Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e09f78b2-18fd-4629-b694-bd7256213c85","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Elfogadta a bíróság az ügyészség fellebbezését, az eddiginél súlyosabb büntetést kapott az elmúlt évek egyik legijesztőbb biztosítási csalásának elkövetője.","shortLead":"Elfogadta a bíróság az ügyészség fellebbezését, az eddiginél súlyosabb büntetést kapott az elmúlt évek egyik...","id":"20250222_Vagyonelkobzas-biztositasi-csalas-vonat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e09f78b2-18fd-4629-b694-bd7256213c85.jpg","index":0,"item":"8e5fd356-bc36-45cd-85da-a96821bd27d3","keywords":null,"link":"/itthon/20250222_Vagyonelkobzas-biztositasi-csalas-vonat","timestamp":"2025. február. 22. 10:23","title":"Vagyonelkobzásra ítélték a férfit, aki biztosítási csalás miatt vágatta le a lábait a vonattal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d29a6454-20e9-4286-98cb-6a05bba58101","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Szuverenitásvédelmi Hivatal elnöke szerint elenyésző tétel volt a havi félmillió forint feletti összeg, amit a sörszövetségtől kapott.","shortLead":"A Szuverenitásvédelmi Hivatal elnöke szerint elenyésző tétel volt a havi félmillió forint feletti összeg, amit...","id":"20250221_lanczi-tamas-magyar-sorgyartok-szovetsege-tanacsadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d29a6454-20e9-4286-98cb-6a05bba58101.jpg","index":0,"item":"529325f6-1d08-46d8-91bd-949089127fd7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250221_lanczi-tamas-magyar-sorgyartok-szovetsege-tanacsadas","timestamp":"2025. február. 21. 19:57","title":"Lánczi Tamás elárulta, mit dolgozott a Magyar Sörgyártók Szövetségének jó pénzért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5ece4739-a36f-4441-b1ed-eadbaa3dbe7d","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"„Nem értem, hogy az emberek hogyan tudják megnyugtatni magukat, hogy végül is nem gáz elmenni szerepelni Orbán Viktor elé az új stúdiókomplexum átadásánál, miközben kicsináltak színházakat” – tette fel a kérdést a színésznő.","shortLead":"„Nem értem, hogy az emberek hogyan tudják megnyugtatni magukat, hogy végül is nem gáz elmenni szerepelni Orbán Viktor...","id":"20250221_Borbely-Alexandra-hogy-fellepjek-Foton-Orban-Viktor-elott-nem-fer-bele","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5ece4739-a36f-4441-b1ed-eadbaa3dbe7d.jpg","index":0,"item":"d32abb53-c131-4a99-9a27-b103a88d4a7b","keywords":null,"link":"/kultura/20250221_Borbely-Alexandra-hogy-fellepjek-Foton-Orban-Viktor-elott-nem-fer-bele","timestamp":"2025. február. 21. 13:25","title":"Borbély Alexandra: Hogy fellépjek Fóton Orbán Viktor előtt, az már nem fér bele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Nemzetközi lapszemle: válogatásunk a világlapok írásaiból.","shortLead":"Nemzetközi lapszemle: válogatásunk a világlapok írásaiból.","id":"20250222_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"218e9a5b-17f1-419f-a521-30829e506512","keywords":null,"link":"/360/20250222_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. február. 22. 08:55","title":"Eldőlt: nem indíthatnak pert a magyar állam ellen az Amerikában élő holokauszttúlélők","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"360112e0-a2fd-40d7-af0f-e23bce6cbf90","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Valóban mitikus vezetők nem léteztek és ma sem léteznek. Ha figyelmesen olvassuk Caesar, Napóleon vagy Hannibál Scipio életrajzát, meglátjuk, hogy bármekkora kultuszt is kerekített személyük köré az utókor, mégis csak hétköznapi emberek voltak – mutatnak rá a Sorsfordító küzdelmeink című kötet szerzői. Szerkesztett részlet Csibi Magor vezetéstudományi szakértő és Radu Predescu veterán katona könyvéből.","shortLead":"Valóban mitikus vezetők nem léteztek és ma sem léteznek. Ha figyelmesen olvassuk Caesar, Napóleon vagy Hannibál Scipio...","id":"20250222_A-mitoszteremtes-veszelyei-a-vezeto-felmagasztalasa-rontja-a-vezetes-minoseget","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/360112e0-a2fd-40d7-af0f-e23bce6cbf90.jpg","index":0,"item":"07a55dc1-935b-4e92-b991-81f0d7bb7f6f","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250222_A-mitoszteremtes-veszelyei-a-vezeto-felmagasztalasa-rontja-a-vezetes-minoseget","timestamp":"2025. február. 