Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3ecbc302-9f13-4bac-8244-252d301966c8","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Kiválasztott helyi vezetői még Csongrádban sincsenek a Tisza Pártnak, de újabb lökést kaptak a szerveződő Tisza Szigetek attól, hogy Magyar Péter bedobta az előrehozott választást. A mozgolódás nagy, a nyilvánosság viszont elenyésző.","shortLead":"Kiválasztott helyi vezetői még Csongrádban sincsenek a Tisza Pártnak, de újabb lökést kaptak a szerveződő Tisza...","id":"20250220_hvg-Fejvakaras-es-teljes-azonosulas-tisza-csongrad-csanad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ecbc302-9f13-4bac-8244-252d301966c8.jpg","index":0,"item":"d781e874-f85c-44e8-9be0-64279fd4cccf","keywords":null,"link":"/360/20250220_hvg-Fejvakaras-es-teljes-azonosulas-tisza-csongrad-csanad","timestamp":"2025. február. 20. 10:47","title":"Fejvakarás és teljes azonosulás: így szerveződik Csongrádban a Tisza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8dbbbfed-4249-44b5-bd73-8faf8495f62f","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Az egyik uniós intézmény, a Régiók Bizottsága elnökévé választották Tüttő Katát, Budapest volt főpolgármester-helyettesét, szocialista politikust. Tüttőt a magyar kormány is támogatta, megválasztásakor Navracsics Tibor miniszter is jelen volt.","shortLead":"Az egyik uniós intézmény, a Régiók Bizottsága elnökévé választották Tüttő Katát, Budapest volt...","id":"20250220_tutto-kata_eu_regiok_navracsics-tibor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8dbbbfed-4249-44b5-bd73-8faf8495f62f.jpg","index":0,"item":"0188215a-b1cc-4e5a-9e31-8c787590595e","keywords":null,"link":"/eurologus/20250220_tutto-kata_eu_regiok_navracsics-tibor","timestamp":"2025. február. 20. 16:02","title":"Kormánytámogatással lesz uniós vezető Tüttő Kata","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b07754f1-8627-4f57-bb34-a3454fc23016","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A palesztin terrorszervezetnek a tűzszünet értelmében az elhunyt izraeli túszok holttesteit is ki kell szolgáltatnia, ám a legutóbb Siri Bibasz maradványai helyett egy névtelen, azonosítatlan holttestet adtak át.","shortLead":"A palesztin terrorszervezetnek a tűzszünet értelmében az elhunyt izraeli túszok holttesteit is ki kell szolgáltatnia...","id":"20250221_Izrael-hamasz-holttest-azonositatlan-bibasz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b07754f1-8627-4f57-bb34-a3454fc23016.jpg","index":0,"item":"b3e93ddc-e126-41d6-9a80-19912f61c19e","keywords":null,"link":"/vilag/20250221_Izrael-hamasz-holttest-azonositatlan-bibasz","timestamp":"2025. február. 21. 06:55","title":"Izrael azzal vádolja a Hamászt, hogy egy azonosítatlan holttestet adott át","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0245204-a1f1-4ea7-931a-cd09670aecc7","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nemcsak meglepően vékony, hanem – a mesterséges intelligenciának köszönhetően – fölöttébb segítőkész is az Oppo legújabb összehajtható telefonja, a Find N5. Ez a készülék most a maga kategóriájában a világ legvékonyabbja.","shortLead":"Nemcsak meglepően vékony, hanem – a mesterséges intelligenciának köszönhetően – fölöttébb segítőkész is az Oppo...","id":"20250221_oppo-find-n5-specifikacio-bemutato-a-vilag-legvekonyabb-hajlithato-telefonja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0245204-a1f1-4ea7-931a-cd09670aecc7.jpg","index":0,"item":"7168ca32-4fe4-43a8-b0a2-160ee7f98c98","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_oppo-find-n5-specifikacio-bemutato-a-vilag-legvekonyabb-hajlithato-telefonja","timestamp":"2025. február. 21. 10:42","title":"Ilyen mobil még nem volt: 8,9 mm-es vastagsággal bemutatták a világ legvékonyabb összehajtható telefonját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5425b275-7fbb-485b-8d64-4eb252b6322d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Kikérik maguknak, hogy „kávéivó, spagettizabáló maffiózók” lennének. ","shortLead":"Kikérik maguknak, hogy „kávéivó, spagettizabáló maffiózók” lennének. ","id":"20250220_Eurovizios-Dalfesztival-esztek-olaszok-kitiltas-Tommy-Cash","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5425b275-7fbb-485b-8d64-4eb252b6322d.jpg","index":0,"item":"8d5fc873-1d44-4351-8b44-2603a27aa632","keywords":null,"link":"/elet/20250220_Eurovizios-Dalfesztival-esztek-olaszok-kitiltas-Tommy-Cash","timestamp":"2025. február. 