szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Vajon melyek a világ legmegbecsültebb márkái? Hogyan szerepelnek ugyanazon világcégek brandjei az egyes országokban? A Young & Rubicam Brands által készített BrandAsset Valuator (Márkaméter) felmérés magyar tapasztalatait előző cikkünkben soroltuk fel, ezúttal a külföldi példákat vesszük sorra.

Mint kétrészes cikksorozatunk előző részéből kiderült, a márkázott termékeket, szolgáltatásokat kínáló vállalatok mind elemibb érdeke, hogy fogyasztóikról alapos ismereteket szerezzenek, már csak azért is, mert a termékekről alkotott fogalmak alapvetően a vásárlók fejében születnek. Ezen fogalomtársítások feltérképezhetők, ezzel pedig az egyes márkák ereje, teljesítménye is mérhető.

A hazai keresztségben Márkaméternek nevezett BrandAsset Valuator felmérés során globálisan száz termékkategóriát vizsgál a Young and Rubicam. A cég csütörtöki sajtóreggelijén tartott előadáson arra is rávilágított: a piackutatás előnye, hogy nem csupán egy termékkategórián belül vizsgálja az egyes brandeket, hanem ezek összehasonlíthatók egymással, többek között úgy is, hogy az egyes országokban miként teljesítenek.

A márkák életgörbéje pontosan modellezhető azokon a grafikonokon, amelyeken az egyes brandek négy fő ismérvük szerint, különbözőségük, relevanciájuk, megbecsültségük és ismertségük alapján foglalnak helyet. A kutatás Egyesült Királyság-beli eredménye alapján például a friss, feltörekvő márkák közé tartozik a hazánkban is ismert női ruházati cég, a Mango, ennél is jobb az XBox, a Clinique és a Yahoo! megítélése. A fogyasztókhoz igazán közelálló és általuk megbecsült márkák pedig az IKEA, a Disney, a BMW és a Kodak. A szigetországban már leszállóágban van a Hitachi és a BP is, amelyek ismertsége ugyan vitathatatlan, de a fogyasztók már nem érzik magukhoz igazán közel őket.

Japánban ugyanerre a sorsa jutott a Visa kártya, a Hilton, az Esso és a nemzeti légitársaság, a Japan Airlines is. Csúcson van azonban a Honda, a Nike és a McDonald’s, s nem panaszkodhat a Sony Playstation, a Levi’s és a Prada divatház sem. Olyan fiatal márkák, mint az XBox, a Google és az Amazon.com még a feltörekvők közé tartoznak.

Érdekes eredményeket hozott az USA-ban az autómárkákra vonatkozó felmérés: dinamikusan közelít az élbolyhoz a Mini Cooper, ott azonban már óriási a tumultus. A megbecsült márkák közé tartozik a Mercedesen, a General Motorson és Volkwagenen kívül még számos másik, a Subaru, a Mitsubishi és a Plymouth azonban egyre kevesebb szívet dobogtat meg. (Jót tett ugyanakkor az alacsonyabb presztízsű Daewoo-nak, hogy magáévá tette a céget a Chevrolet, így az autómárka megbecsültebb és erősebb lett.)

Beyoncé Knowles
© AP
Jól futnak az Egyesült Államokban a ruhamárkák, legalábbis erre enged következtetni a felmérésben szereplő brandek jelenlegi jó pozíciója, illetve felfelé ívelő pályájuk. Előbbire példa a Tommy Hilfiger és a Polo/Ralph Lauren, míg a feltörekvők között van a Dolce & Gabbana és a Donna Karan. Megkopott ugyanakkor a Barbie babák fénye – derül ki a játékmárkák tengerentúli megítélését tartalmazó adatokból. A modellalkatú játékszer helyét hamarosan a Bratz névre keresztelt, némileg dögösebb és lazább csajokból álló babasorozat veheti majd át. Addig pedig hódít Harry Potter és Micimackó. A legnépszerűbb amerikai tévésorozatok márkaerősségéről ugyancsak készült felmérés, eszerint jól ismert és magasra értékelt produkció a hazánkban is vetített Helyszínelők, jól áll a Maffiozók, de legnagyobb értéke mégis az itthon még nem látható Law and Order című sorozatnak van. És ha már a szórakoztatóiparnál tartunk: a BrandAsset Value szerint Jennifer Lopez hírneve már túljutott zenitjén. A popénekes- és színésznő helyét a még fiatalabbak, Beyoncé és Norah Jones vehetik majd át a márkaerősség grafikonján.

