Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ac1f46df-2d8b-447c-8014-16ecfd6856ae","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Sok gép megtelt vagy elromlott, sok helyen sorba kellett állni karácsony után.","shortLead":"Sok gép megtelt vagy elromlott, sok helyen sorba kellett állni karácsony után.","id":"20241228_Karacsonyi-alkalmatlansag-tul-sok-volt-az-uveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac1f46df-2d8b-447c-8014-16ecfd6856ae.jpg","index":0,"item":"7a45bc6e-9ead-4d62-854f-250b1522e3bb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241228_Karacsonyi-alkalmatlansag-tul-sok-volt-az-uveg","timestamp":"2024. december. 28. 10:55","title":"Karácsonyi alkalmatlanság: túl sok volt a pia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5018d2cd-f83f-40a4-af0e-cde8bf2ddf40","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kínai kutatók arra jutottak, hogy a magasabb női hangok kockázatvállalásra késztetik a férfiakat, azonban ennek is van egy érdekes, az evolúciót kissé meghazudtoló feltétele.","shortLead":"Kínai kutatók arra jutottak, hogy a magasabb női hangok kockázatvállalásra késztetik a férfiakat, azonban ennek is van...","id":"20241227_magas-noi-hangok-hatasa-a-ferfiak-kockazatvallalasara-szirenhangok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5018d2cd-f83f-40a4-af0e-cde8bf2ddf40.jpg","index":0,"item":"ef37d975-0af3-445c-88f3-faad27798a16","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_magas-noi-hangok-hatasa-a-ferfiak-kockazatvallalasara-szirenhangok","timestamp":"2024. december. 27. 12:03","title":"Tényleg elég egy magas női hang, hogy kockáztassanak a férfiak?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ffa8e2b9-6d4d-4bda-9805-af5c07c35229","c_author":"Fülöp István","category":"gazdasag","description":"„Iparbiztonsági kockázatok a magyar akkumulátorgyártásban és az ezzel kapcsolatos kommunikáció” címmel átfogó elemzést tett közzé Éltető Andrea, a KRTK Világgazdasági Intézetének tudományos főmunkatársa, amelyben a magyar akkumulátoriparral kapcsolatban rámutat az iparbiztonsági kihívásokra, a lakossági tájékoztatás hiányosságaira és a civilek elhallgattatására is.","shortLead":"„Iparbiztonsági kockázatok a magyar akkumulátorgyártásban és az ezzel kapcsolatos kommunikáció” címmel átfogó elemzést...","id":"20241227_elteto-andrea-tanulmany-akkugyar-iparbiztonsag-lakossagi-kommunikacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ffa8e2b9-6d4d-4bda-9805-af5c07c35229.jpg","index":0,"item":"76781c53-d9cb-442f-87d0-f16927a554bf","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241227_elteto-andrea-tanulmany-akkugyar-iparbiztonsag-lakossagi-kommunikacio","timestamp":"2024. december. 27. 12:00","title":"Egy friss tanulmány példákkal bizonyítja, hogy terel, elhallgat és valótlanságokat állít a kormányzat és az akkugyárak is a kockázatokról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d5b2503-d572-44f9-9b25-81330472dc2f","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A szerencsétlenül járt sportolók személyazonosságáról egyelőre nem tudni.","shortLead":"A szerencsétlenül járt sportolók személyazonosságáról egyelőre nem tudni.","id":"20241226_Meghalt-ket-sielo-akiket-lavina-sodort-el-az-osztrak-Alpokban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d5b2503-d572-44f9-9b25-81330472dc2f.jpg","index":0,"item":"f143aa72-a2e0-401c-ac3b-a84cc7b3d7b3","keywords":null,"link":"/vilag/20241226_Meghalt-ket-sielo-akiket-lavina-sodort-el-az-osztrak-Alpokban","timestamp":"2024. december. 26. 19:04","title":"Meghalt két síelő, akiket lavina sodort el az osztrák Alpokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f04dcadf-0146-45ac-b2ac-4fee53b41a8c","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A legnagyobb német lap brüsszeli tudósítója szerint a magyar uniós elnökséget a kormányfő a maga jobboldali-populista céljaira használt ki. Jan Diesteldorf szerint az eltelt hat hónap alapján senki sem állíthatja, hogy nem tudja, mit akar ez az ember.","shortLead":"A legnagyobb német lap brüsszeli tudósítója szerint a magyar uniós elnökséget a kormányfő a maga jobboldali-populista...","id":"20241227_suddeutsche-zeitung-orban-eu-elnokseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f04dcadf-0146-45ac-b2ac-4fee53b41a8c.jpg","index":0,"item":"18bc36b6-7556-4455-9309-7bf1c74c79cb","keywords":null,"link":"/360/20241227_suddeutsche-zeitung-orban-eu-elnokseg","timestamp":"2024. december. 27. 