Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"da6265db-5faf-4709-af56-529fa2481bc1","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Meg a „Heil Trump és Musk” is a Femen aktivistáinak nőnapi tüntetésén.","shortLead":"Meg a „Heil Trump és Musk” is a Femen aktivistáinak nőnapi tüntetésén.","id":"20250309_parizs-nonap-antifasiszta-tuntetes-heil-trump-heil-orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da6265db-5faf-4709-af56-529fa2481bc1.jpg","index":0,"item":"a4b8b4de-6a6c-4fab-9cac-a5a470ed898f","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_parizs-nonap-antifasiszta-tuntetes-heil-trump-heil-orban","timestamp":"2025. március. 09. 10:35","title":"Videó: zengett a Heil Orbán! és a Heil Putyin! Párizsban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6d0276f-a43a-44d0-9fc9-70a303c3da4b","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Kutatások szerint, ha arra kérjük az MI-t, hogy különböző karakterek bőrébe bújjon, az gyakran jobb válaszokat eredményez. Szerkesztett részlet Ethan Mollick Társintelligencia című könyvéből.","shortLead":"Kutatások szerint, ha arra kérjük az MI-t, hogy különböző karakterek bőrébe bújjon, az gyakran jobb válaszokat...","id":"20250309_Egy-titkos-fegyver-amivel-a-ChatGPT-tenyleg-hasznos-lehet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6d0276f-a43a-44d0-9fc9-70a303c3da4b.jpg","index":0,"item":"d3a3a675-d4f1-4081-8b8c-2f7907c384ba","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250309_Egy-titkos-fegyver-amivel-a-ChatGPT-tenyleg-hasznos-lehet","timestamp":"2025. március. 09. 19:15","title":"Egy titkos fegyver, amivel a ChatGPT tényleg hasznos lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"158d1d8e-d8a4-47a0-bc15-a4a37e460f4e","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Enyhén javult a pápa állapota, de a légzését még segíteni kell éjjelente.","shortLead":"Enyhén javult a pápa állapota, de a légzését még segíteni kell éjjelente.","id":"20250310_vatikan-korhaz-ferenc-papa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/158d1d8e-d8a4-47a0-bc15-a4a37e460f4e.jpg","index":0,"item":"4bda647c-cec9-406a-85b8-23c56edfe53c","keywords":null,"link":"/elet/20250310_vatikan-korhaz-ferenc-papa","timestamp":"2025. március. 10. 15:05","title":"Vatikán: még korai arról beszélni, mikor hagyhatja el a kórházat Ferenc pápa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"afd354f4-55a2-41b8-8eed-6d0fd66fae9b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy brit vállalat csodaanyagként is emlegetett grafént állít elő a metánból, az új eljárás révén pedig hétköznapi termékek lehetnek tartósabbak.","shortLead":"Egy brit vállalat csodaanyagként is emlegetett grafént állít elő a metánból, az új eljárás révén pedig hétköznapi...","id":"20250310_metan-karosanyag-kibocsatas-uj-eljaras-atalakitas-grafen-hidrogen-eloallitas-levidian","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afd354f4-55a2-41b8-8eed-6d0fd66fae9b.jpg","index":0,"item":"a70e454e-8c2f-468f-a668-02d93cafcbaf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250310_metan-karosanyag-kibocsatas-uj-eljaras-atalakitas-grafen-hidrogen-eloallitas-levidian","timestamp":"2025. március. 10. 08:03","title":"84-szer károsabb a szén-dioxidnál, de most találtak egy módszert, amivel jóra fordítható a metán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb6afbe3-e381-475d-8bc3-2c2258d89bdd","c_author":"HVG","category":"360","description":"Magyar Péter arról beszélt: nemrég megsúgták neki, hogy a rendőrség át akarja kutatni az irodáját és munkatársainak lakását. A cél az, hogy a párt ne folytathassa a kampányt. A Tisza Pártról készített riportot a brit lap tudósítója.","shortLead":"Magyar Péter arról beszélt: nemrég megsúgták neki, hogy a rendőrség át akarja kutatni az irodáját és munkatársainak...","id":"20250309_The-Times-magyar-peter-orban-viktor-tisza-part-riport-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb6afbe3-e381-475d-8bc3-2c2258d89bdd.jpg","index":0,"item":"6345972f-0808-4720-a493-ace8f89541f6","keywords":null,"link":"/360/20250309_The-Times-magyar-peter-orban-viktor-tisza-part-riport-lapszemle","timestamp":"2025. március. 