Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b4279130-2fc8-469a-9a17-510d3b7e3e1b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hamarosan elérhetők lesznek az adóbevallási tervezetek az Ügyfélkapu+ vagy DÁP segítségével elérhető hivatalos tárhelyeken. Az adóbevallási időszakot nem csak a NAV-nál várják, hanem kiberbűnözői körökben is. A csalók gyakran adóhivataloknak álcázva magukat kihasználják a felhasználók sietségét és figyelmetlenségét, hogy megszerezzék bizalmas személyes adataikat. A Sophos kiberbiztonsági cég szerint sok magyar nagyon könnyen veszélybe sorolja magát. ","shortLead":"Hamarosan elérhetők lesznek az adóbevallási tervezetek az Ügyfélkapu+ vagy DÁP segítségével elérhető hivatalos...","id":"20250315_nav-csalas-adobevallas-atveres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4279130-2fc8-469a-9a17-510d3b7e3e1b.jpg","index":0,"item":"3060b06e-588d-44fc-907d-4bcf6d7dd584","keywords":null,"link":"/tudomany/20250315_nav-csalas-adobevallas-atveres","timestamp":"2025. március. 15. 10:03","title":"Ez a NAV, vagy egy csaló próbálkozik? Milliók bánhatják, ha rossz helyre kattint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"be52502a-d1db-4ff9-9ab2-ee25e3ec56eb","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Hazai pályán gála egy világoskék-fehér csapat ellen, Beckham-szobor és még Rashford is Manchesterben marad 2030-ig. ","shortLead":"Hazai pályán gála egy világoskék-fehér csapat ellen, Beckham-szobor és még Rashford is Manchesterben marad 2030-ig. ","id":"20250315_manchester-united-uj-stadion-kepek-latvanyterv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/be52502a-d1db-4ff9-9ab2-ee25e3ec56eb.jpg","index":0,"item":"9b5b8cd4-b077-41af-9d06-8b02699311cf","keywords":null,"link":"/sport/20250315_manchester-united-uj-stadion-kepek-latvanyterv","timestamp":"2025. március. 15. 07:40","title":"Szürreális mesevilágba vezet minket a Manchester United cirkuszi sátorra hasonlító új stadionja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba5e5907-a98f-4d81-9f60-5e9c373abc5a","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"A nemzeti zászló és címer napja egyike annak a tucatnyi ünnep- és emléknapnak, amit a NER talált ki vagy újított meg magának a polgári, majd a keresztény-konzervatív kurzus sajátos, jeles napjainak emléket állítva. Van napja a Nemzeti Összetartozásnak, az Aranybullának, a hősöknek, az üldözött kulákoknak, de egész emlékéve volt az Aranycsapatnak, a Szent Koronának és Petőfinek is.","shortLead":"A nemzeti zászló és címer napja egyike annak a tucatnyi ünnep- és emléknapnak, amit a NER talált ki vagy újított meg...","id":"20250316_nemzeti-zaszlonap-fidesz-imazsepites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba5e5907-a98f-4d81-9f60-5e9c373abc5a.jpg","index":0,"item":"11001eb9-9e2a-4dac-a15c-542bd1c3d11a","keywords":null,"link":"/itthon/20250316_nemzeti-zaszlonap-fidesz-imazsepites","timestamp":"2025. március. 16. 11:02","title":"Ma van a nemzeti zászlónap, és ez csak egy a Fidesz által imázsépítésre használt emléknapok közül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03e88c3e-b86b-4411-bbf1-e229ba9ed615","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Túl régóta vannak itt, túl sok mindent éltek túl, túl sok helyről kaptak pénzt” – mondta Orbán Viktor miniszterelnök, aki ünnepi beszédben megismételte, hogy Ukrajna nem lehet uniós tagország. Szerinte „a birodalom össze akarja keverni, majd le akarja cserélni