szerző:
Lukács Andrea
Tetszett a cikk?

Hét évvel a Tisza cipő felélesztése után egy csapat most textilfronton nosztalgiázik: a Senior és Méta ruhákat álmodták újra tizenéves tervezőkkel karöltve, akik csak nagyapáik szekrényének mélyére túrva lelhettek rá az elnyűtt szabadidős ruházatra. F. Dózsa Katalin művészettörténészt és Vidák Lászlót, a Tisza cipő tulajdonosát arról kérdeztük, hogyan lehet nosztalgiából divatot teremteni.

„Valljuk be, mindenki nem öltözködhet stílusosan, mert a stílus feltűnő. Ha pedig mindenki feltűnő, akkor már nem is feltűnő”- világít rá bejus (így, kisbetűvel), a SeMe csapat egyik fiatal tervezője. A Senior és Méta márkák újraélesztői tizenéveseket kértek fel, hogy megszabják, milyen legyen 2011-ben a nyolcvanas évek mackója. Három „divattervezővel” dolgoztak, akik papírra vetették elképzeléseiket, az eredeti darabokat nagyapáik ruhásszekrényéből és túrkálók poros szegleteiből előrántva. A SeMe szóvivője szerint a "gyerekek" ragaszkodtak a régi formákhoz, így aztán kevés újítás van a modelleken. A régi idők, úgy tűnik, felértékelődtek, pedig a ruhák megálmodói vajmi kevés nosztalgiával rendelkezhetnek abból az időszakból, amikor a szabadidős tevékenységhez végre logózott márkába bújhatott a vidám barakk.

retronom.hu

Nem új a trend: Vidák Lászlónak 2002-ben indította be a fantáziáját a Tisza-cipő, amikor a Deák téren megpillanotta az egyik járókelőn az átkosból átmenekített lábbelit . Az 1971-es születésű üzletembernek pontos emlékei voltak a martfűi gyár „prémium márkájáról”, fiatal atlétaként ugyanis kénytelen volt műbőrbe bújtatni rüsztjét. A szocialista sportcipő akkoriban nyugati mintára készült, akkor „találták fel”, amikor 1971-ben (tehát Vidák születésének évében) az Adidas Magyarországon kezdte gyártani a La Paz márkájú futballcipőit. A vágyott nyugati termék természetesen nem maradhatott az országban, de a gyár kreatív részlegét megihlette a márkaáru: úgy döntöttek, hogy a saját hazai lábbelit is felruházzák "személyiséggel".

Iparművészetiseket kértek fel, akik a Tisza logót, a színeket és a mintákat kombinálva megalkották az első magyar szocialista cipőbrandet. A csuka karrierje szépen ívelt felfelé, a krónika szerint az 1976-os BNV-n vásári nagydíjat kapott, miután két évvel korábban a PVC-talpú cipőt a „kiváló áru” címkével illették. A hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején születetteket a színes televízió képernyőjén is elérte a márkaimidzs: "Minden időben Tisza-cipőben, jöhet tél, nyár, eső vagy sár, de én észre sem veszem a Tisza-cipőben" - duruzsolták a fülekbe akkoriban, a kirakatból pedig mindenféle színkombinációban mosolygott az Adidas három vonalára hajazó, T-betűs találmány.

Minden időben...
retronom.hu

„Hőskora a nyolcvanas évek közepéig tartott, akkor azonban az első balatoni szuvenír boltokban megjelentek az áhított nyugati termékek. Ekkor kezdett egyre „cikibbé” válni a hazai tornacipő” – emlékszik vissza Vidák. „Az elérhetetlen lett a menő, ez pedig akkoriban a Nike volt és az Adidas” - folytatja a cipőkereskedő, aki pontosan ezt az elérhetetlenséget fordította visszájára az ezredfordulón. Az 1990-es profilváltás után tizenkét évvel Vidák tett egy lépést a múlt felé, és bátorkodott a régi cikiből újat kihozni.

