Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f06bf930-827e-4565-a5e1-897230923f1a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Vitályos Eszter videóüzenetet intézett Magyar Péterhez. ","shortLead":"Vitályos Eszter videóüzenetet intézett Magyar Péterhez. ","id":"20241129_vitalyos-eszter-magyar-peter-hiaba-kiabalsz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f06bf930-827e-4565-a5e1-897230923f1a.jpg","index":0,"item":"e6e12a19-1e84-46a5-b09a-a9da1393e5d4","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_vitalyos-eszter-magyar-peter-hiaba-kiabalsz","timestamp":"2024. november. 29. 17:47","title":"Kormányszóvivő: Péter, te már hiába kiabálsz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19ae3300-800d-4826-a3bf-4bdb34fbc76d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Bob Lambert feladata az volt, hogy épüljön be az állatjogi és anarchista aktivisták közé, miután azonban egyikőjükkel közös gyermeke született, nyomtalanul eltűnt.","shortLead":"Bob Lambert feladata az volt, hogy épüljön be az állatjogi és anarchista aktivisták közé, miután azonban egyikőjükkel...","id":"20241129_anglia-egyesult-kiralysag-rendor-ugynok-megfigyeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19ae3300-800d-4826-a3bf-4bdb34fbc76d.jpg","index":0,"item":"8ddcfaf3-4d00-45f0-a6a7-afd3864edd5d","keywords":null,"link":"/elet/20241129_anglia-egyesult-kiralysag-rendor-ugynok-megfigyeles","timestamp":"2024. november. 29. 22:07","title":"Hátrahagyta feleségét és két éves gyermeküket az angol férfi, arra hivatkozva, hogy a rendőrök elől menekül - 24 évvel később kiderült, hogy beépített rendőr volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"29bfe7ad-6b65-4272-ad08-b768757ab403","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"A rossz kezdés után zsinórban harmadszor nyert a magyar bajnok és jelen állás szerint a Manchester Unitedet is megelőzi.","shortLead":"A rossz kezdés után zsinórban harmadszor nyert a magyar bajnok és jelen állás szerint a Manchester Unitedet is megelőzi.","id":"20241128_Ferencvarosi-TC-Fradi-Europa-liga-Malmo-gyozelem-kupatavasz-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/29bfe7ad-6b65-4272-ad08-b768757ab403.jpg","index":0,"item":"88a4c54f-af2c-4275-af02-43d1aec0c60e","keywords":null,"link":"/sport/20241128_Ferencvarosi-TC-Fradi-Europa-liga-Malmo-gyozelem-kupatavasz-ebx","timestamp":"2024. november. 28. 23:03","title":"Ismét négyet rúgott az El-ben a Fradi, karnyújtásnyira került a továbbjutás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57bf11e6-2027-4d22-8d41-50f479258c92","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Azt nem tudta megmondani, hogy miért csinálta. ","shortLead":"Azt nem tudta megmondani, hogy miért csinálta. ","id":"20241129_siofok-vasutallomas-auto-sinekre-hajtott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57bf11e6-2027-4d22-8d41-50f479258c92.jpg","index":0,"item":"0b842ac8-54e4-4c33-8d2e-8b40b8554e45","keywords":null,"link":"/cegauto/20241129_siofok-vasutallomas-auto-sinekre-hajtott","timestamp":"2024. november. 29. 13:51","title":"Végighajtott a siófoki vasútállomás peronján egy autós, felhajtott a sínekre és ott elakadt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bcfc951d-6271-4fae-becf-90945a6eccea","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Egy korszak véget ért.","shortLead":"Egy korszak véget ért.","id":"20241130_Piaggio-Toszkana-India-Ape-Porter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bcfc951d-6271-4fae-becf-90945a6eccea.jpg","index":0,"item":"26e00806-e659-4c58-a2bd-b062eec36b87","keywords":null,"link":"/kkv/20241130_Piaggio-Toszkana-India-Ape-Porter","timestamp":"2024. november. 30. 