Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"58713c89-1b81-4a3e-9be8-ad55da5fceb7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Erős V8-as szívómotorral, kézi kapcsolású váltóval és hátsókerék-hajtással csábít vásárlásra ez az újszerű Porsche 928-as.","shortLead":"Erős V8-as szívómotorral, kézi kapcsolású váltóval és hátsókerék-hajtással csábít vásárlásra ez az újszerű Porsche...","id":"20250511_40-eves-megis-szinte-vadonatuj-bukolampas-porsche-928-var-uj-gazdara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58713c89-1b81-4a3e-9be8-ad55da5fceb7.jpg","index":0,"item":"d6bb9683-50cc-451a-a33d-6d0d128d46a0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250511_40-eves-megis-szinte-vadonatuj-bukolampas-porsche-928-var-uj-gazdara","timestamp":"2025. május. 11. 07:21","title":"40 éves, mégis szinte vadonatúj bukólámpás Porsche vár új gazdára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2aae1089-112d-46c0-bdb7-feacf6985c29","c_author":"Cikatridina","category":"brandchannel","description":"A kisbaba érkezése az egyik legszebb és legmeghatározóbb esemény egy család életében. Az újdonsült anyaság és apaság eufóriája, a pici iránt érzett feltétel nélküli szeretet és a közös pillanatok öröme felejthetetlen élményt nyújtanak. Azonban a rózsaszín köd mögött gyakran ott rejtőznek a szülés utáni időszak nehézségei, mind testi, mind lelki szinten, amelyek ráadásul sok esetben nemcsak az anyának okoznak gondot.","shortLead":"A kisbaba érkezése az egyik legszebb és legmeghatározóbb esemény egy család életében. Az újdonsült anyaság és apaság...","id":"20250325_Testi-lelki-felepules-a-szules-utan-cikatridina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2aae1089-112d-46c0-bdb7-feacf6985c29.jpg","index":0,"item":"6894e22a-9e8a-4770-b321-4cd2bbaf5287","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250325_Testi-lelki-felepules-a-szules-utan-cikatridina","timestamp":"2025. május. 10. 19:30","title":"Egészséges a kisbaba, de az anyuka jól van? Testi-lelki felépülés a szülés után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Cikatridina","c_partnerlogo":"4d2ec5e6-2050-4393-a8fc-55cabc0a743d","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"ce000969-f45a-40f0-b43d-01d1e51fceab","c_author":"Tornyos Kata","category":"elet","description":"A Franke házaspár a csúcson havonta 35 millió forintnak megfelelő összeget keresett azzal, hogy megosztotta hat gyerekük mindennapjait az interneten – beleértve a legkínosabb pillanatokat is, hiszen ezek hozták a legtöbb kattintást. A történet vége azonban 30 év börtön lett, amit gyermekbántalmazás miatt szabtak ki. Az ügyről idén dokumentumsorozatot mutattak be.","shortLead":"A Franke házaspár a csúcson havonta 35 millió forintnak megfelelő összeget keresett azzal, hogy megosztotta hat...","id":"20250511_ruby-franke-mormon-anya-ordoguzo-gyerekbantalmazo-disney-sorozat-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ce000969-f45a-40f0-b43d-01d1e51fceab.jpg","index":0,"item":"ea5df65c-9b83-481d-a564-64afb2085acf","keywords":null,"link":"/elet/20250511_ruby-franke-mormon-anya-ordoguzo-gyerekbantalmazo-disney-sorozat-ebx","timestamp":"2025. május. 11. 12:00","title":"Hogyan lesz egy példás életű mormon anyából ördögűző gyerekbántalmazó?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db80b712-63b6-4725-b0e2-8ee0fa568876","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem mellesleg félmérföldön is a leggyorsabb a világon. ","shortLead":"Nem mellesleg félmérföldön is a leggyorsabb a világon. ","id":"20250508_rekordot-dontott-a-Koenigsegg-Jesko","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db80b712-63b6-4725-b0e2-8ee0fa568876.jpg","index":0,"item":"e9fa338f-439c-41bf-a49d-a3e593d549f7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_rekordot-dontott-a-Koenigsegg-Jesko","timestamp":"2025. május. 11. 