szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az okoseszközök és a mobilinternet korában is sok sms-t küldünk, de mára már csak egy eszköz a sok közül az ünnepi jókívánságra. A szakember szerint az is változás, hogy ma már rossz üzenetet hordoz, ha nincs a szövegünk végén hangulatjel.

Az első sms-t még 1995-ben küldték az akkor Westel 900 néven működő szolgáltató hálózatán, majd a rövid szöveges üzenetek hosszú évekre az előfizetők kedvencei lettek, így fontos szerephez jutottak az ünnepi köszöntések terén is. 2002-ben szenteste és szilveszter éjjelén elküldött és fogadott sms-ek száma már elérte a 15,5 milliót. Még 2004-ben is a napi átlag mintegy hatszorosát, 10 millió sms-t küldtek el 24-én este, a teljes karácsonyi forgalom ebben az évben is elérte a 15 milliót. A karácsonyi sms-ek és mms-ek száma 2006 és 2008 között ért el újabb csúcsot: ezekben az években kb. 18 milliót is elküldtek belőlük a Telekom (akkoriban már/még T-Mobile) előfizetői. A vállalat adatai szerint az ünnepek alatt elküldött sms-ek száma 2009-től indult csökkenésnek. Az elmúlt évek ezen időszakában az sms és mms forgalom10 és 20 százalék közötti visszaesést mutat évről évre, 2015-ben pedig már „csak” 7,5 millió sms-t küldtek a cég ügyfelei a karácsonyi ünnep három napja alatt.

Miközben az egymásnak küldött sms-ek száma csökken, a mobilinternet-forgalom jelentősen, évente nagyságrendileg egyharmadával nő az ünnepek időszakában. Ezen belül a 4G-forgalom is minden évben a többszöröse az előző évi adathoz képest.

Emojipedia

„A hangulatjelek egyfajta kódhalmazt jelentenek, amit nagyon könnyű dekódolni, ugyanakkor teret ad a kreativitásra, időt spórol és divatos is. Olyan fontos szerepre tettek szert a digitális írásbeliségben, a vizuális retorikában, hogy egy mai fiatal elbizonytalanodik, nem haragszanak-e rá, ha nincs a mondat végén egy érzelmet kifejező ikon” – mondja Horváth Dorka újmédia-kutató.

Az okoseszközök és a mobilinternet korában is fontos az sms, de ma már az ünnepekkor is csak egy a sok lehetőség közül a kommunikációra. A Facebook chat, a Snapchat, a Viber, az iMessage – ma már számos felületen keverhetjük üzeneteinkben a szöveget, az ikont és a fotót is. A szakember szerint egyre inkább képekre írunk szöveget, és nem szöveghez mellékelünk képet.

A szakember szerint több címzetthez azonos szöveget elküldő ünnepi sms-eket ma már egyre többen helyettesítik egy a Facebookra posztolt karácsonyos képpel, amire akár 100 barátot, hozzátartozót is rátagelnek. A trendeknek ma leginkább a saját tartalom felel meg, ilyen például egy körbeküldött családi kép szűrőkkel, feliratokkal ellátva, de az egyszerű szöveg és az alkalomhoz illő hangulatjel sem ment ki a divatból.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!