-bbbc-07b70ecef0cb","keywords":null,"link":"/tudomany/20241225_eves-etkezes-emberi-agy-neuron-idegsejt","timestamp":"2024. december. 25. 12:03","title":"A tudósokat is megdöbbentette, mennyire egyszerű agyi folyamat irányítja az evést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c690dbf0-cbea-46d7-a6ae-b29b3ac96aca","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Egy négyszintes, 32 lakásos épületbe csapódott rakéta Krivij Rihben.","shortLead":"Egy négyszintes, 32 lakásos épületbe csapódott rakéta Krivij Rihben.","id":"20241224_raketatamadas-oroszok-szenteste-krivij-rih","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c690dbf0-cbea-46d7-a6ae-b29b3ac96aca.jpg","index":0,"item":"0f5682d4-4d1b-429f-82ad-91a315ca5f16","keywords":null,"link":"/vilag/20241224_raketatamadas-oroszok-szenteste-krivij-rih","timestamp":"2024. december. 24. 21:36","title":"Rakétával lőtték az oroszok szenteste Zelenszkij szülővárosát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da3d4aa1-dc18-44b6-a9a6-0f2cf428358d","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Belénk kódolt párkeresési vágyunk, hogy megtaláljuk a másik felünket. De mire is kell nekünk a másik? Ha felfedezzük igazi énünket, a teljességet önmagunkban, nem lesz szükségünk arra, hogy netán ártó módon kapcsolódjunk.","shortLead":"Belénk kódolt párkeresési vágyunk, hogy megtaláljuk a másik felünket. De mire is kell nekünk a másik? Ha felfedezzük...","id":"20241224_Eljuk-meg-a-teljesseget-akkor-nem-hasznaljuk-ki-egymast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da3d4aa1-dc18-44b6-a9a6-0f2cf428358d.jpg","index":0,"item":"fdf50014-18fc-44c0-a94b-82dadb3ee342","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20241224_Eljuk-meg-a-teljesseget-akkor-nem-hasznaljuk-ki-egymast","timestamp":"2024. december. 24. 13:18","title":"Éljük meg a teljességet, akkor nem használjuk ki egymást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a2a82dee-20be-4d7e-989d-a4b6ec6ac42a","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A gép Bakuból Groznijba tartott, Kazahsztánban csapódott a földhöz, majd kigyulladt. A becsapódást videó rögzítette.","shortLead":"A gép Bakuból Groznijba tartott, Kazahsztánban csapódott a földhöz, majd kigyulladt. A becsapódást videó rögzítette.","id":"20241225_utasszallito-lezuhant-kazahsztan-azerbaijan-airlines-72-ember-fedelzeten-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a2a82dee-20be-4d7e-989d-a4b6ec6ac42a.jpg","index":0,"item":"255dc7f9-ceeb-4d69-832f-f2e128c973ee","keywords":null,"link":"/vilag/20241225_utasszallito-lezuhant-kazahsztan-azerbaijan-airlines-72-ember-fedelzeten-ebx","timestamp":"2024. december. 25. 08:39","title":"72 emberrel a fedélzetén lezuhant egy utasszállító","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hiába a tervek, ha pénz nincsen – szétrohad a budapesti vasúthálózat
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Omladoznak az állomások, beáznak a pályaudvarok, csúcsra jár a teljes budapesti vasúthálózat. Százmilliárdokra lenne szükség a fővárosi vasúti infrastruktúra modernizálására, tervekből nincs is hiány, pénz viszont nincs erre.
Bizonyára sokan megfigyelték a Nyugati pályaudvar elhasználódott vágányain csigalassúsággal átdöcögő vonatokat, a beázásokat a Keleti pályaudvaron, a lebontott betonlapokat a Délinél, Zugló vagy Kőbánya-Kispest állapotát pedig talán nem kell bemutatni.
De hogy egy aktuális példát említsünk: a felújított esztergomi vonalon hiába növelték végre a szerelvények számát, a pluszvonatok nem fértek be a kapacitása maximumán működő Nyugatiba, ezért az extrajáratok a semmiben található Angyalföld vasútállomásig közlekednek csak.
Ezek csupán kiragadott jelei annak, hogy a fővárosi vasúti infrastruktúrának egyre komolyabb beavatkozásokra lenne szüksége ahhoz, hogy a meglévő forgalom fenntartható legyen, pláne ahhoz, hogy az utasok jobb körülmények között vonatozzanak, mint most.