16:57","title":"Itt a vége, a Piaggio elviszi Indiába a legendás háromkerekűjének a gyártását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b227095f-9400-4770-a372-c1d29347a32e","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Vasút is, villamos is.","shortLead":"Vasút is, villamos is.","id":"20241129_A-MAV-feltette-a-nagy-kerdest-Sinen-megy-es-100-bol-98-szor-pontos-mi-az","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b227095f-9400-4770-a372-c1d29347a32e.jpg","index":0,"item":"8d2f25fe-2a84-4ef8-b189-b1a7949653ee","keywords":null,"link":"/kkv/20241129_A-MAV-feltette-a-nagy-kerdest-Sinen-megy-es-100-bol-98-szor-pontos-mi-az","timestamp":"2024. november. 29. 07:43","title":"A MÁV feltette a nagy kérdést: Sínen megy, és 100-ból 98-szor pontos – mi az?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b3011138-25b6-44b3-9030-9a975958baa9","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A rendőrség próbálja elfojtani a tüntetéseket, az elnök szerint „újságírókat és politikai vezetőket vesznek célba”. ","shortLead":"A rendőrség próbálja elfojtani a tüntetéseket, az elnök szerint „újságírókat és politikai vezetőket vesznek célba”. ","id":"20241129_gruzia-tuntetes-eu-csatlakozasi-targyalasok-felfuggesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b3011138-25b6-44b3-9030-9a975958baa9.jpg","index":0,"item":"d21700bd-5d50-4f46-8fb7-dcbe3ece6f04","keywords":null,"link":"/vilag/20241129_gruzia-tuntetes-eu-csatlakozasi-targyalasok-felfuggesztes","timestamp":"2024. november. 29. 10:51","title":"Összecsapások vannak az utcán Tbilisziben, miután a kormány bejelentette, hogy felfüggeszti az EU-csatlakozási tárgyalásokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c726b61d-099d-4721-a50f-7c489b499419","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Meg sem történt még a Kínával szemben nem épp elnézőnek tartott Donald Trump leendő elnök beiktatása, de máris olyan korlátozásokról hallani az ázsiai országgal szemben, amelyek valószínűleg neki sem lesz ellenére","shortLead":"Meg sem történt még a Kínával szemben nem épp elnézőnek tartott Donald Trump leendő elnök beiktatása, de máris olyan...","id":"20241128_uj-amerikai-szankciok-kinaval-szemben-chipgyartok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c726b61d-099d-4721-a50f-7c489b499419.jpg","index":0,"item":"a52afe0e-4eae-4d16-88ee-943a510bbfff","keywords":null,"link":"/tudomany/20241128_uj-amerikai-szankciok-kinaval-szemben-chipgyartok","timestamp":"2024. november. 28. 18:03","title":"Szigorít Amerika: célkeresztben 200 kínai chipgyártó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Jeep Grand Cherokee teszt: heavy metal mindörökké!
szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?
Álmodni sem tudnék férfiasabb autót a Jeep Grand Cherokee-nél. Brutális az arca, megrázóak a méretei, kormánya egy hajó dísze is lehetne, csúcsfelszereltsége pazar. Combos ára ellenére bátran ajánlom nehéz terepre.
Tesztünk során 1000 kilométernél is többet tettünk meg az amerikai ipar egyik legsikerültebb autójával, terepen ezúttal keveset használtuk, de képességeivel egy korábbi menetpróbán behatóan megismerkedtünk. Sár nélkül azonban egy Jeep nem Jeep, így az első adandó alkalommal letértem az aszfaltról és a sáros, vizes mezőn megforgattam – csak az íze kedvéért. Kipróbáltam, mire jó a lejtmenetvezérlő csúszós úton. Négykézláb, azaz kilinccsel előre érkeztem meg a lejtő aljára, igaz a tempóm egy kicsit gyors volt. Másodjára, felezőt és lejtmenetvezérlőt kapcsolva rendezettebb volt a nagy csirke mozgása: lassan, biztonságosan egyenes nyomvonalon értem célba. (A rendszer önműködően, külön-külön fékezi az egyes kerekeket, amennyiben úgy érzékeli, hogy a kisebb sebességre van szükség.) Aztán egy kicsit megforgattam a sárban, buta nagy gázadásra mindegy, milyen intelligens beállítást használunk, a kocsi pörög mindenfelé.
