Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c4324342-bd71-4df8-853b-01ca35b43616","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Közzétette a Spotify, miként alakult a 2024-es év a cég kiadásait illetően. A vállalat szerint van 60 olyan előadó, akik évente legalább 3,92 milliárdot kapnak a platformtól.","shortLead":"Közzétette a Spotify, miként alakult a 2024-es év a cég kiadásait illetően. A vállalat szerint van 60 olyan előadó...","id":"20250129_spotify-kiadas-zeneipar-eloadok-kiadok-jogdij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4324342-bd71-4df8-853b-01ca35b43616.jpg","index":0,"item":"c1d6dffe-c489-47aa-833f-915c8d56866d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_spotify-kiadas-zeneipar-eloadok-kiadok-jogdij","timestamp":"2025. január. 29. 18:33","title":"Kiterítette a lapjait a Spotify: rekordösszeget fizetett 2024-ben az előadóknak és a kiadóknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f370e067-65d2-4fad-932e-dedc1e5219eb","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ha így haladunk tovább, eljuthatunk oda, hogy nyáron ugyanannyi pénzt visz majd el a légkondi, mint amennyibe telente a fűtés kerül.","shortLead":"Ha így haladunk tovább, eljuthatunk oda, hogy nyáron ugyanannyi pénzt visz majd el a légkondi, mint amennyibe telente...","id":"20250129_futes-tel-meleg-legkondi-klimavaltozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f370e067-65d2-4fad-932e-dedc1e5219eb.jpg","index":0,"item":"b9c81075-7ec8-44fe-811b-c633560a3b11","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_futes-tel-meleg-legkondi-klimavaltozas","timestamp":"2025. január. 29. 15:26","title":"Örül, hogy meleg a tél? Várja csak ki, milyen lesz az augusztusi negyven fokban!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0e2272f-9310-4ad7-9016-90b3736c25da","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"A gazdasági miniszter szerint Németország alapvető strukturális problémákkal küzd.","shortLead":"A gazdasági miniszter szerint Németország alapvető strukturális problémákkal küzd.","id":"20250129_nemetorszag-gazdasag-kormany-prognozis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0e2272f-9310-4ad7-9016-90b3736c25da.jpg","index":0,"item":"eaa0aef8-b420-4715-97ff-bd893151f241","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_nemetorszag-gazdasag-kormany-prognozis","timestamp":"2025. január. 29. 16:06","title":"Nekünk sem jó hír: borúsabb képet festett a német gazdaságról a kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1741376-8a5f-49db-8697-98985958c515","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Több mint ötven művész emelte fel a szavát Zalán János kinevezése ellen.","shortLead":"Több mint ötven művész emelte fel a szavát Zalán János kinevezése ellen.","id":"20250131_Molnar-Piroska-Pogany-Judit-es-Udvaros-Dorottya-is-kiallt-a-Kolibri-Szinhaz-mellett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1741376-8a5f-49db-8697-98985958c515.jpg","index":0,"item":"48836bb2-914b-4572-a58d-543410f8a176","keywords":null,"link":"/kultura/20250131_Molnar-Piroska-Pogany-Judit-es-Udvaros-Dorottya-is-kiallt-a-Kolibri-Szinhaz-mellett","timestamp":"2025. január. 31. 11:04","title":"Molnár Piroska, Pogány Judit és Udvaros Dorottya is kiállt a Kolibri Színház mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2f12ffd-f1a7-4ee8-b384-50143083e8f9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"2024 novemberében 3,8 százalékkal csökkent a magyar export volumene az előző év azonos időszakához képest, míg a behozatal 2,8 százalékkal meghaladta azt – írja gyorsjelentésében a KSH.","shortLead":"2024 novemberében 3,8 százalékkal csökkent a magyar export volumene az előző év azonos időszakához képest, míg...","id":"20250130_Csokkent-a-magyar-export-250-milliard-forinttal-romlott-a-kulkereskedelmi-merleg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2f12ffd-f1a7-4ee8-b384-50143083e8f9.jpg","index":0,"item":"2bdffe20-47d1-4180-acf3-846086af06b2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250130_Csokkent-a-magyar-export-250-milliard-forinttal-romlott-a-kulkereskedelmi-merleg","timestamp":"2025. január. 