Európa őslakosait, idegen civilizációból érkezettek inváziós tömegeivel”.","shortLead":"„Túl régóta vannak itt, túl sok mindent éltek túl, túl sok helyről kaptak pénzt” – mondta Orbán Viktor miniszterelnök...","id":"20250315_orban-viktor-poloska-marcius-15-unnepi-beszed-magyar-peter-tavaszi-nagytakaritas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03e88c3e-b86b-4411-bbf1-e229ba9ed615.jpg","index":0,"item":"aacaf113-dd98-452e-ad25-9d807514e313","keywords":null,"link":"/itthon/20250315_orban-viktor-poloska-marcius-15-unnepi-beszed-magyar-peter-tavaszi-nagytakaritas-ebx","timestamp":"2025. március. 15. 12:56","title":"Orbán Viktor poloskához hasonlította ellenfeleit - összefoglaló a miniszterelnök beszédéről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"232b6639-dab6-44c6-91ef-c48b742120c7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Konsztantyin Leonyidovics Dracsevszkij mellett Kósa Lajos fideszes országgyűlési képviselő is ott állt.","shortLead":"Konsztantyin Leonyidovics Dracsevszkij mellett Kósa Lajos fideszes országgyűlési képviselő is ott állt.","id":"20250315_Debrecenben-az-orosz-fokonzullal-egyutt-koszoruzott-a-fideszes-varosvezetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/232b6639-dab6-44c6-91ef-c48b742120c7.jpg","index":0,"item":"38f30ce2-adf9-4011-919d-c9b3c5c9c10a","keywords":null,"link":"/itthon/20250315_Debrecenben-az-orosz-fokonzullal-egyutt-koszoruzott-a-fideszes-varosvezetes","timestamp":"2025. március. 15. 18:37","title":"Debrecenben az orosz főkonzullal együtt koszorúzott a fideszes városvezetés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f6f20bb-17c9-40dd-b046-b1ec1fdc5c93","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Az ügyészség gyanúja szerint a férfi azért végzett a betegekkel, hogy zavartalan legyen az éjszakai műszakja.","shortLead":"Az ügyészség gyanúja szerint a férfi azért végzett a betegekkel, hogy zavartalan legyen az éjszakai műszakja.","id":"20250315_Kilenc-gyilkossaggal-vadoljak-egy-nemetorszagi-hospice-korhaz-apolojat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f6f20bb-17c9-40dd-b046-b1ec1fdc5c93.jpg","index":0,"item":"9d6f7465-51d3-45a5-9e2f-857f28ab1a3e","keywords":null,"link":"/vilag/20250315_Kilenc-gyilkossaggal-vadoljak-egy-nemetorszagi-hospice-korhaz-apolojat","timestamp":"2025. március. 15. 15:28","title":"Kilenc gyilkossággal vádolják egy németországi hospice-kórház ápolóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72b2136d-07e6-4cec-9a57-8a08ae7baeaf","c_author":"HVG","category":"360","description":"A világsajtó vagy saját forrásból, vagy hírügynökségi anyagokból, de szinte kivétel nélkül beszámol a március 15. két budapesti nagygyűléséről.","shortLead":"A világsajtó vagy saját forrásból, vagy hírügynökségi anyagokból, de szinte kivétel nélkül beszámol a március 15. két...","id":"20250316_nemzetkozi-lapszemle-marcius-15-poloska-orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72b2136d-07e6-4cec-9a57-8a08ae7baeaf.jpg","index":0,"item":"bf769a40-e65f-4f8f-b785-1bd73aa356cf","keywords":null,"link":"/360/20250316_nemzetkozi-lapszemle-marcius-15-poloska-orban","timestamp":"2025. március. 16. 