Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6f987769-e3ad-40d3-a917-aec1128123cb","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Nagy István miniszter megígérte, hogy az állam átmenetileg átvállalja az állattartók kártalanítását.","shortLead":"Nagy István miniszter megígérte, hogy az állam átmenetileg átvállalja az állattartók kártalanítását.","id":"20250330_szarvasmarha-szaj-es-koromfajas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f987769-e3ad-40d3-a917-aec1128123cb.jpg","index":0,"item":"25bd7c38-1eba-4d26-8a16-2e44b477f249","keywords":null,"link":"/kkv/20250330_szarvasmarha-szaj-es-koromfajas","timestamp":"2025. március. 30. 19:22","title":"Elkezdtek leölni 3000 szarvasmarhát Győr- Moson- Sopron megyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85c34b4a-a8a0-49d2-a300-ccf40e399024","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A független hazai újságírókat felvonultató szakmai zsűrin kívül a közönség is leadhatta a voksait – jövünk a győztesekkel.","shortLead":"A független hazai újságírókat felvonultató szakmai zsűrin kívül a közönség is leadhatta a voksait – jövünk...","id":"20250331_ev-magyar-autoja-2025-esztergomi-suzuki-dacia-duster-727-loeros-bmw-a-dijazottak-kozott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85c34b4a-a8a0-49d2-a300-ccf40e399024.jpg","index":0,"item":"d141b8b6-71b7-4282-88df-ffd5accd1696","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_ev-magyar-autoja-2025-esztergomi-suzuki-dacia-duster-727-loeros-bmw-a-dijazottak-kozott","timestamp":"2025. március. 31. 07:59","title":"Év Magyar Autója 2025: esztergomi Suzuki, olcsó Dacia és 727 lóerős BMW a díjazottak között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5c1ece79-dfd8-46cf-9437-b8daf59b60b4","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Grönlandról is beszélt az elnök egy interjúban, azt mondta, száz százalék, hogy meg fogják szerezni, jó eséllyel katonai erő alkalmazása nélkül.","shortLead":"Grönlandról is beszélt az elnök egy interjúban, azt mondta, száz százalék, hogy meg fogják szerezni, jó eséllyel...","id":"20250330_signal-botrany-amerikai-kormany-atlantic-donald-trump-miniszterek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c1ece79-dfd8-46cf-9437-b8daf59b60b4.jpg","index":0,"item":"0cb9b8bc-6966-41ad-998b-6b8628476473","keywords":null,"link":"/vilag/20250330_signal-botrany-amerikai-kormany-atlantic-donald-trump-miniszterek","timestamp":"2025. március. 30. 08:41","title":"Trump senkit nem fog kirúgni Signal-botrány miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0bc45da-9e50-4947-9c92-4e0f1703d43f","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A fiatal nő a császármetszés után néhány órával agyvérzést kapott – értesült az RTL Híradó. ","shortLead":"A fiatal nő a császármetszés után néhány órával agyvérzést kapott – értesült az RTL Híradó. ","id":"20250331_csaszarmetszes-agyverzes-kismama-halal-nyiregyhaza-korhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0bc45da-9e50-4947-9c92-4e0f1703d43f.jpg","index":0,"item":"b30356a2-35b6-4b01-8e4f-5a19329c8805","keywords":null,"link":"/elet/20250331_csaszarmetszes-agyverzes-kismama-halal-nyiregyhaza-korhaz","timestamp":"2025. március. 31. 19:30","title":"Szülés után meghalt egy 22 éves kismama a nyíregyházi kórházban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28c3c1e6-5b88-4f7a-bf3e-2efe5f9ad9d7","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"A Nemzetközi Olimpiai Bizottság tizedik elnöke a zimbabwei Kirsty Coventry, egyben az első afrikai, egyúttal az első nő a sportvilág legfontosabb posztján. 2008-ban Egerszegi Krisztina 17 éves világcsúcsát múlta felül.","shortLead":"A Nemzetközi Olimpiai Bizottság tizedik elnöke a zimbabwei Kirsty Coventry, egyben az első afrikai, egyúttal az első nő...","id":"20250330_kirsty-coventry","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28c3c1e6-5b88-4f7a-bf3e-2efe5f9ad9d7.jpg","index":0,"item":"1d77ae47-3054-4534-b856-4c4d9e0d67bb","keywords":null,"link":"/360/20250330_kirsty-coventry","timestamp":"2025. március. 30. 