Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9fc2a683-85f0-4eb8-bcb9-728b6cbb2188","c_author":"MTI","category":"kkv","description":"A vezetői szinteken lévők aggódhatnak a leginkább.","shortLead":"A vezetői szinteken lévők aggódhatnak a leginkább.","id":"20250514_microsoft-leepites-kirugas-koronavirus-jarvany-egyesult-allamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9fc2a683-85f0-4eb8-bcb9-728b6cbb2188.jpg","index":0,"item":"eedfd224-61bd-4251-9327-2840b10fae45","keywords":null,"link":"/kkv/20250514_microsoft-leepites-kirugas-koronavirus-jarvany-egyesult-allamok","timestamp":"2025. május. 14. 06:00","title":"Újabb hatalmas leépítés jön a Microsoftnál, ami hatezer embert érint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4bad46cc-675a-4736-a8bd-7c80037d6297","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"A szélsőséges hőhullámokkal járó éghajlatváltozás világszerte növeli a terhességi kockázatokat – hívja fel a figyelmet a Climate Central szerdán közzétett jelentése, amely a 2020 és 2024 közötti időszakot vizsgálta.","shortLead":"A szélsőséges hőhullámokkal járó éghajlatváltozás világszerte növeli a terhességi kockázatokat – hívja fel a figyelmet...","id":"20250514_terhesseg-globalis-felmelegedes-klimavaltozas-kockazatok-szelsoseges-homerseklet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4bad46cc-675a-4736-a8bd-7c80037d6297.jpg","index":0,"item":"1187bcf1-c51f-49c7-a5bd-e7bc114776f6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_terhesseg-globalis-felmelegedes-klimavaltozas-kockazatok-szelsoseges-homerseklet","timestamp":"2025. május. 14. 19:03","title":"Tovább fűti a terhességi kockázatokat a globális felmelegedés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dfc3f85d-0d71-412a-baef-824367043a70","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"5 évtizede látott napvilágot a W116-os széria zászlóshajó kategóriás kivitele.","shortLead":"5 évtizede látott napvilágot a W116-os széria zászlóshajó kategóriás kivitele.","id":"20250514_50-eves-a-legenda-az-elso-mercedes-s-osztaly-69-literes-csucsmodellje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dfc3f85d-0d71-412a-baef-824367043a70.jpg","index":0,"item":"0992ec16-0925-4121-b99e-f7d58e9d3633","keywords":null,"link":"/cegauto/20250514_50-eves-a-legenda-az-elso-mercedes-s-osztaly-69-literes-csucsmodellje","timestamp":"2025. május. 14. 07:59","title":"50 éves a legenda, az első Mercedes S-osztály 6,9 literes csúcsmodellje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d7df3fe-d739-40d0-aa0b-6d1f39f612b2","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"A legtöbben a római Colosseumot keresték fel.","shortLead":"A legtöbben a római Colosseumot keresték fel.","id":"20250513_olaszorszag-turizmus-latnivalok-lakossag-colosseum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d7df3fe-d739-40d0-aa0b-6d1f39f612b2.jpg","index":0,"item":"ee64fb02-87b5-4448-a43a-e5ebac9d0cce","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250513_olaszorszag-turizmus-latnivalok-lakossag-colosseum","timestamp":"2025. május. 13. 07:24","title":"Egymillióval több fizetőturistát fogadtak tavaly az olaszországi látnivalók, mint amekkora az ország lakossága","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76a45a92-ef23-4e9d-bd52-ce0d687bede0","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A rendőrség szerint szükséges volt a testi kényszer alkalmazása, mert a letartóztatott férfi aktívan ellenállt.","shortLead":"A rendőrség szerint szükséges volt a testi kényszer alkalmazása, mert a letartóztatott férfi aktívan ellenállt.","id":"20250513_Szentesi-ferfi-fu-rendorseg-meghalt-a-korhazban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76a45a92-ef23-4e9d-bd52-ce0d687bede0.jpg","index":0,"item":"d4034e4b-d3f2-4d3d-a693-2d3ed7064af9","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_Szentesi-ferfi-fu-rendorseg-meghalt-a-korhazban","timestamp":"2025. május. 