szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A televízió- és mozifilmek után – úgy fest - a videojátékoknak is szerves részévé válhatnak a reklámok. Van, aki szerint a játékok történetébe ágyazott márkás termékek felbukkanásával (szakszóval product placementtel) ezentúl komolyan számolni kell.

A számítógépes játékokban már eddig is feltűntek hirdetések, igaz, ez általában bizonyos játéktípusokra korlátozódott, így például a valódi sportpályákat körülvevő reklámtáblák a sportjátékokban ugyanúgy megjelentek.

A nemrég alakult Massive reklámügynökség arra szakosodott, hogy cybertéri megjelenést kínáljon a hirdetőknek, bár egyelőre csak online játszott játékokban (így végeredményben – a személyi számítógépek mellett - azokon a Sony Playstation 2 és XBox játékkonzolokon is futnak, amelyek internetkapcsolattal rendelkeznek). A Massive saját fejlesztésű szoftvere ugyanis annak megfelelően változtatja a játék egyes pontjain és felületein elhelyezett hirdetéseket, ahogyan a játékos előre halad a pályákon.

Mitchell Davis, a Massive ügyvezetője a New York Times-nak nyilatkozva reményét fejezte ki, hogy marketingmódszerükkel megfelelő megjelenést kínálnak majd a sporttémájú, stratégiai vagy épp lövöldözős játékokban. Az egyik pályán a Mötley Crüe együttes, a másikon a T-Mobile reklámja lesz látható – említ példákat Davis. A Britannica.com egykori igazgatója tíz nagy játékgyártóval – köztük a Two Interactive és a Vivendi Universal Games-szel - szerződött mindeddig, ezeknek összesen negyven játékába kerül bele év végéig a Massive szoftvere. Az ügynökség mindeközben olyan vállalatokkal állapodott meg hirdetéseik elhelyezésére, mint a Dunkin' Donuts, az Intel, a Paramount Pictures, a Coca-Cola, a Honda és a Universal Music Group.

Az iparágban dolgozók figyelmeztetnek, hogy a Massive nem az első olyan ügynökség, amely számítógépes játékokba helyezett hirdetésekből kíván megélni, a legmesszebbre mégis ők értek abban, hogy vállalkozásukat eköré építsék fel. Nem hiányoznak azonban a szkeptikusok sem: a játékosok például amiatt aggódnak, hogy a felbukkanó hirdetések figyelemelterelő hatásúak lesznek, a fejlesztők pedig attól tartanak, a hirdetők beleszólnak majd munkájukba, s a grafikán, dizájnon is változtatni kívánnak majd. „Nem szeretném, ha egy kardot felkapva a Nike felirat díszelegne rajta” – mondja a játékos-programozók egyike, megengedően hozzátéve: ennél tapintatosabban elhelyezett reklám valószínűleg nem zavarná a játékban. Nem keltene nagy felzúdulást például, ha a játékos által irányított karaktere az életerőpontok gyűjtéséhez márkázott kólát fogyasztana, az azonban igen, ha a hirdető utasítgatni kezdené őket, hogy hol és miként bukkanjanak fel a termékei. A New York Times által megszólaltatott programozók egyike a hagyományos, mozifilmek gyártási folyamatában megszokott product placement eljárást vizionálva hozzáteszi: nem szeretne időről-időre a Nike színe elé járulni, s jóváhagyásukat kérni, hogy termékük megfelelő módon és környezetben jelenik-e meg.

Csak mérni lehessen! (Oldaltörés)

A világ legnagyobb független játékkiadója, az Electronic Arts azért nem szerződött a Massive-val, mert annak technológiáját nem hitelesítették. A meglehetősen óvatos EA a nem túl magas reklámbevételekért cserébe nem kockáztatná játékai megbízhatóságát. A szoftvercég egyébként a nem online játszható termékeiben eddig is helyezett el reklámokat, sportjátékaiban például az egyik gyorsétteremlánc logója tűnik fel rendszeresen. Mindezt viszonylag csekély összegért cserébe, hiszen az elmúlt évben 4 milliárd dollár értékű játékot értékesítő EA reklámelhelyezésből származó bevételei csupán 10 millió dollárra rúgtak. Két tendencia azonban mégis a videojáték-reklámnak kedvez: a produkciós cégek a marketingkampány nélkül is 10-20 millió dollárra rúgó játékfejlesztési költségeiket reklámbevételekkel igyekeznek ellensúlyozni, ezzel egyidőben pedig a hirdetők új módszereket keresnek a 18-34 év közötti férfi fogyasztóréteg elhódításához.