 

 

Az „oldschool” jelzővel illetett lábbelik berobbanása azoknak a DJ-knek köszönhető, akikre ráhúzták a régi modellek alapján készült mintdarabokat, hogy teszteljék a fogadtatást. A gerillakampány bejött, 2003 márciusában egy indexes újságíró felkapta a témát. „Jól fenékbe rúgták az üzletet” – gondol vissza hálásan a régi Tisza új embere. A hip-hop és underground kultúra ugyanis éhezte a "régi iskolát", és bár Run DMC lógó nyelvű csukáin nem a Vidák-által megvásárolt T-logó díszeleg, a közönség nyitott volt az egyetlen magyar nosztalgiacipőre. „Ezernyi e-mail érkezett, mindenki lelkendezve várta vissza a Tiszát” – folytatja a 39 éves üzletember. Az első üzlet megnyitásakor azonban jött a fekete leves: ami 1980-ban 1105 forintot kóstált, 2003-ban 16 ezerre lett árazva, amire sokan felszisszentek.

 

...Tisza cipőben
tiszacipo.hu

 

Vidák tudatosan nem tömegterméket akart piacra dobni, a magas pozícionálásban azonban nem csupán a marketingszempontok voltak a döntőek. A kezdetekben a martfűi gyár gépsorait olajozták újra, majd átvitték a gyártást egy siófoki üzembe. A hazai gyártáshoz való ragaszkodás igencsak megdrágítja az előállítási költségeket. Az egykori műbőr alapanyagot is kicserélték tartósabbra: Vidák minőségi felsőrészben gondolkodott, aminek beszerzése euróban történik” - szabadkozik a magyar cipős. „Arról nem is beszélve, hogy ehhez képest a multi sportszergyártók Ázsiában rakják össze tornacipőket, így egy Tisza cipő előállítási költsége két és félszerese egy Nike- vagy egy Adidas-cipőnek”.

Az eszmei háttér fontos Vidáknak, és bár érik kritikák, mára hat mintaboltja van, és elmondása szerint a válság sem taposta meg az üzletmenetet túlságosan. Vidák bízik a vásárlói hűségben és elégedettségben, a retró irányzat hosszú távú fenntarthatóságával kapcsolatban azonban szkeptikus: „A retrólendület segített az üzlet beindításában, egy idő után azonban elő kell hozakodni valami újjal.” Bár Tisza körömcipőn még nem gondolkodnak, a gyerekvonalat szívesen behozná Vidák. Ehhez azonban át kell gondolni, hogy mi az, amit a szűk magyar piac hajlandó befogadni.

A tegnapelőtti izgalmas

F. Dózsa Katalin művészettörténész szerint szükség van a hazárdírozásra. A retró - mint visszanyúlás a tegnapelőtti divathoz - meghatározó lesz mindig is, de az újítás, frissítés a vonalakban elengedhetetlen ahhoz, hogy ne váljon unalmassá. „Erről szól a divat, minden divatba jön, amit elég régen hordtak ahhoz, hogy most újdonság legyen” – véli a szakértő, aki a MOME címzetes egyetemi tanára. Fontos azonban betartani a ciklikusság szabályait: „A tegnapi divat rémes, a tegnapelőtti izgalmas” – folytatja F. Dózsa. A márkapszichológia igen összetett, ha valaki elég ügyesen kombinálja az ember viselt dolgait, sikeres lehet. „Ha a Tisza alacsonyabb árral jött volna ki, az olcsóság kimondottan károsan érinthette volna a márkát” - véli. Szerinte itt jön be az elérhetetlenség mint anyagi tényező: „A drágább termék iránt azért vágyakoznak az emberek, mert nehezen kaphatják meg. Az olcsót kénytelenek megvenni, de az nem lehet más, mint pótdarab.” Márpedig ha egy márka pótdarabbá válik, sosem lesz – retrokifejezéssel élve - menő.

retronom.hu

A Senior és Méta dresszerek is hasonlóan gondolkoznak: az egyelőre kizárólag webes forgalmazásban kapható tréningalsók és -felsők 10-15 ezer forintért várnak gazdáikra. A hozzáadott értéknél követik a Tisza-receptet: fontos a magyarországi termelés és a tervezői csapat kreativitása. Az alig húszéves kreátorok a régi formákra új mintákat és színkombinációkat találtak ki, hogy kortársaik elég oldschool-nak érezzék a textilt, de ne maradjon le a friss hajtás a passzékról. Így például a nyolcvanas években kizárólag kirándulásra, sportoláshoz, vagy otthoni tevékenységekhez hordott öltözet most egyértelműen „streetwear”. Amiben a harmincasok-negyvenesek kényelmetlenül érezték volna magukat az utcán, abban a tizenévesek büszkén mutogatják magukat akár egy "vidám, zenés összejövetelen".

