Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0c01c2a1-c81d-4e5d-b457-484dcdbd28fa","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A fegyverbeszerzések körül dúl komoly vita Ukrajnában.","shortLead":"A fegyverbeszerzések körül dúl komoly vita Ukrajnában.","id":"20250129_ukrajna-fegyverbeszerzes-korrupcioellenes-vizsgalat-rusztem-umerov-vedelmi-miniszter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c01c2a1-c81d-4e5d-b457-484dcdbd28fa.jpg","index":0,"item":"4310302e-8195-4cd2-9879-ee147be2ad7c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_ukrajna-fegyverbeszerzes-korrupcioellenes-vizsgalat-rusztem-umerov-vedelmi-miniszter","timestamp":"2025. január. 29. 15:07","title":"Korrupcióellenes vizsgálatot indítottak az ukrán védelmi miniszter ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a43fab4-43c2-45e7-9fa2-0e5462456430","c_author":"Cabrera Martin","category":"elet","description":"Ugyan a rákosrendezői rozsdaövezetbe tervezett, Mini-Dubaj néven emlegetett beruházásról kevés konkrétumot tudunk, ha az arab befektető tényleg 500 méteres tornyot épít oda, az nemcsak a régió, hanem egész Európa legmagasabb felhőkarcolója lenne. Még így sem férne be a világ 10 legmagasabb épülete közé, de nincs is messze ettől.","shortLead":"Ugyan a rákosrendezői rozsdaövezetbe tervezett, Mini-Dubaj néven emlegetett beruházásról kevés konkrétumot tudunk, ha...","id":"20250129_vilag-legmagasabb-epuletei-mini-dubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a43fab4-43c2-45e7-9fa2-0e5462456430.jpg","index":0,"item":"6cfe2d64-33ae-4230-a18c-58b4fbd03b8e","keywords":null,"link":"/elet/20250129_vilag-legmagasabb-epuletei-mini-dubaj","timestamp":"2025. január. 29. 05:31","title":"New Yorkot is meghatározná az 500 méteres rákosrendezői torony, de még Ázsiában is kihúzhatná magát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"467057e9-0dbe-4737-83a5-c5b263f20638","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A kormány Új Gazdasági Akciótervének 21 pontja közül 10 kapcsolódik az ingatlanszektorhoz, amely ágazat (az építőipart is beleértve) a GDP maximum 15 százalékát teszi ki. A szektor kis súlya eleve kétségessé teszi, hogy a program teljes GDP-re gyakorolt hatása elégséges lehet-e a 3,5 százalékos növekedés arányos részének eléréséhez – olvasható a GKI Gazdaságkutató Zrt. friss kutatásában.","shortLead":"A kormány Új Gazdasági Akciótervének 21 pontja közül 10 kapcsolódik az ingatlanszektorhoz, amely ágazat (az építőipart...","id":"20250130_GKI-repulorajt-ingatlanpiac-lakaspiac","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/467057e9-0dbe-4737-83a5-c5b263f20638.jpg","index":0,"item":"eaabb75d-8d3c-4686-98a5-0c9558fb582b","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250130_GKI-repulorajt-ingatlanpiac-lakaspiac","timestamp":"2025. január. 30. 07:30","title":"GKI: Nem lesz repülőrajt a kormány ingatlanpiaci „akciótervéből”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"504a2f21-1752-41d1-a80d-7cc4f8ce7616","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A szakaszon pótlóbusz közlekedik.","shortLead":"A szakaszon pótlóbusz közlekedik.","id":"20250129_baleset-villamosok-kozlekedes-buda-moricz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/504a2f21-1752-41d1-a80d-7cc4f8ce7616.jpg","index":0,"item":"45051b49-af41-42aa-8487-cfb406164a6b","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_baleset-villamosok-kozlekedes-buda-moricz","timestamp":"2025. január. 29. 