A MÁV-csoport vezetői egy nemrég tartott évértékelő háttérbeszélgetésen elmondták: egy 300 milliárd forintos fejlesztési csomagot tettek le az asztalra, amellyel modernizálnák a budapesti vasúthálózatot. Ennyi pénz azonban nincsen a felújításokra.
Nyugati, Keleti, Déli: tervek vannak, pénz az nincs
A három budapesti fejpályaudvar megújítása is régóta esedékes lenne: mind az épület, mind a vágányhálózat igen rossz állapotban van, mégis ezek a projektek állnak a legrosszabbul. Korábban úgy volt, hogy a 2020-ig tartó fejlesztési ciklusban a Nyugati és a Keleti teljes felújítása megvalósul, ám a vágányhálózat rendbetételét végül kihúzták a tervek közül. Az állomásépületek ügyében viszont végre megindult valami: a Keleti és Nyugati épületmegújítására 2-2 milliárd forintot rendelt korábban a kormány, igaz, ezt a vasúttársaság évértékelőjén elhangzottak szerint lecsökkentették 1-1 milliárdra. Ez az összeg viszont tartalmazza a műemléki védelem alatt álló épületek megújításának tervezését és előkészítését, ám a kivitelezés megkezdése nem várható egyhamar, ahogy a vágányhálózathoz sem nyúlnak egyelőre, pedig anélkül megmaradnak a sebességkorlátozások is.
Új Flirt motorvonat cammog a Déli pályaudvar régi vágányain
Stiller Ákos
A Déli pályaudvar jövőjéről a XII. kerületi önkormányzat rendezett szakmai konferenciát június elején. Abban egyetértés volt a felszólalók között, hogy a Délinek meg kell maradnia (végül meg is fog), fejlesztéséről azonban még nincsenek konkrét döntések. Az egyetlen beavatkozás, amely biztosan megvalósul, hogy
majdnem 1 milliárd forintért új sportlétesítményeket építenek a pályaudvar melletti üzemi területeken, bár ettől sem az állomásépület, sem a vágányok nem lesznek jobb állapotban.
Késik a legforgalmasabb állomások felújítása
Kérdeztük a MÁV-ot három igen forgalmas budapesti állomás: Zugló, Kőbánya alsó és Kőbánya-Kispest felújításáról. Másfél éve még azt mondták lapunknak, hogy 2019 végére befejeződhet mindhárom állomás felújítása, azonban június 8-án megküldött válaszukból kiderül hogy mindhárom állomás építése megcsúszott.
Kőbánya-Kispest felújítására új közbeszerzést kellett kiírni, így az csak 2021 végére várható, hogy elkészül, Zugló és Kőbánya-alsó esetében a tervezés jól halad, ezekre a projektekre azonban forrás nincsen.
Kőbánya-Kispest: hiába az új járművek, ha szétrohad körülöttük az infrastruktúra
Zelki Benjámin
Csúcsra járnak a vasútvonalak
Kevésbé látványos, de szintén nagyon súlyos probléma: a fővárosi fejpályaudvarokhoz bevezető vasútvonalak évek óta kapacitásuk maximumán működnek.
A lehetetlent próbáljuk meg minden nap
– mondta Csépke András, a MÁV-Start vezérigazgatója a háttérbeszélgetésen a legforgalmasabb elővárosi vonatok rendszeres késését firtató újságírói kérdésre. A vezérigazgató elmondása szerint ugyanis a vonalakon egymást érik a szerelvények, a menetrendben nincsen szinte semmilyen tartalékidő, ezért a legkisebb esemény is elég arra, hogy felboruljon egy egész vonal menetrendje.
Pusztul a Nyugati pályaudvar is
Fazekas István
A kapacitáshiány miatt a vonatok számát sem lehet tovább növelni a legzsúfoltabb agglomerációs vonalakon Csépke András szerint. Pedig folyamatosan érkeznek az erre vonatkozó kérések az utasoktól és az agglomerációs települések önkormányzataitól is a vasúttársasághoz, mondja, de hiába,
ez az infrastruktúra egyszerűen nem alkalmas ekkora utasforgalom lebonyolítására.