08:11","title":"Gyorsabb 100–200-ra, mint 0–100-ra: újabb rekordot döntött a Koenigsegg Jesko","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ae93caa0-bc7f-449c-8a18-40b58b83a352","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Egy ember megsérült a főváros közelében, az orosz határhoz közeli Szumi megyét pedig komolyabb károk érték.","shortLead":"Egy ember megsérült a főváros közelében, az orosz határhoz közeli Szumi megyét pedig komolyabb károk érték.","id":"20250511_Orosz-beketorekves-szaz-dronnal-tamadtak-Ukrajnat-vasarnap-hajnalban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae93caa0-bc7f-449c-8a18-40b58b83a352.jpg","index":0,"item":"5a50456c-83d0-47ce-bb48-d6a14a58f2fc","keywords":null,"link":"/vilag/20250511_Orosz-beketorekves-szaz-dronnal-tamadtak-Ukrajnat-vasarnap-hajnalban","timestamp":"2025. május. 11. 15:35","title":"Ilyen az orosz béketörekvés: több mint száz drónnal támadták Ukrajnát vasárnap hajnalban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28a26336-64a4-4760-a3e7-2cff054a15fa","c_author":"Balogh Csaba","category":"tudomany","description":"Tévhit, hogy az otthon okosítása drága: néhány tízezer forinttal már el lehet indulni, a teljes rendszer aztán később egyedi igények alapján apránként felépíthető. Szakember nem szükséges, csak egy kis tervezés. Teszten a Meross kütyüi.","shortLead":"Tévhit, hogy az otthon okosítása drága: néhány tízezer forinttal már el lehet indulni, a teljes rendszer aztán később...","id":"20250511_olcso-okosotthon-rendszer-meross-hub-jelenletszenzor-ora-homero-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28a26336-64a4-4760-a3e7-2cff054a15fa.jpg","index":0,"item":"3c344fa8-cd6b-4bf1-8fe7-628b5bb274e3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250511_olcso-okosotthon-rendszer-meross-hub-jelenletszenzor-ora-homero-teszt-velemeny","timestamp":"2025. május. 11. 20:03","title":"20 ezer forinttal van értelme beszállni a lakásokosításba?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b77d466b-5fc7-42ff-8a41-46dd13491d7c","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A turisztikai ajánlathoz promóvideó is készült, kékvillogós autóval és magángéppel.","shortLead":"A turisztikai ajánlathoz promóvideó is készült, kékvillogós autóval és magángéppel.","id":"20250510_Luxusvadaszat-turai-kastely-Tiborcz-Istvan-BDPST","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b77d466b-5fc7-42ff-8a41-46dd13491d7c.jpg","index":0,"item":"ad16cd98-c0fd-40f8-9b8d-c3644be7a45b","keywords":null,"link":"/kkv/20250510_Luxusvadaszat-turai-kastely-Tiborcz-Istvan-BDPST","timestamp":"2025. május. 10. 15:47","title":"Luxusvadászatokat hirdet a turai kastély képeivel egy cég, Tiborczék azt állítják, visszaélés történt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ca2df5c4-4bbd-49f0-9e53-e5876d7be1ff","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A magyar miniszterelnök pénteken beszélt arról, semmilyen elszigetelődést, retorziót nem fog támogatni Romániával és annak vezetőjével szemben.","shortLead":"A magyar miniszterelnök pénteken beszélt arról, semmilyen elszigetelődést, retorziót nem fog támogatni Romániával és...","id":"20250510_George-Simion-Romania-elnokjelolt-Orban-Viktor-uzenet-EU","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca2df5c4-4bbd-49f0-9e53-e5876d7be1ff.jpg","index":0,"item":"f3e3c427-aa95-4468-8a3e-fe8677340573","keywords":null,"link":"/itthon/20250510_George-Simion-Romania-elnokjelolt-Orban-Viktor-uzenet-EU","timestamp":"2025. május. 10. 09:43","title":"George Simion köszöni Orbán üzenetét és azt mondja, közös harc áll előttük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hiába a tervek, ha pénz nincsen – szétrohad a budapesti vasúthálózat
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Omladoznak az állomások, beáznak a pályaudvarok, csúcsra jár a teljes budapesti vasúthálózat. Százmilliárdokra lenne szükség a fővárosi vasúti infrastruktúra modernizálására, tervekből nincs is hiány, pénz viszont nincs erre.
Bizonyára sokan megfigyelték a Nyugati pályaudvar elhasználódott vágányain csigalassúsággal átdöcögő vonatokat, a beázásokat a Keleti pályaudvaron, a lebontott betonlapokat a Délinél, Zugló vagy Kőbánya-Kispest állapotát pedig talán nem kell bemutatni.
De hogy egy aktuális példát említsünk: a felújított esztergomi vonalon hiába növelték végre a szerelvények számát, a pluszvonatok nem fértek be a kapacitása maximumán működő Nyugatiba, ezért az extrajáratok a semmiben található Angyalföld vasútállomásig közlekednek csak.
