Gyenis Ágnes
Gyenis Ágnes
Tetszett a cikk?

Terézváros változtatási tilalmat rendel el a tervezett Podmaniczky park területére, miután nem lát kellő garanciákat arra, hogy a Lázár-terv alapján a pályaudvarok felújítására becsalogatandó magántőke figyelembe veszi a kerület szempontjait.

„Beépítésre nem szánt területté” sorolja vissza Terézváros képviselő-testülete azokat a Nyugati pályaudvartól a Dózsa György útig húzódó állami tulajdonban álló ingatlanokat, amelyekre a Podmaniczky parkot álmodták meg – döntött keddi ülésén a képviselő-testület. Ehhez módosítani kell a kerületi építési szabályzatot, aminek az előkészületeivel azonnali hatállyal megbízták Soproni Tamás polgármestert.

A Podmaniczky park tervei rég elkészültek, bárki megnézheti őket az önkormányzat honlapján, s azokat a Lázár János által vezetett Építési és Közlekedési Minisztériummal is egyeztették. Az önkormányzat már 2025-ben nekilátott volna a parképítés első szakaszának, aminek az lett volna az előfeltétele, hogy az állam mérje fel az elhanyagolt, romos MÁV-épületekkel tarkított terület olaj- és nehézfém-szennyezettségét, s amennyiben az veszélyes, kármentesítse a területet.

Csakhogy mindez egy pillanat alatt veszélybe került a pályaudvarok felújítására megjelent Lázár-tervvel, ami minden egyéb szempontot felülírva csalogatná be 99 évre a magántőkét, miután a költségvetésnek belátható időn belül nem lesz pénze ilyen horderejű munkálatokra. 

Lázár János pályázata ellehetetleníti a parkosítást a Nyugatinál Soproni Tamásék szerint

A terézvárosi önkormányzat évek óta egyeztet a kormánnyal a Podmaniczky park létrehozásáról.

A MÁV által kiírt villámpályázat szerint a Nyugati pályaudvar esetében 283 700 négyzetméternyi fejlesztendő területről van szó, amibe beletartozik a tervezett park is; mindez az egész kerület egyhatod-része – olvasható a momentumos polgármester által a képviselő testület elé terjesztett anyagban. A pályázati kiírás szerint az állam projektcéget hozna létre, amelybe bevinné az érintett ingatlanokat, majd e vállalatba szállna be a pályázaton befutó magánfejlesztő tőkeemeléssel. Az ingatlanok az ígéretek szerint a 99 év során mindvégig állami kézben maradnak, a projektcég a hasznosítási jogot kapná meg felettük.

Csakhogy egy törvénymódosító javaslat, amit Vitézy Dávid, a Fővárosi Közgyűlés tagja, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője fedezett fel, megengedi, hogy a magánbefektető akár 90 százalékos tulajdonrészt is szerezhessen a szóban forgó projektcégekben, így

gyakorlatilag korlátlan döntési jogosultságra tehessen szert azoknak a területeknek a fejlesztésében, ahol az állam „kereskedelmi célú hasznosítást” enged.

Vitézy ennek kapcsán ingatlanpanamáról és rablóprivatizációról dörög a közösségi oldalán. Soproni Tamás finomabban jellemzi a helyzetet keddi előterjesztésben: szerinte az állam ezzel a pályázattal teljesen feladta a korábban képviselt fenntartói és fejlesztői elveit és céljait, s anélkül támogatja a magánfejlesztőket, hogy a köz érdekében bármilyen biztosítékot kikötne. 

Vitézy: Mindössze tíz százalék maradna köztulajdonban azokból a cégekből, amiknek Lázár 99 évre játszaná ki a pályaudvarokat

„Úgy viselkednek, mint a betörő, akit rajtakapnak, ahogy viszi a tévét, és még nekiáll azon vitatkozni, hogy ez valójában csak egy nagy monitor, és nem is tévé.”

Lenyomhatja a kormány a helyi akaratot

A kormány persze – egy szokásosan éjszaka megjelenő vészhelyzeti rendelettel – kiemelt beruházássá emelheti a leendő magántőkével társított projektcég fejlesztési elképzeléseit, ellehetetlenítve ezzel az önkormányzat által tervezett, leghamarabb 2025-ben meghozható változtatási tilalmi rendeletet, ami szerint a kritikus területen csak zöld közpark, illetve zöld közkert létesülhetne, építmény nem.

A kabinet által kiemelt beruházások esetében a helyi szabályokat és a közösségi érdekeket figyelmen kívül lehet hagyni, mint Soproni fogalmaz, „a város és a környezet érdekeinek egyeztetés nélküli felülírása” várható. Érvként hozza fel, hogy miközben a Nyugati és környéke Budapest egyik legnagyobb forgalommal terhelt része, fővárosi összevetésben a VI. kerületben a legkevesebb az egy főre eső zöldterület aránya.

A kerület ugyanakkor még mindig bízik abban, hogy újra egyeztethet az illetékes tárcával, s ezt kezdeményezték is.

Minimumprogramként az Eiffel tér és a Ferdinánd híd közötti, 20 éve használaton kívüli területen kezdenék el jövőre a parkosítást.

Megállapodás híján attól félnek, hogy még sűrűbb lesz a kerület beépítése, miután a leendő magánfejlesztőnek valószínűleg csak akkor lesz jó üzlet az állam helyett elvégezni a szükséges pályaudvari és környéki felújításokat, ha a szabadon fejlesztendő területet tele építheti. Az önkormányzati aggodalmakat növeli az is, hogy egyelőre nincs esély a korábban – uniós pénzből – tervezett grandiózus közlekedési fejlesztésekre, például a Kelenföldi pályaudvart a Nyugatival összekötő Duna-alagút, az M5 metró vagy új villamosvonalak megépítésére. A jelenlegi helyzetben viszont az esetleges további építkezések csak növelnék a Nyugati körüli közeledési káoszt. 

A Nyugati pályaudvar mögötti elhanyagolt állami területre 2006-ban, Gyurcsány Ferenc miniszterelnök idején még kormányzati negyedet terveztek, aztán volt szó közlekedési múzeum, a Pázmány Péter egyetem kampusza, cirkusz, majd végül artistaképző építéséről. Ezekből semmi sem lett, csupán az artistaiskolára készültek kiviteli tervek és – biztos, ami biztos alapon – kiemelő kormányrendelet. Amit – ha az állam valóban partner lenne a környék élhetőségét lényegesen és gyorsan javító Podmaniczky park létrehozásában – vissza kellene vonni.   

Nyitóképünkön a rozsdanegyed, Nyugati pályaudvarnál. Fotó: Fazekas István

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!