Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"267bd359-7ad5-43f2-b283-32ce5a0d4cc0","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Végérvényesen eltűnt a magyar cégek közül a Széchenyi István Hitelszövetkezet.","shortLead":"Végérvényesen eltűnt a magyar cégek közül a Széchenyi István Hitelszövetkezet.","id":"20250107_szechenyi-istvan-hitelszovetkezet-torles-felszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/267bd359-7ad5-43f2-b283-32ce5a0d4cc0.jpg","index":0,"item":"bbe9fdf1-9c7d-4bb4-ba2a-08d5d32ee1a2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250107_szechenyi-istvan-hitelszovetkezet-torles-felszamolo","timestamp":"2025. január. 07. 12:43","title":"Most törölték Töröcskei hitelszövetkezetét, amely még 2014 nagy botrányának szereplője volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5ee8362e-686b-496d-9855-62850f5c9ab7","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A színésznő éppen az újévi koncertjére tartott, szerencsére sérülés nélkül megúszta a balesetet. ","shortLead":"A színésznő éppen az újévi koncertjére tartott, szerencsére sérülés nélkül megúszta a balesetet. ","id":"20250106_Xantus-Barbara-baleset-szalagkorlat-osszetort-auto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5ee8362e-686b-496d-9855-62850f5c9ab7.jpg","index":0,"item":"dcb8c851-b2dc-488f-96db-48e22ced1f68","keywords":null,"link":"/elet/20250106_Xantus-Barbara-baleset-szalagkorlat-osszetort-auto","timestamp":"2025. január. 06. 08:33","title":"Autóbalesetet szenvedett Xantus Barbara, szalagkorlátnak csapódott a kocsijával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d668c1c8-59b9-4415-a1ea-c265ba3438eb","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Markus Persson, a Minecraft megalkotója az X-en jelentette be, hogy jön a világ legkelendőbb játékának folytatása. Azt viszont már nem lehet majd Minecraftnak nevezni.","shortLead":"Markus Persson, a Minecraft megalkotója az X-en jelentette be, hogy jön a világ legkelendőbb játékának folytatása. Azt...","id":"20250106_minecraft-2-markus-persson-videojatek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d668c1c8-59b9-4415-a1ea-c265ba3438eb.jpg","index":0,"item":"7d19f285-18eb-4fea-959f-aadd40654642","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_minecraft-2-markus-persson-videojatek","timestamp":"2025. január. 06. 11:03","title":"Jön a Minecraft 2","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0785d6db-5e79-485e-8796-7910383c1a75","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A hollywoodi aranykort idéző filmsztárautóra lehet licitálni. ","shortLead":"A hollywoodi aranykort idéző filmsztárautóra lehet licitálni. ","id":"20250106_Egyedulallo-Mercedes-replikat-kinal-eladasra-John-Cena","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0785d6db-5e79-485e-8796-7910383c1a75.jpg","index":0,"item":"425fd755-2f19-4fbc-a1f2-db6f011996aa","keywords":null,"link":"/cegauto/20250106_Egyedulallo-Mercedes-replikat-kinal-eladasra-John-Cena","timestamp":"2025. január. 06. 20:20","title":"Egyedülálló Mercedes-replikát kínál eladásra John Cena","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98325c72-f15f-4b2b-b8e8-a7e376969849","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hűvösvölgyben 4, Pestszentimrén pedig 13 fok volt kora délután.","shortLead":"Hűvösvölgyben 4, Pestszentimrén pedig 13 fok volt kora délután.","id":"20250106_budapest-homerseklet-kulonbseg-huvosvolgy-pestszentimre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98325c72-f15f-4b2b-b8e8-a7e376969849.jpg","index":0,"item":"ec727f61-1dff-44e8-97d8-1644e485212b","keywords":null,"link":"/itthon/20250106_budapest-homerseklet-kulonbseg-huvosvolgy-pestszentimre","timestamp":"2025. január. 06. 