30. 12:18","title":"Csökkent a magyar export, 250 milliárd forinttal romlott a külkereskedelmi mérleg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb8a77f8-2c11-4d55-b8b2-92693fc06f45","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Polgár Csaba megbízása január 31-én szűnik meg Pintér Sándor döntése nyomán.","shortLead":"Polgár Csaba megbízása január 31-én szűnik meg Pintér Sándor döntése nyomán.","id":"20250129_orszagos-onkologiai-intezet-pinter-csaba-megbizas-visszavonas-belugyminiszterium-indoklas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb8a77f8-2c11-4d55-b8b2-92693fc06f45.jpg","index":0,"item":"f3f8181e-4882-4894-accb-c6e4bc89c682","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_orszagos-onkologiai-intezet-pinter-csaba-megbizas-visszavonas-belugyminiszterium-indoklas","timestamp":"2025. január. 29. 16:45","title":"Nem árulja el a BM, miért rúgta ki az Országos Onkológiai Intézet főigazgatóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fdc0cbf-62f4-4544-8c93-7516a4d75f39","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"Száz évvel ezelőtt, 1925. január 29-én született Budapesten az utolsó magyar vándorbábos, az igazságosztó ököljog, a magyar huszárvirtus népi örökségét hordozó Vitéz Lászlót a galiciáner zsidó nagyapjától megöröklő Kemény Henrik. Minden rezsimben megkeserítették az életét, és minden rezsimben imádta a közönség. Nyolcvan évet töltött el a paraván mögött.","shortLead":"Száz évvel ezelőtt, 1925. január 29-én született Budapesten az utolsó magyar vándorbábos, az igazságosztó ököljog...","id":"20250129_100-evvel-ezelott-szuletett-Kemeny-Henrik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fdc0cbf-62f4-4544-8c93-7516a4d75f39.jpg","index":0,"item":"7e18867e-747b-465a-9a94-0604b92a7148","keywords":null,"link":"/360/20250129_100-evvel-ezelott-szuletett-Kemeny-Henrik","timestamp":"2025. január. 29. 19:30","title":"Palacsintasütővel az ördög és a halál ellen – 100 évvel ezelőtt született Kemény Henrik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a9a29ceb-04a9-4e93-bd33-c1d5fcfeb92d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Alig két évvel azután, hogy a Frisshirek.hu a milliárdoshoz került.","shortLead":"Alig két évvel azután, hogy a Frisshirek.hu a milliárdoshoz került.","id":"20250131_gattyan-gyorgy-frisshirek-bezaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a9a29ceb-04a9-4e93-bd33-c1d5fcfeb92d.jpg","index":0,"item":"85c3ab8c-cf93-48ee-ab11-2d470033a59c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250131_gattyan-gyorgy-frisshirek-bezaras","timestamp":"2025. január. 31. 06:38","title":"Gattyán György bezárta a hírportálját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Negyedik generációjába lépett a harmincéves múlttal büszkélkedő Nissan Micra. A kisautó feladta korábbi merész formáját, de megőrizte értékeit: olcsó fenntartás, gazdag felszereltség, takarékos és megbízható motor, kényelmes vezetés, praktikus kivitel. Egyféle motorral, két váltóval és három felszereltségben választható, a magyar piacra szabott áron.
Bár alapvetően női autó, az új Micra semlegesebb vonásokat kapott, a gyártó szerint az előd egy kissé nőiesre sikeredett. A nemi szerep hangsúlyozása azt is jelenti, hogy nem lesz az új Micrából izmos változat, az egyelőre 1,2 literes, 80 lovas, háromhengeres erőforrás mellé jövőre érkezik 99 lovas kompresszoros társa.
