szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az ezredfordulós generáció – 14 és 27 év közötti – diákjai és munkavállalói a maguk által elképzelt technológiát és mobil készülékeket szeretnék használni munkájuk során, és egyre nagyobb számban választanak munkahelyet az alapján, hogy a különböző cégek hogyan viszonyulnak a személyes technológiai igényekhez.

Ráadásul az új generáció mintegy 60 százaléka nincs tisztában cége IT gyakorlatával sem, vagy nem hajlandó alkalmazni azt – derült ki az Accenture ma publikált tanulmányából. A tanulmány, amely több mint 400 amerikai, három korcsoportra bontott – 14-17, 18-22, és 23-27 évesek – diák és munkavállaló megkérdezésével készült, kimutatta, hogy a kollégákkal, társakkal, barátokkal és családtagokkal való kapcsolattartásban a személyes kontaktussal szemben fokozatosan növekszik a csúcstechnológiájú készülékek használata iránti igény. Az eredmények világosan jelzik az eltérést a cég által biztosított technológiai feltételek, és az ifjú munkavállalók által preferált eszközök között.

A tanulmány legfontosabb megállapításai a ma munkaadói számára különösen fontosak, és a vállalati IT-t közvetlenül befolyásoló következtetésekre vezettek. Vagyis az új generáció maga szeretné megválasztani az alkalmazott technológiát. A már dolgozó és a még tanuló fiatalok egyaránt a maguk által favorizált technológiát, és mobil eszközöket szeretnék használni a munkahelyükön a munkaadó által biztosított technológia helyett. A munkahelyi IT szinte összes kategóriájára a válaszadók több mint 20 százaléka jelentette ki, hogy a munkaadók által rendelkezésre bocsátott technológia nem felel meg elvárásaiknak, míg a 18-22 évesek vizsgált csoportja majdnem egyharmada jelezte, hogy munkavállalóként a számítógép kiválasztása mellett (32 százalék) a használandó technológiai alkalmazásokat is meghatározná (34 százalék).
Az új generációs munkavállalók nem érzik szükségességét annak sem, hogy céges jóváhagyását kérjenek. Arra a kérdésre, hogy jelenleg melyek azok a munkaadó által nem támogatott technológiák, amelyeket munkával kapcsolatos tevékenységeik során használnak, a válaszadó 18-22 évesek a mobiltelefont (39 százalék), a nyílt forráskódú oldalakat (19 százalék), az azonnali üzenetküldést (27 százalék), az online alkalmazásokat (12 százalék) és a közösségi portálokat (28 százalék) nevezték meg. Ugyancsak rendszeresen töltenek le nem-standard alkalmazásokat ingyenes nyilvános weboldalakról, így a nyílt forráskódú közösségek, a „mashup” és “widget” szolgáltatók oldalairól: háromnegyedük például arról számolt be, hogy ilyen weboldalakon keresztül már használt online munkaeszközöket (75 százalék) és online alkalmazásokat (71 százalék) akkor is, amikor ezek az alkalmazások nem voltak elérhetők a munkahelyükön, vagy nem feleltek meg teljesen az igényeiknek.

A legtöbb esetben fontos tényező a vállalati irányelvekkel kapcsolatos oktatás hiánya is. Az összes válaszadónak mindössze 40 százaléka jelezte, hogy munkaadója részletes irányelveket dolgozott ki a munkával vagy az ügyféllel kapcsolatos információk nyilvános weboldalakon való elhelyezésére. A megkérdezettek mintegy harmada (31 százalék) mondta el, hogy nem tudja, létezik-e ilyen szabályzat a cégnél; 17 százalék úgy tudta, hogy munkaadóiknál nincs még ilyesmi, 6 százalék szerint a vállalatuk által közzétett szabályzatok túlságosan bonyolultak, és megint csak 6 százalék állította, hogy a szabályzatot figyelmen kívül hagyva közzétenné a munka- vagy ügyfél-információkat nyilvános weboldalon.

A fiatalabb munkavállalók ragaszkodnak a csúcstechnológiához. A tanulmányban résztvevő összes megkérdezett 52 százalék szerint a legkorszerűbb technológia alkalmazása fontos szempont a munkaadó megválasztásában. A 18-22 éves korcsoport 56 százalék a, illetve a még felsőoktatásban résztvevő 23-27 évesek kétharmada állítja, hogy a legkorszerűbb technológia megléte fontos szempont lesz a munkahely megválasztásánál. 

A vállalatoknak új kommunikációs és együttműködési csatornákat kell biztosítaniuk. Az új generáció elvárja, hogy a munkaadók olyan kommunikációs csatornákat biztosítsanak a vevőkkel és az ügyfelekkel való kommunikációban, mint az online chat, az azonnali üzenetküldés, a mobil sms-küldés és az RSS feedek. Mindössze 6 százalék állította, hogy vállalata biztosítja az online chat és az azonnali üzenetküldés lehetőségét, holott 21 százalékuk szerint szükség lenne ezekre. 5 százalék számolt be arról, hogy cégüknél az sms küldést támogatják, miközben 18 százalék véli szükségesnek, mivel fontos kommunikációs csatornának tartja. Végül csupán 5 százalék jelezte, hogy vállalata biztosítja az RSS feedeket, holott 12 százalék érzi úgy, hogy használná ezt az eszközt.