14:00","title":"Közel 10 fokos hőmérséklet-különbség alakult ki Budapesten belül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"16b16361-de27-4d02-9a36-f1cce73a7a6d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Tóth Bertalan szocialista frakcióvezető feljelentést tett az ügyben, szerinte az állam előnytelen részvénycseréket hajtott végre. ","shortLead":"Tóth Bertalan szocialista frakcióvezető feljelentést tett az ügyben, szerinte az állam előnytelen részvénycseréket...","id":"20250107_Az-MSZP-feljelentest-tesz-a-Vodafone-adasvetele-ugyeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/16b16361-de27-4d02-9a36-f1cce73a7a6d.jpg","index":0,"item":"b24fdaf5-e37c-424d-8fb5-4099901ecbcf","keywords":null,"link":"/itthon/20250107_Az-MSZP-feljelentest-tesz-a-Vodafone-adasvetele-ugyeben","timestamp":"2025. január. 07. 14:56","title":"Az MSZP szerint 13 milliárd forintos veszteség keletkezett a Vodafone-adásvételkor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5cbcf8bb-06a0-44ee-aa0a-d542d9ae5cb8","c_author":"HVG","category":"360","description":"A pókoktól lesték el kínai kutatók azt a technikát, amellyel kötszerekhez használható innovatív anyagot készítettek, kombinálva az erőt a gyógyító hatással.","shortLead":"A pókoktól lesték el kínai kutatók azt a technikát, amellyel kötszerekhez használható innovatív anyagot készítettek...","id":"20250107_hvg-mesterseges-pokselyem-gyogyitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5cbcf8bb-06a0-44ee-aa0a-d542d9ae5cb8.jpg","index":0,"item":"f10fd4cb-be04-4dd4-bc47-42542b49b683","keywords":null,"link":"/360/20250107_hvg-mesterseges-pokselyem-gyogyitas","timestamp":"2025. január. 07. 16:00","title":"A pókselyem erős és gyógyít – most már laborban is létre tudják hozni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7354b3d9-e211-43a1-aa32-9adc3caba347","c_author":"Balogh Csaba","category":"tudomany","description":"A tükröződésmentes tévé a jelen, a tévénézésen jócskán túlmutató készülék pedig a nagyon közeli jövő a Samsung szerint. A vállalat a CES 2025 kiállításon mutatta be a Samsung Vision AI-t, azt a rendszert, amely reményei szerint a filmek, sorozatok és tévéműsorok világából egy „adaptív és intelligens otthoni társsá” teheti a tévékészülékeket.","shortLead":"A tükröződésmentes tévé a jelen, a tévénézésen jócskán túlmutató készülék pedig a nagyon közeli jövő a Samsung szerint...","id":"20250106_samsung-vision-ai-tv-kepernyok-mesterseges-intelligencia-tevezes-first-look-ces-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7354b3d9-e211-43a1-aa32-9adc3caba347.jpg","index":0,"item":"dc284ca2-773a-4af0-8c0c-420d37b5d098","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_samsung-vision-ai-tv-kepernyok-mesterseges-intelligencia-tevezes-first-look-ces-2025","timestamp":"2025. január. 06. 08:33","title":"„A tévé nem arról fog szólni, ami megy rajta, hanem arról, aki nézi”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Toyota Land Cruiser teszt: jó kocsid van, hallod-e?
szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?
Nem számít még öregnek egy hatvanéves. Pláne, ha japán, pláne, ha Toyota, pláne, ha Land Cruiser. Kipróbáltuk a hatvanéves évfordulós modellt. Több mint 2000 kilométert tettünk meg, vezettük komoly terepen, autópályán és még folyóban is.
Ötfokozatú automatikus váltóval társítva a 3 literes D-D4 motor legnagyobb nyomatéka 420 Nm 1600-3000-es fordulaton, teljesítménye 3400-as fordulaton immár 190 lóerő. Mindez szép lenne egy kompakt autóban. A Land Cruiser korábbi változata a maga 173 lóerejével iszonyúan lomha volt. A mostani változat erősödött ugyan, de lomhasága megmaradt. Automatikus váltóval a gyorsulás 100 kilométer/órás sebességre 10,2 másodpercig tart. Ezt a valóságban sokkal hosszabbnak érezzük, néhány előzésnél majdnem otthagytuk a fogunkat, csak abban bízhattunk volna, hogy a hatalmas vas, amelyben ülünk, kevesebb kárt okoz bennünk, mint a szembejövőben. Az első meleg helyzet után százszor meggondoltam, hogy kiugorjak-e a kamionok mögül. Viszont legalább Euro 5-ös a környezetvédelmi besorolása. A fogyasztásán ez nem látszik, a 2000 kilométeres hosszú teszten 10,1 liter/100 kilométer átlagot mértünk.
