Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7152a972-8178-42a2-a09d-ebbec6319a83","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Sokáig kibírta a magyar gazdaság a korrupciót, de ezeknek az időknek vége van: százmilliárdokat veszít Magyarország azon, hogy az EU legkorruptabb állama – hangzott el a Transparency International Magyarország jelentésének bemutatóján. Szó esett arról is, hogy nem a képesség, hanem az akarat hiányzik a javuláshoz, és a lengyel példán azt is érdemes megnézni, mennyire hozhat gyors változást egy kormányváltás.","shortLead":"Sokáig kibírta a magyar gazdaság a korrupciót, de ezeknek az időknek vége van: százmilliárdokat veszít Magyarország...","id":"20250211_transparency-international-magyarorszag-korrupcio-korrupt-korrupcioerzekeles-lista-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7152a972-8178-42a2-a09d-ebbec6319a83.jpg","index":0,"item":"000a9c5a-be67-49e5-99f1-5ae694b415db","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250211_transparency-international-magyarorszag-korrupcio-korrupt-korrupcioerzekeles-lista-ebx","timestamp":"2025. február. 11. 12:18","title":"Már Koszovó, Albánia és Moldova is tisztább Magyarországnál a friss korrupciós listán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef92dbf3-c7ac-476b-aa27-ff3e300e855a","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Az orosz–ukrán háború kitörésének harmadik évfordulóját megelőző utolsó európai parlamenti plenáris ülésszakot tartják Strasbourgban. A téma több napirendi pont keretén belül is előkerült, amelyből kiderült, hogy az EP többsége továbbra is kiáll Ukrajna támogatása mellett – de vannak olyanok is, akik kritizálják emiatt az EU-t.","shortLead":"Az orosz–ukrán háború kitörésének harmadik évfordulóját megelőző utolsó európai parlamenti plenáris ülésszakot tartják...","id":"20250211_europai_parlament_orosz-ukran-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef92dbf3-c7ac-476b-aa27-ff3e300e855a.jpg","index":0,"item":"ffb674c9-43b2-4c02-8f95-91332dee0427","keywords":null,"link":"/eurologus/20250211_europai_parlament_orosz-ukran-haboru","timestamp":"2025. február. 11. 18:30","title":"Ukrajnáról volt szó az EP-ben: a Mi Hazánk szerint itt az ideje a területi revíziónak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a5a51975-3e24-416b-888d-dfce1784797e","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"Az NGM szerint a magas infláció majd elmúlik magától, de a kormány azért „intézkedik”. A legaggasztóbb, hogy a fogyasztóvédelem vizsgálja, hogy a nagy- és kiskereskedelmi árak alapján a piaci folyamatok „megfelelnek-e a fogyasztók érdekeinek”.","shortLead":"Az NGM szerint a magas infláció majd elmúlik magától, de a kormány azért „intézkedik”. A legaggasztóbb...","id":"20250211_Nagy-Marton-szarnyat-szegne-a-repulorajtot-vett-inflacionak-Toporzekol-berendel-es-uszitja-a-fogyasztovedelmet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a5a51975-3e24-416b-888d-dfce1784797e.jpg","index":0,"item":"2b989aa4-fe5e-4c76-ae58-35842ac88755","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250211_Nagy-Marton-szarnyat-szegne-a-repulorajtot-vett-inflacionak-Toporzekol-berendel-es-uszitja-a-fogyasztovedelmet","timestamp":"2025. február. 11. 09:51","title":"Nagy Márton harca az infláció ellen: toporzékol, berendel és küldi a fogyasztóvédelmet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1ba3644a-1cc9-465f-8c7f-2be1380393c3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az SAP a napokban közzétette a mesterséges intelligencia (MI) jövőjére vonatkozó előrejelzéseit, kiemelve öt meghatározó témát, amelyek várhatóan alakítani fogják az üzleti világot – így aztán végül a mindennapokat is.","shortLead":"Az SAP a napokban közzétette a mesterséges intelligencia (MI) jövőjére vonatkozó előrejelzéseit, kiemelve öt...","id":"20250210_sap-mesterseges-intelligencia-elorejelzes-trendek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1ba3644a-1cc9-465f-8c7f-2be1380393c3.jpg","index":0,"item":"7f3af665-539b-4e1c-b2e3-80f81cad5793","keywords":null,"link":"/tudomany/20250210_sap-mesterseges-intelligencia-elorejelzes-trendek","timestamp":"2025. február. 10. 