Ezek csupán kiragadott jelei annak, hogy a fővárosi vasúti infrastruktúrának egyre komolyabb beavatkozásokra lenne szüksége ahhoz, hogy a meglévő forgalom fenntartható legyen, pláne ahhoz, hogy az utasok jobb körülmények között vonatozzanak, mint most.
A MÁV-csoport vezetői egy nemrég tartott évértékelő háttérbeszélgetésen elmondták: egy 300 milliárd forintos fejlesztési csomagot tettek le az asztalra, amellyel modernizálnák a budapesti vasúthálózatot. Ennyi pénz azonban nincsen a felújításokra.
Nyugati, Keleti, Déli: tervek vannak, pénz az nincs
A három budapesti fejpályaudvar megújítása is régóta esedékes lenne: mind az épület, mind a vágányhálózat igen rossz állapotban van, mégis ezek a projektek állnak a legrosszabbul. Korábban úgy volt, hogy a 2020-ig tartó fejlesztési ciklusban a Nyugati és a Keleti teljes felújítása megvalósul, ám a vágányhálózat rendbetételét végül kihúzták a tervek közül. Az állomásépületek ügyében viszont végre megindult valami: a Keleti és Nyugati épületmegújítására 2-2 milliárd forintot rendelt korábban a kormány, igaz, ezt a vasúttársaság évértékelőjén elhangzottak szerint lecsökkentették 1-1 milliárdra. Ez az összeg viszont tartalmazza a műemléki védelem alatt álló épületek megújításának tervezését és előkészítését, ám a kivitelezés megkezdése nem várható egyhamar, ahogy a vágányhálózathoz sem nyúlnak egyelőre, pedig anélkül megmaradnak a sebességkorlátozások is.
Új Flirt motorvonat cammog a Déli pályaudvar régi vágányain
Stiller Ákos
A Déli pályaudvar jövőjéről a XII. kerületi önkormányzat rendezett szakmai konferenciát június elején. Abban egyetértés volt a felszólalók között, hogy a Délinek meg kell maradnia (végül meg is fog), fejlesztéséről azonban még nincsenek konkrét döntések. Az egyetlen beavatkozás, amely biztosan megvalósul, hogy
majdnem 1 milliárd forintért új sportlétesítményeket építenek a pályaudvar melletti üzemi területeken, bár ettől sem az állomásépület, sem a vágányok nem lesznek jobb állapotban.
Késik a legforgalmasabb állomások felújítása
Kérdeztük a MÁV-ot három igen forgalmas budapesti állomás: Zugló, Kőbánya alsó és Kőbánya-Kispest felújításáról. Másfél éve még azt mondták lapunknak, hogy 2019 végére befejeződhet mindhárom állomás felújítása, azonban június 8-án megküldött válaszukból kiderül hogy mindhárom állomás építése megcsúszott.
Kőbánya-Kispest felújítására új közbeszerzést kellett kiírni, így az csak 2021 végére várható, hogy elkészül, Zugló és Kőbánya-alsó esetében a tervezés jól halad, ezekre a projektekre azonban forrás nincsen.
Kőbánya-Kispest: hiába az új járművek, ha szétrohad körülöttük az infrastruktúra
Zelki Benjámin
Csúcsra járnak a vasútvonalak
Kevésbé látványos, de szintén nagyon súlyos probléma: a fővárosi fejpályaudvarokhoz bevezető vasútvonalak évek óta kapacitásuk maximumán működnek.
A lehetetlent próbáljuk meg minden nap
– mondta Csépke András, a MÁV-Start vezérigazgatója a háttérbeszélgetésen a legforgalmasabb elővárosi vonatok rendszeres késését firtató újságírói kérdésre. A vezérigazgató elmondása szerint ugyanis a vonalakon egymást érik a szerelvények, a menetrendben nincsen szinte semmilyen tartalékidő, ezért a legkisebb esemény is elég arra, hogy felboruljon egy egész vonal menetrendje.
Pusztul a Nyugati pályaudvar is
Fazekas István
A kapacitáshiány miatt a vonatok számát sem lehet tovább növelni a legzsúfoltabb agglomerációs vonalakon Csépke András szerint. Pedig folyamatosan érkeznek az erre vonatkozó kérések az utasoktól és az agglomerációs települések önkormányzataitól is a vasúttársasághoz, mondja, de hiába,
ez az infrastruktúra egyszerűen nem alkalmas ekkora utasforgalom lebonyolítására.
