szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

Jost Lammers vezérigazgató ma 16.

Jost Lammers vezérigazgató ma 16.00 órára újabb találkozóra hívta Csorba Attilát, a LESZ valamint Kovács Zoltánt, az RDSZSZ elnökét.
 
A BA egyúttal felkérte az MKDSZ-t, hogy közvetítőként segítse az érdemi párbeszédet.   
 
A hitelesség kedvéért ismertetjük, hogy miről volt szó a ma délelőtti egyeztetéseken:
 
Sztrájk Ferihegyen 2007 decemberében
MTI
A tárgyalások eddig a korábban egyeztetett módon zajlottak. A BA a szakszervezetek kérésének eleget téve átadta minden tervét az érdekképviseleteknek. Grafikonokat és statisztikákat készített a várható munkarendekről, beosztásokról, munkakörökre, sőt egyes munkavállalókra lebontva.
 
A műszakrendekkel kapcsolatban a Budapest Airport egyetlen jelentős változtatást tervez: az utasbiztonsági területen 12 óráról 8 órára csökkentené a napi műszakok hosszát. Erre azért van szükség, mert a jelenlegi rendszer egyáltalán nem illeszkedik a forgalomi helyzethez. A csúcsforgalomban gyakran előfordul, hogy kevés munkavállaló áll rendelkezésre, a holt időszakokban pedig sok utasbiztonsági ellenőr feleslegesen tölti az idejét a repülőtéren. A rövidebb műszakoktól a BA a szolgáltatási színvonal javítását is várja. A többi munkakörben a BA nem kíván komolyabb változásokat végrehajtani.
 
A BA a mai napon a pótlékok rendszeréről tájékoztatta az érdekképviseleteket. A BA javaslata szerint a délutáni pótlék 20%, az éjszakai 35%, a megszakítás nélküli, délutáni 5%, a megszakítás nélküli éjszakai pedig 10% lenne. A BA javaslata jóval kedvezőbb, mint amit a Munka Törvénykönyve előír.
 
Az alábbiakban összehasonlítottuk az MT szerinti és a BA által javasolt műszakpótlékokat.
 
Műszakpótlékok
Munka Törvénykönyve
BA javaslat
Délutáni
15%
20%
Éjszakai
30%
35%
Megszakítás nélküli délutáni
5%
5%
Megszakítás nélküli éjszakai
10%
10%
 
A műszakpótlékok változása nem érinti az alapbért. A változás az érintett területen dolgozóknál átlagosan 5%-os havi keresetcsökkentést jelentene.
 
A BA aláhúzta: meg kell változtatni a műszakpótlékok mértékét, hiszen a régi, már lejárt KSZ-ben lévő pótlékok irreálisan magasak voltak és jelentősen növelték a költségeket. Ezt a mostani gazdasági helyzetben nem lehet tovább fenntartani. A BA tavalyi forgalma messze elmaradt a várakozásoktól: 1,8 százalékkal kevesebb utas volt, mint 2007-ben. 2001 óta most fordult először, hogy csökkent Ferihegy utasforgalma.
 
Kígyózó sorok karácsony előtt
MTI
A légitársaságok is nagyon nehéz helyzetben vannak. A tavaly megszűnt Sterling után, a mai napon a litván nemzeti légitársaság, flyLAL jelentette be: nem működik tovább.
 
Szűk esztendők következnek. Hogy bírjuk a versenyt, spórolni és változtatni kell, a jelenlegi pótlékok pedig kiemelkedően magasak.  Hogy ne legyen szükség létszámleépítésekre, a BA-nak csökkentenie kell a költségeket.
 
Meglepőnek és felháborítónak tartja a Budapest Airport a szakszervezetek bejelentését a sztrájk folytatásáról. Az érdekképviseletek a tárgyalás kellős közepén álltak fel az asztaltól, hogy ismételten zavart keltsenek Magyarország légiközlekedésében és károkat okozzanak. Tették mindezt másfél hét folyamatos egyeztetés után, amely alatt a BA a megoldási lehetőségeket, a szakszervezetek pedig az ürügyet keresték egy újabb munkabeszüntetéshez. 

Budapest Airport
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!