Teherautós röfögését szeretetből elnézzük, hideg reggeleken motor-előmelegítő funkciót is kapcsolhatunk. Bármennyire sem sietünk és nyugodtan, felülről élvezzük az életet, a négyhengeres motor kevés egy ekkora behemóthoz, luxusautóhoz méltatlanul gyenge. V6-os illik hozzá, de a nagyobb modell V8-asát sem vetnénk meg, egy jó négyliteres V6-os benzin mociról nem is beszélve.
bcs
A hatvanadik évfordulót speciális szőnyeggel, fehér hátsó lámpaburával, krómdíszekkel, külső felirattal és gazdag felszereltséggel ünnepeli a Land Cruiser (az évfordulós dizájncsomag felára 153 ezer forint). A négykamerás terepmonitor városban és parkoláskor is nagy segítséget nyújt. Gyerekeket, állatokat nem lehet látni a vezetőülésből, de még alacsonyabb felnőtteket is alig. Ebben segít a kormányról kapcsolható mindent látó kamerarendszer, amely a 4,2 hüvelykes képernyőn mutatja meg az előttünk, mögöttünk és mellettünk történő eseményeket, tárgyakat. A jó kilátás mellett jól látszunk, felkeltjük a szemlélődők érdeklődését, Havadtőn egy terelésnél egy nagybajszú kalapos meg is jegyezte: Jó kocsid van, hallod-e?
A Land Cruiser valódi hétszemélyes autó, a második üléssor 40:20:40 arányban osztottan dönthető és tologatható, a harmadik sor kisebb méretű székei csak elektromosan mozgathatók. A kapcsolók a csomagtérben és a C oszlopnál is megtalálhatók. Ugyanitt 220 voltos csatlakozóra leltem, így nem volt gond, hogy szolgálati laptopom 48 percig bírja újratöltés nélkül. A tesztautó előttem 20 ezer kilométert futott, de ez nem látszott rajta, a kocsi egyben volt, nem zörgött és nem nyiszogott semmi sem. Pedig van benne anyag, 2,4 tonnás a kicsike. Csomagtartója hatalmas, öt személlyel hosszabb túrán használva, tetőig pakolva minden befért. Az óriási hátsó ajtó miatt körülményes a parkolás, de szerencsére a hátsó szélvédő külön nyílik. Ha ezt kihasználjuk, garantáltan sáros lesz a mellkasunk, vagy a pocakunk. A hvg-s bringát úgy nyelte el, hogy még én is rajta maradhattam volna.
Az intelligens kulcs révén már az autó közelébe érve felgyúlnak a fellépő fények, amelyek a nagy kocsi könnyebb megmászását teszik lehetővé, érintésre nyílnak az ajtók, a motor gombnyomásra indul. Megemelve valódi kolosszus méretű az autó, szegény 85 éves nagymamámat úgy kellett belökni a hátsó ülésre, de az első ülésre felkapaszkodó feleségem is többször visszaesett. Nekem bejött a kakasülő, olyan volt vezetni, mint egy bébi kamiont, ledobtam a hátamról minden görcsöt, lazán, hátradőlve vezettem, élveztem a haladás harmóniáját, hagytam, hogy sodorjon a nagyság tehetetlensége, a mindent megtenni akarás és képesség ösztöne.
A luxus bőrfotelek, a fa kormány, a háromzónás klíma és a kilenc hüvelykes képernyővel felszerelt hátsó szórakoztató rendszer mind a legmagasabb VX Executive felszereltségi szint tartozékai. Jó volt elmerülni a kényeztetésben, de az bosszantott, hogy míg a gyerekem hátul a Monty Phyton legjobb jelenetein röhögött, nekem bambulnom kellett a négyes út forgatagában. Nem jöttem rá annak a megoldására, hogy lehet független eszközöket hallgatni/nézni elöl-hátul. Legalább beszélgettem pár órát feleségemmel (néhány jelenetbe azért belehallgattam, a nem döglött papagáj esete kép nélkül is izgalmas).
Beltere olyan, mint egy hatvanas évekbeli űrhajóé, darabos, de funkcionális, zsúfolt és látványos. Minden nagy, sok kapcsoló a kormány alatt van, vezetés közben veszélyes piszkálgatni.