08:05","title":"Baleset miatt nem járnak a villamosok Albertfalva kitérő és a Móricz Zsigmond körtér között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"10088663-cbcf-46f3-9190-9816a63b79d6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A nem 400 és nem is 800, hanem 926 V-os architektúrájú Lucid Gravity akár 400 kW-tal is tölthető.","shortLead":"A nem 400 és nem is 800, hanem 926 V-os architektúrájú Lucid Gravity akár 400 kW-tal is tölthető.","id":"20250130_szupergyors-toltessel-tamad-a-legujabb-amerikai-villanyauto-lucid-gravity","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10088663-cbcf-46f3-9190-9816a63b79d6.jpg","index":0,"item":"3dacf115-7a25-4f7b-9b2a-ab8bb21aa01a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250130_szupergyors-toltessel-tamad-a-legujabb-amerikai-villanyauto-lucid-gravity","timestamp":"2025. január. 30. 07:59","title":"Szupergyors töltéssel támad a legújabb amerikai villanyautó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28cbf634-9a60-4cf2-be62-07739d173581","c_author":"Pressburger Csaba","category":"360","description":"Vucsics, Orbán Viktor jó barátja és tanítványa úgy alakította ki a rendszerét, hogy mindenről őt kelljen kérdezni, mindenről ő maga dönthessen. Nem az állam működik, hanem ő személyesen cselekszik. És most neki kell személyesen szembesülnie azzal: vége van! Vélemény.","shortLead":"Vucsics, Orbán Viktor jó barátja és tanítványa úgy alakította ki a rendszerét, hogy mindenről őt kelljen kérdezni...","id":"20250130_Szerbia-tuntetesek-vucsics-velemeny-pressburger-csaba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28cbf634-9a60-4cf2-be62-07739d173581.jpg","index":0,"item":"1e8dadbf-1e7b-4f85-b71d-400498ffa52d","keywords":null,"link":"/360/20250130_Szerbia-tuntetesek-vucsics-velemeny-pressburger-csaba","timestamp":"2025. január. 30. 14:34","title":"Szerbia, ahonnan elillant a félelem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a81184d-7d04-416a-b955-77c68c99b9a4","c_author":"Szabó Gábor","category":"360","description":"Az Orbán-kormány mára tökélyre fejlesztette a kiemelt beruházás kategóriáját, amikor azt csinál, amit akar.","shortLead":"Az Orbán-kormány mára tökélyre fejlesztette a kiemelt beruházás kategóriáját, amikor azt csinál, amit akar.","id":"20250130_kornyezet-vizsgalat-mnv-mav-eagle-hills-mini-dubaj-rakosrendezo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a81184d-7d04-416a-b955-77c68c99b9a4.jpg","index":0,"item":"5fd422e3-365a-453f-a37c-e6e874a772a7","keywords":null,"link":"/360/20250130_kornyezet-vizsgalat-mnv-mav-eagle-hills-mini-dubaj-rakosrendezo","timestamp":"2025. január. 30. 11:56","title":"Máris több uniós szabályt félredobott az állam Mini-Dubaj arab befektetői érdekében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f5e9119-ad42-43c8-a42b-a1246b1b90ea","c_author":"Lenthár Balázs","category":"360","description":"Az 1900-as évek elején óriási szenzáció volt a Mátyássy Zoltán ellen elkövetett gyilkossági kísérlet, és nemcsak azért, mert egy honvédszázados volt a célpontja, hanem azért is, mert a támadás mögötti indítékot mind az elkövető, mind az áldozat igyekezett eltitkolni. Ez olyan jól sikerült, hogy a mai napig csak elméleteink lehetnek az első magyarországi levélbombás merénylet valódi okáról. ","shortLead":"Az 1900-as évek elején óriási szenzáció volt a Mátyássy Zoltán ellen elkövetett gyilkossági kísérlet, és nemcsak azért...","id":"20250130_Szazadfordulos-bunugyek-junga-sebestyen-levelbomba-merenylet-matyassy-zoltan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f5e9119-ad42-43c8-a42b-a1246b1b90ea.jpg","index":0,"item":"2cedf96c-ee79-499d-b6c1-73946a17dc71","keywords":null,"link":"/360/20250130_Szazadfordulos-bunugyek-junga-sebestyen-levelbomba-merenylet-matyassy-zoltan","timestamp":"2025. január. 30. 19:44","title":"A nagy levélbombás rejtély, amely lázban tartotta Magyarországot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Néhány élelmiszer árának maximálását jelentette be a kormány; 14 éves rekordszinten maradt az infláció; tovább terjeszkedik a Mol. Ez a hvg.hu heti gazdasági összefoglalója.
