Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0ca97c3f-fcd3-4829-849d-303e3f9bc2eb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A MÁV húsz pótlóbuszt indított el a Szolnokon ragadtak szállítására.","shortLead":"A MÁV húsz pótlóbuszt indított el a Szolnokon ragadtak szállítására.","id":"20250315_A-Tisza-Part-gyulesere-erkezoket-vasuti-hiba-tartja-fel-Szolnokon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ca97c3f-fcd3-4829-849d-303e3f9bc2eb.jpg","index":0,"item":"ae90a3ae-f4e0-44e8-acab-6905da89a35a","keywords":null,"link":"/itthon/20250315_A-Tisza-Part-gyulesere-erkezoket-vasuti-hiba-tartja-fel-Szolnokon","timestamp":"2025. március. 15. 14:08","title":"Vasúti káosz tartotta fel a Tisza Párt gyűlésére utazókat, meg a haza igyekvőket is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7ba7266-d41e-4901-b963-15ccb95f9e4e","c_author":"Dobszay János - Gergely Márton","category":"360","description":"Van-e mesterséges intelligencia a Tisza március 15-re készült himnuszában? Mi volt a kormánykommunikáció lélektani mélypontja Geszti Péter számára? Mit árul el Magyarországról, hogy mindenki ki volt akadva Kasszás Erzsitől, akinek karakterével Radnai Márk mégis milliárdokat hozott a CBA-nak? Milyen megfontolás van amögött, hogy Magyar Péter hajlamos durván, cinikusan kommunikálni? Miért tojik mindenki a kormány jóhír-kampányára? Hogyan ne legyen Kubatov-lista a Tisza-szigetekből?","shortLead":"Van-e mesterséges intelligencia a Tisza március 15-re készült himnuszában? Mi volt a kormánykommunikáció lélektani...","id":"20250315_radnai-mark-geszti-peter-cimlapsztori-interju-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7ba7266-d41e-4901-b963-15ccb95f9e4e.jpg","index":0,"item":"eac3ba86-28e4-407b-a41c-be710e39be60","keywords":null,"link":"/360/20250315_radnai-mark-geszti-peter-cimlapsztori-interju-ebx","timestamp":"2025. március. 15. 07:00","title":"Lazuljon-e néha Magyar Péter, vagy abból nem sok jó származik? – Geszti Péter és Radnai Márk a HVG Címlapsztoriban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4279130-2fc8-469a-9a17-510d3b7e3e1b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hamarosan elérhetők lesznek az adóbevallási tervezetek az Ügyfélkapu+ vagy DÁP segítségével elérhető hivatalos tárhelyeken. Az adóbevallási időszakot nem csak a NAV-nál várják, hanem kiberbűnözői körökben is. A csalók gyakran adóhivataloknak álcázva magukat kihasználják a felhasználók sietségét és figyelmetlenségét, hogy megszerezzék bizalmas személyes adataikat. A Sophos kiberbiztonsági cég szerint sok magyar nagyon könnyen veszélybe sorolja magát. ","shortLead":"Hamarosan elérhetők lesznek az adóbevallási tervezetek az Ügyfélkapu+ vagy DÁP segítségével elérhető hivatalos...","id":"20250315_nav-csalas-adobevallas-atveres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4279130-2fc8-469a-9a17-510d3b7e3e1b.jpg","index":0,"item":"3060b06e-588d-44fc-907d-4bcf6d7dd584","keywords":null,"link":"/tudomany/20250315_nav-csalas-adobevallas-atveres","timestamp":"2025. március. 15. 10:03","title":"Ez a NAV, vagy egy csaló próbálkozik? Milliók bánhatják, ha rossz helyre kattint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3af96562-0ec5-4b7e-b06a-833d49ebf13c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Mi Hazánk március 15-i rendezvényén az ágyúzás sem maradhatott el.","shortLead":"A Mi Hazánk március 15-i rendezvényén az ágyúzás sem maradhatott el.","id":"20250315_Toroczkai-a-Pilvax-kozben-Mi-Hazank","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3af96562-0ec5-4b7e-b06a-833d49ebf13c.jpg","index":0,"item":"501b7b77-d6d0-4894-870a-b67970fa2ed3","keywords":null,"link":"/itthon/20250315_Toroczkai-a-Pilvax-kozben-Mi-Hazank","timestamp":"2025. március. 15. 