A légrugók fölött megtett 2000 kilométer megerősítette bennem, hogy ez az eszköz nagyon jó dolog. Úgy suhantunk át a kátyús Alföldön, hogy alig éreztük, a Hargita úttalan útjait pedig lépegetőként hagytuk magunk mögött, nem volt akadály (a Ceausescu háza felé vezető úton csak azért fordultam vissza, mert közben sült az erdei vaskályhán a szalonnás, hagymás, tojásos, túrós szalmapityóka), nem volt ellenfél – kicsit unalmas is volt a tereppróba, már-már beteg dolgokat találtam ki. Ilyen volt az a hirtelen ötlet, hogy a Királyhágó utáni szokásos pihenőnél, Feketetó előtt beleléptem a Sebes-Körösbe. Ha már beleléptem: legyünk merészek, vegyünk nagy levegőt – gondoltam. Miután ezt mind megtettem, kis szünetet tartottam. Jött az újabb őrült gondolat: hatoljunk bele a folyóba, esetleg jussunk át rajta. Még utoljára megszemléltem a terepet, sokat nem láttam a túlsó partból, de az innenső gömbölyű kövei és 30-40 centis mélysége kihívta a bennem szunnyadó öreg ördögöt. A családot felkészítettem a legrosszabbra, a szokásos sopánkodást egy-egy kamerával fojtottam el. Felemeltem a légrugóval a kocsit, zártam a középső difit és határozottan, lassan elindultam a Körösön át. A szívem hevesen dobogott, majd egyre vadabbul, elöntött a melegség. Nem pisiltem be, de az arcom égett. A felénél már éreztem, hogy sikerülni fog, na, akkor huppant egy nagyot a kocsi, éreztem, hogy gáz kell, nyomtam neki, az orrát kidugta és már csak a nagyon meredek partfalon kellett felkapaszkodni. Az valójában nehezebb terep volt, mint a folyó, de a szárazföldön magabiztosabban mozogtam. Annyira feldobott az akció, hogy a tetőn megfordultam és visszafelé is belemerültem a folyóba. Kicsit bűnösnek éreztem magam, a kéjes gyönyör akkor csapott át ijedtségbe, amikor az utolsó métereken nagyon mélyre hatoltam, és már a kocsi orrával toltam a vizet. Bő gázt adtam és diadalittasan tértem vissza a kiindulópontra. Nem árulnak zsákbamacskát a japánok.
Mivel Romániában november 1-jétől kötelező a téli gumik használata - amennyiben havas, jeges, jégbordás úton autózunk -, a nagy Toyotánk megkapta téli köpenyeit. A Toyo minden terepre alkalmas téli gumijai jobban bírták a sarazást, mint a nyári Michelinek. Megszondáztattak a Gyimesek lábánál a Hidegségben. Míg az alkoholmérővel kínlódtam, szemem sarkából láttam, hogy a rendőr a gumimat skubizza. Látta, amit látnia kellett, nem szólalt meg, a 0,0 százalékos eredmény tudatában búcsúzott.
Bár Land Cruiser kapható 11,9 millióért is (háromajtós változatban), a tesztelt évfordulós modell csúcsfelszereltségű változatáért 19 milliót kell fizetni.
Ami a Jeep Wrangler az amerikaiaknak, a Land Rover a briteknek, a G-osztály a németeknek – az a Land Cruiser a japánoknak. Igazi offroad legenda. A háromliteres dízelmotor valóban az őskort idézi, de az autó kényelme, technikai fejlettsége és ár/érték aránya a nagytestű terepjárók legjobbjai közé emeli. A kakasülőn ülve összetöpörödik a világ, mindenki csak felnéz rá, elnézőek esetlenségével és ott is előnyhöz juttatják, ahol nem kellene.
Több mint fél évszázadra visszanyúló történetével, páratlanul jó terepképességeivel és tartósságával a Land Cruiser megbízhatóságának hírneve sziklaszilárd. Hóban, jégben - ott ahol a madár is őzekkel jár – tettük próbára a Land Cruiser család legújabb tagját. Nem volt olyan helyzet, pillanat, vagy útszakasz a Mogyoród és Szada környéki dombokon, ahol megnyikkant volna a kocsi. Csak a jég jajongott alattunk, a legyőzöttek szégyenhimnuszát fújta a szél.