Visszatérhetnek-e az 1970-es évek? – erről elmélkedett Matolcsy György a szerdán megjelent cikkében. Ő ugyan a globális gazdaságpolitikai folyamatokra gondolt, de még aznap délután jött Orbán Viktor és megadta a választ: hazai szinten igen, visszatérhetnek. Hat termék, vagyis a kristálycukor, a búzafinomliszt, a napraforgó-ételolaj, a sertéscomb, a csirkemell és a 2,8 százalékos tehéntej árát a 2021. október 15-i szinten maximálja a kormány – ilyen szintű beavatkozást a piacgazdaságba tényleg nem láttunk a rendszerváltás óta. Másnap a kormányinfón pedig Gulyás Gergely jelentette be, hogy a csirke far-hát árának is felső határt szabnak meg. Nem egységes ár lesz, hanem boltonként változó. A Miniszterelnökséget vezető miniszter fontos részletként említette, hogy ugyanannyi, ármaximált terméknek kell a polcokon lenni, mint októberben, ezt is ellenőrizni fogják.
Baromfifeldolgozó üzemben
MTI
Gulyás úgy számol, hogy ez a döntés, kiegészítve a benzinár maximálásával és a kamatstoppal 2 százalékkal csökkentheti az inflációt. Vannak azért, akik szkeptikusabbak nála, Virovácz Péter, az ING elemzője például úgy számolt, hogy ha csak az október és december közötti árváltozást csinálnák vissza, akkor 1-2 ezrelékponttal csökkenne az infláció – mondjuk ha a százalékpont és a százalék szavak közötti különbséget figyelembe vesszük, akkor ez tényleg lehet 2 százalékos csökkenés. Mi úgy kalkuláltunk, hogy fejenként nagyjából kétezer forintot lehet ezzel spórolni havonta.
A kormány aggodalma érthető: az elemzők, a kormány és az MNB előrejelzéseire egyaránt sikerült rácáfolni, amikor kiderült, hogy nem a 2021. novemberi volt az infláció csúcsa, mert decemberben pont ugyanakkora, 7,4 százalékos volt a fogyasztói árak emelkedése. A maginfláció pedig 20 éve, 2002 eleje óta nem volt a mostani 6,4 százalékosnál magasabb. A 2021-es átlagos éves infláció 5,1 százalék – ez után már az sem kizárt, hogy az idei még ennél is magasabb lesz. Az áremelkedés nem csak magyar sajátosság, az OECD-átlagban még csak a novemberi adat ismert, az közel 26 éves rekordot jelentett, de a mi mutatónk jócskán felfelé húzza ezt az átlagot is.
A 140 termékcsoport közül, amelyek árváltozása alapján összerakja a KSH az inflációs számot, 121-nek nőtt az ára az elmúlt egy évben, 25 esetében 10 százalék fölötti volt a drágulás. A legnagyobb áremelkedést a gépjárműkölcsönzés, autópályadíj, parkolás csoportban mérték, nyilván azért, mert 2020 végén ingyen lehetett parkolni. Minden másban már a piaci hatásokat kell keresni, ahogy azon sem csodálkozhatunk, hogy a tíz legjobban dráguló termék közül hat élelmiszer.
Juhász István András
A Fidesz árrögzítő lépései nagyban emlékeztetnek a tervgazdaság árszabályozására. Egy nagy különbség azonban van a kettő között: az csak hiánygazdaságban tudott működni, igaz, túl nagy sikerrel még ott sem. Az önkényes ármeghatározás már 1946-ban, a forint bevezetésekor elkezdődött, a kicsit később újra bevezetett jegyrendszer pedig 1951-is marad meg.