10:30","title":"Egerszegihez hasonlóan hátúszó specialista volt a NOB első elnöknője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06337d88-2a06-47c2-82d8-2f07430e7c5b","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Vendégek két külön incidenst is jelentettek, amely során kártevőt találtak az ételben, úgyhogy soron kívüli nagytakarítást rendeltek el a vállalatnál.","shortLead":"Vendégek két külön incidenst is jelentettek, amely során kártevőt találtak az ételben, úgyhogy soron kívüli...","id":"20250330_Japan-gyorsetterem-leves-miso-patkany-kartevo-botrany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06337d88-2a06-47c2-82d8-2f07430e7c5b.jpg","index":0,"item":"3b02cbd7-6f7a-4501-8dad-8d00644c999a","keywords":null,"link":"/kkv/20250330_Japan-gyorsetterem-leves-miso-patkany-kartevo-botrany","timestamp":"2025. március. 30. 11:30","title":"Ideiglenesen bezár Japán egyik legnagyobb levesezőlánca, miután döglött patkányt találtak az ételben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1664960-5826-4a28-aba3-8b905ce2ce7b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A sajátos sószórási technikájáról ismertté vált Salt Bae éttermeit is közéjük sorolta az ellenzék vezetője.","shortLead":"A sajátos sószórási technikájáról ismertté vált Salt Bae éttermeit is közéjük sorolta az ellenzék vezetője.","id":"20250331_torokorszag-erdogan-tuntetesek-salt-bae-bojkott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1664960-5826-4a28-aba3-8b905ce2ce7b.jpg","index":0,"item":"0733e744-ea00-4c7f-ab76-b721feae87e9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250331_torokorszag-erdogan-tuntetesek-salt-bae-bojkott","timestamp":"2025. március. 31. 06:22","title":"Bojkottot hirdetett az Erdoganhoz közeli cégek ellen a török ellenzék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d825c45d-b247-4bd9-8055-f28159de8833","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Eredetileg 15 űrsétára tervezték, de már a 17. küldetésén is túl van a kínai Fejtien nevű űrruha.","shortLead":"Eredetileg 15 űrsétára tervezték, de már a 17. küldetésén is túl van a kínai Fejtien nevű űrruha.","id":"20250330_fejtien-kinai-szkafander-urruha-rekord","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d825c45d-b247-4bd9-8055-f28159de8833.jpg","index":0,"item":"51dd40ba-99be-4404-9051-2c67d3d951dc","keywords":null,"link":"/tudomany/20250330_fejtien-kinai-szkafander-urruha-rekord","timestamp":"2025. március. 30. 23:03","title":"15-nek indult, már 17-nél tart: a vártnál is jobban teljesít a 1,5 milliárdos kínai szkafander","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Világszerte a földre parancsolták a Boeing legjobban fogyó gépeit, a 737-es MAX-okat, miután öt hónapon belül két MAX 8-as gép is hasonló körülmények között zuhant le. Az első – tavaly októberi indonéziai – katasztrófát szoftverhiba okozta, s úgy tűnik, hogy a múlt heti, etiópiai baleset mögött is hasonló tényezők állnak. A két gép tragédiája, illetve a válság kezelése során elkövetett sok hiba megrendítheti az amerikai repülőgépgyárat.
Nehéz hetek vagy hónapok előtt áll a Boeing, miután a 2001. szeptember 11-ei New York-i és washingtoni terrortámadások óta nem látott mértékben esett a repülőgépgyár részvényárfolyama: a cég piaci értéke két nap alatt 26 milliárd dollárral csökkent, s jelenleg 210 milliárd dollár körül áll. Az árfolyamzuhanás mellett további nehézségek is leselkednek a több mint 150 ezer embernek munkát adó óriásra. A 2017 óta forgalomban lévő, közepes hatótávolságú gépekből eddig már több mint 370 került a légitársaságokhoz, és biztosra vehető, hogy valamennyi hoppon maradt üzemeltető kártérítést kér majd a Boeingtől.
Kárpótlások tömege
A norvég fapados, a Norwegian Air már be is jelentette, elküldi a gyártónak a számlát azért, mert nem használhatja 18 darab 737 MAX-át. A New York-i központú Bernstein Research nevű kutatóintézet számításai szerint a Norwegian Air naponta és gépente 41 ezer eurós veszteséget kénytelen elkönyvelni. Az összeg a járatkimaradások miatti kárpótlásokból, valamint a pótgépek beállításának a költségeiből áll össze. A 737-esek helyett ugyanis zajosabb, és nagyobb fogyasztású gépeket kell használni. (A légitársaságok adatai szerint a Boeing új gépei negyven százalékkal halkabbak, és nyolc százalékkal olcsóbban üzemeltethetőek, mint hasonló kapacitású régi vasmadarak.)