18:03","title":"Kiadtak egy listát 5 dologról, melyek még idén várhatók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"055e56bf-876c-4ac5-b8ec-64f0a3838295","c_author":"Marabu","category":"gazdasag","description":"","shortLead":"","id":"20250211_Marabu-Feknyuz-Lenyomtuk-az-inflaciot-Nagy-Marton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/055e56bf-876c-4ac5-b8ec-64f0a3838295.jpg","index":0,"item":"03d9f1f9-cb02-429c-ada2-96ab38a994a2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250211_Marabu-Feknyuz-Lenyomtuk-az-inflaciot-Nagy-Marton","timestamp":"2025. február. 11. 16:01","title":"Marabu Féknyúz: Sikerült víz alá nyomni az inflációt!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c0d07d2-f833-47c6-aade-c5dac15e636f","c_author":"Németh András","category":"kkv","description":"A Szvetofor nevű orosz diszkont áruházlánc több tucat boltját zárták be számos oroszországi régióban egyelőre ideiglenesen, miután a hatóságok közegészségügyi és egyéb súlyos szabálytalanságokat fedeztek fel az üzletekben. A Szvetofor – Mere és My Price márkanév alatt – több nyugat-európai országban is jelen van, és valószínűleg Magyarországon is meg kíván jelenni. A hazai botrány hátrányosan érintheti a külföldi terjeszkedési terveket. ","shortLead":"A Szvetofor nevű orosz diszkont áruházlánc több tucat boltját zárták be számos oroszországi régióban egyelőre...","id":"20250212_Sorra-zarjak-be-a-Magyarorszagon-is-terjeszkedni-akaro-Mere-orosz-diszkontlanc-boltjait-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c0d07d2-f833-47c6-aade-c5dac15e636f.jpg","index":0,"item":"7e3e3832-81f2-4a3d-ab11-b3a72290ad28","keywords":null,"link":"/kkv/20250212_Sorra-zarjak-be-a-Magyarorszagon-is-terjeszkedni-akaro-Mere-orosz-diszkontlanc-boltjait-ebx","timestamp":"2025. február. 12. 04:50","title":"Sorra zárják be a Magyarországon is terjeszkedni akaró Mere orosz diszkontlánc boltjait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b714217d-786a-467a-9b15-03ee254b3d9b","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"1940. február 10-én mutatták be a legelső Tom és Jerry-epizódot. Eredetileg nem terveztek folytatást, ehhez képest még 2021-ben is feltűnt egy új epizód. Tudták, hogy az Oscar-díjas macskának és egérnek is van „polgári neve”? ","shortLead":"1940. február 10-én mutatták be a legelső Tom és Jerry-epizódot. Eredetileg nem terveztek folytatást, ehhez képest még...","id":"20250210_85-eve-kezdodott-a-vilag-legismertebb-macska-eger-haboruja-tom-es-jerry","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b714217d-786a-467a-9b15-03ee254b3d9b.jpg","index":0,"item":"c7c70447-580a-4345-a268-c386aa2d7ec5","keywords":null,"link":"/kultura/20250210_85-eve-kezdodott-a-vilag-legismertebb-macska-eger-haboruja-tom-es-jerry","timestamp":"2025. február. 10. 10:44","title":"85 éve kezdődött a világ legismertebb macska-egér háborúja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90375a19-9485-4f78-8d0a-bcedeef1661f","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"A Tápiósápról induló Szirtes Ádám a világháború utáni négy évtized meghatározó filmszínésze. A Port listája szerint negyven év alatt 118 filmben szerepelt. Még a filmes főszerepekből is több jutott neki, mint ahány évet eltölthetett a pályán. A 65. születésnapját sem érhette meg. Színpadi színészként kevesebb megbecsülést kapott, mint amennyi magasztaló kritikát. Mélyebbről magasabbra nem jutott senki más.","shortLead":"A Tápiósápról induló Szirtes Ádám a világháború utáni négy évtized meghatározó filmszínésze. A Port listája szerint...","id":"20250211_Szirtes-Adam-1925-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90375a19-9485-4f78-8d0a-bcedeef1661f.jpg","index":0,"item":"1f25a493-5e1f-45f7-917a-0c147aaece6a","keywords":null,"link":"/360/20250211_Szirtes-Adam-1925-2025","timestamp":"2025. február. 11. 15:20","title":"„Bunkó voltam a szemükben, de lángoltam, úgy látták, ki lehet faragni belőlem valamit” – 100 éve született Szirtes Ádám","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A turbós Juke az egyik pillanatban őrült versenyautó, a másikban nyugodt hobbiterepjáró, a harmadikban a belvárosi parkolóházak gumicsikorogtató divathercege. A plázáktól undorodom, terepen hamar felsülne, de sportos vezetése élmény, magas fogyasztása azonban mindent elront.