Újabb púp a MÁV hátán: a HÉV-ek
2016 novemberében adta át a főváros a HÉV-vonalak üzemeltetését az amúgy is elég gonddal küzdő MÁV-nak. Az átlagosan 43 éves járműpark teljes megújításra szorulna, csakúgy mint a pályahálózat egésze. Pál László, a MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatója a háttérbeszélgetésen azt mondta, a pályák eddig elmaradó felújítása sem oldaná már meg a problémákat: modern biztosítóberendezés és utastájékoztató-rendszer kiépítésére is szükséges lenne, továbbá a végállomásokat is át kellene helyezni jobb helyre.
A helyzet súlyosságát az is jól mutatja, hogy május végén annyi jármű lett műszaki hibás, hogy ritkítani kellett a csepeli HÉV menetrendjét.
Koncepciók persze vannak a HÉV-ek fejlesztésére is: a ráckeveit és a csepelit az 5-ös metró keretében hoznák be a Kálvin térig, a gödöllői és csömöri vonalat a 2-es metróval kötnék össze, forrás azonban ezekre sincsen.
Szerdai sajtótájékoztatóján Tarlós Istvánt is megkérdeztük a HÉV-ek jövőjéről, a főpolgármester azt mondta, ismeretei szerint még nincsenek konkrét tervek a HÉV-vonalak rendberakására, de amennyiben az ütemterv és a forrás biztosítása véglegesedik, tájékoztatnak majd.
Nincs forrás a körvasútra sem
A vasúttársaság régóta szeretné a körvasúton is visszaállítani a forgalmat – még 2016-ban mutatta be az erre vonatkozó tervet. Ennek a megvalósításából azonban nem lett semmi, hiszen a vasúttársaság szerint saját maga nem tudja előteremteni rá a forrást. 6-7 milliárd forint kellett volna hozzá, (ez az összeg huszonkilencszer kevesebb, mint a Puskás Ferenc Stadion felújításának költsége!).
A körvasúti forgalom visszaállításával szerették volna elérni, hogy a Nyugati pályaudvarra be nem férő esztergomi vonatoknak ne a semmiben kelljen végállomásozniuk,
a járatokat ugyanis a Kelet-Pesten áthaladó körvasúton kötötték volna össze a Kunszentmiklós-Tass felől érkező vonatokkal.
Mikor lesz zöld út a vonatnak Budapesten is?
MTI / Máthé Zoltán
Áll a reptéri vasút és a déli összekötő híd is
Régóta tervezik a déli összekötő vasúti híd háromvágányúra bővítését és a ferencvárosi pályaudvar átépítését: ez az egyik leginkább túltelített vasúti vonalszakasz Budapesten, de a munkák aligha kezdődhetnek meg az év vége előtt.
Kérdésünkre a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt. azt írta, a déli összekötő vasúti híd korszerűsítésére a tervek és az engedélyek megvannak, a híd kivitelezésére irányuló közbeszerzés sikeres lefolytatása esetén az év második félévében kezdődhet meg a munka. A híd az EU-s Európai Hálózatfejlesztési Eszköz (CEF) forrásból, a kapcsolódó Kelenföld–Ferencváros-vasútvonal kapacitásbővítésének előkészítése hazai forrásokból történik.
A NIF szerint készen vannak a tervek a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér régóta szorgalmazott kötöttpályás kapcsolatának kialakítására is, a kivitelezés megkezdéséhez azonban kell még egy kormánydöntés.
Megszakadnak a fejlesztések a városhatáron
A budapesti vasúti infrastruktúra elhanyagoltsága azért is megdöbbentő, mert Magyarország összesen nagyjából 1200 milliárd forintnyi uniós támogatást költhet vasúti fejlesztésekre a 2014–20-as uniós időszakban. Noha a pénz lényeges részét szánnák a budapesti elővárosi vonalak fejlesztésére, ezek a beruházások a városhatáron rendre megszakadtak. Pedig az ország legforgalmasabb vasútvonalai mind valamelyik budapesti fejpályaudvarról indulnak.
Korábban úgy volt, hogy 2019-ig mindhárom forgalmas budapesti vasútállomás megújul, a MÁV lapunknak küldött válaszában azonban azt írja, Kőbánya-Kispest rehabilitációjára új közbeszerzést kellett kiírni, így a munkák jó esetben is eltartanak 2021 végéig, Zugló és Kőbánya alsó felújítására pedig nincsen forrásuk.
Szinte semmi eredménye nem lesz a január elején meghirdetett észak-balatoni vasútvonal-felújításnak, mert a beruházás után is 80 km/órával cammognak majd a vonatok, az állomások többségéhez pedig nem nyúlnak hozzá. Kicsit több pénzből komoly eredményeket lehetne elérni.