20. 15:51","title":"Megsértődtek az olaszok, kizáratnák az észteket az Eurovízióról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9eb4b4c5-7c1d-4ca8-bd80-98cdf3dd3dc7","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"A békásmegyeri Barát-patak befolyójánál fognak összeszedni inváziós állatokat.","shortLead":"A békásmegyeri Barát-patak befolyójánál fognak összeszedni inváziós állatokat.","id":"20250220_rakpestis-voros-mocsarrak-bekasmegyer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9eb4b4c5-7c1d-4ca8-bd80-98cdf3dd3dc7.jpg","index":0,"item":"59095062-4caf-445b-b63f-2678b78fc1e4","keywords":null,"link":"/zhvg/20250220_rakpestis-voros-mocsarrak-bekasmegyer","timestamp":"2025. február. 20. 13:52","title":"Rákpestist terjesztő vörös mocsárrákokat fognak irtani Békásmegyeren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"019fb1de-f813-44dc-9a4b-321fd386f749","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az állampapírok között a FixMÁP tűnik a befutónak.","shortLead":"Az állampapírok között a FixMÁP tűnik a befutónak.","id":"20250220_allampapir-befektetes-penzeso","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/019fb1de-f813-44dc-9a4b-321fd386f749.jpg","index":0,"item":"9c224a0e-ede2-4d42-9747-b740d94cef92","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250220_allampapir-befektetes-penzeso","timestamp":"2025. február. 20. 11:52","title":"Hova érdemes csatornázni a Nagy Márton-féle „pénzesőt”?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a853035e-332b-4566-9b5b-6f908b4695fe","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Zárt pályán autóztunk a Mercedes-AMG legfrissebb modelljeivel, a lágyhibrid CLE 53-mal, a plug-in hibrid E 53-mal és a biturbó V8-as GLE 63 S-sel. Vázoljuk, hogy mire képes feszített tempó mellett a sportos kupé, szedán és SUV.","shortLead":"Zárt pályán autóztunk a Mercedes-AMG legfrissebb modelljeivel, a lágyhibrid CLE 53-mal, a plug-in hibrid E 53-mal és...","id":"20250220_a-jo-a-rossz-es-a-csuf-legujabb-mercedes-amg-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a853035e-332b-4566-9b5b-6f908b4695fe.jpg","index":0,"item":"1bf50521-e469-418d-80eb-5202aaa282ae","keywords":null,"link":"/cegauto/20250220_a-jo-a-rossz-es-a-csuf-legujabb-mercedes-amg-teszt-velemeny","timestamp":"2025. február. 20. 10:07","title":"A jó, a rossz és a csúf: megkínoztuk a legújabb Mercedes-AMG-ket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A trieszti kikötői hatóság közlése szerint szeptember 2-től 2025 december 31-ig medertisztítási munkák lesznek a csatornában, amelynek rakpartján Magyarország terminált létesít. A hatóság nem sokkal korábban jóváhagyta a tervek módosítását, a rakpart elején nem lesz kompmóló. A magyar állam öt évvel korábban „vásárolt kikötőt” Triesztben.
Szeptember 2-án medertisztítási és -építési munkálatok kezdődnek abban a csatornában, amely otthont ad Magyarország konténertermináljának – jelentette be a trieszti kikötői hatáság. Az érintett területen (a Zaule csatornában) és annak közelében hajózó járműveknek 2025 december 31-ig fokozott óvatossággal kell közlekedniük, illetve minimum 50 méteres biztonsági távolságot kell tartaniuk a munkálatokban részt vevő járművektől.
Az olasz szaksajtó már pár nappal korábban beszámolt róla, hogy a meder- és rakpart-kialakítási munkák hamarosan elkezdődnek. Egyúttal arról is, hogy a kikötői hatóság illetékes bizottsága hozzájárult a tervek, illetve a koncessziós terület módosításához. Az új tervek szerint a rakpart elejéről hiányzik az a kiszögellés, móló, amely Ro-Ro-rendszerű hajók fogadására lenne alkalmas (vagyis uszályok és kompok kikötésére, amelyekre a közúti járművek egyszerűen felgördülhetnek). Az elfogadott tervek szerint a rakpart egyenes vonalban fut majd.
Ezzel együtt a koncessziós terület mérete 63,2 ezer négyzetméterről 60,5 ezer négyzetméterre csökken. Magyarország, illetve az állami Adria Port Zrt. ugyanis voltaképpen nem kikötői területet, hanem csak kikötői koncessziót vásárolt Triesztben – valamint a koncessziós terület mögötti földdarabot, amelyen a tervek szerint logisztikai központ létesül. A koncesszió 2074-ig érvényes.