07:30","title":"Süddeutsche-vélemény: Orbán megmutatta, mennyire destruktív és veszélyes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92d1f721-ca44-4cd6-96d0-c8325a31e267","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Az év utolsó bajnokiján nem léphet pályára a magyar középpályás.","shortLead":"Az év utolsó bajnokiján nem léphet pályára a magyar középpályás.","id":"20241226_Siman-nyert-a-Liverpool-a-Leicester-ellen-Szoboszlai-kisargazta-magat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92d1f721-ca44-4cd6-96d0-c8325a31e267.jpg","index":0,"item":"f02b5278-f165-41f1-8dde-f2231c7f020a","keywords":null,"link":"/sport/20241226_Siman-nyert-a-Liverpool-a-Leicester-ellen-Szoboszlai-kisargazta-magat","timestamp":"2024. december. 26. 23:44","title":"Ha nehezen is, de nyert a Liverpool a Leicester ellen, Szoboszlai eltiltatta magát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5c766dba-efc8-45c2-931b-13e8f244be0b","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"Halálra ítélték azt az autóst, aki a dél-kínai Csuhaj városában szándékosan elgázolta az egyik stadion közelében kocogó embereket. Fan Vej-csiu 35 embert ölt meg, és sokakat megsebesített.","shortLead":"Halálra ítélték azt az autóst, aki a dél-kínai Csuhaj városában szándékosan elgázolta az egyik stadion közelében kocogó...","id":"20241227_Halalra-iteltek-Kinaban-a-tomegbe-hajto-autost","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c766dba-efc8-45c2-931b-13e8f244be0b.jpg","index":0,"item":"4cdb0f44-4d5b-431c-be50-a83c34f3cc9f","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Halalra-iteltek-Kinaban-a-tomegbe-hajto-autost","timestamp":"2024. december. 27. 15:46","title":"Halálra ítélték Kínában a tömegbe hajtó autóst","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e2020cc-9457-485e-89ed-70b243c52d35","c_author":"Iványi Blanka","category":"360","description":"Már több közvélemény-kutatásban megelőzi a Tisza Párt a Fideszt, az online térben pedig köröket ver az új ellenzéki vezető a miniszterelnökre. A kérdés már csak az, kitarthat-e a lendület a következő választásig, és a NER-gépezet nagyágyúival is felveszi-e a versenyt Magyar Péter. HVG-Ténytár.","shortLead":"Már több közvélemény-kutatásban megelőzi a Tisza Párt a Fideszt, az online térben pedig köröket ver az új ellenzéki...","id":"20241227_hvg-partpreferenciak-2024-magyar-orban-fidesz-tisza-dk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e2020cc-9457-485e-89ed-70b243c52d35.jpg","index":0,"item":"a652f0f5-3aae-4142-8408-cb668d8337c1","keywords":null,"link":"/360/20241227_hvg-partpreferenciak-2024-magyar-orban-fidesz-tisza-dk","timestamp":"2024. december. 27. 09:30","title":"Magyar kontra Orbán: Lassult a Tisza áradása, de így van esély rá, hogy 2026-ban megelőzze a Fideszt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Míg az Airbus ügyes magyarázkodás mellett éveket késik az A380-assal, a Boeing...
Míg az Airbus ügyes magyarázkodás mellett éveket késik az A380-assal, a Boeing pedig nemrég jelentette be, hogy hónapokat csúszhat az új 787-es próbaútja, valahol Szibériában szép csendben elkészült egy profi utasszállító repülőgép, a Sukhoi Superjet. Az új regionális jetet nem csak orosz piacra szánják, ezért is vettek részt a fejlesztésben nyugati repülőgyártók. A Superjet eddigi története komoly lecke projekt menedzmentből Oroszország keleti végéből Nyugat Európának és az Egyesült Államoknak.
„Mi nem követjük az Airbus A380 és a Boeing 787 példáját” – hangsúlyozta szeptember 13-i heti sajtótájékoztatóján a Sukhoi szóvivője. És úgy tűnik, az új Sukhoi Superjet szép csendben megelőzi az évek óta késlekedő A380-ast, valamint a Boeing pár héttel ezelőtti bejelentése alapján a várva várt Dreamlinert (787-es) is, amely szintén csak hónapokkal a tervezett átadás után fogja megkezdeni szolgálatait az utasszállításban. Az ok látszólag egyszerű: minden a tervek szerint halad. A 95 üléses regionális jet átadása 2006 szeptember 26-án, a terveknek megfelelően megtörtént. A ceremónián, amelyet a Sukhoi üzem komszomolszki telephelyén rendeztek, részt vett Borisz Abramovics, a Malév új tulajdonosa is, aki mindjárt a helyszínen fontosnak tartotta elmondani; a Malév vizsgálja annak lehetőségét, hogy jelenlegi regionális flottáját (Fokker 70-esek és CRJ 200-asok) lecserélje Sukhoi Superjetre. Abramovics úr orosz légicége, az Air Union már megrendelt 15-öt a Superjet kisebb, 75 üléses verziójából, így megalapozottnak tűnik a Malévval kapcsolatos szándéka. A sajtótájékoztató helyszíne azért is különleges, mert Komszomolszkot a szovjet éra alatt gyakorlatilag hermetikusan elzárták a külvilágtól, hiszen itt zajlott a szovjet tengeralattjáró és vadászrepülő gyártás, ezért harcászati stratégiai szempontból fontos volt a tökéletes titoktartás körülötte. A szeptember 26-i sajtótájékoztatón a telepet megnyitották a nemzetközi sajtó részére, ami politikailag is fontos lépést jelent.
