Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"751fe048-0863-4202-bf19-e27b5178ea9b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mit és mikor hallgatott az elmúlt 90 napban? Hamarosan egy oldalon láthatja, legyen szó zenéről, podcastról vagy hangoskönyvről.","shortLead":"Mit és mikor hallgatott az elmúlt 90 napban? Hamarosan egy oldalon láthatja, legyen szó zenéről, podcastról vagy...","id":"20241126_spotify-uj-funkcio-legutobbiak-visszahallgatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/751fe048-0863-4202-bf19-e27b5178ea9b.jpg","index":0,"item":"deb96ca2-2a8e-43a5-ac1e-9c81a2f15427","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_spotify-uj-funkcio-legutobbiak-visszahallgatas","timestamp":"2024. november. 26. 09:03","title":"Jön a Spotify újdonsága, amivel 90 napot is visszarepülhet az időben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46240741-7ccd-4917-bd98-d22d31c4f36e","c_author":"Tornyos Kata","category":"itthon","description":"A szélsőjobboldalt jellemző nacionalizmus és külföldellenesség a sokkoló elnökválasztási eredmények alapján új valósággá válhat Romániában. A szomszédos országban élő magyarok segítségével próbáltuk megfejteni az elmúlt hétvége váratlan történéseit. ","shortLead":"A szélsőjobboldalt jellemző nacionalizmus és külföldellenesség a sokkoló elnökválasztási eredmények alapján új...","id":"20241126_Romania-elnokvalasztas-calin-georgescu-erdelyi-magyarok-szelsojobb-Orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46240741-7ccd-4917-bd98-d22d31c4f36e.jpg","index":0,"item":"f84c40c2-5fde-4579-b543-c3b4c3c561f6","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_Romania-elnokvalasztas-calin-georgescu-erdelyi-magyarok-szelsojobb-Orban","timestamp":"2024. november. 26. 05:45","title":"„Múlt héten hallottam először Georgescuról egy taxisofőrtől” – mit hozna a szélsőjobbos TikTok-sztár elnöksége a Romániában élő magyaroknak?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d5f91541-bb62-489c-8328-46fe8b1d4066","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A videó tele van szimbólumokkal. ","shortLead":"A videó tele van szimbólumokkal. ","id":"20241126_rev-marcell-kendrick-lamar-squabble-up-videoklip","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5f91541-bb62-489c-8328-46fe8b1d4066.jpg","index":0,"item":"dfaf55f0-b2e3-40b3-98ea-96f757068c1c","keywords":null,"link":"/kultura/20241126_rev-marcell-kendrick-lamar-squabble-up-videoklip","timestamp":"2024. november. 26. 20:49","title":"Rév Marcell fényképezte Kendrick Lamar új klipjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9db0789-e807-4b84-9973-29f5629658a4","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Viszonylag nyugodt a hangulat, de a forint most is gyengül.","shortLead":"Viszonylag nyugodt a hangulat, de a forint most is gyengül.","id":"20241126_Gyengul-a-forint-411-felett-az-euro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9db0789-e807-4b84-9973-29f5629658a4.jpg","index":0,"item":"f5cf173a-0acd-4e4e-8848-fea62fb08237","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241126_Gyengul-a-forint-411-felett-az-euro","timestamp":"2024. november. 26. 11:38","title":"Gyengül a forint, 411 felett az euró","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f42d4307-8cce-45bf-88d2-bfd4346e9b70","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A motoron a fiatal hátul ült utasként, amikor a rendőrök elől menekülve a falnak csapódott a jármű. ","shortLead":"A motoron a fiatal hátul ült utasként, amikor a rendőrök elől menekülve a falnak csapódott a jármű. ","id":"20241126_olaszorszag-milano-ramy-elgaml-zavargas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f42d4307-8cce-45bf-88d2-bfd4346e9b70.jpg","index":0,"item":"df79611e-04a4-4b59-9ae2-cd24ade0c939","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_olaszorszag-milano-ramy-elgaml-zavargas","timestamp":"2024. november. 26. 