Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6a1d8a29-b48c-4b70-8d1e-3d7ae1060705","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A motor álló helyzetben történő melegítése is pénzbüntetést jelenthet a németeknél.","shortLead":"A motor álló helyzetben történő melegítése is pénzbüntetést jelenthet a németeknél.","id":"20250121_penzbirsag-jarhat-a-havas-autoval-kozlekedoknek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a1d8a29-b48c-4b70-8d1e-3d7ae1060705.jpg","index":0,"item":"8c1c1e17-e0c6-4142-9db9-1eb1c6faf388","keywords":null,"link":"/cegauto/20250121_penzbirsag-jarhat-a-havas-autoval-kozlekedoknek","timestamp":"2025. január. 21. 06:41","title":"Pénzbírság járhat a havas autóval közlekedőknek Németországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef517121-c353-44b9-8a28-74812b8764c6","c_author":"Erste Bank .","category":"brandchannel","description":"Sokan még ma is úgy vélekednek, hogy ha nincs szemmel jól látható induló tőkéjük, és nem tudnak minden hónapban nagyobb összegeket félretenni, akkor nem érdemes befektetésekben gondolkodniuk. Ez a vélekedés azonban már nem helytálló, hiszen manapság már számos olyan lehetőséget találhatunk, ahol lakossági befektetőként is kamatoztathatjuk pénzünket.","shortLead":"Sokan még ma is úgy vélekednek, hogy ha nincs szemmel jól látható induló tőkéjük, és nem tudnak minden hónapban nagyobb...","id":"20250117_Erste-Bank-befektetes-a-jovobe-ertekpapirszamla-nyitas-mobil","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef517121-c353-44b9-8a28-74812b8764c6.jpg","index":0,"item":"f2b95e92-c9ba-4c7f-97d7-0888f0a459e5","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250117_Erste-Bank-befektetes-a-jovobe-ertekpapirszamla-nyitas-mobil","timestamp":"2025. január. 20. 07:30","title":"Ezek szükségesek ahhoz, hogy Ön is befektető legyen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Erste Future","c_partnerlogo":"5d6b9a59-b90b-48f8-bd4a-066a841e8530","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"0c8dde9b-7565-48ef-adb1-b07f0771e393","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A lázadók a dél-amerikai ország egyik legfontosabb kokainközpontja feletti irányításért harcolnak egymással, miközben a kolumbiai kormány tehetetlenül szemléli az eseményeket.","shortLead":"A lázadók a dél-amerikai ország egyik legfontosabb kokainközpontja feletti irányításért harcolnak egymással, miközben...","id":"20250120_kolumbia-lazadok-meszarlas-beketargyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c8dde9b-7565-48ef-adb1-b07f0771e393.jpg","index":0,"item":"346024b0-a206-42bc-acc7-42c998c7732d","keywords":null,"link":"/vilag/20250120_kolumbia-lazadok-meszarlas-beketargyalas","timestamp":"2025. január. 20. 11:07","title":"Mészárlásba fulladt a kolumbiai lázadó csoportokkal folytatott béketárgyalás, legalább 80-an meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e643c46a-cb89-4695-bfc1-efc6ce0795e0","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A gyanúsított szerint apja nehéz természetű volt.","shortLead":"A gyanúsított szerint apja nehéz természetű volt.","id":"20250120_Elege-lett-az-apolasbol-megolte-apjat-ujbudai-ferfi-gyilkossag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e643c46a-cb89-4695-bfc1-efc6ce0795e0.jpg","index":0,"item":"1eeea697-608f-4502-8952-db75d71c6ca7","keywords":null,"link":"/itthon/20250120_Elege-lett-az-apolasbol-megolte-apjat-ujbudai-ferfi-gyilkossag","timestamp":"2025. január. 20. 10:59","title":"Elege lett az ápolásából, ezért ölhette meg apját az újbudai férfi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07eb4238-4607-45e2-bb08-f1e4fe359d65","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"itthon","description":"A Magyar Honvédség repülőgépével érkezett a párizsi olimpiára Sulyok Tamás köztársasági elnök – értesült a HVG. A szállodáért – hiába töltött ott az államfő 18 éjszaka helyett csak három napot – több mint 228 millió forintot kellett fizetni, mert már nem lehetett módosítani az elődje, Novák Katalin hivatali idejében történt foglalást. A Sándor-palota arra nem tudott válaszolni, hogy lakott-e valaki a szobákban abban az időszakban, amikor Sulyok Tamás már elutazott Franciaországból. ","shortLead":"A Magyar Honvédség repülőgépével érkezett a párizsi olimpiára Sulyok Tamás köztársasági elnök – értesült a HVG. A...","id":"20250120_Sulyok-Tamas-hivatala-parizis-olimpia-szallas-hotelszobak-hasznalata-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07eb4238-4607-45e2-bb08-f1e4fe359d65.jpg","index":0,"item":"66393bc7-c4aa-4066-8a8c-b1b4fa8a5afc","keywords":null,"link":"/itthon/20250120_Sulyok-Tamas-hivatala-parizis-olimpia-szallas-hotelszobak-hasznalata-ebx","timestamp":"2025. január. 