Nemzetközi ég alatt
A regionális jetek piacának jelenleg két fontos szereplője van: a kanadai Bombardier és a brazil Embraer. Az új Superjetet eredetileg Orosz Regionális Jetnek (Russian Regional Jet – RRJ) nevezték, majd 2006-ban átnevezték. A Sukhoi céget 1939 Pavel Sukhoi alapította. Mára 28 ezer embert foglalkoztató birodalom lett, moszkvai székhellyel és irkutszki, novoszibirszki, valamint komszomolszki telephelyekkel. A Superjet projekt elindításáig kizárólag vadászgépeket gyártottak. A cégnek 25%-os tulajdonosa az olasz Finmeccanica csoport, amely Alenia Aeronautica nevű leányvállalatával 50%-os tulajdonosa a turbopropelleres gépeket gyártó ATR cégnek és a hírek szerint szeretné kivásárolni a másik 50%-ot attól az EADS nevű cégtől, amely az Airbus anyavállalata. A Superjet projektbe beszállt a Boeing is tanácsadói státuszban. Első hangzásra talán furcsán hangzik, de ha belegondolunk, hogy a Boeing így olyan piaci szegmensben (regionális utasszállítók) szerez érdekeltséget, amely nem közvetlen versenytárs, logikus lépésnek tűnik. Az orosz regionális jet létrejöttében az utasszállító gépek piacán már jól ismert Yakovlev és az Ilyushin gyárak is közreműködtek. Az új gép a tervek szerint az elöregedett orosz belföldi flottát fogja felváltani, így néhány éven belül teljesen kikerülnek a régi YAK-42-esek és az itthon is ismerős TU-134-esek a forgalomból. Az orosz hazai piacon már az Aeroflot 45 gépet, az Air Union pedig 15-öt rendelt meg. Az első Superjet az Aeroflot kötelékében kezdi meg szolgálatát 2008-ban. A nemzetközi piactéren egyelőre az olasz ItAli Airlines adott le megrendelést 10 gépre, amit az idei párizsi légiközlekedési kiállításon jelentettek be. Az olasz cég az új SSJ családdal azokat az MD-80-as családhoz tartozó gépeket szeretné modernebbre cserélni, amelyek közül nemrég zuhant le egy, a One-Two-Go légitársaság által üzemeltetett példány Phuketen, Thaiföldön. Ugyanakkor szakmai pletykák szerint olyan cégek is fontolgatják a vásárlást, mint az Air France, a Lufthansa, az Iberia vagy a SAS és a Malév. 2007 végéig szeretnének összesen 100 gépnek gazdát találni, míg a típusból összesen a termék életciklusa folyamán körülbelül 1000 darabot terveznek eladni.
A repülő
A Superjet minden jelenlegi regionális jetnél gazdaságosabban üzemeltethető, a sajtótájékoztatón elhangzottak szerint 10-15%-kal fogyaszt kevesebb üzemanyagot, mint versenytársai. Listaára 28 millió dollár, ami szintén kevesebb, mint amennyibe az Embraer és a Bombardier gépek kerülnek. Az SSJ főbb ismérvei a következők:
- a szárny fesztávolsága 27,7 m (a Boeing 737-esé 34,3 m) - a gép hossza a 95 személyes gépnél 29,87 m - magassága 10,35 m - utazósebessége 0.78-0.8 Mach (kb. 730 km/h) - hajtóművek: 2 db SM146-os sugárhajtómű
A most bemutatott repülő már alapvetően repülésképes, minden olyan berendezés és alkatrész megtalálható benne, ami ahhoz kell, hogy rendben felszállhasson a Superjet. Ugyanakkor az elkövetkező 2 hónapban még csak statikus teszteket fognak rajta végrehajtani, a projekt terv szerint az első repülés sem várat magára sokáig, még az év vége előtt meg fog történni, ha továbbra is tudják tartani a projekt tervet.