22. 19:15","title":"A mítoszteremtés veszélyei: a vezető felmagasztalása rontja a vezetés minőségét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6911a486-62a3-479f-b759-eff8860f54b8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Egy ember meghalt a merényletben.","shortLead":"Egy ember meghalt a merényletben.","id":"20250222_mulhouse-keses-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6911a486-62a3-479f-b759-eff8860f54b8.jpg","index":0,"item":"96f322e3-c6b1-4e25-a37e-6c0df2cde0d0","keywords":null,"link":"/vilag/20250222_mulhouse-keses-tamadas","timestamp":"2025. február. 22. 19:16","title":"Rendőröket sebesített meg egy késes támadó Kelet-Franciaországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6bd635e1-c58a-4d2f-b525-23d35e8f6958","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Bagdadba, az iraki magyar nagykövetség élére neveznék ki a korábban könnyített magyar állampolgársághoz jutó Oszama Naffát. A jó kormányzati kapcsolatokkal bíró négy Naffa-testvér egyikeként ő korábban is volt nagykövet, az Egyesült Arab Emírségekben. Jordániában is nagykövetet cserél Szijjártó Péter.","shortLead":"Bagdadba, az iraki magyar nagykövetség élére neveznék ki a korábban könnyített magyar állampolgársághoz jutó Oszama...","id":"20250221_A-nemzetbiztonsagi-atvilagitason-megbukott-Zaid-Naffa-testveret-kuldi-Szijjarto-Irakba-nagykovetnek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6bd635e1-c58a-4d2f-b525-23d35e8f6958.jpg","index":0,"item":"ba916279-5c72-4883-8600-d08bfba8012c","keywords":null,"link":"/itthon/20250221_A-nemzetbiztonsagi-atvilagitason-megbukott-Zaid-Naffa-testveret-kuldi-Szijjarto-Irakba-nagykovetnek-ebx","timestamp":"2025. február. 21. 13:36","title":"A nemzetbiztonsági átvilágításon megbukott Zaid Naffa testvérét küldi Szijjártó Irakba nagykövetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03ad6448-1bce-4a69-afe2-28290ef48d5a","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A Velencei-tó partjának közelében található Magyarország legújabb kisvasútja, ami mellett nemcsak megannyi apró vár, hanem egy Áprád-kori település skanzenje és templomkert is található.","shortLead":"A Velencei-tó partjának közelében található Magyarország legújabb kisvasútja, ami mellett nemcsak megannyi apró vár...","id":"20250222_46-var-mellett-halad-el-a-legujabb-magyar-kisvasut-felpattantunk-ra-dinnyes-varpark","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03ad6448-1bce-4a69-afe2-28290ef48d5a.jpg","index":0,"item":"9a798039-090a-48f9-9162-b483722ecb94","keywords":null,"link":"/cegauto/20250222_46-var-mellett-halad-el-a-legujabb-magyar-kisvasut-felpattantunk-ra-dinnyes-varpark","timestamp":"2025. február. 22. 20:29","title":"46 vár mellett halad el a legújabb magyar kisvasút – felpattantunk rá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az első gyomrost a kormány, a másodikat az IMF adhatja a BKV-nak
szerző:
Kapcsándi Dóra
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Nem tűzi napirendjére a BKV pénzügyi stratégiáját szerdán a kormány - értesült a hvg.hu, bár fővárosi forrásaink még szerda reggel is abban bíznak, hogy erre mégis sor kerül. Ez azt jelenti, hogy noha a finanszírozáshoz szükséges pénz megvan, a közlekedési társaság nem tudja újrakötni a hétvégén lejáró közszolgáltatási szerződést, ezért májustól kérdésessé válik a cég működése. Ráadásul a hétfőn nyilvánosságra hozott Széll Kálmán-terv 2.0 újabb lyukakat üt a főváros büdzséjén, egy kormányzati forrásunk szerint pedig egy IMF-hitelmegállapodással még nehezebb helyzetbe juthat a BKV.