20. 06:15","title":"Sulyok Tamás hivatala nem tudja, használta-e valaki a Párizsban lefoglalt szobákat, amikor az elnök már nem volt a városban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95ae80c8-f2fb-4614-84b4-c43a8bb1f95c","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"Jim Jarmusch kedvenc színészével magyarországi tapasztalatairól, a Brody név gyakoriságáról, Lars von Trier sajátos módszereiről és A brutalista egy korai változatáról is beszélgettünk, amelyben nem is Adrien Brody lett volna a főszereplő.","shortLead":"Jim Jarmusch kedvenc színészével magyarországi tapasztalatairól, a Brody név gyakoriságáról, Lars von Trier sajátos...","id":"20250119_Brutalista-Isaach-de-Bankole-interju-Adrien-Brody-Jarmusch","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95ae80c8-f2fb-4614-84b4-c43a8bb1f95c.jpg","index":0,"item":"f14a81f4-c02a-4b6f-8c05-57ca6716b73d","keywords":null,"link":"/360/20250119_Brutalista-Isaach-de-Bankole-interju-Adrien-Brody-Jarmusch","timestamp":"2025. január. 19. 19:30","title":"„Egy budapesti sarokra az volt kiírva, hogy Adrien Brody utca” – Isaach de Bankolé A brutalista forgatásáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a8d0fa5-004a-411a-8f34-d0adc231b64d","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"A Liverpoolnak egy döntetlen is elég ahhoz, hogy bebiztosítja a helyét a legjobb 16 között. Nagy esélylatolgatás következik.","shortLead":"A Liverpoolnak egy döntetlen is elég ahhoz, hogy bebiztosítja a helyét a legjobb 16 között. Nagy esélylatolgatás...","id":"20250121_BL-Real-Madrid-Manchester-City-kieses-PSG-Liverpool-Barcelona-tovabbjutas-eselyek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a8d0fa5-004a-411a-8f34-d0adc231b64d.jpg","index":0,"item":"6a7407d9-55cc-4be8-9391-74215e246124","keywords":null,"link":"/sport/20250121_BL-Real-Madrid-Manchester-City-kieses-PSG-Liverpool-Barcelona-tovabbjutas-eselyek-ebx","timestamp":"2025. január. 21. 06:46","title":"Csillaghullás lesz a BL-ben? A kiesés szélén táncol a Real Madrid, a Manchester City és a PSG","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a3508bc-9a7a-4339-a270-07cc8a4ab60a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A 4,77 méter hosszú és akár 265 lóerős Volkswagen Tayron a Tiguan és a Touareg közötti űr betöltésére hivatott.","shortLead":"A 4,77 méter hosszú és akár 265 lóerős Volkswagen Tayron a Tiguan és a Touareg közötti űr betöltésére hivatott.","id":"20250121_magyar-arakat-kapott-a-vadonatuj-7-uleses-vw-tayron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a3508bc-9a7a-4339-a270-07cc8a4ab60a.jpg","index":0,"item":"025d52b8-e307-4a33-b9e5-0c77b81d1a81","keywords":null,"link":"/cegauto/20250121_magyar-arakat-kapott-a-vadonatuj-7-uleses-vw-tayron","timestamp":"2025. január. 21. 07:21","title":"Magyar árakat kapott a vadonatúj 7 üléses VW Tayron","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nyugdíjazták a szupertitkos, guruló tengeralattjárót
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Az amerikai haditengerészet speciális vízijárművét hosszútávú mélységi merülésekre tervezték, s négy évtizeden át használták.
A haditengerészet saját lapja, a Navy Times szerint az NR-1 jelzésű tengeralattjáró olyan kicsi volt, hogy csupán 11 főből állt a személyzete, nem volt rajta zuhanyfülke, a fűtéséről pedig egy P-3 Orion típusú repülőből kiszerelt kenyérpirító gondoskodott. A legénység két műszakban váltotta egymást, az NR-1 fedélzetén ugyanis csupán négy fekhely fért el, az ügyeletes tiszt pedig a fedélzeten aludt az egyik konzol mögött.
Az NR-1-et a haditengerészet űrsiklójaként is becézték, ami annyiban igaz, hogy körülbelül hasonló körülményeket tett lehetővé a személyzet számára, akik akár egy hónapig is a tengerfenék közelében tudtak maradni. A harci jármű közel egy kilométeres mélységig tudott merülni, küldetéseiről pedig sokat elárul, hogy az aljára kerekeket szereltek, hogy a tenger fenekén is tudjon közlekedni.