Újabb púp a MÁV hátán: a HÉV-ek
2016 novemberében adta át a főváros a HÉV-vonalak üzemeltetését az amúgy is elég gonddal küzdő MÁV-nak. Az átlagosan 43 éves járműpark teljes megújításra szorulna, csakúgy mint a pályahálózat egésze. Pál László, a MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatója a háttérbeszélgetésen azt mondta, a pályák eddig elmaradó felújítása sem oldaná már meg a problémákat: modern biztosítóberendezés és utastájékoztató-rendszer kiépítésére is szükséges lenne, továbbá a végállomásokat is át kellene helyezni jobb helyre.
A helyzet súlyosságát az is jól mutatja, hogy május végén annyi jármű lett műszaki hibás, hogy ritkítani kellett a csepeli HÉV menetrendjét.
Koncepciók persze vannak a HÉV-ek fejlesztésére is: a ráckeveit és a csepelit az 5-ös metró keretében hoznák be a Kálvin térig, a gödöllői és csömöri vonalat a 2-es metróval kötnék össze, forrás azonban ezekre sincsen.
Szerdai sajtótájékoztatóján Tarlós Istvánt is megkérdeztük a HÉV-ek jövőjéről, a főpolgármester azt mondta, ismeretei szerint még nincsenek konkrét tervek a HÉV-vonalak rendberakására, de amennyiben az ütemterv és a forrás biztosítása véglegesedik, tájékoztatnak majd.
Nincs forrás a körvasútra sem
A vasúttársaság régóta szeretné a körvasúton is visszaállítani a forgalmat – még 2016-ban mutatta be az erre vonatkozó tervet. Ennek a megvalósításából azonban nem lett semmi, hiszen a vasúttársaság szerint saját maga nem tudja előteremteni rá a forrást. 6-7 milliárd forint kellett volna hozzá, (ez az összeg huszonkilencszer kevesebb, mint a Puskás Ferenc Stadion felújításának költsége!).
A körvasúti forgalom visszaállításával szerették volna elérni, hogy a Nyugati pályaudvarra be nem férő esztergomi vonatoknak ne a semmiben kelljen végállomásozniuk,
a járatokat ugyanis a Kelet-Pesten áthaladó körvasúton kötötték volna össze a Kunszentmiklós-Tass felől érkező vonatokkal.
Mikor lesz zöld út a vonatnak Budapesten is?
MTI / Máthé Zoltán
Áll a reptéri vasút és a déli összekötő híd is
Régóta tervezik a déli összekötő vasúti híd háromvágányúra bővítését és a ferencvárosi pályaudvar átépítését: ez az egyik leginkább túltelített vasúti vonalszakasz Budapesten, de a munkák aligha kezdődhetnek meg az év vége előtt.
Kérdésünkre a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt. azt írta, a déli összekötő vasúti híd korszerűsítésére a tervek és az engedélyek megvannak, a híd kivitelezésére irányuló közbeszerzés sikeres lefolytatása esetén az év második félévében kezdődhet meg a munka. A híd az EU-s Európai Hálózatfejlesztési Eszköz (CEF) forrásból, a kapcsolódó Kelenföld–Ferencváros-vasútvonal kapacitásbővítésének előkészítése hazai forrásokból történik.
A NIF szerint készen vannak a tervek a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér régóta szorgalmazott kötöttpályás kapcsolatának kialakítására is, a kivitelezés megkezdéséhez azonban kell még egy kormánydöntés.
Megszakadnak a fejlesztések a városhatáron
A budapesti vasúti infrastruktúra elhanyagoltsága azért is megdöbbentő, mert Magyarország összesen nagyjából 1200 milliárd forintnyi uniós támogatást költhet vasúti fejlesztésekre a 2014–20-as uniós időszakban. Noha a pénz lényeges részét szánnák a budapesti elővárosi vonalak fejlesztésére, ezek a beruházások a városhatáron rendre megszakadtak. Pedig az ország legforgalmasabb vasútvonalai mind valamelyik budapesti fejpályaudvarról indulnak.
Korábban úgy volt, hogy 2019-ig mindhárom forgalmas budapesti vasútállomás megújul, a MÁV lapunknak küldött válaszában azonban azt írja, Kőbánya-Kispest rehabilitációjára új közbeszerzést kellett kiírni, így a munkák jó esetben is eltartanak 2021 végéig, Zugló és Kőbánya alsó felújítására pedig nincsen forrásuk.
Szinte semmi eredménye nem lesz a január elején meghirdetett észak-balatoni vasútvonal-felújításnak, mert a beruházás után is 80 km/órával cammognak majd a vonatok, az állomások többségéhez pedig nem nyúlnak hozzá. Kicsit több pénzből komoly eredményeket lehetne elérni.