09. 09:00","title":"The Times: 15 éve nem fenyegette senki Orbán hatalmát annyira, mint Magyar Péter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dde0630a-b726-4a5b-928a-59fa4b274cd8","c_author":"CIB Bank ","category":"brandcontent","description":"Hogyan állnak manapság a magyarok a befektetésekkel? Melyek a legnépszerűbb eszközosztályok és miért? Hogyan épül fel egy olyan banki szolgáltatás, melynek célja a prémium ügyfélkör számára kiemelt figyelmet és személyre szabott lehetőségeket biztosítson? És mitől lesz igazán értékes ez a mindennapokban? Vasas Norberttel, a CIB Bank Prémium és Privát Banki Szegmens Menedzsment vezetőjével beszélgettünk.","shortLead":"Hogyan állnak manapság a magyarok a befektetésekkel? Melyek a legnépszerűbb eszközosztályok és miért? Hogyan épül fel...","id":"20250310_Megtakaritas-befektetes-CIB-Bank-Magnifica-interju-Vasas-Nortbert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dde0630a-b726-4a5b-928a-59fa4b274cd8.jpg","index":0,"item":"337d1718-bcad-4fc6-8374-67a1d8dd0082","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250310_Megtakaritas-befektetes-CIB-Bank-Magnifica-interju-Vasas-Nortbert","timestamp":"2025. március. 10. 11:30","title":"Egyre többen tesznek félre, de még mindig kevesen merik azt befektetni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8995a28-d774-43a1-9b01-9073ca401719","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem vette észre quadozás közben a veszélyt.","shortLead":"Nem vette észre quadozás közben a veszélyt.","id":"20250310_villanypasztor-zsinor-miatt-balesetet-12-eves-fiu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8995a28-d774-43a1-9b01-9073ca401719.jpg","index":0,"item":"dd680a0a-2631-40db-8bf5-ee13090542a9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250310_villanypasztor-zsinor-miatt-balesetet-12-eves-fiu","timestamp":"2025. március. 10. 09:58","title":"Kifeszített villanypásztorzsinór miatt szenvedett súlyos balesetet egy 12 éves fiú","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fdea803-95f9-4aea-8e5a-c92e43a5b943","c_author":"BrandLab","category":"brandcontent","description":"A nehéz gazdasági helyzetben komoly segítséget jelenthet az ipari szereplők számára a kapcsolatépítés és a szinergiák kiaknázása. A Hungexpo területén ezúttal is az évente ismétlődő társrendezvénnyel, az Automotive Hungary szakkiállítással közösen várják majd a kiállítók a látogatókat. A legnagyobb hazai üzleti-ipari szakkiállításról, az Ipar Napjairól Márki Enikő kiállításigazgatóval beszélgettünk.","shortLead":"A nehéz gazdasági helyzetben komoly segítséget jelenthet az ipari szereplők számára a kapcsolatépítés és a szinergiák...","id":"20250219_Hungexpo-Ipar-Napjai-2025-szakkiallitas-jelentkezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fdea803-95f9-4aea-8e5a-c92e43a5b943.jpg","index":0,"item":"e0905227-27ef-4d8e-a370-7a19aa97dac0","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250219_Hungexpo-Ipar-Napjai-2025-szakkiallitas-jelentkezes","timestamp":"2025. március. 09. 15:30","title":"Az ország egyik legnívósabb szakmai rendezvénye ismét összehozza a szektor szereplőit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A növekedés és fejlődés érdekében egy startupnak a megfelelő teljesítménymutatókra kell összpontosítania, továbbá stabil finanszírozási stratégiát kidolgozni, és a kezdetektől fogva globális terveket szőni. A BlaBlaCar alapítója mesél tapasztalatairól.