A privát szféra háttérbe szorul. Minden negyedik, már dolgozó megkérdezett (26 százalék) arról számolt be, hogy nyíltan ír magáról és a barátairól az interneten, és egy hatoduk (17 százalék) megosztja élete apróbb részleteit is a világhálón.

Az e-mail korszak a végét járja. Míg az 23-27 éves csoport hetente átlagosan 9,5 órát tölt munkával kapcsolatos e-mailek olvasásával és írásával, a már dolgozó 18-22 évesek már csak 7,7 órát töltenek el ezzel. A középiskolás diákok és a fiatal hallgatói nemzedék hetente kevesebb, mint két órát töltenek e-mailezéssel, s inkább a szöveges és azonnal üzenetküldést, illetve a közösségi portálokon történő kommunikációt részesítik előnyben.

A blogírás inkább mítosz, mint valóság. Korra való tekintet nélkül csupán heti átlag harminc percet töltenek blogírással a vizsgált személyek. Ez sokkal kevesebb, mint az információk interneten való keresésére, a hordozható készülékek hallgatására, az sms-ezésre, az azonnali üzenetküldésre, a közösségi portálokon történő kommunikációra vagy a virtuális közösségekben való tevékenykedésre fordított idő.

„Az új generáció üzenete világos: ha a jövőbeli munkaadóik meg szeretnék nyerni őket, akkor korszerű technológiát kell biztosítaniuk” – nyilatkozta Gary Curtis, az Accenture Technology Consulting igazgatója. – „Ha pedig a munkaadók nem támogatják a munkavállalók által előnyben részesített technológiát, a kollégák akkor is megszerzik és használják azokat. A legtehetségesebbek megnyerésének és megtartásának érdekében a cégeknek tisztában kell lenniük azzal, hogy milyen megoldásokat vár el az új munkaerő, illetve meg kell találniuk a módot, hogy munkavállalóikat úgy támogassák, hogy közben a vállalati biztonság se kerüljön veszélybe.”

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Karrier

Borús jóslat: nehéz tél vár a munkavállalókra

Elsősorban a nyugat-európai munkavállalók számára jósolt nehéz telet, alacsony gazdasági növekedés mellett növekvő munkanélküliséget John Monks, a Pán-Európai Regionális Tanács (PERC) főtitkára.

hvg.hu Tech

A felhasználók agyához igazodik az új számítógép

A University of Washington kutatócsoportja olyan szoftvert fejlesztett ki, amelynek révén könnyebben tudják használni a számítógépeket a motorikus problémákkal élők: egy teszt után ugyanis a számítógép az eredményektől függően megváltoztatja a Windows felületét, hogy könnyebben lehessen használni.

hvg.hu Karrier

Árulkodó fotók: így bukhatsz le már az állásinterjú előtt

Amerikában a munkaadók 22 százaléka nyíltan bevallja, hogy munkatársaik és leendő alkalmazottaik ellenőrzésekor igénybe veszi valemely közösségi oldalt - Myspace, Facebook - derül ki a CarrierBuilder nevű amerikai álláskereső oldal felméréséből.

hvg.hu Karrier

Karriermentő tippek ínséges időkre

Hogy lehet, hogy valaki azonnal rátalál álmai állására és sínre kerül az élete, míg mások évekig építgetik pályájukat és csak kínkeservesen jutnak előre? Miért egyszerű az előrejutás azoknak, akiknek van befolyásos ismerősük? Ezeket a kérdéseket mindenki felteszi magának, ha eljut arra a pontra, ahonnan – úgy érzi –, nincs tovább. Hogyan győzhető le a végső kétségbeesés? Tippek.

MTI Tech

Bíznak a felhasználók a közösségi oldalakban

Az internetezők 90 százaléka rendszeresen látogat közösségi oldalakat, többségük bízva a felületben, személyes adatait is közzéteszi itt, egyharmaduk még a telefonszámát is megadja - derül ki az NRC Piackutató felméréséből.

hvg.hu Tech

Hét kevéssé ismert trükk, amelyekkel a leggyorsabb felhasználó lehet

Van valami, amiben a hardcore játékosok és a lassabb számítógépen dolgozók is száz százalékosan egyetértenek. Ha valamit gyorsan el akarunk elintézni, ahhoz billentyűkombinációk kellenek. Az alábbiakban olyan Firefox és XP kombókat mutatunk be, amelyek talán nem annyira közismertek, ám valóban felgyorsítják a napi számítógépes munkát.