13:44","title":"Zavargások törtek ki Milánóban, miután rendőri üldözés közben meghalt egy 19 éves egyiptomi fiatal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9bf1e89-41e0-408d-9437-bafdb26e4b61","c_author":"bankmonitor.hu","category":"gazdasag","description":"Az éjszaka megjelent kormányrendelet alapján 2025. január elsejétől a diákhitelt már külföldön felvett kölcsön kiváltására is fel lehet használni. De ki és milyen feltételekkel kaphat ilyen célra diákhitelt? ","shortLead":"Az éjszaka megjelent kormányrendelet alapján 2025. január elsejétől a diákhitelt már külföldön felvett kölcsön...","id":"20241126_diakhitel-kulfoldi-hitel-kivaltas-magyar-kozlony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9bf1e89-41e0-408d-9437-bafdb26e4b61.jpg","index":0,"item":"1a1510ae-06ff-4c41-8e8e-a5effca6f1fc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241126_diakhitel-kulfoldi-hitel-kivaltas-magyar-kozlony","timestamp":"2024. november. 26. 07:03","title":"Eldőlt, hogy januártól külföldi hitel kiváltására is fordítható a diákhitel, íme a részletek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4dbaf6f-bfb5-451a-834a-12dd65b88126","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Orbánnak nem kínos együttműködni autoriter rezsimekkel: a fehéroroszoknál most épült egy, a paksihoz nagyon hasonló létesítmény, a tapasztalatokat pedig megosztja a két fél. ","shortLead":"Orbánnak nem kínos együttműködni autoriter rezsimekkel: a fehéroroszoknál most épült egy, a paksihoz nagyon hasonló...","id":"20241127_die-welt-paks2","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4dbaf6f-bfb5-451a-834a-12dd65b88126.jpg","index":0,"item":"ddaaab38-6501-49ef-af78-af5e94377f7c","keywords":null,"link":"/360/20241127_die-welt-paks2","timestamp":"2024. november. 27. 07:30","title":"Die Welt: Nem tudni, mennyibe fog kerülni a magyaroknak Paks 2 drágulása, Moszkvának a háború miatt nagyon kell a pénz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d50c0c61-5967-46db-ae97-8f449f35a6ef","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Nem számítanak az egészségügyi előírások, vadnyugati állapotok uralkodnak, vannak, akik egy évben több tucatszor élnek a lehetőséggel, mert különben éhen halnának, ők is és a családjuk is. Erről számol be képekkel alaposan illusztrált cikkében Váradi Béla Angliában élő fotóművész.","shortLead":"Nem számítanak az egészségügyi előírások, vadnyugati állapotok uralkodnak, vannak, akik egy évben több tucatszor élnek...","id":"20241126_guardian-veradas-verplazma-kelet-magyarorszag-egeszsegugy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d50c0c61-5967-46db-ae97-8f449f35a6ef.jpg","index":0,"item":"0c11fa20-0718-4632-b9ad-f7c65153b9ba","keywords":null,"link":"/360/20241126_guardian-veradas-verplazma-kelet-magyarorszag-egeszsegugy","timestamp":"2024. november. 26. 15:30","title":"A legelesettebbek arra kényszerülnek Kelet-Magyarországon, hogy szervezetük kizsákmányolásával adjanak vért – cikk a The Guardianben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A magyarországi pálya annyira kicsi, hogy nehéz rajta gólt lőni. Ez az általános bölcsesség a közösségi vásárlás területén fokozottan igaz. A tavaly 4,3 milliárd forintos piacot idén nyolc jelentős szereplő hagyta el, köztük tőkeerős cég is. Idén további bukások várhatók, de vannak biztosnak látszó túlélők.
A sikeres közösségi vásárlós oldalak elsöprő többsége a Groupon modelljére épül: megkeresik a kereskedőket és szolgáltatókat, kialkudnak náluk egy kedvezményt, az árengedményért cserébe nagy hírverést és sok vásárlót garantálva. A felhasználók így olcsóbb termékhez és szolgáltatáshoz juthatnak; a kereskedők sok embert elérő, ellenőrizhető hatékonyságú hirdetési felülethez; a kettőjüket összekötő cég pedig lefölözheti az ajánlat értékének 40-50 százalékát. A kuponos oldalnak azért is jó a modell, mert beváltási ciklustól függően 3-6 hónapig, amíg be nem váltják a kupont, nála van a pénz, amit hirdetésbe vagy szolgáltatásfejlesztésbe fektethet.