17:50","title":"Toroczkai a Pilvax közben: A lényeg, hogy megvalósulnak az ötleteink","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87b79296-2d4e-4a3d-a8ce-9e15ec5fb139","c_author":"Weyer Balázs ","category":"360","description":"A sajtó egyik legfontosabb üzemanyaga a társadalmi bizalom és mi, olvasók ezért tudunk tenni a legtöbbet – írja a polgár szemszögéből Weyer Balázs, az Origo alapító-főszerkesztője, a Főszerkesztők Fóruma és a Direkt36 egykori alapítója.","shortLead":"A sajtó egyik legfontosabb üzemanyaga a társadalmi bizalom és mi, olvasók ezért tudunk tenni a legtöbbet – írja...","id":"20250315_A-sajto-szabadsaga-a-mi-szabadsagunk-Weyer-Balazs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87b79296-2d4e-4a3d-a8ce-9e15ec5fb139.jpg","index":0,"item":"6ed32541-3370-40e5-964f-38a05f42e7d6","keywords":null,"link":"/360/20250315_A-sajto-szabadsaga-a-mi-szabadsagunk-Weyer-Balazs","timestamp":"2025. március. 15. 07:30","title":"A sajtószabadság nem az újságíró javát szolgálja, hanem az olvasóét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58d4ae9a-50e5-4fa0-a275-4dc7c01bb585","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az amerikai Firefly Aerospace szondája, a Blue Ghost nemrég landolt a Holdon, azóta pedig már komoly munkába is kezdett a NASA eszközeivel.","shortLead":"Az amerikai Firefly Aerospace szondája, a Blue Ghost nemrég landolt a Holdon, azóta pedig már komoly munkába is kezdett...","id":"20250315_firefly-aerospace-blue-ghost-hold-felszin-furas-blue-ghost","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58d4ae9a-50e5-4fa0-a275-4dc7c01bb585.jpg","index":0,"item":"960e0300-d13e-416e-87dd-4a13895abfde","keywords":null,"link":"/tudomany/20250315_firefly-aerospace-blue-ghost-hold-felszin-furas-blue-ghost","timestamp":"2025. március. 15. 08:03","title":"Páratlan videó a Holdról: így fúrta meg a felszínt a NASA","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58de5eb5-055c-4c84-bfa4-5fac42f3d261","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Alacsony építési mód, relatíve szerény tömeg, takarékos hátsókerékhajtás és nagy akkumulátor. A Tesla ilyen építőkockákkal dolgozva alkotta meg a rekordhatótávú Model 3-at, amely indexkar nélkül és egész korrekt áron indul csatába.","shortLead":"Alacsony építési mód, relatíve szerény tömeg, takarékos hátsókerékhajtás és nagy akkumulátor. A Tesla ilyen...","id":"20250315_azt-a-hetszazat-700-km-hatotav-bajnok-uj-Tesla-Model-3-teszt-velemeny-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58de5eb5-055c-4c84-bfa4-5fac42f3d261.jpg","index":0,"item":"b5c953a6-6b29-4c91-a144-a294c17ec46a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250315_azt-a-hetszazat-700-km-hatotav-bajnok-uj-Tesla-Model-3-teszt-velemeny-ebx","timestamp":"2025. március. 15. 17:00","title":"Azt a hétszázát! Teszten a 700 km-t ígérő hatótávbajnok, az új Tesla Model 3","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8d82dacb-d67f-4bd8-9a21-d78ee1991568","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Fidesz EP-képviselője a múlt héten vehette át a kinevezését Orbán Viktor miniszterelnöktől. ","shortLead":"A Fidesz EP-képviselője a múlt héten vehette át a kinevezését Orbán Viktor miniszterelnöktől. ","id":"20250316_deutsch-tamas-hadhazy-akos-zuglo-valasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d82dacb-d67f-4bd8-9a21-d78ee1991568.jpg","index":0,"item":"e7991aa1-0db4-45a6-b11e-1897c5acea45","keywords":null,"link":"/itthon/20250316_deutsch-tamas-hadhazy-akos-zuglo-valasztas","timestamp":"2025. március. 16. 17:20","title":"Deutsch Tamás lett a Fidesz első embere Zuglóban, Hadházy Ákos szerint öröm lesz elverni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Abból a nagyjából 500 forintból, amit az ember otthagy a benzinkútnál egy liter üzemanyagért, több mint 250 forint a az államkasszába vándorol. Grafikonra tettük a benzinárak összetevőit részletes bontásban.
