szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?

Látványos, izgalmas, férfias, egyszerre hasonlít a régi Bogárra és a régi Porschékre, de mégis félve ültem bele, mert az előző Beetle nagyon nőcisre sikeredett. Ikont hív életre és a fiatalokat szólítja meg: nagyszerű ez a paradoxon.

Féltem, hogy megszólnak, direkt meghagytam torzonborz szakállamat, de így is többször ledudáltak – jellemzően nők. Pedig a 105 lóerővel nem szenved hiányt a Beetle, pörgős motorja kihúzatva szépen szól.

Cuki a kocsi – ettől féltem – de aztán több pasi megerősítette, hogy nem annyira nőies, mint az előd, sőt. A csajok amúgy tomboltak érte, a feleségem is azonnal lecsapna rá, ha lenne pénzünk. Rétegautó.

Hogy mennyire tüzes a kocsi, mutatja, hogy a legutolsó év meleg autója ranglistán előkelő helyen van, az ötödik. Úgy emlékeztem, hogy korábban az élen volt, de egy 2007-es listán nem is találtam rajta, igaz a formát képviselő Cayman lett azon az első. Sebaj, amúgy sem hiszünk ezekben a rangsorokban, hisz mi magunk is csináltunk már párat. A lényeg, hogy a Beetle olyan autó, amivel olcsón fel lehet tűnni, ami kifejezi egyéniségünket, a tradíciókhoz való ragaszkodásunkat és a hitünket a jövőben. A Beetle bármennyire is próbál retró lenni, modern és korszerű autó: jó motorral, kemény futóművel (a fiamnak emiatt nem jött be), pontos hatsebességes váltóval, remek úttartással és dinamikus vezetési élménnyel.

bcs

Szélessége 1808 (plusz 84 milliméter), magassága 1486 (mínusz 12 milliméter), míg hosszúsága 4278 milliméter (plusz 152 milliméter), új arányok jellemzik. Megnövelt hosszúsága révén tetővonala hosszabban ívelhet, szélvédője hátrébb kerülhetett, fara pedig az ősbogár kontúrjait követheti.

Európában, Amerikában és Ausztráliában illetve Új-Zélandon az új Volkswagen a Beetle (alapváltozat), a Design (középső szint) és a Sport (csúcsváltozat) háromféle felszereltségi csomagjával érkezik a piacra.

A műszerfal fényezett díszítőbetétjének formája és színei kapcsolják össze az első Bogárral. Utas oldalán kínálja a jellegzetes kiegészítő kesztyűtartót (Käferfach), amely a műszerfal-betétbe integrálva felfelé nyíló fedéllel készül (az alap-kesztyűtartó lefelé nyílik).

Elöl kényelmes, hátul szűk a Beetle, a beszállás sem könnyű hátra, csomagtere akár 905 liternyi poggyászt is elnyel.

Az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP) alap, akárcsak a négy légzsák. A nagyra szabott csomagtér-ajtó a méretesebb tárgyak pakolását is megkönnyíti, űrtartalma 310 liter. Mivel a Beetle a Golf VI padlóvázával szoros rokonságban álló (50 milliméterrel rövidített) konstrukcióra épül, a nyomtávok is szélesebbre, ezzel pedig a hátsó kerékdobok közötti távolság is 960 milliméterre adódott. A csomagtér hosszúsága álló hátsó üléstámlákkal 737, míg lehajtva őket 1493 milliméter.

A Design felszereltség (190 ezer forint a felára) alapjaiban a Beetle kivitelre épül, s főként exkluzivitása tekintetében kínál jól érzékelhető többletet. A karosszéria színére fényezett ajtókilincsek és oldalsó védőcsíkok jelennek meg (utóbbi krómozott díszléccel). Az oldalablakok alatt húzódó díszlécek ez esetben eloxált alumíniumból készülnek, a légbeömlő nyílások fekete rácsozatát krómléc díszíti. E változat stílusos megjelenését 16 hüvelykes könnyűfém keréktárcsákra szerelt 215-ös, magas gumiabroncsok teszik teljessé.

A beltérben a karosszéria színére fényezett betét tűnik fel. Ugyancsak az autó külső színét kapják az ajtókárpitok betétei, a szériafelszereltség részei az első ülések háttámláin kialakított rakodózsebek, illetve a világítás forgatókapcsolójának krómdíszítése, valamint a fűtés-szellőzés és az extrafelszerelésként rendelhető légkondicionáló berendezés kezelőelemeinek díszszegélyei. Króm övezi a műszereket is, az oldalsó légbeömlő nyílásokat, illetve a légbefúvókkal kiegészített rádió-modult, de az elektromos ablakemelők kapcsolóin is krómdíszítés található. A Design kivitel részei továbbá az első komfortülések, az igényes szövet üléskárpitok, a karosszéria színére fényezett díszítőberakásokkal ellátott, alul vágott, multifunkciós háromküllős kormánykerék, a textilszőnyegek (elöl és hátul), a statikus kanyarodófény-funkcióval kiegészített ködfényszórók, illetve a vezető és az első utas közötti két olvasólámpa körüli kulissza-megvilágítás. A látvány szép, ám az anyaghasználat nem minőségi, a Beetle hozza az alsóbb kategóriás Volkswagenek kopogós kemény műanyagait. Nincs oldalzsebe, de ügyesen oldották meg Wolfsburgban a problémát: egy gumipánttal tudjuk rögzíteni cuccainkat, egy kiló mézet kényelmesen elbír az anyag.