A shiro szó japán jelentése fehér, ennek ellenére a nissanosok nem vitték túlzásba a színezést. A Juke Shiro a legmagasabb, Tekna felszereltségen alapul és háromféle motorral kapható: 1,5 l-es, 81 kW (110 LE) teljesítményű dCi dízel; 86 kW-os (117 LE) 1,6 l-es szívó benzinmotor; turbófeltöltésű, közvetlen befecskendezésű, 140 kW (190 LE) teljesítményű 1,6 l-es DIG-T benzinmotor.
Tesztautónkban ez utóbbi ficánkolt, ráadásul összkerékhajtással. A Juke Shiro 1.6 literes DIG-T all-mode 4x4 hajtása mellé CVT-váltót társítottak, amellyel fokozatmentesen száguldozhatunk. A Juke-ban a legizgalmasabb azonban a kategóriájában egyedülálló TVS nyomaték-átirányító rendszer, amelynek célja az alulkormányzottság csökkentése.
bcs
Túllőttek a célon a japánok, a kicsi autó igazi élményautóvá válik, ha bekapcsoljuk a 4wd-v módot, azaz a nyomaték-átirányítást (lényege: nemcsak előre és hátra osztja szét a nyomatékot, hanem a BMW X6-oshoz hasonlóan, jobbra és balra is, így mindig azon a keréken van a nyomaték, amelyik tapad). Függetlenül, hogy az ideges sport módot kapcsoljuk a menetdinamikai szabályozón, vagy a takarékosabb eco módot, a kanyarokban úgy viselkedik a Juke, mint egy gokart, mint egy összkerékhajtású gokart.
Kimozdíthatatlan, levakarhatatlan az ívről, kanyarokban beférek az előttem autózó és a kanyar belső íve közé, körforgalmakban mindig felfőtt az agyvizem annyira erőlködtem, hogy megvicceljem a kocsit. Addig erőltettem, amíg majdnem eldobtam a kormányt, de a kocsi győzött, száz kilométer/óra alatti sebességgel még túlélhető egy négy kijáratú körforgalom, annál gyorsabban már nem. A nyomatékelosztásnak nem ez az elsődleges szerepe, hanem inkább az, hogy hirtelen irányváltáskor, autópálya felhajtáskor, emelkedőn elinduláskor és nedves úton haladáskor, előzéskor tökéletes legyen a tapadás, és a kocsi magasabb építése ne befolyásolja a menettulajdonságait.
A Juke Shiro a kínálat csúcsát képezi: egyedi fehér középkonzol és ajtó kartámaszok, bőr borítású kormány és ülések fehér varrással, sötétszürke 17 hüvelykes könnyűfém kerekek, ezüst tükrök és kilincsek, éj lila fényezés, az egyedi belső színvilághoz illeszkedő küszöbvédők és középső kartámasz. A gazdag alapfelszereltség része a Nissan connect (zene, telefon és navigáció) központ, a színes tolatókamera (hangos tolatóradar nélkül), a kulcsnélküli nyitás és -indítás, az automatikusan bekapcsoló ablaktörlő és fényszóró, a behajtható külső visszapillantó tükör és a sötétített hátsó oldalüvegek. A biztonsági felszereltség része az ESP, a hat légzsák, az ABS EBD-vel és a fékasszisztenssel együtt, valamint a hátsó ülések három fejtámlája.