Van-e ebben az országban bármi, ami jobban drágul, mint a benzin? – kérdezhetik az autósok tankolásnál. Még jó, hogy vannak statisztikusok, akik erre egész konkrét választ tudnak adni:
igen, az étolaj.
A Központi Statisztikai Hivatal adataiból kiderül, hogy a járműüzemanyagok átlagos ára szeptemberben 21,6 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban, a több száz tétel közül, amelyből az inflációs mutatót kiszámolják, csak az étolajnál mértek ennél nagyobb, 32,6 százalékos drágulást, a listán harmadik dohányáru is csak 17,8 százalékos drágulást mutatott.
És ezek még csak szeptemberi számok voltak, pedig azóta még tovább drágult az üzemanyag. A holtankoljak.hu adatai szerint 496,8 forintba kerül az országban átlagosan egy liter 95-ös benzin, a gázolaj literenkénti átlagára pedig már az 500-as rémálomhatár fölött van, 513,2 forintnál. De pontosan miből áll össze ez az ár?
Amikor valaki fizet a benzinkútnál, a pénzének körülbelül fele az államkasszába vándorol. A legnagyobb tétel ebből az általános forgalmi adó – a világrekordot jelentő magyar áfa 27 százalékos, azaz a mostani átlagárakkal számolva a benzinnél 134,13, a gázolajnál 138,56 forint literenként.
A jövedéki adó majdnem ugyanekkora tétel. Ebben nem százalékokat számolnak, hanem fix az adó nagysága: a benzin esetében 120, a gázolajnál 110,35 forint literenként. (Mivel az áfa még a jövedéki adóval megnövelt tételre rakódik rá, mondhatjuk, hogy az állam még az adót is adóztatja.) A Nemzeti Adó- és Vámhivatal ezt negyedévenként határozza meg, és annyi számít ilyenkor, hogy a kőolaj világpiaci ára az előző negyedév első 75 napjában 50 dollár alatt vagy fölött volt-e. A mostani példánál maradva: mivel idén július 1-je és szeptember 15-e között a Brent olaj hordónkénti ára napi átlagban 72,43 dollár volt, az 50 dollár fölötti árnál érvényes adót kell fizetni az október 1-je és december 31-e közti negyedévben. Ha 50 dollár alá esne az ár, akkor a benzin literének jövedéki adója 125, a gázolajé 120,35 forintra emelkedne.
Erre jön rá még az a literenkénti nagyjából 4 forint, amely a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség (MSZKSZ) kasszájába kerül. A szövetség feladata biztosítani azt, hogy legyen az országban elég tartalék kőolajból, benzinből és gázolajból, hogy ha bármilyen ellátási zavar jelentkezne, akkor se ürüljenek ki a benzinkutak. 2020 júniusa óta minden megvásárolt liter benzin után 4,145 forintot, a gázolajnál literenként 3,883 forintot utalnak át a szövetséghez.
Ezeket összeadva az jön ki: a 496,8 forintból, amit egy liter benzinért kifizetnek, összesen 258 forintot kap meg az állam, valamint a készletezők, a gázolaj 513,2 forintjából 252,7 forint ez a rész.