Magyar álom
Az ígéretes rendszer azonban minden szereplőnek tartogat buktatókat. A felhasználók számára a fokozatosan tisztuló piac kisbetűs részei, a hirdetők számára pedig a kellő átgondoltság nélkül veszteséget hozó akciók jelenthetik a problémát. “Külföldön úgy néz ki a folyamat, hogy a kereskedő egy nagyobb kedvezménnyel megismerteti magát a piacon, majd a kupon elégedett használói közül sokan visszatérő vásárlók lesznek. Itthon ez nem így működik, nagyon árérzékenyek vagyunk. Nem megyünk valahova csak azért vissza, mert ott jó volt, inkább keressük a következő akciót kínáló céget. Sőt a vásárlók többsége mégcsak nem is konkrét terméket vagy szolgáltatást keres, hanem a kedvezmények hatására dönt” - véli a piacot figyelő Madar Norbert, a GKIeNet tanácsadója.
Látványos kedvezmények
Madar szerint a hirdetők közül sokan félreértik a módszert, gyakran “ész nélkül” akcióznak, korlátlan mennyiségű kupont ajánlanak fel. “Tegyük fel, hogy egy szépségszalon féláron kínál egy kezelést, és még ennek az árnak is kb. a felét a kuponos oldal viszi el, így negyedáron tudja értékesíteni a szolgáltatást. Ha a kezdeti lelkesedés miatt ezer ilyen kupont elad, akkor több hónapon át csak a negyedáras vendégei kötik le a kapacitást, nem marad idő a meglévő vendégkörre, a teljesáras ügyfelek kiszolgálására.”
A felhasználókhoz és a kereskedőkhöz hasonlóan sok gondjuk akadhat a közösségi vásárlást lebonyolító oldalak üzemeltetőinek is. A tavaly novemberben tőzsdére lépett Groupon módszerének kritikusai úgy vélik, hogy az üzleti modell alapvetően fenntarthatatlan, a helyi sajátosságok miatt a terjeszkedés túl nagy tőkét igényel. Itthon azonban nem ezzel van probléma, inkább a kis piacon működő sok oldal, illetve az aránytalanul eloszló bevételek jelentik a gondot - persze csak azoknak, akik az aránytalanság kisebb bevételű részéhez tartoznak.
A siker mutatója
A május elején megrendezett IX. Elektronikus Kereskedelem Konferencián elhangzott adatok szerint a hazai forgalom háromnegyede a legnagyobb három szereplőnél, a Bónusz Brigádnál, a Kupon Világnál és a Napi Tippnél realizálódik. A többin a tavaly a Brigád által becsült 100 és a GKIeNet prognózisában lévő 60 szereplő helyett végül valamivel kevesebb, nagyjából 40 közvetítő oldal osztozik. Közülük kb. 20 “látható” cég van a piacon, a többiek általában helyi szinten, vagy más üzleti modell-lel működnek. Még tovább szűkíthető a kör, ha a bevételeket nézzük: így már csak 3-4 említésre méltó közösségi vásárlós oldal van, a többiek marginálisak.
A hazai piac egyik legnagyobb szereplője a közösségi oldalak látogatottságából több mint 40, a forgalomból 30 százalék körüli részesedéssel rendelkező Bónusz Brigád. A 2010 szeptemberében indult oldal a mai napig nagyjából 2 milliárd 800 millió forintot spórolt meg a felhasználóinak, vásárlásonként átlagosan 50-60 százalékos kedvezményt biztosítva. Ráadásul 2011 novembere óta nem csak vásárlóinak, hanem tulajdonosainak is nyereséget termel: a tavalyi évben a Bónusz Brigád éves forgalma 1 milliárd 44 millió forint volt, majd a kereskedelemben szokás szerint erős karácsonyi szezon után 2012 első három hónapjában sem volt visszaesés, sőt márciusban újabb rekord hónapot zártak forgalom és bevétel szempontjából is. A Brigáddal fej-fej mellett halad a tavalyi első félévben a forgalmi adatok alapján még biztosan vezető Kupon Világ. A Rebate Networks-höz tartozó oldal tavaly áprilisban a magyar piacon elsőként érte el a 100 milliós havi árbevételt. (Szintén nagy, 640 milliós forgalmat ért el tavaly a Vatera-csoporthoz tartozó lealkudtuk.hu is, de ők nem a Groupon-modell alapján működnek.)