Az életszínvonal növelését szem előtt tartó kádári politika részeként 1960-tól volt az egykilós fehér kenyér ára 19 éven át az emblematikus 3,60 forint. Árrendezési kísérletek azért voltak már akkor is, de a rezsimnek eltökélt célja volt a külföldi drágulást megállítani a határon. Aztán kiderült, hogy a közgazdaság erősebb az Országos Árhivatalnál, az 1970-es évek végétől már állandósult és egyre gyorsabb lett az infláció.
--- voting control ---
A Mol bejelentette, hogy átveszi a magyarországi Lukoil-kutakat. Emellett megállapodást írt alá a Grupa Lotos SA-val és a PKN Orlennel is, amelynek értelmében 417 töltőállomást vásárol Lengyelországban 610 millió dollárért. A tranzakciókkal a Molé lesz a régió egyik legnagyobb kúthálózata, tíz országban, a lefedett terület határait három tenger mossa, a Balti-, az Adriai- és a Fekete-tenger. Ráadásul az ide-oda feliratozások után több kútja lesz a magyar olajcégnek Lengyelországban, mint itthon.
A magyar kormány atomenergia iránti vonzalmával nincsen egyedül. Ez lehet a legerősebb közös pont Emmanuel Macron francia államfővel is a most kezdődő francia EU-elnökség idején. Általánosságban azonban elmondható: Párizs nem Budapest kottájából játszik majd a következő fél évben: a Magyarországnak fontos témák nem szerepelnek kellő hangsúllyal, Franciaországnak pedig azok a fontos témák - például a jogállamiság -, amelyekről a magyar kormány nem szeret beszélni. Vagy éppenséggel nem úgy, ahogy a franciák - derül ki összeállításunkból. A migráció kérdésében például egyáltalán nincs összhang, a bővítésről is mást gondolnak ott, mint itt.
Az is befolyásolhatja Macron kiállását, hogy tavasszal ő is választásra készül: Európai helyett a belpolitikai témák fontosabbak lehetnek a számára.
--- voting control ---
Teljes pályás lejárató kampányt folytat a fideszes és az állami média Mártha Imre ellen. Az egyesített budapesti közműcég jelenlegi, az MVM Magyar Villamos Művek volt vezére a hvg.hu-nak adott interjújában arról beszélt: manipulált fotókat és hazugságokat alkalmaznak, az pedig tény, hogy nem szegény ember, de a vagyonát évtizedek alatt szerezte, a versenyszférában is dolgozva.
A mostani munkájáról is kérdeztük: mint mondta, a budapest közművállalat képes lesz kezelni az elszállt költségeket. Az előző munkája, a paksi bővítés előkészítése kapcsán pedig arról beszélt, hogy „Magyarországon a nukleáris áramtermelést fenn kell tartani. De a megkötött zsebszerződés alapján ez így nem fog menni”.
--- voting control ---
Melyik volt az a vasútvonal az országban, ahol a leggyakrabban volt valami probléma 2021-ben? Az első helyezett egy pillanatig sem volt kétséges, amikor nekiálltunk ezt összeszámolni, a Budapest-Cegléd-Záhony vonal toronymagasan győzött, az viszont csak nagyon szoros versenyben dőlt el, hogy a második helyen a Budapest-Újszász-Békéscsaba-Lőkösháza vonal megelőzi a Budapest-Miskolc-Sátoraljaújhely irányt.
Az észak-balatoni vonal ugyan nem fért be az első tízbe, de mindenképp megérdemel egy különdíjat. Ez ugyanis úgy jött a 11. helyig, hogy a teljes szakaszán csak május 31-én indult be a forgalom, addig tartott a felújítás. És az is kiderült az összeállításunkból, hogy nem a tél volt a legnagyobb kihívás a vasúttársaság számára, hanem a nyár, amikor a nagy forróság miatt egy sor vonalon kellett sebességkorlátozást bevezetni, köztük az épp átadott észak-balatonin is.