szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Több bizonyíték alapján is sejteni vélik, de csak feltételezések szintjén és információmorzsákból sikerült eddig felépíteni, hogy mégis mi mindenre lehet képes az állítólag 1980-as/90-es években fejlesztett amerikai felderítő gép, melyet Aurora és SR-91 Aurora néven egyaránt emlegetnek.

A Defence Aviation egy terjedelmes cikkben járta körbe a dolgot – mindent, amit tudni lehet a hivatalosan nem létező, különleges hiperszonikus gépről, mely elviekben akár a 5 Mach feletti sebességgel is képes lehet repülni. Elméletileg ez lehet az öregedő és költséges SR-71 Blackbird utódja.

A brit védelmi minisztérium egy 2006-os jelentése már tett utalt arra, hogy az amerikai légierő 4-6 Mach közötti sebességre képes légijármű gyártását tervezheti, ugyanakkor egyértelmű bizonyítékot nem találtak erre. Vannak, akik szerint a projektet azért törölhették az amerikaiak, mert áthelyeződött a fókusz a pilóta nélküli légi járművekre és a felderítő-műholdakra.

A Defence Aviation azonban felteszi a kérdést: van-e olyan titkos repülőgép az amerikai légierő kötelékében, mely 6 Mach-ra is képes? A válasz pedig, legalábbis a lap rendelkezésére álló információk szerint: igen.

Csak egy ugrás: a sugárhajtóművek után jöhet a hiperszonikus repülés

A hangsebesség akár kilencszeresével repülnének azok az utasszállítók, amelyek néhány órányira rövidítenék a kontinensek közötti utat - talán már az évtized végére.

Adott a kérdés, hogy milyen bizonyítékok tudják alátámasztani mindezt. Jelen esetben egy ásványolajkutató mérnök beszámolója egy háromszög alapú repülőről (1989-ből), valamint az 1990-es évek eleje óta Los Angeles felett hallott „égzengések” – utóbbiak alapján arra lehet következtetni, hogy a gépek egy titkos, a nevadai sivatagban lévő bázis felé tartanak.

Egy ilyen, radikálisan új gép prototípusának megtervezése és tesztelése rendkívül nagy költségeket jelent, ráadásul bonyodalmas is, lévén egy olyan, titkos teszthelyszínt kell találni neki, amit a publikum nem ismer.

Így nézhet ki a gép – természetesen ez csak egy képzelt renderkép.
Wikipedia Commons

Ez a helyszín a nevadai sivatagban lévő Groom Dry Lake lehet, más néven az 51-es körzet. Összevetve az 1970-es évek fotóival, kétségtelen, hogy az azt követő néhány évtizedben több nagyobb épület és hangár is épült a területen – de egy, az ilyen tesztekhez ideális kifutópálya is található ott.

Levették a titkosítást, fény derült a CIA nagy álmára: atommeghajtású kémrepülők

A Szovjetunió utáni kémkedésre használta volna azokat a drónokat a CIA, amelyek az elképzelés szerint egyhuzamban akár 50 napig is repülhettek volna. A hírszerző ügynökség csak a napokban oldotta fel a titkosítást a különleges és veszélyesnek tűnő eszközökről.

A titkos repülő mögött a Lockheed Advanced Development Company állhat, a ’80-as években ugyanis több pénzügyi elemző is sejteni vélte, hogy a cég titkos projektekben vehet részt.

2006-ban egy repülési szakíró, Bill Sweetman jutott arra a következtetésre több, 20 éve fel-fel bukkanó „költségvetési lyuk”, rejtélyes hangrobbanások és más bizonyítékok mentén, hogy létezhet a titokzatos gép.

A Defence Aviaton szerzője emellett arra jutott, hogy napjainkban is folyhat a gépet érintő tevékenység: erre utal rengeteg, általa átnézett katonai költségvetés, azokban követhetetlen kiadások és különböző kódnevek is.

Csodás képeken a hatvanas évek Mach 3-as harci gépe

Az YF-12-es volt a félelmetes SR-71 elődje. Három is volt belőle, de csak kettőt sikerült megtartani.

A gép létezésére tehát számos közvetett bizonyíték utal, ám egyértelműen, kétségtelenül még nem sikerült bizonyítani a létezését: fotókon, videókon pedig végképp nem örökítették még meg.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!