„Lehúztam benne egy hónapot, a végén már kissé nehéz volt a levegő” – emlékezett vissza Robert Ballard, aki többek között a Titanic roncsait fedezte fel mélytengeri kalandjai során. „Sajnálom, hogy kivonják a forgalomból ezt a valódi különlegességet.”
Az NR-1 karrierje 1969 januárjában indult a Connecticut államban található Grotonban. Atomreaktorának köszönhetően nem korlátozták lemerülő akkumulátorok, ezért ideális jármű volt a felderítő missziók során. Különleges felépítése miatt nem volt kifejezetten gyors, a víz alatt valamivel több mint 3 csomós sebességre volt csupán képes.
„A tengerfenék közelében ez a sebesség több mint elég” – magyarázta John McGrath sorhajókapitány, aki az NR-1 utolsó ügyeletes tisztje volt. „Nagy rajongója vagyok ennek a hajónak, véleményem szerint csodálatos fejezete volt a haditengerészet életének.”
Az NR-1 legénysége valóságos elitalakulat volt az atomtengeralattjárón szolgáló haditengerészek között, a piros-fekete hajóra ugyanis csak a tengeralattjárókat felügyelő mindenkori legmagasabb beosztású tiszt jóváhagyásával kerülhettek a kiválasztottak. McGrath még közülük is kiemelkedik, ugyanis 1997 és 2000 között már fedélzeti mérnökként tevékenykedett az NR-1-en. Tavaly visszatért a tengeralattjáróra, s ő felügyeli azt a folyamatot, melynek során az NR-1 reaktorait leeresztik, majd a hajótestet az amerikai haditengerészet „tengeralattjáró-temetőjébe” vontatják a Washington államban található Puget-öbölbe.
Közel négy évtizedes karrierje során az NR-1 számtalan küldetésben vett részt. Többek között lezuhant haditengerészeti repülők roncsainak felkutatásában, de 1986-ban, a Challenger űrrepülőgép katasztrófája után is bevetették. McGrath szerint még a legutolsó küldetésen is olyan feladatokat hajtottak végre, amelyek „szigorúan bizalmas” katonai célú bevetések voltak.
Ballard szerint az NR-1 nyugdíjazásával egy igazán értékes eszközt veszítenek el, mégpedig a tengeralattjáró különleges szonárját. A támadó célú tengeralattjárók hangradarjával ellentétben az NR-1 nem a teljes víztömeget vizsgálta. A lefelé irányított szonár a sorhajókapitány szerint „egy mérföldről is megtalált akár egy üres sörösdobozt is”.
Az NR-1 nem csak a kerekek miatt volt egyedülálló, felszerelték ugyanis három ablakkal és 29 külső fényforrással is, hogy a kutatási területet megvilágíthassák. Később továbbfejlesztették, 13 kamerát, egy robotkart, valamint különböző fogó- és rögzítőeszközöket kapott.
A mélységi merüléseket különleges felépítménye tette lehetővé. A merev hajótest és a keskeny középső szekció miatt igen szilárdnak bizonyult, azonban ezért cserébe olyan korlátai voltak, hogy például szennyvíztartályát nem lehetett a merülés során üríteni.
„A szennyvíztartály kapacitása komoly korlátozó tényező volt” – emlékezett vissza McGrath. „Meglehetősen primitív életkörülmények voltak a fedélzeten.”
Az NR-1 reaktorát egyszer kellett újra feltölteni, s még néhány éven keresztül bevethető lett volna, de McGrath szerint elérte szolgálati ideje végét. Emellett számos olyan cég, amely alkatrészeket gyártott hozzá, már évekkel ezelőtt beszüntette működését.
Bár a sorhajókapitány nem árult el túl sokat a titkos bevetésekről, annyi bizonyos, hogy az NR-1 legnagyobb előnye az volt, hogy csendben tudott várakozni a tengerfenéken, a stratégiailag fontos csomópontok közelében, s be tudott számolni az esetleges csapatmozgásokról. A hidegháború idején pedig többek között a szovjet kommunikációs kábelek elágazásait derítette fel.
Kísérleti merülést végzett vasárnap az északi-sarki vizeken a Mir-1 és a Mir-2 orosz mini-tengeralattjáró, amelyekkel elsőként terveznek lemerülni a tenger fenekére az Északi-sark alatt - közölte Vlagyimir Sztrugackij, a sarkkutatók szövetségének alelnöke.
Csupán kevesen tudtak róla, de a milliárdos kalandor, a több mint egy éve repülőgép-balesetet szenvedett Steve Fossett egy olyan jármű fejlesztésén dolgozott, amellyel a világűrbe és a tenger mélyére egyaránt elutazhatott volna.
A brit királyi haditengerészet flottájának legújabb tagja 25 évig szolgál majd. Ezen idő alatt egyszer sem lesz szükség üzemanyagfeltöltésre. Az Astute nevű tengeri szörny képes lesz megkerülni a bolygót a vízfelszín alatt.