szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A főpolgármester szerint a budapesti 4-es metró akkor is megépül, ha a beruházásra egyetlen euró sem érkezik az Európai Unió kohéziós alapjából. Demszky Gábor erről csütörtökön, sajtótájékoztatón beszélt, kiemelve, hogy az idei fejlesztésekre állami és önkormányzati forrásokból 85 milliárd forintot tettek félre.

 

A kormány tárgyal Brüsszellel arról, hogy az EU kohéziós alapjából mennyi pénzt lehetne kapni a 4-es metró építésére. Az uniótól kapott forrásnál az a lényeg, hogy magyar közpénzt helyettesít – mondta Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos. Demszky Gábor megemlítette, hogy az Európai Beruházási Bank a kilencvenes években készített megvalósíthatósági tanulmánya is azt igazolta, hogy szükség van a 4-es metróra, és azon a nyomvonalon, amelyen az építés folyik.

Bajnai Gordon szerint a Brüsszellel folyó tárgyalások lényege az, hogy a mostani metróberuházásra felvett hitelösszeget mekkora, az uniótól kapott vissza nem térítendő forrással lehetne helyettesíteni. A kormánybiztos azt is kiemelte, hogy a metróépítésre kapott uniós pénzek az EU kohéziós alapjából érkeznének Magyarországra, ennek semmi köze nem lesz a közlekedési operatív programhoz, mert annak összegeit az EU a strukturális alapokból állja.

A finanszírozás pedig úgy történik, hogy a főváros közvetlenül nem kap összegeket, az uniós pénzek minden esetben először a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez érkeznek majd. A továbbiakban vagy az ügynökség küldi át a fővároshoz, mint projektgazdához a pénzt, vagy pedig közvetlenül az alvállalkozóknak fizet az ügynökség. Minden esetben csupán számlával igazolható, elszámolható kiutalásokról, utófinanszírozásról lehet csak szó - tudta meg az MTI a kormánybiztos egyik munkatársától.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Demszky: egyéves késésben van a 4-es metró

Egy éves késésben van a 4-es metró építése, így legkorábban 2010 legvégén szállítanak majd utasokat a vezető nélküli szerelvények az Etele tér és a Baross tér között - közölte a főpolgármester szerdán.

Gazdaság

Újabb metrófinanszírozási bonyodalmak

Csúszik és egyre drágább a 4-es metró, és ezt végre a főváros vezetői is elismerték. A beruházás finanszírozásának megoldásához ugyanakkor egy lépésnyit sem közeledtek.

MTI Gazdaság

Lesz-e uniós pénz a 4-es metróra?

Jelenleg háromoldalú tárgyalások folynak a Budapestre tervezett 4-es metró megvalósításának részben EU-támogatásokból történő finanszírozásáról, annak lehetőségeiről a főváros, az Európai Bizottság és a magyar kormány között - tudatta a Fejlesztéspolitikáért Felelős Kormánybiztosság.

Itthon

Jegelik a 4-es metró építését

Akár 4-es metró beruházásának többéves csúszását, ha nem a végét jelentheti, hogy az Európai Bizottság nem akarja több száz milliárd forinttal támogatni a "rossz gazdaságossági mutatókkal, horribilis költséggel" épülő metró projektjét - tudta meg az Index.

MTI Itthon

Leváltják a 4-es metró projektigazgatóját

Tíz év után távozik posztjáról a 4-es metróberuházás projektigazgatója; Gulyás László szakértőként dolgozik tovább a cégnél - erősítette meg az MTI értesülését a sajtófelelős. Az új projektigazgató Balogh Árpád, a MÁV jelenlegi főosztályvezetője lesz