A Nissannál kijelölték az új irányt, ez a volumengazdálkodás. A cél négy gyártási helyszínen (Kína, India, Thaiföld és Mexikó), három kisautóval 2013-tól szeretné elérni az éves egymilliós darabszámot. Ez az a mennyiség, amivel a japánok 2013-tól lerohanják a világot. A három, V-platformra épülő kisautóból az első a Micra. Nem lesz belőle háromajtós, nem lesz dízel, nem lesz hibrid és nem valószínű a kabrió sem. Az európai piacra szánt Micrák az indiai Chennaiban készülnek, a világ 160 országában forgalmazzák majd az újdonságot.
am
Olcsó autónak tervezték a Micrát, hogy valóban az-e, azt majd a vásárlók fogják eldönteni. A Micrából havi 40 eladását tervezi az importőr, alapára 2,789 millió forint. Alapfelszereltsége (Visia): ABS, EBD, fékasszisztens, 6 légzsák, ESP, első ablakemelők, szervokormány, távirányítású központi zár, fedélzeti számítógép. A magasabb, Acenta szint tartalma: 15-ös kerekek, automatikus légkondícionáló, tempomat, elektromos tükrök, bőr kormány, kartámasz, négy hangszórós CD-mp3-lejátszó, Bluetooth, Aux-csatlakozó, 60/40 arányban dönthető hátsó üléspad és állítható magasságú vezetőülés. A legmagasabb Tekna felszereltségben érhető el szériában a Nissan Connect navigációs multimédia rendszer Bluetooth-szal, USB-csatlakozással, tolatóradar és parkolóhely-mérő rendszer, 15-ös könnyűfém kerekek, elektromosan behajtható tükrük, automatikus világítás, esőszenzor. Ezen felül üvegtető és kulcsbnélküli ajtónyitás és motorindítás rendelhető az autóhoz. Csomagtartója méretéhez képest elfogadható, 265 literes, a hátsó ülések előredöntésével 1132 literre növelhető a maximális térfogata.
A tervezés és gyártás során a legfontosabb szempont az volt, hogy egy használható, olcsón fenntartható, gazdaságos kisautót építsenek. Ehhez elsősorban a jármű tömegét kellett csökkenteni. A kis motor révén adott volt a kisebb fogyasztás, a mérnököknek már csak az volt a dolga, hogy fokozzák a károsanyag-kibocsátás csökkentését. Ez sikerült nekik, az új Micra 35 kilóval könnyebb a K12 kódjelű, Angliában gyártott elődjénél, miközben láthatóan megnőtt. Hat centivel hosszabb az autó, szélessége fél centivel, tengelytávja 2 centivel nőtt, magassága 1 centivel csökkent. A tömegcsökkentés során a kipufogórendszer 3,2 kilót (a korábbi 27 százaléka), benzintank 2,2 kilót (18 százalék) adott le, az első felfüggesztés 9 kilogrammtól (15 százalék) szabadult meg.
Az 1,2-es, 12 szelepes tömegmotor szén-dioxid-kibocsátása 115 gramm/kilométer, később érkező 99 lovas, kompresszoros változata 95 grammot bocsát csak ki, miután start-stop rendszerrel is felszerelik. A háromhengeres mivoltát akár le is tagadhatná, nem hangsúlyos az azokra jellemző motorhang, csak túráztatva tűnik fel. Olyankor kifejezetten morcos.
am
A Nissan a motor két változata mellett nem tervez mást, és nem tervez dízelt sem. Úgy vélik, fogyasztásban, nyomatékban és kibocsátásban utolérték benzines erőforrásaik a dízeleket, miközben áruk jóval olcsóbb, mint azoknak. Váltóból kettőt kínálnak a Micrához, mindkettő minden felszereltséghez elérhető: az egyik ötsebességes kézi, a másik fokozatmentes (CVT) automatikus váltó.