13. 16:40","title":"Rokonai szerint úgy összevertek a rendőrök egy férfit Szegeden, hogy a kórházban meghalt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c8ff10f-dbf5-4864-9470-fee50161602d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Német Marshall Alapítvány berlini intézetének elemzője úgy véli, hogy a magyar kormány nem támadást készített elő Ukrajna nyugati része ellen, inkább Ukrajna esetleges összeomlására készült. Hegedűs a múlt pénteken kirobbant kémügyről nyilatkozott a német Focus hetilapnak.","shortLead":"A Német Marshall Alapítvány berlini intézetének elemzője úgy véli, hogy a magyar kormány nem támadást készített elő...","id":"20250513_Hegedus-Daniel-kembotrany-Karpatalja-magyarorszag-ukrajna-Focus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c8ff10f-dbf5-4864-9470-fee50161602d.jpg","index":0,"item":"ac612307-c1c3-498c-8150-3f292e2c650a","keywords":null,"link":"/360/20250513_Hegedus-Daniel-kembotrany-Karpatalja-magyarorszag-ukrajna-Focus","timestamp":"2025. május. 13. 07:11","title":"Hegedűs Dániel: „Ez nem egy füstölgő pisztoly”, kétlem, hogy Magyarország be akart vonulni Kárpátaljára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"29cb1f81-68f7-4f99-83bd-0c5c81f2921e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Bolla Tibor elmondása szerint a főváros érdekét szem előtt tartva kérte a felmentését.","shortLead":"Bolla Tibor elmondása szerint a főváros érdekét szem előtt tartva kérte a felmentését.","id":"20250513_bolla-tibor-felmentes-f-zsolt-spontan-talalkozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/29cb1f81-68f7-4f99-83bd-0c5c81f2921e.jpg","index":0,"item":"372b8342-0be4-48cb-a4d8-be82380f4a2a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250513_bolla-tibor-felmentes-f-zsolt-spontan-talalkozas","timestamp":"2025. május. 13. 18:28","title":"A leváltott BKV-vezér azt állítja, hogy csak spontán futott össze a számlagyáras ügy vádlottjával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"736cc701-d126-43ae-b526-985f4e8ab0a6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A bivalyerős és ólomnehéz új M5 Touring egy picit még sportosabb lett.","shortLead":"A bivalyerős és ólomnehéz új M5 Touring egy picit még sportosabb lett.","id":"20250514_latvanyosan-finom-tuningot-kapott-az-uj-bmw-m5-kombi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/736cc701-d126-43ae-b526-985f4e8ab0a6.jpg","index":0,"item":"688aa007-0314-4dba-85fb-ae44f5580a02","keywords":null,"link":"/cegauto/20250514_latvanyosan-finom-tuningot-kapott-az-uj-bmw-m5-kombi","timestamp":"2025. május. 14. 06:41","title":"Látványosan finom tuningot kapott az új BMW M5 kombi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A magyarországi pálya annyira kicsi, hogy nehéz rajta gólt lőni. Ez az általános bölcsesség a közösségi vásárlás területén fokozottan igaz. A tavaly 4,3 milliárd forintos piacot idén nyolc jelentős szereplő hagyta el, köztük tőkeerős cég is. Idén további bukások várhatók, de vannak biztosnak látszó túlélők.
A sikeres közösségi vásárlós oldalak elsöprő többsége a Groupon modelljére épül: megkeresik a kereskedőket és szolgáltatókat, kialkudnak náluk egy kedvezményt, az árengedményért cserébe nagy hírverést és sok vásárlót garantálva. A felhasználók így olcsóbb termékhez és szolgáltatáshoz juthatnak; a kereskedők sok embert elérő, ellenőrizhető hatékonyságú hirdetési felülethez; a kettőjüket összekötő cég pedig lefölözheti az ajánlat értékének 40-50 százalékát. A kuponos oldalnak azért is jó a modell, mert beváltási ciklustól függően 3-6 hónapig, amíg be nem váltják a kupont, nála van a pénz, amit hirdetésbe vagy szolgáltatásfejlesztésbe fektethet.
