szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Jelentősen csökkent a behajthatatlan számlák száma Magyarországon és javult a fizetési fegyelem is. Az azonban különösen figyelemre méltó, hogy a lakosságnál a nemfizetés fő indoka a munkanélküliség lett, viszont kevesebbet csalunk.

A számlák 77 százalékát időben egyenlítik ki a magyar ügyfelek, tavaly ez az arány 74 százalék volt, ráadásul a behajthatatlan követelések aránya is 6-ról 3 százalékra csökkent – derül ki az EOS Csoport fizetési szokásokat vizsgáló kutatásából. Az összeredmény tehát az, hogy Magyarországon javult a fizetési fegyelem, ráadásul jobb eredményeket produkálunk, mint a kelet-európai átlag.

Horváth Szabolcs

Magánszemély vagy? Fizess 8 napon belül

A cégeknél a számlák 53 százaléka 40 napon belül kerül teljesítésre, a magánszemélyeknél ez az arány 42 százalék, ám ez utóbbi csoport számláinak 24 százalékát kilenc napon belül kifizeti – ez egyebek között annak köszönhető, hogy több közüzemi szolgáltató 8 napra csökkentette a fizetési határidőt. A cégek ugyanakkor csak a számlák 14 százalékát teljesítik 29 napon belül és ebben a szegmensben nagyobb a negyven napon túli fizetések aránya (33 százalék) is, mint a lakosságnál (15 százalék.) Ennek oka részben, hogy a cégek még mindig előszeretettel hiteleztetnek a beszállítókkal. A számlák fizetési határideje összességben is csökkentek, míg tavaly az átlag 37 nap volt, idén ez már csak 31 – Kelet-Európában pedig 36.

A felvásárolt követelés-kezelés portfóliókon belül az adósok csak 10-14 százaléka cég, a többi magánszemély – mondta Thummerer Péter, az EOS Faktor Zrt. ügyvezetője. Hozzátette, hogy a követelések behajtásánál is teljesen máshogy kell kezelni a cégeket, mint a magánszemélyeket, hiszen egy vállalkozás az egyik napról a másikra megszűnhet, és sokkal könnyebben válhat behajthatatlanná egy tartozás, mint egy magánszemélynél.

Fő ok: munkanélküliség

A cégek több mint felénél a nem fizetés elsődleges oka likviditási probléma, míg 33 százalékuk a körbetartozás áldozta, vagyis azért nem teljesít, mert a saját ügyfélköre is elmarad a számlák kiegyenlítésével. Figyelemre méltó, hogy a nem fizetés esetén még mindig a harmadik leggyakoribb indok, hogy egyszerűen a beszállítóval hiteleztetnek meg egy-egy projektet. A vállalkozók 23 százaléka gondolja úgy, hogy sokkal egyszerűbb egy beszállítónak tartozni, mint hitelt felvenni a bankból. Történik mindez annak ellenére, hogy a kkv-szektor jelentősen könnyebben vehet fel és kap is hitelt, mint a magánszemélyek. Ráadásul nőtt a magyar vállalatok stabilitás-érzete is. Idén a válaszadóknak csak a 6 százaléka érezte azt, hogy egy kifizetetlen számla a cég létét fenyegeti, a tavaly mért 13 százalékhoz képest.

A magánszemélyeknél a nem fizetés legfőbb okaként a munkanélküliség lépett az első helyre, 38 százalék azoknak az aránya – a tavalyi 23 százalékkal szemben – akik emiatt nem tudnak teljesíteni. A második helyen – 31 százalék – az eladósodottság, a harmadikon pedig a fizetésképtelenség áll. A számlák nem kifizetése mögött azonban csak 13 százalékban áll szándékos nem fizetés vagy csalás, ez drasztikus csökkenést jelent a tavalyi 30 százalékoz képest. Thimmerer ezt azzal magyarázta, hogy a cégek is sokkal jobban előszűrik az ügyfeleiket, mint korábban, így jelentősen csökkent a csalások száma.

Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Izrael is bejelentette kilépését az Emberi Jogi Tanácsból

Izrael is bejelentette kilépését az Emberi Jogi Tanácsból

Fegyverrel hadonászott egy 15 éves fiatal az amerikai repülőtéren, egy repülőgépet akart ellopni

Fegyverrel hadonászott egy 15 éves fiatal az amerikai repülőtéren, egy repülőgépet akart ellopni

Van egy lista, amely szerint Bukarest áll az EU élén, és a Dunántúl nagy része is a legjobbak közé tartozik

Van egy lista, amely szerint Bukarest áll az EU élén, és a Dunántúl nagy része is a legjobbak közé tartozik

Olcsó villanyautót a népnek: íme a VW nyomott árú újdonsága

Olcsó villanyautót a népnek: íme a VW nyomott árú újdonsága