A beltér akár kéttónusú is lehet, a kormány fogása jó, az automatikus klímával szerelt verziók műszerezettsége hangulatos és ergonomikus kialakítást kapott az SD-kártyás navigációs multimédia rendszer eleganciát és jókora technikai fölényt is kölcsönöz a kisautónak. A fordulókör sugara 4,5 méter, városban kifejezetten könnyed a közlekedés, de autópályán sem vallottunk szégyent, igaz Dániában 110 volt a legnagyobb sebesség a sztrádán.
A motor hozza a papírformát, elég nyomatékos ahhoz, hogy ötösben lassan közlekedjünk, hangja még 130-nál sincs, a CVT váltó példásan teszi a dolgát, csak a padlógázt nem tudja értelmezni. Ahhoz kicsi és gyenge a motor, hogy egy kick down nyomán orrát felemelve legyorsuljon egy S8-ast (ez utóbbi mégis megtörtént, sőt még Porsche 911 turbót is lenyomtunk, de hát ilyenek ezek a dánok), a CVT sportgombja sem segít ebben, viszont kiválóan motorfékez. Futóműve kellemes, nem pattog, és nem ráz az autó, igaz, kátyúkat nem találtunk. Nagy oldalszélben féltünk, a könnyed autó alá vészjóslóan kacsintott be néha a szél, de szerencsére nem kapta fel. Az ESP és a hat légzsák széria, ez megnyugtató.
Városban használva a fogyasztás nyolc liter körül alakult, de még mielőtt elborzadtunk volna ezen, vidéken gyorsan lecsökkent 6 liter alá. A CVT-s változatot már nyugodtabb körülmények között vezettük – a körültekintő és vezetőbarát forgalomszervezésnak (országúton 80 a megengedett legnagyobb sebesség, de településeken, koppenhágai elővárosokon belül rengeteg helyen folyamatosan 60-nal lehet közlekedni) köszönhetően elmaradt a délutáni csúcsforgalom és az ezzel járó dugó -, nem vadultunk vele, így 5,7 literes átlagfogyasztással adtuk vissza a spanyol szervezőknek.
Bár van még egy gyártó, aki használja Zorró jelét, a Z hagyományát a Nissan teremtette meg. A Porsche 911 és a Chevrolet Corvette mellett a legrégebbi, ma is aktív sportautólegenda szimbóluma. A történet 1970-ben kezdődött a 240Z-vel. 1996 és 2003 között nagy csend volt, a sztorit a 350Z-vel kezdték újraírni. A 370Z a slusszpoén, kár, hogy a brutális GT-R beárnyékolja.
Az X-Trail szögletessége klasszikus értékeket rejt. Minősége, terhelhetősége és praktikuma kiemeli a szabadidő-autók közül. Most egy dzseki is jár hozzá.
Ismerős a Nissan Qashqai, több változatát teszteltük már. Ezúttal a hétszemélyes csúcsmodell, a kétliteres dízel, automata, összkerék-hajtású +2 járt nálunk. Sikerre termett, viszont ára alulról csókolja a 10 milliós határt. Nagyobb, érettebb, mint kistesója, stílusban és méretben a Muranót célozza meg.
A Nissan kis egyterűje vidám, fiatalos, családi autó. Sok kompromisszummal, szegényes alapfelszereltséggel, kis fogyasztással és gondmentes, hosszú élettartammal.
A Nissan sokoldalú terepjárója ormótlan lett, de megőrizte elődje minden vonzerejét. A kipróbált dízelmotor automatikus váltóval rossz választás: hangos, rugalmatlan és sokat fogyaszt. Sárban dagonyázni, családot nagy távolságokra elfurikázni viszont kiváló.
Próbálta megmagyarázni a minden várakozást alulmúló gazdasági adatokat szokásos pénteki interjújában a miniszterelnök, aki szerint mindenről Brüsszel tehet.