bcs
Az elöl-hátul független kerékfelfüggesztésnek és a terepviszonyokhoz alkalmazkodó erőátvitel-szabályozó rendszernek (öt üzemmód: automatikus, homok/sár, sport, hó és szikla kapcsolható) köszönhetően nehéz akadályt találni. Ez elektronikusan irányítja a 12 különböző járművezérlőt, beleértve a hegymenet asszisztenst (HSA), a lejtmenet segédet (HDC), a gázpedál vezérlését, az automatikus sebességváltót, az osztóművet, a tapadásvezérlést és az elektronikus menetstabilizátort (ESC). Az öt beállításból (a váltó mögött találjuk a forgókapcsolót) csak az automatikust és a sportot próbáltuk ki, ez utóbbi részben kikapcsolja a menetstabilizálót, így szépen farolhatunk a nagy kocsival – nincs is annál felemelőbb érzés, amikor 2,4 tonna elindul kifelé az útról. A sportos mód javítja a haladás dinamizmusát a módosított forgatónyomaték megosztásával és a kedvezőbb aerodinamikával. A havas mód maximális tapadást biztosít havas és jeges útfelületeken, minimálisra csökkentve a túlkormányzást. A homok/sár beállításban a hajtásvezérlés agresszív válasszal reagál a kerék kipörgésére. A rugók megemelkednek. A szikla üzemmód a kocsit maximális magasságba emeli, a sebességváltó, a differenciálmű és a gázadagoló összehangolása biztosítja az alacsony sebesség melletti vezérlést.
A légrugózás is több beállítást kínál. Ha kell, akár 10,5 centiméternyit emel a kocsin. (A legtöbb nagy energiaigényű és lassú, nyitott rendszerrel ellentétben, amelyek külső levegőt szívnak be, a Grand Cherokee nyomás alatt tárolt levegőt küld a rugókhoz szükség esetén. A rendszer újra nyomás alá helyezi a tárolt levegőt, ahelyett, hogy kiengedné a járműből. Ez teszi lehetővé azt, hogy gyorsan be tudjuk állítani a kocsi hasmagassát. A járművet hátulról előre emeli meg, miközben a fényszóró lefelé mutat, megvilágítva az utat az autó előtt, elősegítve a biztonságos és sima átmenetet.) Ötféle magasságot választhatunk: parkoló állásban 40 milliméterrel engedhetjük le a normálhoz képest a kocsit, aero módban 15 milliméterrel csökken a hasmagasság (ez autópályán hatékony), normál módban 205 milliméterrel gazdálkodhatunk, offroad 1 szinten 33 milliméterrel emelkedik az autó, offroad 2 szinten pedig 65 milliméterrel. A legnagyobb szabad hasmagassága a légrugós Grand Cherokee-nek 27 centi.
A 3,0 literes V6 CRD motor erősebb változata változó geometriájú turbófeltöltőjével 241 lóerő teljesítményt és 550 Nm forgatónyomatékot ad le. A motor hangjával elégedetlen voltam, gyorsításkor úgy szól, mintha nyúznák. Ebben az ötsebességes váltó is ludas, a konkurensek 8 sebességest használnak. A 241 lóerő elegendő autópályán is, sőt végsebesség közelében is van benne lendület, a belső sávból csak ügy röppennek szét az Audik, BMW-k, Mercedesek.
A nagy tükrökkel jó a kilátás, de parkoláskor elveszettek vagyunk, ha bekoszolódik a tolatókamera. Radar elöl is van, kell is, mert nem látjuk a kocsi sarkait. Tolatáskor bemozdulnak a visszapillantók.