A szerzőről
Frédéric Mazzella a francia telekocsis cég, a BlaBlaCar alapítója. A vállalkozást 2004-ben indította el, korábban tudományos kutatóként dolgozott az amerikai űrkutatási hivatalnál, a NASA-nál, illetve a japán telekommunikációs cégnél, az NTT-nél. Mesterdiplomáját Computer Science szakon a Stanfordon szerezte, elkötelezett híve a fenntartható fejlődésnek és az online megoldások iránti bizalom megerősítésének.
1) „Ha nem mérhető, akkor nem is javítható.”
Peter Drucker - menedzsment tanácsadó
Bizonyos adatok nem segítenek a teljesítmény felmérésében, ezek „hiúságot tápláló” adatok. Más mutatók jobban visszatükrözik a hatékonyságunkat, ezeket hívhatjuk „józansági” adatoknak. Végezetül pedig vannak a teljesítményre vonatkozóan tényleges adatokkal szolgáló mutatók, amelyeket napi szinten kell követnünk: hívjuk ezeket „valóság” adatoknak.
Azonosítsuk be a főbb teljesítménymutatókat (KPI- Key Performance Indicator), majd napi szinten kövessük ezeket nyomon. Kerüljük a hiúságot tápláló adatokat, amelyek egyáltalán nem minősülnek hasznosnak.
Amennyiben rossz mutatókat követünk, olyasvalamit optimalizálunk hatékonyan, amely egyébként haszontalan és az erőforrásokat pazarolja. Például a BlaBlaCar esetében nagyon büszkék vagyunk arra, hogy 25 milliós közösséget alkotnak a tagok, de ez a szám nem jelent semmit, ha a tagok nem használják rendszeresen a szolgáltatást. Pontosan emiatt a ténylegesen megtörtént telekocsizások, valamint a BlaBlaCar-ral ténylegesen utazó emberek számát követjük nyomon.
Az okostelefonok és a közösségi média térnyerésével az üzleti életben olyan mérőszámok - úgynevezett KPI-ok (Key Performance Indicator) - is kiemelt szerepet kaptak, amelyek látványos fejlődést sejtetnek, de ezek többsége valójában csak látszateredmény. Néhány tipikus tévhiten keresztül megmutatjuk, hogy miért nem lehet a lájkokra és egyéb mérőszámokra alapozni.
2) Gyűjtse össze a tőkét, mielőtt arra szüksége lenne
Találkozzon a befektetőkkel jóval azelőtt, hogy a finanszírozási szükséglet felmerülne, hogy bizalmi kapcsolatot tudjon kialakítani velük, és csak ezt követően kérje őket arra, hogy pénzt fektessenek a vállalkozásba.
Minden esetben már egy évvel azelőtt megkerestük a befektetőket, hogy a finanszírozási igény felmerült volna. Ez lehetővé tette számunkra, hogy több befektetővel tárgyaljunk egyszerre. Lehet, hogy nyilvánvalónak tűnik, de a pénzügyi támogatás összegyűjtése jelentős tervezést és anticipációt igényel, mivel a vártnál jóval időigényesebb folyamatról van szó. Ideális esetben a befektetőknek van ideje arra, hogy megismerjék az üzleti modellt és a csapatot azelőtt, hogy abba pénzt fektetnének. Nincs olyan befektető, aki egyből pénzt adna olyan vállalkozásnak, amellyel akkor találkozott életében először. A vállalat növekedésével párhuzamosan az is megfigyelhető, hogy a befektetőkkel való tárgyalások egyre kiegyensúlyozottabbá válnak, ha nincs rajtunk a nyomás, hogy azonnal pénzhez kell jutnunk.
3) Úgy válassza ki a befektetőket, mintha csapattagot választana
Találkozzon sokféle befektetővel, hogy ki tudja választani azt, akivel a legjobb a szinergia és aki leginkább értékeli a cégét. Minél inkább azonosulni tud egy befektető a tevékenységével, és minél jobban ismeri az adott iparágat, annál nagyobb hozzáadott értéket jelent a vállalat számára, és így még közös munka is élvezetesebb lesz.