F. Dózsának erre is van magyarázata: a tinédzsereknél a lázadási korszakot is meglovagolhatja egy márka: ők ugyanis feltétlenül szüleik kedvének ellenére öltözködnek. Később pedig, a harmadik x tájékán kialakult márkahűségre úgy lehet alapozni, ha a minőség is adott. Belicza Bea, a SeMe szóvivője szerint a Senior és a Méta mindig is kiváló textilből készült. Ezt vitatják azok, akik nem a műszálas érzet hívei. A mostani tréningszett anyagismeretéről azt kell tudni, hogy 50 százalék duplafalas poliészter adja a külső fényes megjelenést, és 50 százalék kevert pamutból van a felsők belső része, amitől állítólag kellemesé válik a viselet.

 

Fekete keretes szemüveg kombi barna-narancs felsővel panelrengetegben
seme

 

Kérdés, hogy hajlandóak lesznek-e kifizetni a fiatalok több mint húszezer forintot egy összeállításért, csak azért, mert a régire hajaz. "A textiliparban ugyanis még ádázabb a helyzet itthon, a túlkínálattal és az olcsó kínai dömpinggel nem lesz könnyű megküzdeni" - véli Vidák, aki ennek ellenére kitörő lelkesedéssel fogadta az újoncot a piacon. Egyrészt persze, mert nem konkurrencia (a Tisza a cipőkön kívül csupán táskákat, kiegészítőket árul, ruházati termékei promóciós célból készülnek), másrészt mert a nosztalgia+kreativitás+magyar termelés elterjedésével könnyebb lehet az úttörő élete is. "Nem ártana az összefogás: jó lenne valami állami támogatást is kiharcolni, hiszen a magyar kézműveseknek nehéz a túlélés. Ilyen kezdeményezésekkel talán újra lehet éleszteni a kisiparosokat, akik a kiszolgálnak minket" - véli.

 

 

 

Kult

A retro diadala

"Feelszááállt a Zorion, benne Meklén a parancsnok..." - több generáció hallotta félre a főcímzenét és énekelte a népköltés-szöveget a hetvenes években s nézte hétről-hétre a nyugatnémet vasolókat, a varangy nevű űrszerkezeteket, az aszexuális űrruhákat, a kezdetleges animációt, amellyel a sorozat kreátorai modellezték a csillagháborút.

Vállalkozás

Tönkrement a cseh retromárka forgalmazója

Végelszámolás alatt áll a Kofola Zrt. – tudta meg az Ecoline. A Kofola nevű üdítőitalt forgalmazó cég 2007-ben kezdte meg a működését Magyarországon, a cseh anyavállalat azonban tavaly úgy döntött, hogy megszünteti magyar leányvállalatát, s ezt követően egy disztribútoron keresztül értékesíti hazánkban termékeit.

Itthon

„Én lennék a gazdasági miniszter” - SZDSZ retro party

Mi fűzi össze Kuncze beöntéseit és Pető csasztuskaélményeit Horváth Ágnes bociszemeivel? Hát az a szocializmus, amelyet az SZDSZ népszavazási kampánynyitóján újra felfedezett és oly vadul ostorozott. Ezen a napon Kádár és Orbán volt a legtöbbet megidézett rém. A liberális párt nosztalgikus rendezvényén meglepően sokan voltak, az árpádsávos rigmusbrigád is a szokásoknak megfelelően tiszteletét tette, és az utcán anyázta az SZDSZ helyszínre érkező korifeusait.

Az újvidéki tragédia miatt tört ki verekedés a szerb parlamentben – videó

Az újvidéki tragédia miatt tört ki verekedés a szerb parlamentben – videó

Befutott az Android 16 első előzetese, és rögtön egy hatalmas újításról árulkodik

Befutott az Android 16 első előzetese, és rögtön egy hatalmas újításról árulkodik

Kórházi adósságok: a kormány nem tudja utolérni magát

Kórházi adósságok: a kormány nem tudja utolérni magát

Kell fluorid az ivóvízbe? Komcsi vagy cukoripari ördögi trükk? Igaza lehet Trump oltásellenes miniszterjelöltjének?

Kell fluorid az ivóvízbe? Komcsi vagy cukoripari ördögi trükk? Igaza lehet Trump oltásellenes miniszterjelöltjének?