Bár elvileg finisébe értek a BKV-tárgyalások a főváros és a kormány között, és a hétfői hírek még arról szóltak, hogy már csak a kormánynak kell szerdán elfogadnia a stratégiát, a hvg.hu információi szerint erre lehet, hogy nem kerül sor, a kormány napirendjére sem veszi a BKV finanszírozásának rendezését. Megállapodás hiányában viszont nem köthető újra a hétvégén lejáró közszolgáltatási szerződés a főváros és a BKV között. A főpolgármester a februári tárgyalások megkezdése óta végig optimistán nyilatkozott, ám városházi források szerint mára „Tarlós István kincstári optimizmusán” kívül semmi sem maradt. Jelzésértékű az is, hogy míg a tárgyalások előtt és alatt végig hosszú távú stratégia kidolgozásáról beszéltek, egy hete Tarlós már csak középtávú stratégiáról beszélt. A főváros és a Századvég Gazdaságkutató Zrt. által megfogalmazott dokumentumban találtak ugyan egy-két olyan pontot, amelyet mind a kormány, mind a főváros támogatna - ezek közül például a dugódíj és az elektronikus jegyrendszer bevezetését már a Széll Kálmán-terv 2.0 is tartalmazza -, ám ezek nem biztosítanak elegendő bevételt a főváros számára a BKV finanszírozására. A tárgyalásokra rálátó forrásunk úgy nyilatkozott: a készülő stratégia gyakorlatilag csak az elveket fekteti le azzal, hogy a konkrétumok kidolgozására később kerül sor. A kérdés csak az, ha eddig nem sikerült konszenzusra jutniuk a feleknek, milyen fordulópont következhetne be, amitől megváltozhatnának az álláspontok. Forrásaink ugyanis ilyet nem látnak.
2012-re van pénz, szerződés nélkül viszont leáll a BKV
Közszolgáltatási szerződés hiányában elvileg nem finanszírozható állami támogatással a BKV, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy május 1-től csődbe megy a cég. Pedig a főváros teljesítette a kormánnyal kötött korábbi megállapodás rá eső részét, vagyis hogy minden állami forinthoz hozzátesz 1 forint önkormányzati pénzt. Épp emiatt módosítják szerdán a költségvetést.
Az előterjesztés szerint a fővárosi tulajdonban lévő intézményektől korábban zárolt 10 százalékból 6,09 százaléknyi zárolt összeget végleg elvesznek és a BKV-ra fordítanak: ez körülbelül 6 milliárd forintot jelent. Emellett a főváros adott 15 milliárd forintot - fejlesztésről átcsoportosítva 6 milliárdot és 9 milliárdot szabad pénzmaradványból -, a BKV megtakarításából pedig újabb 5 milliárdot biztosítanak. Ingatlan többletbevételéből 4,7 milliárd folyik be, a Csarnok és Piacigazgatóság ad 1,5 milliárd forintot, szabad pénzmaradványból pedig körülbelül 4 milliárdot tudnak a BKV-ra fordítani. A kormánynak sokat nem kellene hozzátenni, hiszen a 32 milliárd forintos normatív támogatást korábban zárolták, az az összeg rendelkezésre áll továbbra is.
Tarlós szűkszavúan nyilatkozik csak
Stiller Ákos
Ha valahogy mégis meg tudnak egyezni a közszolgáltatási szerződésről, akkor is kérdéses még, hogy 2013-tól miből működhetne tovább a BKV. Amennyiben nem biztosítanak plusz bevételi forrást a fővárosnak, a BKV drasztikus jegyáremelésre kényszerül. Ezt korábban mind Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezetője, mind Tarlós el akarta kerülni, mivel a jegyáremelés nem feltétlenül hozza be a kívánt bevételt, sokan inkább a bicikliznének, autóznának, vagy megpróbálnak inkább bliccelni. A koncepcióban szintén felvetődött a járatritkítás lehetősége is, amelyet korábban a főváros és a BKK szintén nem támogatott, ám forrás hiányában rákényszerülhet a BKV.
Egy másik hátráltató tényező, hogy a hétfőn nyilvánosságra hozott Széll Kálmán-terv 2.0 már tartalmazza azt a megszorítást, amiről korábban csak a háttérben beszéltek a Városházán: a kormány jövőre 10 milliárd forinttal kevesebbet fordít a közösségi közlekedésre, majd fokozatosan egy fillért sem ad a BKV-ra, csupán a bevételt hozó fejlesztésekbe akar beszállni, például az elektronikus jegyrendszer kiépítésébe, amelyet döntően uniós forrásból hoznának létre, valamint új járművek vásárlásába. A kormány a dokumentumban támogatja az inflációt követő díjemelési rendszert, vállalja, hogy uniós források felhasználásával megújítja a járműparkot és a dugódíj infrastruktúrájának kiépítését. A dugódíj bevezetésének többek között előfeltétele a megfelelő számú P+R parkoló megléte.
