szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kiderült, nem véletlenül nem sikerült a pilótáknak visszanyerniük a márciusban lezuhant Boeing 737 MAX típusú repülőgép felett az irányítást.

Miután 2018 végén lezuhant az indonéz légitársaság egyik repülőgépe, márciusban az etióp légitársaság Boeing 737 MAX típusú repülőjével történt tragédia. A szakemberek a vizsgálat során megállapították, hogy az etióp légikatasztrófát a Boeing automatikája, az úgynevezett átesés megakadályozására kifejlesztett MCAS rendszer okozta, amely hibás adatokat kapott egy érzékelőtől, emiatt pedig megdöntötte a gépet, ami végül lezuhant. A rendszernek akkor kellett aktiválódnia, amikor az érzékelők adatai azt jelezték, túl lassan halad a repülő, vagy túl meredeken emelkedik.

Nem sokkal később kiderült, a pilóták drámai küzdelmet folytattak a repülőgépért, de végül nem sikerült nekik egyenesbe kormányozni a járművet. Akkor arról szóltak a hírek, hogy a Boeing egy biztonsági felszerelést nem épített be a repülőgépbe, mert azt csak felárért cserébe volt hajlandó biztosítani. Most azonban egy újabb részlet is napvilágot látott, nem sokkal azután, hogy a feketedoboz tartalmáról kiszivárgott néhány részlet.

AFP / Anadolu Agency / Mustafa Yalcin

Ezek alapján úgy tűnik, nem véletlenül nem sikerült a pilótáknak megmenteniük a gépet és az utasok életét. A Register beszámolója szerint a Boeing elismerte, hogy a pilóták kiképzésére fejlesztett szimulátor nem tudta azt a helyzetet legenerálni, hogy mi történik, ha az MCAS "megbolondul". Emiatt pedig a pilóták nem is tudták begyakorolni, hogy mi ilyenkor a teendő.

A Boeing közleményben közölte, hogy javították a 737 MAX szimulátorát, és további információt szolgáltatnak majd az eszköz operátorainak, hogy a pilóták minden váratlan helyzetre fel tudjanak készülni. A New York Times még a hétvégén vette elő a témát. Azt írták, a szimulátor nem képes előidézni azt a kemény helyzetet, amiben a pilóták megpróbálják visszanyerni a gép fölött az irányítást.

Miután a Boeing utasításait követve a MCAS-t még mindig nem sikerült megkerülni, a pilótáknak csak egy választásuk maradt: a trimmkerék használata, ami egy nagy mechanikus kereket jelent a pilótafülkében.

Boeing

Jelenleg több pletyka is kering arról, hogy az etióp légikatasztrófánál a Boeing utasítására olyan dolgot tettek, ami után a trimmkereket nem lehetett megmozdítani a nagy aerodinamikai ellenhatás miatt. Ahogy a sebesség növekedett, úgy lett egyre nagyobb az elmozdításához szükséges erő.

Ha ezt nem gyakorolják a szimulátorban, az egyfajta hamis biztonságérzetet ad nekik, hiszen nem tudják, élesben mi vár majd rájuk. A Boeing korábban már jelezte, elkészültek azzal a szoftverfrissítéssel, ami biztonságossá teheti a 737 MAX használatát.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!