Gyászolók az etiópiai tragédia helyszínén
AFP / Tony Karumba
Miután már az amerikai légiközlekedési hatóságok is arról beszélnek, hogy feltűnő hasonlatosság van a 189 emberéletet követelő tavalyi indonéziai és a múlt vasárnapi, 157 halálos áldozatot követelő etiópiai katasztrófa között – nagyon hasonlóak volt a gépek emelkedési és süllyedési, valamint sebességadatai – valószínűnek tűnik, hogy a Boeing végül kénytelen lesz beismerni, a cég hibái is hozzájárultak a balesetek bekövetkeztéhez. Ez pedig azt jelenti, hogy a katasztrófák áldozatainak rokonai is a gyártótól fognak kártérítést követelni és kapni. Már csak azért is, mert tavaly négy amerikai pilóta is arról írt jelentést légitársaságának, hogy közvetlenül a felszállás után a MAX hirtelen elkezdte gyorsan levinni az orrát. „Két-három másodperccel a robotpilóta bekapcsolása után kezdődött az orr süllyedése. A pilóta azonnal kikapcsolta az automatát, és emelkedésbe vitte a gépet. Az út ezután eseménytelenül telt” – áll az egyik jelentésben.
Hibás szoftver
A szakértők szerint valószínűnek tűnik, hogy Etiópiában is az okozott gondot, mint Indonéziában. Az a szoftver, amelynek az lenne a feladata, hogy a robotpilóta bekapcsolása után automatikusan akadályozza meg, a repülő túl nagy szögben emelkedjen tovább, és e miatt átessen és felhajtó erő hiányában lezuhanjon, hamis adatokkal számolt. Emiatt pedig folyamatosan lenyomta az egyébként jó szögben szálló gép orrát. A pilóták pedig – mivel a Boeing nem figyelmeztette őket a szoftver hibás működésének a lehetőségére – kézi erővel próbálták felvenni a harcot az automatikával. A Boeing az elemzők szerint azzal követte el a legnagyobb hibát, hogy nem tette egyértelművé valamennyi légitársaság és pilóta számára, mi a teendő a rendellenes működés esetén.
Hosszabb távon az is minden bizonnyal gondot okoz majd, hogy a légitársaságok – és az utasok – bizalma megrendült a Boeingben. Ez pedig – még ha a gyár rövid időn belül kijavítja a hibákat – a rendelésállomány csökkenéséhez vezethet. Jelenleg mintegy 5000 737 MAX-ra adtak már le rendelést, ám egyáltán nem kizárt, hogy több üzemeltető inkább átpártol a konkurenciához, a páneurópai Airbushoz. A MAX-család egyébként négy, különböző méretű tagból - 7,8,9,10) áll.
Boeing
Nem borul a menetrend
A MAX-ok földre kényszerítése viszont aligha okoz látványos fennakadásokat a légiforgalomban. Bár a gépek jól fogytak, a 370 darab MAX csak a forgalomban lévő összes utasszállító kevesebb, mint egy százalékát teszi ki. Így csak az első napokban várható viszonylag magas számú járattörlés azoknál a társaságoknál, ahol már sok új gépet üzemeltetnek. A 6500 kilométeres hatótávolságú, legfeljebb 210 utas szállítására képes MAX-okból Észak-Amerikában van a legtöbb: a repülőkből már 16 cég kapott, a legtöbbet, 34-et az amerikai Southwest Airlines használja. A második-harmadik helyen holtversenyben áll 24-24 Max-szal az ugyancsak amerikai American Airlines és a kanadai Air Canada.
Dennis Muilenburg, a Boeing vezérigazgatója
AFP / MARK WILSON
Dreamliner melegedő akkuval
Nem ez az első eset, amikor nagyszámú Boeing kényszerül a földre. 2013-ban, amikor az azóta sikeresen repülő 787-es Dreamlinereket állították tömegesen forgalomba, a jelentős részt kompozit anyagokból épített gépek három hónapig nem repülhettek, miután egy Bostonban várakozó gépen kigyulladt egy akkumulátor, majd néhány nappal később egy All Nippon Airlines tulajdoban lévő 787-esnek kellett kényszerleszállást végrehajtania az egyik akkumulátor túlmelegedése miatt. A vizsgálatok megállapították, hogy az akkumulátorokat rosszul tervezték meg, s a hibát észre kellett volna vennie az amerikai légügyi hatóságnak, az FAA-nak is. A 787-esekkel szerencsére nem történt komoly baleset, így a „gyermekbetegség” elmúltával gyorsan helyreállt a Boeingbe vetett bizalom.