Az olasz szaksajtó szerint a beruházás összértéke 206,4 millió euró (jelenlegi árfolyamon 81 milliárd forint).
Ebből 48,9 millió euróba kerül a koncessziós terület rendbetétele, fejlesztése, 157,5 millió euróba pedig a kapcsolódó magán – vagyis magyar állami – tulajdonú terület fejlesztése.
Kikötő, ahol nem lehet kikötni
A kormány, illetve a koncessziós cég, az Adria Port nem kommunikáltak a medertisztítási munkák indulásáról – sem. „A magyar terminál fejlesztésének előkészítése megfelelő ütemben halad. A partfalépítési és mederkotrási munkák ebben az évben megindulhatnak, a munkaterületet már átadtuk” – írta a HVG kérdésére augusztus elején az Adria Port Zrt., a projektcég.
A beruházás aligha tekinthető sikersztorinak, ráadásul a kormány – Szijjártó Péter külgazdasági miniszter – az első pillanattól kezdve hatalmas csúsztatásokkal tett bejelentéseket. Kezdve azzal, hogy 2019-ben bejelentette az adásvételt, a tranzakció ugyanis csak 2020 végén zárult.
Lezárult a trieszti kikötő állami átvétele, ám még jó ideig nem használható érdemben a terület. Erre is a járvány utáni újjáépítésre szánt pénzből költ a kormány.
Ahogy azt lapunk több cikkben feldolgozta, Magyarország nem „kikötőt vett” Triesztben, hanem egy koncessziót, egy jelen állapotában használhatatlan rakparttal, plusz egy kármentesítésre szoruló volt iparterületet, amelyet ráadásul folyamatban lévő jogi eljárások terheltek.
A terminál tényleges fejlesztésében nem is történt érdemi előrelépés mostanáig, vagyis öt év alatt.
A kormány az exportáló magyar vállalatok tengeri kapujaként igyekszik lefesteni a trieszti terminált, azonban mind a mai napig nem támasztotta alá hitelt érdemlően, piaci vállalkozások miért vennének igénybe egy kicsi, a konkurenseinél jó eséllyel majd drágábban üzemelő kikötőt.
Könyv szerinti értéküknél jóval drágábban vesz területet és kikötői jogosultságot a magyar kormány Triesztben. Elvileg azért, hogy a tengerentúli exportot segítse, a létesítmény azonban a jelek szerint erre nem lesz alkalmas. Az ügyletet lezártként emlegetik, de valójában ez sem igaz. Az viszont biztos, hogy az olaszok hálásak lehetnek Orbánéknak az üzletért.
Csak viszi a pénzt
Szijjártó Péter – igaz, még 2022 decemberében – azt ígérte, a terminál 2026-ban már működhet. A céldátum tarthatóságáról már hiába kérdezte a HVG az Adria Port Zrt. augusztus elején, erre nem válaszoltak. Ahogy arra a kérdésünkre sem, hogy miközben a kikötőprojekt látványosan nem haladt előre, mi indokolta a cégnél a fizetésemeléseket.
Ugyanis az Adria Port Zrt. mérlegbeszámolóiban a HVG felfedezte: a cégvezető éves fizetése a 2023-ban 10 ezer eurós emelés után 71 ezer euróra nőtt, továbbá a 4 felügyelőbizottsági tag éves juttatását is 2,6-szorosára emelték egy év alatt.
Öt éve létezik az állami projektcég, amely a külügyi tárca bábáskodása alatt kikötőt épít Triesztben. Illetve csak építene: még egy kapavágás sem történt. Azért a vezérigazgató és a cég fb-tagjainak fizetését megemelték, noha a vállalkozás masszívan veszteséges.
Ráadásul azt sem mondhatjuk, hogy volt miből emelni, hiszen a társaság masszívan veszteséges. A 2022-es évet, amikor a Berkeley-n végzett cégvezető, Garai Péter Tibor fizetése még csak évi 61 717 euró volt, a cég 1 millió eurós veszteséggel zárta.
A projektcég a 2023-ban is hasonló, 1 millió eurós mínuszt szedett össze, de közben a vezető fizetése évi 71 705 euróra nőtt, ami havi mintegy 2,36 millió forint. Tavaly a cégnek 442 670 eurós – közel 170 millió forintos – bérköltsége volt a 12 alkalmazottra.
Eközben nőtt a 4 felügyelőbizottsági tag – volt vagy jelenlegi minisztériumi középvezetők – éves tiszteletdíja is, mivel a 2022-es, összesen 7863 euró után tavaly már 20 675 eurót fizettek nekik. Ez fejenként és havonta 430 euró, vagyis körülbelül 170 ezer forint.