4) Állítsuk sorrendbe a befektetési ütemezést, és minden egyes körre csak egy fő célkitűzésünk legyen
Nem kell megígérni, hogy a Holdat is lehozzuk már az első befektetési kör alkalmával. Adott célokra gyűjtsünk tőkét, egészen konkrétan az üzleti stratégia következő pontjának a megvalósítására. Az üzenet legyen egyszerű és hiteles. Ezzel a többi befektető meggyőződhet arról, hogy a magunk számára kitűzött célokat el tudjuk érni, és ezzel ösztönözhetjük őket arra, hogy a következő fordulóban csatlakozzanak hozzánk, hiszen már bizalom alakult ki bennük az eredményes végrehajtási képességünkkel kapcsolatban.
Minden egyes alkalommal konkrét célkitűzésekhez kapcsolódóan keresett a BlaBlaCar beruházót, annak érdekében, hogy bizonyíthassuk: el tudjuk érni a céljainkat. Miután az alapító csapat a kezdő 100.000 eurót több lépcsőben összegyűjtötte, 2009-ben indítottuk el első körben, hogy befektetőt keresünk, mégpedig 600.000 euró értékben. Ezzel lehetővé vált a termékünk finanszírozása, és átvettük a legnagyobb franciaországi közösség címét. 2010-ben került sor a második körre 1,25 millió euró értékben, amelyet az ISAI-val bonyolítottunk le, és ennek köszönhetően erőteljes üzleti modellt sikerült elindítanunk Franciaországban (amellyel biztosítani tudtuk, hogy a bevételek fedezzék a költségeinket). Amikor az üzleti modellünkről bebizonyosodott, hogy működőképes, 2012 elején 7,5 millió eurónyi befektetést kaptunk az Accel Partners nemzetközi befektetési alaptól, akiknek a környező országokra vonatkozó terjeszkedési terveinket mutattuk be.
A nemzetközi terjeszkedésre irányuló első lépéseket követően két további körben, 2014-ben az Index Ventures-szel 100 millió dollárt, és 2015-ben pedig 200 millió dollárt gyűjtöttünk össze, többek között az Insight Venture Partners, a Lead Edge Capital és a Vostok New Ventures cégektől. Ez az utolsó kör lehetővé tette számunkra, hogy még messzebbre terjeszkedjünk: Oroszország, Törökország, India, Mexikó és Brazília területén. A befektetés ezenkívül megerősítette még az innovációs és szolgáltatás-fejlesztési kapacitásunkat is, hogy konszolidálni tudjuk a meglévő piacainkat.
5) A digitális vállalatok hatását a globális lábnyomukban mérjük
Legyenek nemzetközi tervei már a vállalkozás elindításakor, és ezt a jövőképet vezesse át a kezdetektől fogva a folyamatokba és a toborzásba is, és ne halogassa sokáig a terjeszkedést. Ruházza fel szenvedéllyel a helyi vezetőket a projekttel kapcsolatban, és segítsen nekik megérteni a helyi viszonyokat.
Frederic Mazella szerint egy cégnek három dologra van szüksége ahhoz, hogy sikeres legyen, amiket zöld, kék és piros színekkel jelölt. Ezek egy startup alapszínei, amelyek közül először a zöldről, vagyis az úgynevezett vállalati DNS kialakításának fontosságáról számol be.
Ma, a digitális világban nem elég, ha saját országunkban aratjuk a babérokat. Ez különösen igaz Európára, amely több helyi piac töredékéből áll, amelyek közül egyik sem képes kellő mértékű növekedési potenciált biztosítani. A BlaBlaCar 2006-ban jött létre, azonban a növekedés csak 2009-ben kezdődött. Ugyanebben az évben indítottuk el a spanyolországi szolgáltatást, hat hónappal az első befektetési kört megelőzően, amelynek eredményeképpen a francia kockázatitőke-befektető cég, az ISAI 1,25 millió euróval támogatta a tevékenységünket. Ezt követően nyitottunk a szomszédos európai országok irányába. Hogy ezt tegyük, három stratégiát dolgoztunk egybe, amelyek lehetővé tették számunkra, hogy azonnal jelentős szerepünk lehessen a helyi piacokon:
1: Felvásárlásos toborzás (szerezzen meg helyi csapatokat, akik a területén aktívak)
2: Mellékhajtások gondozása (a saját központjából küldjön az új piacokra munkaerőt)