szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Elektromágneses elven működő katapultokat használhat majd repülőgép-hordozó anyahajóin a kínai haditengerészet. Ezzel nemcsak helyet és energiát lehet spórolni, de hatékonyabb is a jelenleg rendszereknél.

Egy pekingi tudósokból és mérnökökből álló csapat olyan elektromos katapultot fejlesztett, ami 2,1 másodperc alatt képes a levegőbe juttatni egy 30 tonnás repülőgépet – számolt be róla a South China Morning Post. Az elektromágneses repülőgép-indító rendszert (Electromagnetic Aircraft Launch System, EMALS) az elektromos járművekben használatos technológiára építve készítették el.

Az EMALS 2,1 másodperc alatt gyorsítja a legfeljebb 30 tonnás repülőgépet 0-ról 70 m/s-os sebességre. Ez 252 km/h-t jelent. A mérnökök szerint az új fejlesztés csökkentheti a repülőgép-hordozókon meglévő katapultok költségeit. A lap szerint a 30 tonnás limit azt is jelenti, hogy kétszer akkora tömeget képes kezelni az EMALS, mint a kínai lopakodó repülőgép, a J-20. Az amerikai változata így működik:

Je Löcse, a Pekingi Műszaki Egyetem tudósa úgy véli, csapatával egy kis helyigényű, egyszerű felépítésű és könnyű katapultot alkotott meg. A fejlesztésről szóló publikáció a kínai Acta Armamentarii tudományos folyóiratban jelent meg.

Az EMALS hosszú, egyenes pályán gyorsítja fel a repülőgépeket úgy, hogy a pálya mentén elektromágneseket helyeztek el. Ezek folyamatos tolóerőt adnak az éppen ott elhaladó repülőgépnek. Hasonlót használ az Egyesült Államok is a legmodernebb, Gerald Ford-osztályú repülőgéphordozó hajóján.

Egy komplett repülőgépflottát visz magával Kína legütősebb anyahajója, és annyi újdonság van rajta, hogy még próbálgatják a katonák

Kína le akarja törni az Egyesült Államok légi fölényét a csendes-óceáni térségben azzal a repülőgép-anyahajóval, melynek fedélzetén egy teljes repülőgépflotta elfér. Ilyen hajója eddig nem volt Pekingnek, a mostanival viszont gyorsan megkezdte a felzárkózást Amerikához.

Je szerint azonban az amerikaiak rendszere folyamatos problémákkal és meghibásodásokkal küzd, ami nehezíti a használhatóságát. Az amerikai védelmi minisztérium 2023-as közlése szerint a rendszer 614 felszállás után jelentős karbantartást igényelt. Ez sokkal rosszabb teljesítmény, mint egyébként a hadsereg által elvárt 4000 felszállás.

A mérnökök már megépítették és tesztelték a katapult prototípusát, és azt állítják, hogy jól működik. Ezek szerint nagyjából 100 méteres futópályára van szükség ahhoz, hogy a repülőgépeket a levegőbe emelje, ami alapján úgy tűnik, könnyen lehet majd használni a repülőgép-hordozó anyahajókon.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!