Magyar álom
Az ígéretes rendszer azonban minden szereplőnek tartogat buktatókat. A felhasználók számára a fokozatosan tisztuló piac kisbetűs részei, a hirdetők számára pedig a kellő átgondoltság nélkül veszteséget hozó akciók jelenthetik a problémát. “Külföldön úgy néz ki a folyamat, hogy a kereskedő egy nagyobb kedvezménnyel megismerteti magát a piacon, majd a kupon elégedett használói közül sokan visszatérő vásárlók lesznek. Itthon ez nem így működik, nagyon árérzékenyek vagyunk. Nem megyünk valahova csak azért vissza, mert ott jó volt, inkább keressük a következő akciót kínáló céget. Sőt a vásárlók többsége mégcsak nem is konkrét terméket vagy szolgáltatást keres, hanem a kedvezmények hatására dönt” - véli a piacot figyelő Madar Norbert, a GKIeNet tanácsadója.
Látványos kedvezmények
Madar szerint a hirdetők közül sokan félreértik a módszert, gyakran “ész nélkül” akcióznak, korlátlan mennyiségű kupont ajánlanak fel. “Tegyük fel, hogy egy szépségszalon féláron kínál egy kezelést, és még ennek az árnak is kb. a felét a kuponos oldal viszi el, így negyedáron tudja értékesíteni a szolgáltatást. Ha a kezdeti lelkesedés miatt ezer ilyen kupont elad, akkor több hónapon át csak a negyedáras vendégei kötik le a kapacitást, nem marad idő a meglévő vendégkörre, a teljesáras ügyfelek kiszolgálására.”
A felhasználókhoz és a kereskedőkhöz hasonlóan sok gondjuk akadhat a közösségi vásárlást lebonyolító oldalak üzemeltetőinek is. A tavaly novemberben tőzsdére lépett Groupon módszerének kritikusai úgy vélik, hogy az üzleti modell alapvetően fenntarthatatlan, a helyi sajátosságok miatt a terjeszkedés túl nagy tőkét igényel. Itthon azonban nem ezzel van probléma, inkább a kis piacon működő sok oldal, illetve az aránytalanul eloszló bevételek jelentik a gondot - persze csak azoknak, akik az aránytalanság kisebb bevételű részéhez tartoznak.
A siker mutatója
A május elején megrendezett IX. Elektronikus Kereskedelem Konferencián elhangzott adatok szerint a hazai forgalom háromnegyede a legnagyobb három szereplőnél, a Bónusz Brigádnál, a Kupon Világnál és a Napi Tippnél realizálódik. A többin a tavaly a Brigád által becsült 100 és a GKIeNet prognózisában lévő 60 szereplő helyett végül valamivel kevesebb, nagyjából 40 közvetítő oldal osztozik. Közülük kb. 20 “látható” cég van a piacon, a többiek általában helyi szinten, vagy más üzleti modell-lel működnek. Még tovább szűkíthető a kör, ha a bevételeket nézzük: így már csak 3-4 említésre méltó közösségi vásárlós oldal van, a többiek marginálisak.
A hazai piac egyik legnagyobb szereplője a közösségi oldalak látogatottságából több mint 40, a forgalomból 30 százalék körüli részesedéssel rendelkező Bónusz Brigád. A 2010 szeptemberében indult oldal a mai napig nagyjából 2 milliárd 800 millió forintot spórolt meg a felhasználóinak, vásárlásonként átlagosan 50-60 százalékos kedvezményt biztosítva. Ráadásul 2011 novembere óta nem csak vásárlóinak, hanem tulajdonosainak is nyereséget termel: a tavalyi évben a Bónusz Brigád éves forgalma 1 milliárd 44 millió forint volt, majd a kereskedelemben szokás szerint erős karácsonyi szezon után 2012 első három hónapjában sem volt visszaesés, sőt márciusban újabb rekord hónapot zártak forgalom és bevétel szempontjából is. A Brigáddal fej-fej mellett halad a tavalyi első félévben a forgalmi adatok alapján még biztosan vezető Kupon Világ. A Rebate Networks-höz tartozó oldal tavaly áprilisban a magyar piacon elsőként érte el a 100 milliós havi árbevételt. (Szintén nagy, 640 milliós forgalmat ért el tavaly a Vatera-csoporthoz tartozó lealkudtuk.hu is, de ők nem a Groupon-modell alapján működnek.)