Egy kormányzati forrásunk szerint a cég helyzete miatt a főváros a felelős: nekik kellett volna még a konvergenciaprogram előtt megállapodniuk, akkor elkerülhették volna a tízmilliárdos vágást - ami nem is biztos, hogy az utolsó. "A főváros húzta az időt, míg végül a kormány verte le az első cölöpöt a cég finanszírozásával kapcsolatban. A másodikat pedig majd az IMF fogja" - mondta sejtelmesen forrásunk, akinek szavait alátámaszthatja, hogy a Valutaalap előszeretettel "utazik" a tömegközlekedési cégekre, például a szomszédos Bukarestben is komoly költségcsökkentést írt elő, ami a metró járatritkításához vezetett.
Fónagy még optimista
Orbán Viktor miniszterelnök péntek este kinevezte Fónagy Jánost a közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztossá. Fónagy ebbéli minőségében a BKV-ért is felelős lesz. A hvg.hu kérdésre, miszerint hogyan látja a BKV helyzetét, Fónagy hétfőn azt mondta: a BKV teljesítménye szerinte nem marad el a nyugati nagyvárosok közösségi közlekedésétől, csupán az a különbség, hogy ezt a BKV kedvezőtlenebb műszaki feltételek között teszi. „Szakmailag tehát nagyon jól teljesít a BKV” - állította a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára.
Fónagy úgy vélte, a hétfőn elfogadott személyszállítási törvénnyel ráadásul a BKV mint közszolgáltató finanszírozása kiszámíthatóbbá válik. A július 1-jén életbe lépő törvény rögzíti, hogy a személyszállítási közszolgáltatási szerződés része egyebek mellett a közszolgáltatási menetrend. A közszolgáltatási szerződésnek többek között tartalmaznia kell a szolgáltatási feladatokat, a mennyiségi és minőségi feltételeket, a műszaki és technikai elvárásokat, az alvállalkozó bevonására vonatkozó kikötéseket, az igényvezérelt szolgáltatás lehetőségét, a közszolgáltatások díjait, pótdíjait, a díjalkalmazás feltételeit. A törvény szabályozza a sztrájk idején nyújtandó még elégséges szolgáltatást is a közforgalmú közlekedésben.
A pénz meglenne 2012-re, szerződés nélkül viszont nem járhatnak a buszok
MTI / Máthé Zoltán
A hétvégén lejáró közszolgáltatási szerződés nélkül viszont a BKV finanszírozása kérdésessé válik. Horváth Csaba, a fővárosi MSZP-frakció vezetője szerint ez arra utal, hogy a kormány privatizálni akarja a BKV-t. „Több év állt volna rendelkezésre a szerződés megkötésére, a végén már csak ideiglenes szerződésről beszéltek. Eszerint nincs meg a kormányzati szándék a megállapodásra” - közölte Horváth. Februárban ugyanakkor Varga Mihály, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár azt mondta: az állam nem tudja átvenni a tulajdonosi jogosítványokat, de fontosnak érzi, hogy Budapest kezelni tudja a közlekedési cég problémáját.
A bankokkal is meg kell még állapodni
Tarlós januárban kongatta meg a vészharangot, és a BKV csődjével fenyegetett, amennyiben az állam nem ad támogatást a közösségi közlekedéshez és a lejáró hitelekhez A kormánnyal való tárgyalások az ügyben február óta folynak. A hitelek refinanszírozásáról is az utolsó pillanatban született döntés: az állam végül megadta a bankok által kért kezességvállalást. Április 3-án megjelent a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amelyben rögzítik, hogy a kormány legfeljebb 63,1 milliárd forintig egyedi állami készfizető kezesség mellett támogatja a fővárost a BKV-hitelek megújításában. Ezt követően április elején egy 3 hónapos „stand still” megállapodást írtak alá a hitelező bankokkal. Ez alatt az idő alatt kell a bankokkal a refinanszírozásról megállapodni.
Tarlós szinte hetente közölte, hogy a BKV finanszírozásáról is egyre jobban közelednek a megállapodáshoz a kormánnyal, de minden egyes alkalom után az derült ki, hogy még súlyos milliárdok hiányoznak, csupán a bevétel egyharmadát sikerült körvonalazni.
A hvg.hu megkereste ezzel kapcsolatban a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatóját, aki egyelőre nem kívánta kommentálni értesüléseinket.
A hvg.hu úgy értesült, hogy a kormány mai ülésén a BKV megsegítéséről döntött. Részletek egyelőre nem ismertek. A fővárost szorítja az idő, mivel 19-én lejár az első olyan hitelcsomag, amelyet már nem tudnak kifizetni.