09:31","title":"Tele van a nemzetközi sajtó a honfitársait poloskázva fenyegető Orbánnal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0cfbf0c4-3e38-41b7-a6a7-2b5ebb42eab3","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"Tizenöt év alatt semmivel nem lettek többen a rendszeresen sportoló magyarok, hiába költött rengeteg pénzt élsportra az állam. A felnőttek több mint fele soha nem sportol, közel ötöde pedig semmilyen más testmozgást sem végez. Akik sportolnak, azok közül feltűnően sokan csak kényszerből vagy félelemből teszik ezt, nem pedig élvezetből.","shortLead":"Tizenöt év alatt semmivel nem lettek többen a rendszeresen sportoló magyarok, hiába költött rengeteg pénzt élsportra...","id":"20250315_hvg-es-megsem-mozog-magyarok-sport-nem-sportolnak-tornaora-sportnemzet-elsport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0cfbf0c4-3e38-41b7-a6a7-2b5ebb42eab3.jpg","index":0,"item":"0665e43e-c101-4f00-880a-5d55dbfb0bad","keywords":null,"link":"/360/20250315_hvg-es-megsem-mozog-magyarok-sport-nem-sportolnak-tornaora-sportnemzet-elsport","timestamp":"2025. március. 15. 10:00","title":"A „sportnemzetnek” semmi kedve sportolni, és ez a traumatikus tornaóráknak is köszönhető","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A magyar Z generáció sokszínű, tagjainak fontosak az értékek, de a spórolás még fontosabb. Sokat vásárolnak az interneten, de alaposan utána is néznek a megrendelni kívánt terméknek, és hallgatnak az influenszerekre – de csak azokra, akiket hitelesnek tartanak. Ez a Diverzum friss Z generációs kutatásából derül ki.
A vásárlói döntések során a Z generáció tagjainak fontosabbak az értékek, mint az idősebb generációk számára – ez a Diverzum csütörtökön bemutatott kutatásából derül ki. A legfontosabb a hitelesség, a tisztesség és az egészség. Ezzel még nem lógnak ki a nemzedékek sorából, a mentális egészség, a hűség vagy épp az önazonosság azonban már jóval többet nyom a latba a fiatalok esetében. Fontosak számukra a progresszív értékek, de az élmények is nagyban meghatározzák a döntéseket. Utóbbi nemcsak a vásárlás során jellemző erre a generációra, általánosságban elmondható, hogy élményalapú életfilozófiát követnek. Nagyobb hatással van rájuk a vizuális kommunikáció, a vonzó megjelenés is.
Még alig két hónaposak, illetve meg sem születtek, de máris világhírűek: ők a béta generáció, amelynek tagjai már olyan világban nőnek fel, ahol a mesterséges intelligencia tényleg a mindennapok része lesz, és korántsem ez az egyetlen kihívás. Kérdés, mennyire lehet általánosítani a nemzedékekről, és mennyire állják meg a helyüket a vad előrejelzések.
Az értékek szerepe abban is megjelenik, hogy a Z generációsok sokkal nagyobb arányban fordulnak el egy márkáról, ha kiderül, hogy gyermekmunkát alkalmaz, nem figyel a vásárlói igényekre, vagy számukra elfogadhatatlan eszmét támogat. A legtöbben azonban nem ezek miatt ábrándulnak ki egyes márkákból, hanem a nem megfelelő minőség miatt. Ennek ellenére a fiatalok hűségesebbek a márkák iránt, de termékválasztásnál az ár-érték arány is meghatározó szempont. Hajlandóak többet fizetni ugyanakkor a jobb minőségért és a gyors kiszállításért is.
Módszertan
A 2025-ös Gen Z Report a Diverzum, a Quantum Magyarország diákszövetkezet, a SteiGen tanácsadó cég és a PwC együttműködésében, a K&H Bank támogatásával jött létre. Az adatgyűjtés 2024 májusában, számítőgépes asszisztált interjúkkal (CAWI) történt, 8395 fős, a teljes, 15 év feletti magyar lakosságból vett mintán.
Az adatokat nem, kor és lakóhely szerint súlyozással tették reprezentatívvá, így nemcsak a Z generáció viselkedési mintáit vizsgálták, hanem össze is hasonlították azokat a többi generáció jellemzőivel. A kapott eredményeket releváns nemzetközi kutatások eredményeivel is összevetették.