Legnépszerűbb szolgáltatások a hazai közösségi vásárlós oldalakon 2011-ben
GKIeNet
A közösségépítés a kulcs
A látható szereplők közé tartozott mostanáig a magyarországi helyzetet a Brigádnál és a Kupon Világnál kevésbé fényesen látó Sanoma Media Budapest is. A kiadóvállalat havonta 70-80 millió forintos jutalékbevételt becsül a hazai piacra, de ennek annyira kis része csapódott le náluk, hogy alig egy éves működés után most bezárják saját közösségi vásárlós oldalukat, az Árbarátokat. A Sanoma azért sem lát perspektívát a piacon, mert becslésük szerint nagyságrendileg 2500-3000 kereskedő próbálta ki eddig a közösségi vásárlást, 60 százalékuk pedig egyszeri próbálkozás után már nem is akart újra ehhez az eszközhöz nyúlni.
Közös hangsúly
Más okot is lát az Árbarátok-vég mögött a GKIeNet elemzője, aki szerint a kuponos oldalak sikeressége a közösségépítésben rejlik, ezért fontos a brand. “Több nagyobb szereplő, köztük a Sanoma, azért nem lettek eredményesek, mert hiába a nagy reklámportfólió, nem jeleskedtek annyira a közösség építésben, így márkáik iránt sem alakult ki olyan elkötelezett vásárlói és egyben rajongói tábor, mint a három hazai legnagyobbnál.”
De nem csak az Árbarátok tűnt el a palettáról: a karácsonyi szezont még minden szereplő kivárta, majd januártól mostanáig nyolc közösségi vásárló oldal zárt be. A GKIeNet adataiból kiderül: nem csak gyorsan szerencsét próbálókról van szó, olyan szereplők is eltűntek a piacról, akik még az első hullámban léptek be, ezért például a tsoonami, a kuponunk.hu és a topvétel.
A nagyok tovább nőnek
Madar Norbert szerint a külföldön is zajló bezárások itthon is folytatódnak, melyre csak ráerősít az a trend, hogy a lassan azért a kereskedők is kezdik megérteni azt, hogy a “kuponozás” egy célzott marketing tevékenység. “Egy kis étterem soha nem fogja tudni magának megengedni egy több százezer napi olvasós hírszájt címlapját, de egy Bónusz Brigádon át könnyen odakerülhet. A marketing jelleg miatt viszont csak a nagyobb oldalakon éri meg költeni.” A GKIeNet úgy látja, a nagyok mellett még egy-két kisebb, de tematikus oldal tartozhat a biztos túlélők közé.
Kik, mikor, mit?
A GKIeNet adatai szerint a közösségi vásárlós oldalakon leggyakrabban a 18-40 éves korosztály tagjai, közülük is többségében nők mondanak igent a kuponokra. Ez utóbbi egyébként jelentős többséget jelent, ami onnan is sejthető, hogy az oldalak regisztrált felhasználóinak 70-70 százaléka nő.
A felhasználók a hónap elején kiküldött hírlevelek ajánlatai közt gyakrabban nézelődnek, konkrét vásárlás szempontjából pedig a keddi és a szerdai napok a legerősebbek. A GKIeNet tapasztalatai szerint sok olyan termék és szolgáltatás vált a kuponos oldalakon eladhatóvá, amely korábban nem igazán ment online, ilyen például a halpedikűr. Ez persze még mindig nem túl gyakori, ellentétben például az éttermi, wellness és utazási ajánlatokkal, melyek terén már telítődés érzékelhető.
A médiát és a civileket megregulázó, orosz típusú törvénytervezet indoklása valójában a lélek sötét bugyraiba vezetne. A szuverenitási hadművelet célja tényleg az, aminek látszik. Oroszország.