szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az orosz kötődésű THM Hungary Invest Zrt. megveszi a vállalat 90 százalékát a magyar államtól.

Bejelentette a Gazdasági Versenyhivatalnak (GVH) a TMH International AG és a Magyar Vagon Zrt., hogy egy általuk közösen irányított vállalkozás (az orosz Transzmasholding tulajdonában levő TMH Hungary Invest Zrt.) révén megvásárolják a Dunakeszi Járműjavító Kft. üzletrészeinek 90 százalékát a MÁV Zrt.-től és a magyar államtól, írja az mfor.hu.

A tranzakció révén a TMH International AG és a Magyar Vagon Zrt. közvetett közös irányítást szerez a Dunakeszi Járműjavító Kft. felett.

Tavaly augusztusban írtuk meg, hogy újabb 21 KISS motorvonatot gyártana le a Dunakeszi Járműjavítóban a Stadler Bussnang AG, már amennyiben nem kerül orosz vállalathoz a Dunakeszi Járműjavító. 2019 májusában ugyanis született egy kormányhatározat, amely versenyeztetés nélkül az orosz Transmashholdingot jelölte ki, hogy vegye meg a DJJ-t. Azzal indokolták a döntést, hogy így a Járműjavító részt vehessen egy másik gyártási folyamatban, amely szerint az oroszok 1300 vasúti kocsit gyártanának az oroszok Egyiptomnak.

Dunai Zoltán, a Stadler Magyarország ügyvezető igazgatója augusztus 21-én erről azt nyilatkozta a hvg.hu-nak, hogy felbontják a szerződést, amennyiben a vállalat valamelyik közvetlen versenytársuk tulajdonába kerül, hisz nem szeretnék, ha a rivális vasúti járműgyártó, a Transmashholding rálátna a gyártási folyamatokra.

Akkor azt írtuk, hogy, ha megtörténik a szerződésbontás, vélhetően Fehéroroszországban, a minszki telephelyen készülnek majd el a vonatok.

Október 31-én egy egymondatos kormányhatározat jelent meg Magyar Közlönyben, amely szerint június 30-áról november 29-ére változik a határidő, ameddig meg kell kötni a megállapodást egy orosz vállalattal. A kistulajdonosok jelezték, nem szeretnék, ha eladnák a gyárat.

A Stadler novemberben jelezte, hogy a Dunakeszi Járműjavító Kft.-vel közösen gyártaná le a MÁV által rendelt emeletes vonatok utolsó tételét, egyúttal vételi ajánlatot is tenne a partner cégre. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő azonban tovább dolgozott, hogy orosz kézbe kerüljön a vállalat.

Később biztossá vált a fentebb említett orosz-egyiptomi vasúti üzlet, amiből viszont kimaradt a Dunakeszi Járműjavító, holott a kormány 2019 májusában éppen azért adta rendelettel, versenyeztetés nélkül a Dunakeszi Járműjavítót Transzmasholding kezébe, hogy az részt vehessen az üzletben.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Zelki Benjámin Gazdaság

Bizonytalan az egyiptomi vasúti tender, ami miatt orosz kézbe adnák a Dunakeszi Járműjavítót

Egy kormányhatározat verseny nélkül az orosz Transmashholdingot jelölte ki arra, hogy megvegye a Dunakeszi Járműjavítót, az üzlet azonban elakadt. Az új cég több mint ezer egyiptomi vasúti kocsi legyártását nyerheti el egy furcsa tenderen, elbukhatja viszont MÁV-nak készülő emeletes vonatok összeszerelését. Az üzletben sok a kérdőjel, például az is, hogyan került bele a londoni nagykövet.