Akrámilyen fontosak az értékek, az ár fontosabb: arra a kérdésre, amelyben a kedvező ár, valamint aközött kellett választaniuk, hogy gyermekmunka nélkül készüljön a termék, 55 százalék az előbbit jelölte meg fontosabbnak, a fenntarthatóság pedig csak 25 százaléknak volt az árnál fontosabb. Igaz, a gyors kiszállítást csak 51 százalék részesítette előnyben a fenntarthatósággal szemben.
Gen Z Report 2025
A hazai Z generációsok elsősorban a gyorsaság és az azonnali élmények érdekében vásárolnak online, a legnépszerűbb az ételrendelés, amelyre átlagosan havonta négyszer kerül sor. Közel ugyanennyiszer, átlagosan 3,7-szer vásárolnak be online, de szolgáltatásokra és közművekre is havonta több mint háromszor költenek az interneten.
Összes havi költésük legnagyobb részét az élelmiszerek és az alapvető fogyasztási cikkek teszik ki, ezekre 24,5 ezer forintot költenek. Közel ennyit, 21,8 ezer forintot fordítanak utazásra kikapcsolódási céllal, és majdnem 21 ezer forintot költenek átlagosan internet- és telefonköltségekre. Körülbelül ugyanennyit, 21,2 ezer forintot tesznek ki az átlagos havi lakhatási költségek, igaz, ebben jelentős a szórás: akik albérletben laknak, azoknál átlagosan 78,2 ezer forint ez az összeg.
Ez rámutat arra is, hogy nincs tipikus Z generációs fogyasztó, a korcsoport nagyon sokszínű. Valamivel több mint felük még közép- vagy felsőoktatásban tanul, miközben majdnem ugyanennyien már alkalmazottként dolgoznak – a két csoport között persze van átfedés is. A kutatás átfogó képet nyújt a nemzedék hazai helyzetéről, de a készítők szerint fontos azt is hangsúlyozni, hogy aki el akarja érni a korcsoport tagjait, annak oda kell figyelnie a szegmentációra, hogy az üzenet valóban annak és úgy szóljon, akinek szánják.
Hallgatói pénzügyek
A kutatás külön elemezte az egyetemi hallgatók anyagi helyzetét, amiből kiderül, hogy 77 százalékuk továbbra is szüleivel él együtt, 8-8 százalékuk pedig albérletben és kollégiumban. Önálló jövedelemmel 40 százalékuk rendelkezik. A felmérés arra is rámutat, hogy 26 százalék kap állandó munkabért, 15 százalékuk vállal alkalmi munkákat, vállalkozóként pedig 3 százalékuk jut jövedelemhez. A megkérdezettek több mint fele (53 százalék) gazdálkodhat a szüleitől kapott zsebpénzből, míg 5 százalék párja jövedelmére támaszkodik. Jelentős bevételi forrás az ösztöndíj is, amelyben 35 százalék részesül. A hallgatók átlagos szabadon elkölthető (a létfenntartás költségein felüli) jövedelme különböző forrásokból összesen 61 684 forint. Az egyetemisták nagy többsége ugyanakkor ennél jóval kevesebb pénzből gazdálkodik, hiszen a generáción belül is nagyok a jövedelmi különbségek: a hallgatók fele válaszolt úgy, hogy 25 ezer forintnál kevesebb a szabadon elkölthető jövedelme, ebből 23 százalék 10 ezer forint alatti összeget jelölt meg. Ezzel szemben 14 százalék 100 ezer forintnál többet költhet, ezen belül 2 százalék az, akinek havi költőpénze az 500 ezer forintot is meghaladja. Komoly eltérés mutatkozik a hallgatók valós és vágyott jövedelme között: álomjövedelemként a fiatalok átlagosan 393 ezer forintot jelöltek meg.
A legfiatalabbak jóval tudatosabban vásárolnak, mint az idősebb generációk, szinte minden tájékozódási formát nagyobb arányban választottak a Z generációs kitöltők. Különösen nagy arányban hagyatkoznak a videós tesztekre, akár YouTube- és TikTok-videókra, de még személyesen, a boltban is nagyobb arányban tájékozódnak, mint az Y vagy az X generáció.