Persze az élet egy turbós Juke-ban sem mindig leányálom, a 300-360 kilométeres hatótáv idegesítő, ahogy az óvatos gáztaposással is 12 literes átlagfogyasztás szintén dühítő. Mindezt eco, azaz takarékos módban fogyasztotta az autó, mi lett
volna, ha sport módban nyomom végig a pedált? Két szakaszban teszteltem az autót, az első szakaszban terepeztem is a kocsival. Nem igazi terepen, csak saras mezőn csapattam, próbáltam elásni, de nem sikerült. A magas fogyasztás másik oka a nyomatékvektoros összkerékhajtás volt, szükségem volt a gyors kanyarodásra. Valami élvezet nekem is kijár. Második tesztelési szakaszban 11,3 literes átlagfogyasztást mértem, ez is brutális (összesítésben a 800 kilométeres tesztelés során 11,7 literes forgyasztás jött ki átlagban 100 kilométerenként. Rövidtávfutó, sivatagban ne kolbászoljunk vele.
A motor pörgős, ha belép a turbó, megzabolázhatatlan. Kilencven kilométer/órás sebességnél 1900-at forog a főtengely, 100-nál felmegy kétezerre, 110-nél 2200-at, 120-nál 2500-at, 130-nál 3000-et forog. Érdemes eco módban használni és csak akkor tolni át sportba, ha nagyon kell a 190 lóerő. Egy 530d és egy Audi Q7 hozta ki belőlem az állatot, kényszert éreztem arra, hogy ritmusban maradjak velük. Ezt ők rossz néven vették, és elkezdődött a vonatozás. Lámpáknál mindig nyertem, untam már, inkább a kanyar ívén való maximális tapadásra utaztam. A BMW folyton lecsúszott az ideális ívről, a Q7-es pedig úgy bedőlt, hogy féltem, leér a sofőr könyöke. Meg voltam elégedve a Juke dinamizmusával, útfekvése, tapadása fantasztikus, kormányzása nagy sebességnél lehetne pontosabb. Sport módban a közlekedés többi résztvevője áll hozzánk képest, ezért késztetést érzünk arra, hogy átfűzzük a forgalmon a Juke-ot. Az idő és a tér kissé megváltozik, az előbbi tágul, az utóbbi szűkül.
A Nissan Juke furcsa egy kocsi - mintha a tervező első vázlatát küldték volna gyártásba - nekem sosem tetszett, de ezzel a felszereltséggel, összkerékhajtással és a nyomatékvektoros szabályozással, illetve az izmos motorral eléggé bejön. Ha azt nézzük, nem is drága (7,575 millió forint az ára). Bár nem prémium autó, azt nyújtja, amit egy prémium autótól elvárunk: 4x4, automatikus váltó, erős motor. Ötajtós, négy ember utazhat benne, csomagtartója azonban felejtősen nagyon kicsi. Már második éve van a magyar piacon, mégis megbámulják, lehet, hogy a cseh hokilegendát keresik bennem.
Kevés autóról lehet határozottan állítani, hogy férfiautó. A 370Z olyan kemény kocsi, hogy a nők nem is látják, azt hiszik, hogy ütvefúró. Olyan férfit nem láttam az egyhetes teszt során, aki ne fordult volna meg a kocsim után. Ha akadtak volna is ilyenek, na, ők nem voltak férfiak. Kemény a kuplung, teherautós a gázpedál, csattog a váltó és zakatol a szív. Üvölt a motor, dörög mögöttünk a kipufogó, 170 kilométer/óra fölött elsötétül az ég, és a kocsi úgy riszálja a fenekét, mint egy kubai táncosnő. És pont olyan izmos. Ennél vadabb autót elképzelni sem tudok: kihívás minden kanyarvétel, minden elfordulás.
Bár többször megcsodáltam, sőt, a párizsi év autója díjátadón bele is ültem, nem vezettem még a Nissan Leafet. Genfben csak ráköszöntem, nem izgatott, hisz tudom, nálunk évtizedek múlva sem lesz tömegautó. A berlini Michelin Challenge Bibendumon aztán újra adott volt a lehetőség, ezúttal nem hagytam ki.
Rengeteg autót vezetek, a hétköznapi kocsikra meg sem rebben már a szemem, immunis vagyok a lóerőkre, a gumicsikorgásra, a terepszögekre, a benzinszagra és kék bálnát is benyelő puttonyra. A Nissan Qashqai mégis megfogott. Elsőkerék-hajtással és egy kiváló dízelmotorral csábít.