szerző:
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az uniós áfairányelv változása miatt a kis értékű, EU-n kívülről rendelt csomagokat is vámeljárás alá kell vonni, utánuk áfát kell fizetni. Ezzel az Ázsiából rendelt filléres bigyók máris nem lesznek annyira filléresek és bonyolultabb lesz az eljárás. Ugyanakkor az unión belül működő e-kereskedők jelentős adminisztrációs könnyítést kapnak.

Július 1-től új időszámítás kezdődik a Kínából (és máshonnan az unión kívülről) történő filléres árurendelésekben. 22 eurós érték alatt ugyanis korábban nem kellett áfát (általános forgalmi adót, amelynek 27 százalékos mértékével Magyarországon világbajnok) fizetni, illetve az ilyen csomagokat vámeljárás alá sem kellett vonni. Többek közt e könnyebbségeknek volt köszönhető, hogy olyan olcsón lehetett távoli vidékekről rendelni.

Minden import után áfát kell fizetni

Július 1-től azonban minden áru után áfát kell fizetni, és minden csomagot vámolni kell. Vagyis az áru kapásból drágább lesz az áfa mértékével, plusz a vámeljárás sincs ingyen. A Magyar Posta a vámügynöki eljárásért korábban egységesen 3500 forintot kért, azonban már korábban jelezték, hogy áttérnek a csomagértéktől függő, sávos díjazásra. Az új díjszabás nyilvánosságra hozatalát nem kapkodták el, a táblázatot csak június közepén tették közzé, itt olvasható. 10 eurós érték alatt mindössze 399 forintot kérnek a vámügynöki szolgáltatásért, ha az ügyfél online fizet előre, 799-et, ha utánvéttel. Ez emelkedik aztán négy lépésben a 100-150 euró érték közötti csomagok esetében felszámolt 1399 és 1899 forintig.

Ha a vevő nemhogy előre, de a vásárláskor kifizeti az áfát, akkor a vámkezelés díja 150 euróig egységesen 399, illetve 799 forint.

A 150 eurós limit azért marad meg, mert vámot ez alatt továbbra sem kell fizetni, a változás az, hogy áfát és vámkezelési díjat viszont igen. 150 eurós érték fölött már vámot, áfát és vámkezelési díjat is.

És természetesen az uniós országokból rendelt csomagok után továbbra sem kell áfát fizetni a termék Magyarországra való beérkezése után – minthogy az áfát az uniós országban székelő kereskedő vallja be és fizeti meg a magyar államnak.

Külföldről érkezett küldeményeket szortíroznak a Magyar Posta Zrt. Nemzetközi Posta Kicserélő Központjában
MTI / Koszticsák Szilárd

Sokszorosára nő a vámeljárások száma

A Posta a 150 euró érték alatti áru tartalmú küldemények vámkezelését, vám elé állítását jogszabályi felhatalmazás alapján a NAV-val közösen kialakított speciális vámkezelési eljárás keretében, automatikusan végzi. A vámkezelés külön címzetti megbízás nélkül történik, gyorsítva és egyszerűsítve a folyamatot. Más szóval aki az unión kívülről rendel 150 euró érték alatt, annak a vámeljárás nem nehezíti meg különösebben az életét.

Az automatikus vámkezelés lényege, hogy a Posta a vámhatóság felé benyújtandó nyomtatványokat a külföldről elektronikusan megkapott adatok birtokában tölti ki. Ez persze csak akkor történhet meg, ha valamennyi szükséges adat rendelkezésre áll a vám-árunyilatkozat kitöltéséhez, vámeljárás lebonyolításához. A Posta ezért arra figyelmezteti a harmadik országból rendelő ügyfeleket, hogy az adataikat a legteljesebben és a legpontosabban adják meg a rendeléskor. És mindig adjanak meg e-mail-címet és telefonszámot, amin a Posta el tudja érni őket. Szóval némileg azért macerásabb lesz a rendelés, és előfordulhat, hogy egy csomag lassabban érkezik meg a címzetthez.

A kis értékű csomagok vámeljárás alá vonása miatt becslések szerint 80-90-szeresére nő az ilyen eljárások száma.

A Postánál jelentős informatikai fejlesztéssel és logisztikai kapacitásbővítéssel készültek a megnövekvő terhelésre – közölte korábban a cég a HVG-vel. A megsokszorozódó vámeljárások miatt a Postának új embereket kell felvennie, méghozzá sokat, a vámkezelői területtől az ügyfélszolgálatig. Ugyanez a helyzet az adóhatóságnál, informatikát fejlesztettek, embereket vettek fel. Ami a csomagok tényleges tartalmának szúrópróbaszerű ellenőrzését illeti a csalások megakadályozásához, a kiválasztásokhoz a hatóság az e-kereskedelmi forgalomra kialakított kockázatelemzési módszereit használja. Mivel a kis értékű áruk eddig jellemzően vámhatósági részvétel nélkül áramlottak, az adóhatóság nem tudott pontosabb számokat mondani a HVG-nek arról, mekkora pluszbevételre számíthat az állam a változtatások nyomán.