Kevésbé ellenségesek a reklámokkal szemben is, mindössze 9 százalékuk felelt úgy, hogy mindenáron el akarja kerülni őket, ez az idősebbek körében 13-15 százalék. A jó reklámot rövidnek, viccesnek és igényesnek tartják, fontos, hogy ne ismételjék unásig, és valamilyen problémára kínáljon megoldást.
Ha az ember leleményes, akkor pár ezer forintból is el lehet indítani egy vállalkozást – ez is kiderül a Diverzum történetéből, ahogy az is, hogy milyen sokat tud számítani egy cég születésénél akár egyetlen TikTok-videó.
Az influenszereket viszont hitelesebbnek tartják a reklámoknál, különösen azokat, akikről úgy gondolják, hogy még nem adták el a lelküket. Ebbe a kategóriába elsősorban a mikroinfluenszerek, azaz a 10 és 100 ezer közötti követőbázissal rendelkező tartalomgyártók tartoznak. Egyre jellemzőbb, hogy maguk a márkák is igyekeznek influenszerként pozicionálni magukat a közösségi médiában, ami sikeres lehet a Z generáció körében, ha a márka kellően hiteles tud maradni. Erre jó példa a Ryanair, amely ahelyett, hogy átlátszó hirdetésekben népszerűsítené járatait, szarkasztikus vagy cinikus stílusban reagál a felhasználói kritikákra, rájátszva a cég fapados imidzsére.
what passengers expect for €19.99 https://t.co/qcBCqHidqN
Mindig online
A hazai Z generáció egyharmada gyakorlatilag folyamatosan online, átlagosan napi 4,6 órát töltenek az interneten a korcsoport tagjai, többet, mint bármely más generáció képviselői. Az online eltöltött időben nem jelent érdemi különbséget az sem, hogy dolgozik-e az illető, ami arra utal, hogy ennek a korosztálynak már a munkavégzéséhez is elengedhetetlen az internet.
A fiatalok 54 százaléka több mint 4 órát tölt az interneten naponta, miközben ez az arány az Y generáció esetében csak 38, az X esetében pedig csak 33 százalék. Jelentős eltérés mutatkozik az egyes nemzedékek között abban is, hogy mely napszakokban az aktívabbak: miközben minden idősebb korcsoport 25-40 százaléka úgy válaszolt, hogy reggel, ébredés után telefonján internetezik, a legfiatalabbaknál ez az arány mindössze 16 százalék. A generációk számára egyébként nem teljesen ugyanazt jelenti az internetezés: míg a fiatalok egyértelműen ide sorolják egy film megnézését egy streamingfelületen keresztül, az idősebbek már nem.
Gen Z Report 2025
A Z generációsok délután és este a legaktívabbak, iskola és munka után harmaduk, ez esti órákban kétharmaduk internetezik a telefonján. Ezt alátámasztják a Diverzum saját platformjának adatai is, ahol a legtöbb kedvezményt 18 és 20 óra között váltják be, de még a hajnali órákban is vannak aktív felhasználóik.
A legnépszerűbb közösségi oldal a körükben továbbra is a Facebook és az Instagram, 72 és 71 százalékuk használja, a Youtube-ot 67 százalék, a TikTokot 61 – utóbbi esetében a leglátványosabb az eltérés az idősebbekhez képest, hiszen még az Y generáció körében is csak 23 százalék a videós platform felhasználóinak aránya.
A Messenger az egyetlen közösségi platform, amelyet a Z generációsok szignifikánsan kisebb arányban használnak, mint más nemzedékek, hiszen közülük csupán minden második aktív az oldalon – aki viszont használja, az rengeteget: 40 százalék felelt úgy, hogy gyakorlatilag folyamatosan elérhető az üzenetküldő alkalmazásban.
Ruganyos bőr és érfalak, újjászületett ízületek, erős haj – többféle jó hatást remélnek, akik hallgatnak az idők szavára, és belefognak a kollagénpótlásba.