A kulcsmomentum, a hirdetők, a médiumok és az ügynökségek vesszőparipája a mérhetőség; a hirdetőket meg kell győzni arról, hogy a videojátékban elhelyezett reklámok hatékonyságát hitelesen mérni lehet. A Massive éppen ezért írt alá egy szerződést a televíziós nézettségméréssel foglalkozó Nielsennel, amely a reklámügynökség szoftverét használva követi nyomon, s rögzíti, hogy a játékosok megtekintik-e a hirdetéseket, majd később bejelentkezik-e a reklámozó cég honlapjára. Az Ubisoft szoftvercég Tom Clancy’s Splinter Cell című akciójátékban például a hajórakományként sorakozó ládák oldalán tűnhetnek fel a reklámfeliratok, a program pedig méri, hogy a játékos hány alkalommal haladt el közöttük.

A szakember szerint a valós világban is létező termékek reklámjai még életszerűbbé teszi a játékokat. Mások csak azzal a megkötéssel fogadják el, hogy a hirdetéseknek a játszhatóságot semmilyen módon nem szabad akadályozniuk.

ATV Média

Jöhetnek az 5-10 másodperces reklámok

Három évtizeddel azután, hogy a harminc másodperces reklámszpot lett a televíziós hirdetések etalonja, a hirdetők már előszeretettel változtatják meg kisfilmjeik hosszát. A legújabb trend szerint minél rövidebb egy reklám, annál hatékonyabb.

hvg.hu Média

Ál-sorozatgyilkos fenyegető levelével reklámozták a Helyszínelőket

A Helyszínelők című krimisorozat (eredeti címén CSI - Crime Scene Investigation) új epizódjainak promotálásához a brit Five csatorna egy fiktív sorozatgyilkos dossziéját küldte szét a háztartásokba - írja a Media Guardian. Az általános elképedést nem követi bocsánatkérés.

MTI Média

Közös kampányban népszerűsítik a márkahűséget

A márkatudatosság és a márkahűség erősítése érdekében az idén hatodik alkalommal indított kampányt a Magyar Márkaszövetség; a mintegy 300 millió forintos költségvetésű kampány tíz jól ismert, márkás terméket sorakoztat fel 2400 óriásplakáton és sajtóhirdetésekben.

hvg.hu Világ

Gyermekek a McDonald’s célkeresztjében

A gyorsétteremlánc kampányai ezentúl fokozottan a gyermekeket célozzák majd, a promóció fő üzenete azonban az elhízás elleni küzdelem lesz - állítja a vállalat marketingvezetője.

hvg.hu Média

Minden, amit a TV2 új sorozatáról tudni lehet

Információs zárlat közepette, titokzatos teaserrel indult a TV2 hamarosan kezdődő napi sorozatának bevezető kampánya. A tizenhét állandó főszereplőt felvonultató sorozaton hónapok óta csaknem kétszáz ember dolgozik.

hvg.hu Média

Nyílt forráskódú malátasör az interneten

A Vores Øl nevű sör boltban nem kapható, ellenben receptje és logójának paraméterei mindenki számára szabadon hozzáférhető. Itthon csak az ötletet díjazhatjuk, az otthoni sörfőzés ugyanis hazánkban engedélyköteles.

hvg.hu Gazdaság

Bivalyerős a Magyarország-brand, de a leveskockák is jól futnak

Melyek a Magyarországon legmegbecsültebb hazai és külföldi márkák? Mely fogalmakat kapcsolják a külföldiek Magyarországhoz, s miként látjuk mi magunkat? Erről is szó esett azon a Young & Rubicam által csütörtökön rendezett sajtótájékoztatón, amelyen a BrandAsset Valuator (Márkaméter) nevű brand-értékelő modellt mutatták be.

hvg.hu Világ

Reklámtilalom a hamburgerre és a hasábkrumplira

Betilthatja a hamburger és a hasábburgonya reklámokban való szerepeltetését az Európai Unió. A közösség a gyermekek körében megfigyelhető egyre vészesebb elhízásnak kíván ily módon hadat üzenni.

hvg.hu Média

Jennifer Lopez csillaga leáldozóban, Harry Potter közel a csúcshoz

Vajon melyek a világ legmegbecsültebb márkái? Hogyan szerepelnek ugyanazon világcégek brandjei az egyes országokban? A Young & Rubicam Brands által készített BrandAsset Valuator (Márkaméter) felmérés magyar tapasztalatait előző cikkünkben soroltuk fel, ezúttal a külföldi példákat vesszük sorra.

Sosem volt ennyi barátunk, és sosem voltunk ennyire magányosak

Sosem volt ennyi barátunk, és sosem voltunk ennyire magányosak

Hatalmas gödröt ástak Bábolna mellett, 1400 szarvasmarhát öltek le

Hatalmas gödröt ástak Bábolna mellett, 1400 szarvasmarhát öltek le

Így ismerje fel a burnout szindrómát!

Így ismerje fel a burnout szindrómát!

RTL: Nemi erőszak gyanúja miatt nyomoznak egy gacsályi bentlakásos intézetében

RTL: Nemi erőszak gyanúja miatt nyomoznak egy gacsályi bentlakásos intézetében