MTI / Koszticsák Szilárd

Az EU a saját kereskedőit védi

A kis értékű csomagok áfa- és vámeljárási kötelezettségét uniós szabályváltozás, egész pontosan az uniós áfairányelv írja elő. Az EU nem kiszúrni akar a Távol-Keletről rendelő állampolgárokkal és a tagállamok postáival, vámhatóságaival, hanem védeni akarja a tagországok saját e-kereskedőit. Azok ugyanis nem tudták áfa- és vámeljárásmentesen behozni a termékeket az EU-ba, így a harmadik országbeli kereskedők jelentős árelőnyhöz, vagyis versenyelőnyhöz jutottak velük szemben. Márpedig az EU számára kiemelten fontos az egyenlő versenyjogi feltételek biztosítása – különösen, ha az egyenlőtlenség amúgy a saját szereplőket sújtja.

Nagy kérdés persze, hogy az EU-n kívüli rendelések költségének növekedése, továbbá a pluszadminisztráció mennyire tereli majd a helyi webshopok felé a forgalmat. Az unión kívüli országból megrendelt kis értékű termékek többsége valamilyen olyan érdekes termék (például vicces mobiltok, olcsó divatcikk, otthoni kiegészítő), amelyet nem feltétlenül lehet itthon beszerezni bármelyik boltban. Egy ilyen vásárlás esetén nem jelent majd komoly tételt, hogy a szállítás díját is tartalmazó rendelési összegre 27 százalékos vámáfa rakódik.

A drágább termékek (például egy olcsó kínai robotporszívó) esetében a 27 százalékos vámáfa már jelentősebb tétel, ami jelenleg is a hazai kereskedők felé tereli a vásárlókat amellett, hogy egy hazai kereskedővel a garanciális ügyintézés is jóval egyszerűbb – mondta a HVG-nek Várkonyi Balázs, az eMAG online piactér és az Extreme Digital webáruház ügyvezetője.

MTI / Koszticsák Szilárd

Az ázsiai kereskedők EU-s raktárakkal támadnak

Várkonyi arra számít, hogy a vámmentesség megszűnésével csökkenni fog a magyarok körében az olcsóbb árukra irányuló impulzusvásárlás, és az így megspórolt összeget a vásárlók később arra fordítják, hogy egy fejlettebb, drágább típust válasszanak.

A kieső olcsó import nyomán a hazai online kereskedők várhatóan bővíteni fogják a saját portfóliójukat közép- és hosszú távon: például jóval többféle mobiltokot, divatkiegészítőt fognak árusítani.

A cégvezető várakozásai szerint az új szabályozás nyomán az EU-n belülről való rendelések aránya is valamelyest nőni fog. Különösen, hogy már az ázsiai online kereskedők válaszcsapása is körvonalazódik: a legjelentősebb ilyen kereskedők vagy az EU-n belül létesítenek saját raktárbázist, vagy olyan országokból (például a Balkánról) teljesítik az EU-ból érkező rendeléseket, amelyekkel az unió valamilyen egyedi kereskedelmi megállapodást kötött, így kedvezőbb feltételekkel lehet behozni az árucikket, mint mondjuk Sanghajból.

A raktárbázisokkal kapcsolatban azért a Posta arra figyelmeztet: nem mindegy, hogy az onnan érkező áru átesett-e már uniós vámeljáráson abban az uniós országban, ahol az elosztóközpont található? Ha nem, akkor a küldemény vámkezelését a Magyar Posta Nemzetközi Posta Kicserélő Központjában végzik el, az EU-n kívülről érkezett küldemények vámkezelésével azonos módon. A vevő pedig legfeljebb a szállítási időn nyer.

MTI / Koszticsák Szilárd

Egyszerűsödik a kereskedők adminisztrációja

A kis értékű csomagok áfa- és vámeljárásával egyszerre lép életbe két másik fontos változtatás. Az egyik, hogy ha a távértékesítés online platformon (avagy piactéren, mint amilyen az Amazon vagy az eMAG) történik, akkor a platformoknak az általuk elősegített értékesítések esetében adófizetési kötelezettsége keletkezik – magyarázza Antretter Erzsébet, a Niveus Consulting Group igazgatója. Más szóval nekik kell megfizetniük az áfát. Azonban az áfafizetésre vonatkozóan korlátozott felelősségük van. Ha ugyanis a platform téves információ miatt nem teljesíti megfelelően az adókötelezettséget, és igazolni tudja, hogy nem tudta, hogy ez az információ helytelen, akkor elkerülheti a szankciókat.

A másik fontos változtatás, hogy az unión belüli távértékesítésre is kiterjesztik az eddig csak elektronikus úton nyújtott szolgáltatásokra élő rendszert, amiben a vállalkozásuknak elég a helyi adóhatóságuknál bejelentkezni, és ott befizetni az adót (a tagállamok szerinti bontás feltüntetésével).

Korábban a kereskedőknek külön-külön be kellett jelentkezniük minden olyan tagállam adóhatóságához, ahová értékesítettek,

adószámot kellett kérniük, stb. Ez jelentős bürokratikus teher volt különösen a kisebb és közepes webshopoknak. A könnyítés után várhatóan jelentősen erősödni fog a tagállamok közti e-kiskereskedelem, több webshop fog más tagállamból érkező rendeléseket fogadni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!