Minden másnál becslésekből tudunk kiindulni. A szakmai konszenzus szerint jó becslést jelent az, ha úgy számolunk, hogy a nagykereskedők 4 százalékos árréssel dolgoznak, ami azt jelenti, hogy literenként körülbelül 20 forint marad a nagykereskedőknél. A kiskereskedelmi árrés már változékonyabb, nyilván egy autópálya benzinkútjánál sokkal magasabb árréssel dolgoznak, mint egy mellékút benzinkútjánál egy kisváros szélén, de általában 2-3 százalék körüli árrés a megszokott. Az ábránkon 2,5 százalékkal számoltunk, ez 10-15 forintot jelent literenként, pár forint eltérés lehetséges. Ez az a pénz, amiből fenntartják a benzinkutakat, fizetést adnak az ott dolgozóknak, és persze a profitot is ebből csípik le a kutak tulajdonosai.
Ha mindezeket a tételeket kivonjuk a végösszegből, akkor marad a benzin esetében körülbelül 206, a gázolajnál 227 forintos termelői ár. Ezt jelentős részben a globális olajár mozgatja, és mivel Magyarországra minden csepp üzemanyag külföldről jön, a forint árfolyamának változására is extrémen érzékeny az árnak ez a része. Amikor azt halljuk, hogy a kőolajár emelkedése miatt drágul a benzin, vagy hogy a forint gyengülése sem segít, akkor érdemes tudni, hogy ez a teljes összeg kevesebb, mint felét befolyásolja.
És mit jelent mindez az állam számára, ahol nem száz, hanem százmillió forintokban számolják a bevételt?
A Magyar Ásványolaj Szövetség összesítése szerint idén a harmadik negyedévben 320 millió liter 95-ös benzint és 574 millió liter dízelt adtak el az országban. Ha ugyanilyen fogyasztás lenne a negyedik negyedévben is, akkor az a mostani átlagárral számolva azt jelentené, hogy csak az év utolsó három hónapjában 102 milliárd forint jövedéki adó és 122 milliárd forint áfa érkezne az államkasszába. (Ez 19 milliárd forinttal többet jelent három hónapra, mint ha csak 400 forintba kerülne a benzin – úgy számolva, hogy akkor valószínűleg 50 dollár alatt lenne a kőolaj, emiatt magasabb adókulcs vonatkozna rá.) Jövedéki adóból tavaly a teljes évben 1196, áfából 4669 milliárd forint bevételt szerzett az állam, jól látszik, hogy az üzemanyag ezen belül komoly tételt jelent.
Ráadásul a drágulásról szóló híreket még csak annyival sem lehet elintézni, hogy senki ne autóval menjen étolajat venni, vagy ha megtette és ideges lett az árak miatt, akkor ne gyújtson rá. Mivel a szállítási költségekbe beépül az üzemanyagár, a drágulást az is megérzi, akinek nincs autója, amint vásárolt bármit, amihez valamit szállítani kell. De ha csak a benzinkutaknál elköltött pénzt nézzük, már az óriásit dob az árszínvonalon: a KSH fogyasztói kosarában, amelyből az inflációt számolják, majdnem 6 százalékos súlya van az üzemanyagárnak.
Az autóforgalom és az üzemanyag-fogyasztás azonban a drágulás ellenére nem csökken. Amellett, hogy sokan lehetnek, akik már most is inkább a tömegközlekedést vagy a kerékpárt választják autó helyett, azoknak a döntő többsége, akik most autóznak, inkább csak dühöngenek, amikor drágul a benzin, de kifizetik a magasabb árat is. Sőt, a forgalmi adatok alapján még csak azt sem lehet mondani, hogy csak azok döntenek így, akik olyan helyen laknak, ahol nem jó alternatíva a tömegközlekedés, vagy olyan a munkájuk, hogy ahhoz muszáj az autó. Amikor nemrég arról kérdeztük az olvasóinkat, hány forintos benzinárnál fontolnák meg, hogy kevesebbet autóznak, a legtöbben, a válaszadók 34 százaléka, azt mondták, hogy már eljutott az ár erre a szintre. Majdnem ugyanennyien mondták azonban azt, hogy nem létezik ilyen lélektani határ, akármennyibe kerülne a benzin, ők kifizetnék.
Ruganyos bőr és érfalak, újjászületett ízületek, erős haj – többféle jó hatást remélnek, akik hallgatnak az idők szavára, és belefognak a kollagénpótlásba.