szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Vajon hányszor jöttünk haza frusztráltan egy nyaralásból csak azért, mert az utazási irodák félrevezettek minket és...

 

Nyomozás a hotelszobákban
Flickr (Creative Commons) - Pip R. Lagenta

Vajon hányszor jöttünk haza frusztráltan egy nyaralásból csak azért, mert az utazási irodák félrevezettek minket és a kiszolgálás vagy az infrastruktúra közel sem volt olyan állapotban, mint ahogy azt a prospektusban lefestették nekünk? Ilyenkor igazán semmi mást nem is tehetünk, minthogy dúlunk-fúlunk egy darabig és megfogadjuk, hogy többet sem az utazási irodának, sem a szállodának nem megyünk a közelébe.

Persze vannak fogyasztóvédelmi testületek, amelyeknél panaszt tehetünk, de ezek a fórumok nagyon le vannak terhelve, és kicsi a hatáskörük, így hát általában marad minden a régiben, a szemtelen hotel tulajdonosnak továbbra is hízik a pénztálcája és legközelebb egy másik család jár majd pórul. 

Az idegenforgalmi tényezők visszaélései persze nem csak a magyar turistáknak keserítik az életét. A szektor Európa összes országában a panaszlisták élén szerepel, éppen ezért az ezzel foglalkozó „visszavágós” fogyasztóvédelmi programok igen népszerűek.

Veszélyesebb turisták jönnek
Flickr (Creative Commons) - scazon

Az angol közszolgálati televíziócsatorna a BBC éppen tavaszra tervez egy új showt, amely azt az elégedetlen és frusztrált nézősereget kívánja a televízió elé csábítani, akiknek már vannak rossz tapasztalatai.   

A négy részes sorozatban, amelynek a társaság a Secret Tourist címet adta, különböző angol családok indulnak majd nyaralni, hazatérés után pedig beszámolnak az ott szerzett tapasztalatokról. Az önként jelentkező  családok természetesen nem hétköznapi nyaralók lesznek, inkább amolyan kémek inkognitóban, akiket a BBC közegészségügyi szakértője, Lisa Ackerly tanít be arra, hogy milyen gyanús jelekre figyeljenek oda az út alatt (szemétbűz, zsírszag, penész és egérürülék jelenléte stb.), és hogy hogyan vegyenek egészségügyi mintát a medencéből vagy az étteremben felszolgált ételekből. A BBC minden kellékkel felszereli a családot, és természetesen a minták kiértékelését is válalja.

Az így szerzett bizonyítékok birtokában – ha azok kellően elkeserítőek – a műsorvezetők élő adásban állítják majd pellengérre a szóban forgó vendéglátóegységek vezetőségét. A show-t Carole Machin riporternő és az Egyesült Királyság fogyasztóvédelmi hőse, Matt Allwright vezeti majd. Allwright olyan programokért felelős, mint a Rouge Trader, a rendkívül népszerű vevőket átvágó hamis cégeket leleplező program. A riporter híresen szókimondó természet, aki mesteri szinten képes sarokba szorítani a mindent megmagyarázó fejeseket, ugyanakkor azért szóhoz is juttatja a vádlottakat.

Ki nyer ma?
Flickr (Creative Commons) - zwei_ef

A sorozat producere Bridget Boseley szerint a műsor nem csak szórakoztató, de felvilágosító jellegű lesz és senkin nem könyörül, ha az visszaél a vendégek bizalmával. „A program nem csak az alacsony kategóriájú két-három csillagos szálláshelyekre összpontosít majd, hanem a piac magasabb igényeket kielégítő felsőbb régióira is. A show célja, hogy felvilágosítsa az embereket néhány tényről, hogy a nézők aztán felkészültebbek legyenek a nyaralás szervezése előtt" - teszi hozzá.

Tény, hogy a nyaraló családok a mai technológiai körülmények miatt már sokszor ugyanúgy felelősek a balszerencséjükért, mint azok a cégek, akik lóvá tették őket. Ma már az interneten több tucat, turisták által szerkesztett, független weboldal teszi lehetővé, hogy mindennek alaposan utánanézzünk. Az olyan fórumokon, mint a Tripadvisor, turisták milliói hagynak véleményt a nyaralási élményeikről, amely alapján a következő vendég eldöntheti, hogy melyik szállodát foglalja le. Ezzel az új rendszerrel az  idegenforgalmi ipar óriásai is tisztában vannak, szeretnék is irányítani, de törekvéseiket hamar lefülelik. Ám amíg a tömegek nagy része hozzászokik ehhez a pro aktív tájékozódási formához, jól jönnek az olyan programok, mint a Secret Tourist.  

Bridget Boseley szerint, a próbavetítések nagy sikert ígérnek, és ha ez így van, akkor a koncepciót talán a magyar média valamelyik tagja is átveszi majd, és remélhetőleg mi is megszorongathatjuk azokat a belföldi szállodákat, amelyek visszaélnek bizalmunkkal. Jó néhány évad biztosított sajnos...

Krisztina O'Brien

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!