Beindult a netes áruházal minősítése, a Vedd a neten! webshop-minősítési rendszertől a több mint ötven jelentkezőből 25 webáruház kapta meg a „minősített” jelzőt. A minősített boltok jelentős bizalmi előnnyel indulhatnak a vásárlók pénzéért.
Egyre menőbb a webshop
Az elmúlt évben 1,6 millióan vásároltak legalább egy alkalommal az interneten. A forgalom mintegy 177 milliárd forint volt, ami 14 százalékos bővülés a 2011-eshez képest, s a teljes kiskereskedelemi forgalom 3 százalékát teszi ki – derül ki az eNET kutatásából. A bevételek mintegy 40 százaléka az év utolsó két hónapjában érkezik. Az online vásárlások átlagos értéke 7 ezer forint, míg a hagyományos kereskedelemben 3 ezer forintot ér el az egy vásárlásra eső átlagos összeg. | „Eddig több mint ötvenen jelentkeztek a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szakmai felügyelete mellett, az Árukereső.hu és az Olcsóbbat.hu támogatásával létrehozott Vedd a neten! webshop-minősítési rendszerbe, és 25 webshop meg is kapta a minősítést, de a többieknél még mindig folyamatban vannak az ellenőrzések. Tapasztalatunk szerint elsőre szinte senki sem megy át: a mintegy 60 pontból álló ellenőrzőlistán mindig akad 6-8 hiba, pedig semmi olyat nem nézünk, amit ne írna elő jogszabály” – monda a Világgazdaságnak Kis Ervin Egon, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület (Szek.org) elnöke.
Az a webshop, amely eléri a minősítést, előnybe kerül ezen a marketingszmogtól terhes piacon, hiszen például az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft. mintegy 3500 valamiféle kimutatható tevékenységet végző online üzletről tud. Igaz, ezek közül nagyjából 3200 éves forgalma nem éri el az 5 millió forintot.
Az e-kereskedelem iránti bizalom ugyanakkor nem igazán erős, aminek okát az NFH tavaly április és október közt végzett vizsgálata adja meg. A Budapesten és hét megyében folytatott vizsgálat során 165 webüzletet világítottak át. A 65 már a korábbi évek során is vizsgált és kifogásolt webshop között 21 tavaly is megbukott a vizsgán.
Az ellenőrzött webáruházak közül 116 esetében tártak fel a felügyelőségek valamilyen jogsértést, amely 70 százalékos kifogásolási arányt eredményezett. Ez a 2011-es vizsgálat 85 százalékos kifogásolási arányát tekintve nagymértékű javulásként értékelhető, ám a fogyasztók számára még mindig elrettentően magas.