hvg.hu Itthon

Mélyen bennünk él még a libamájkonzerv reklámja

Az orosházi libamájpástétom-reklám a ’80-as évek legemlékezetesebb hirdetése - ez derült ki az origo Menedzsment Fórum tesztjéből, amelyet az elmúlt hetekben közel ötezren töltöttek ki.

hvg.hu Gazdaság

Bivalyerős a Magyarország-brand, de a leveskockák is jól futnak

Melyek a Magyarországon legmegbecsültebb hazai és külföldi márkák? Mely fogalmakat kapcsolják a külföldiek Magyarországhoz, s miként látjuk mi magunkat? Erről is szó esett azon a Young & Rubicam által csütörtökön rendezett sajtótájékoztatón, amelyen a BrandAsset Valuator (Márkaméter) nevű brand-értékelő modellt mutatták be.

hvg.hu Média

Másodpercalapú reklámfilmek a Vodától

Rövid, ütős reklámszpotok árasztották el novemberben a kereskedelmi televíziókat. A harmadik legnagyobb hazai mobilszolgáltató pár másodperces filmjei tömörek, szellemesek, s nehéz rájuk reagálni.

Média

Nosztalgiázzon velünk egy Bambi mellett!

Frutti cukorka, Diana sósborszesz, Mambó magnó, Pitralon arcszesz, Tuto lakat – emlékszik még a régmúlt márkáira? Ha igen, kattintson és emlékezzen velünk, ha nem, ismerje meg őket!

hvg.hu Világ

Reklámtilalom a hamburgerre és a hasábkrumplira

Betilthatja a hamburger és a hasábburgonya reklámokban való szerepeltetését az Európai Unió. A közösség a gyermekek körében megfigyelhető egyre vészesebb elhízásnak kíván ily módon hadat üzenni.

eurohirek.hu Média

A németek már nem vevők a noname-termékekre

Rövid ideig tartott a flört a „noname” elektronikai termékekkel Németországban. A fellángolás elmúltával a németek visszatértek az ismert, jó nevű márkákhoz.

hvg.hu Világ

Gyermekek a McDonald’s célkeresztjében

A gyorsétteremlánc kampányai ezentúl fokozottan a gyermekeket célozzák majd, a promóció fő üzenete azonban az elhízás elleni küzdelem lesz - állítja a vállalat marketingvezetője.

MTI Média

Közös kampányban népszerűsítik a márkahűséget

A márkatudatosság és a márkahűség erősítése érdekében az idén hatodik alkalommal indított kampányt a Magyar Márkaszövetség; a mintegy 300 millió forintos költségvetésű kampány tíz jól ismert, márkás terméket sorakoztat fel 2400 óriásplakáton és sajtóhirdetésekben.

hvg.hu Média

Ál-sorozatgyilkos fenyegető levelével reklámozták a Helyszínelőket

A Helyszínelők című krimisorozat (eredeti címén CSI - Crime Scene Investigation) új epizódjainak promotálásához a brit Five csatorna egy fiktív sorozatgyilkos dossziéját küldte szét a háztartásokba - írja a Media Guardian. Az általános elképedést nem követi bocsánatkérés.

Tiramisugolyó és fermentálás lépésről lépésre

Tiramisugolyó és fermentálás lépésről lépésre

Jelentősen fellendült októberben a turizmus, 15 százalékkal több volt a vendég, mint tavaly

Jelentősen fellendült októberben a turizmus, 15 százalékkal több volt a vendég, mint tavaly

Szupervékony lehet az iPhone 17 Air, de ez komoly kompromisszumokkal járhat

Szupervékony lehet az iPhone 17 Air, de ez komoly kompromisszumokkal járhat

Két villanyautó ütközött egymással Pomázon

Két villanyautó ütközött egymással Pomázon