Legnépszerűbb szolgáltatások a hazai közösségi vásárlós oldalakon 2011-ben
GKIeNet
A közösségépítés a kulcs
A látható szereplők közé tartozott mostanáig a magyarországi helyzetet a Brigádnál és a Kupon Világnál kevésbé fényesen látó Sanoma Media Budapest is. A kiadóvállalat havonta 70-80 millió forintos jutalékbevételt becsül a hazai piacra, de ennek annyira kis része csapódott le náluk, hogy alig egy éves működés után most bezárják saját közösségi vásárlós oldalukat, az Árbarátokat. A Sanoma azért sem lát perspektívát a piacon, mert becslésük szerint nagyságrendileg 2500-3000 kereskedő próbálta ki eddig a közösségi vásárlást, 60 százalékuk pedig egyszeri próbálkozás után már nem is akart újra ehhez az eszközhöz nyúlni.
Közös hangsúly
Más okot is lát az Árbarátok-vég mögött a GKIeNet elemzője, aki szerint a kuponos oldalak sikeressége a közösségépítésben rejlik, ezért fontos a brand. “Több nagyobb szereplő, köztük a Sanoma, azért nem lettek eredményesek, mert hiába a nagy reklámportfólió, nem jeleskedtek annyira a közösség építésben, így márkáik iránt sem alakult ki olyan elkötelezett vásárlói és egyben rajongói tábor, mint a három hazai legnagyobbnál.”
De nem csak az Árbarátok tűnt el a palettáról: a karácsonyi szezont még minden szereplő kivárta, majd januártól mostanáig nyolc közösségi vásárló oldal zárt be. A GKIeNet adataiból kiderül: nem csak gyorsan szerencsét próbálókról van szó, olyan szereplők is eltűntek a piacról, akik még az első hullámban léptek be, ezért például a tsoonami, a kuponunk.hu és a topvétel.
A nagyok tovább nőnek
Madar Norbert szerint a külföldön is zajló bezárások itthon is folytatódnak, melyre csak ráerősít az a trend, hogy a lassan azért a kereskedők is kezdik megérteni azt, hogy a “kuponozás” egy célzott marketing tevékenység. “Egy kis étterem soha nem fogja tudni magának megengedni egy több százezer napi olvasós hírszájt címlapját, de egy Bónusz Brigádon át könnyen odakerülhet. A marketing jelleg miatt viszont csak a nagyobb oldalakon éri meg költeni.” A GKIeNet úgy látja, a nagyok mellett még egy-két kisebb, de tematikus oldal tartozhat a biztos túlélők közé.
Kik, mikor, mit?
A GKIeNet adatai szerint a közösségi vásárlós oldalakon leggyakrabban a 18-40 éves korosztály tagjai, közülük is többségében nők mondanak igent a kuponokra. Ez utóbbi egyébként jelentős többséget jelent, ami onnan is sejthető, hogy az oldalak regisztrált felhasználóinak 70-70 százaléka nő.
A felhasználók a hónap elején kiküldött hírlevelek ajánlatai közt gyakrabban nézelődnek, konkrét vásárlás szempontjából pedig a keddi és a szerdai napok a legerősebbek. A GKIeNet tapasztalatai szerint sok olyan termék és szolgáltatás vált a kuponos oldalakon eladhatóvá, amely korábban nem igazán ment online, ilyen például a halpedikűr. Ez persze még mindig nem túl gyakori, ellentétben például az éttermi, wellness és utazási ajánlatokkal, melyek terén már telítődés érzékelhető.