A kormány vaskos, igazi fa és melegíthető. A kormányzás ugyanilyen, kissé tuskó, de ebben a 20 hüvelykes kerekek is hibásak. Amerikai autó, nem szűk budaörsi utcákra tervezték. A sportos futóműve pattogós és kemény, de ezen csillapít valamelyest a légrugó. Fekvőrendőrökön zajosan lép át, de a hepehupás kátyús utakon is lehet kellemetlen. Persze bírja a gyűrődést, nem fog ki rajta semmilyen padka.
A távtartós sebességszabályozóval ráfutásra figyelmeztető is jár, ha túl közel merészkedünk az előttünk lévőhöz, vagy későn kerüljük ki, Brake! (fékezz!) felszólítás jelzi az ütközést, a holttérfigyelő rendületlenül villog és csipog.
Fedélzeti számítógépét hanggal is utasíthatjuk, amerikai révén megérti a kelet-európai akcentust, így könnyedén tudjuk párosítani telefonunkat Bluetooth-szal. Sose kérdez feleslegesen vissza, nem kell levennünk a szemünket a vezetésről – persze álló helyzetben kellene párosítani az eszközöket, de kinek van erre ideje. A biztonsági paradoxont meglepően oldja meg a Jeep: kedves női hang közli, hogy a párosítás csak álló járműben lehetséges, majd megkérdezi, hogy nem vagyok-e véletlenül utas, ha azt válaszolom, de hogy a fenébe ne lennék az, akkor a párosítás folytatódik.
Ülésfűtés hátul is kényeztet, a hátsó ülések támlája kényelmesre dönthető, miközben a csomagoknak rengeteg marad a hely. 1554 literes lehet a legnagyobb puttony, kivehető és feltölthető lámpa segít a sötétben, a pótkerék mellett két kis tárolóban rejthetjük el az apróbb dolgainkat, a nagyobbakat hálóval rögzíthetjük.
Az 1035 kilométeres tesztelés végén 10,3 literes átlagfogyasztás jött ki az elfogyasztott 107 liter gázolaj nyomán, ami az adott körülményeket tekintve (téli üzem, 500 kilométer autópályán nagy tempóban négy személlyel, városi dugók) nem gatyaszaggatóan sok.
Az együtt töltött idő megerősített abban, hogy a Grand Cherokee méltó ellenfele a kategória nagyágyúinak: a BMW X5-nek, a Mercedes ML-nek, az Audi Q7-nek, a VW Touaregnek, vagy a Range Rover Sportnak. Árban, tereptudásban, kényelemben, felszereltségben, biztonságban, presztízsben, dizájnban versenyképes, motor-váltó-futómű téren van még tanulnivalója.
Tavaly 13,99 millióért kaptuk a legolcsóbb Grand Cherokee-t (190 lovas dízellel), a 241 lovas erősebbért két millióval kértek többet, igaz, mellé Limited felszereltséget kapunk (egyebek mellett bőrüléseket ülésfűtéssel, parkoló radart, elektromosan állítható kormányoszlopot, tolatókamerát, mélynyomós hifit). A tesztautó Overland felszereltsége fejlettebb összkerékhajtást, légrugózást, érintőképernyős navigációt, dupla napfénytetőt, holttérfigyelőt, adaptív tempomatot, ráfutásra figyelmeztetőt, bixenon lámpát, nyersfa kormányt, nappa bőrt, sport futóművet, ülésszellőztetést, fűthető kormányt, prémium hifit, kulcsnélküli nyitást és elektromosan nyíló csomagteret ad összesen 18,515 millió forintért (tavalyi áron, magasabb regisztrációs adóval és 25 százalékos áfával).
Egy olyan ikont, mint a Jeep Grand Cherokee, komoly elvárásokkal viszünk el sarazni. Mi magunk félve vállalkoznánk egy 20 milliós terepjáró siratófalas vallatására, de ha ezt helyettünk megszervezik, egye-fene, nyomassuk.
Európának készült, európai motorral, mégis vérbeli Jeep a Patriot. Masszív hummeres tekintete tökéletesen passzol a hét hűtőlyukú Jeep-családba. Commander jelmezbe bújt Compass.