A kormány a szerdai ülésén várhatóan dönt arról, hogy biztosítja a BKV jelenlegi, 63 milliárd forintos adósságállománya számára az állami garanciát - közölte Tarlós István (Fidesz-KDNP) főpolgármester hétfőn.
Folytatódnak az egyeztetések a kormány és a főváros között a BKV finanszírozásának hosszú távú rendezéséről. Addig is a Fővárosi Közgyűlés ma újabb 5 milliárdról döntött, amit a most lejáró hitelének törlesztésre fordíthat a cég. Kormánypárti képviselők szerint a kabinet addig akarja préselni a fővárost, amíg az utolsó szabad forintot is ki nem izzadja magából. Az ellenzék viszont úgy látja: a kormány csak akkor adna pénzt, ha a fővárosi források már végképp kimerültek, amitől a BKV, de akár a főváros is bedőlhet.
A BKV soha nem látott anyagi helyzetbe kerülhet, ha rendezik adósságállományát - mondta a főpolgármester az InfoRádió Aréna című műsorában. Tarlós István hozzátette: valamilyen adót biztosan ki kell vetni.
A BKV saját buszaival váltanák ki a járatokat a sikertelen pályáztatás miatt május elsejével alvállalkozói szerződés nélkül maradt vonalakon - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerdán az MTI-vel.
További 15 milliárd forintot kaphat a BKV a működésére, ha a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdán elfogadja Bagdy Gábor pénzügyi főpolgármester-helyettes költségvetés-módosításról szóló javaslatát.
A hvg.hu információi szerint Tarlós István főpolgármester és Varga Mihály, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár még a héten egyeztet a BKV hosszú távú finanszírozásáról. A koncepció nagyjából kész, a jövő héten a kormány elé terjesztik. Úgy tudjuk, négy-öt javaslatot tekintve van egyetértés a felek között. Azt egyelőre nem tudni, a jövőben a kormány vagy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) lesz-e a közösségi közlekedés megrendelője. Úgy tudjuk, a kormány a működtetésből ki akar szállni, csupán a fejlesztésekhez járulna hozzá.
A kormány és a főváros BKV-finanszírozásról zajló tárgyalásán egyelőre csak a szükséges pénzek egyharmadára találtak forrást - értesült a hvg.hu. A kabinet információink szerint nyitott az elektronikus jegyrendszer és a dugódíj bevezetésére, ám egyelőre elzárkózik az adóemeléstől és az új adók bevezetéséről. A főváros szerint viszont enélkül nem lesz meg a szükséges fedezet a BKV hosszú távú működtetésére.
Egy rádióban jutott állandó szerephez a BKV-tól kis híján elbocsátott vicces buszsofőr. Bócsa Viktor sajátos közlekedési információkkal látja majd el a hallgatókat - írja a Bors.
Ha az állam nem fizet, a bankok egymással versenyt futva nyújtják majd be az igényüket államilag garantált hitelek mielőbbi kifizetésére. Nagyjából ez a képlet ma a fővárosi közlekedési vállalat finanszírozása ügyében. Ma lejár egy ötmilliárdos, egy héten belül további két, összesen több mint hétmilliárdos hitel.
Buszokat gyártana a fővárosnak a Kravtex-Kühne-cégcsoport, amennyiben megindul a buszos személyszolgáltatás kiszervezése. Egyelőre még raktárra készülnek a tavaly már Budapesten tesztelt járművek.
A Magyar Közlönyben kedden megjelent az a kormányhatározat, amely a BKV-hitelekhez nyújtandó állami kezességvállalásról szól. Ebben a nemzetgazdasági miniszter június 20-ig kap időt, hogy elkészítse az egyedi állami kezességvállalásról szóló előterjesztést. Egyelőre nem tudni, ezt hogyan valósítanák meg.
A főpolgármester szerint a napokban megállapodhat a kormány és a főváros a BKV középtávú működési feltételeiről, így esetleg április 30-a előtt végleges közszolgáltatási szerződést köthet az önkormányzat a tömegközlekedési társasággal.
A kormány szerdai döntése április végéig megmenti ugyan a BKV-t a csődtől, a hosszú távú megoldás ugyanakkor még várat magára. A fővárosnak meg kell alkotnia, a kormánynak pedig el kell fogadnia a közlekedési koncepciót, illetve tartani kell azt a megállapodást, hogy minden állami forint mellé ugyanannyit letesz az önkormányzat is.