Tesztautónkat parkolást segítő radarral is felszerelték (118 ezer forint) a rádió-CD (érintőképernyős 88 900 forintért) kijelzője vizuális parkolássegítő funkcióval egészül ki. A Beetle rajza itt felülnézetben látható, s az előtte vagy mögötte feltűnő akadályok szimbólumai pontosan az autó körüli helyzetüknek megfelelően jelennek meg. Mindezt eleinte szaggatott akusztikus figyelmeztető jelzés egészíti ki, amely az akadály távolságának csökkenésével folyamatossá válik. Van tempomatunk és ülésfűtésünk (76 ezer forint), de nincs Bluetooth és nincs USB-csatoló (de természetesen rendelhető).

A 77 kW/105 LE teljesítményű 1.2 TSI erőforrás álló helyzetből 10,9 másodperc alatt gyorsítja fel a Bogarat 100 kilométer/órás tempóra, végsebessége 180 kilométer/óra. Maximális teljesítményét 5000-es, 175 newtonméter forgatónyomatéki csúcsát pedig 1500 percenkénti fordulatszámnál adja le. Alapkivitelében a Beetle 1.2 TSI hatfokozatú manuális sebességváltóval készül.

Ötvennel négyesben felmegy a Hármashatárhegyig a Szépvölgyi úton, rugalmas a motor, hosszúak az áttételek. 130 kilométer/órás sebességnél, hatos fokozatban 2800-at forog percenként a főtengely, 120-nál 2500-at, 110-nél 2400-at 100-nál 2200-at, 90-nél 2000-et. Kihúzatva úgy morog, mint egy kismacska, amely elé pulyka párizsit tettek, majd elhúzták előle. Lehet vele gyorsulni, városi forgalomban jól teljesít és nem is fogyaszt sokat. Kevesebbet mértem, mint a gyári 5,9 literes átlag, sőt a fedélzeti számítógép 5,7 literes értékénél is kicsivel jobb jött ki: a 400 kilométeres tesztelés során 5,64 literes átlagfogyasztást mértünk 100 kilométerenként.

Első felfüggesztéseiként spirálrugóval és teleszkópos lengéscsillapítóval szerelt, integrált rugóstagok, míg hátul teljes egészében új fejlesztésű könnyűszerkezetes konstrukció szolgálják a Beetle-t Az oldalerők felvételéről Panhard-rúd gondoskodik.

Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Biró Csongor Autó

Volkswagen Touran teszt: féltem, hogy sokat fogyaszt

Ha a szürkeség hangot adna, akkor az új Volkswagen Touran ordítana. És nem azért, mert ezüst a színe. Steril családi autó, de ennél több rosszat nem mondhatunk róla. Kétgyerekes családoknak ideális kocsi, de akár hét személy szállítására is alkalmas. 1,4 literes kettős feltöltésű motorja könnyedén mozgatja, fogyasztása normális.

Biró Csongor Autó

Volkswagen Golf 1,2 TSI Bluemotion teszt: dízel helyett

Az már korábbi tesztünkből kiderült, hogy a pirinyó erőforrás biztonsággal és jó kedvvel mozgatja a VW Golf testét. Most arra kerestük a választ, hogy a TSI motor Bluemotion technikával párosítva valóban takarékos-e.

Biró Csongor Autó

Vezettük az új Volkswagen Sharant

Tizenötév hosszú idő, főként egy autómodell életében. A Sharant 15 évvel ezelőtt dobták először piacra, együttműködve a Forddal. 2000-ben jött egy generációváltás, majd 2003-ban egy ráncfelvarrás. A VW Sharan nagyra nőtt, start-stop rendszer segít a takarékoskodásban, az elektromos tolóajtók új dimenziókat nyitnak meg.

hvg.hu Autó

Volkswagen Scirocco teszt: Csipkerózsika metált hallgat

Feltámadt egy legenda. Volkswagen Scirocco. Lassan hat, mint a keserű csoki. Kezdetben taszít, de amint felolvad és íze eléri az agyat, függőséget okoz. 1,4 literes motorral sportkocsinak kevés, 7 milliós árával és magas fogyasztásával a Golf-szerepből jócskán kilóg.

Biró Csongor Autó

Vezettük az új Volkswagen Eost – teszt

Azt még nem tudjuk, hogy Magyarországon kapható lesz-e az új Golf kabrió, de az biztos, hogy a megújult Volkswagen Eos már a hazai kereskedésekben várja napfürdőre vágyó vásárlóit. Az Eos is egy Golf kabrió, amitől csak különleges, kemény, napfénytetővel kombinált, mozgatható fedele különbözteti meg.

Biró Csongor Autó

Teszt: mennyit fogyaszt a legtakarékosabb Volkswagen?

Ilyen gyenge autóban rég ültem. Alig megy, hangos, és mindenki megelőzi. Mégis győztes. Mégis bajnok. Nem a gumiszaggatásban, vagy a tempós kanyarokban és nem a Váci úton az első, hanem a fogyasztásban. 4,3 liter 100 kilométerenként – ez a legjobb teszteredmény az Autómenedzser.hu ötéves történetében.

Mihályi Péter Autó

Vezettük a Volkswagen CC-t

Elhagyjuk az Anthony Noghes-kanyart, a célegyenes végén befordulunk a Saint Devote-nál, majd a Beau Rivage meredek emelkedője és a Massenet után a Kaszinó-téren találjuk magunkat. Ez nem egy Forma-1-es tudósítás a Monacói Nagydíjról, ez egy Volkswagen-menetpróba, a felfrissített Passat CC-é, amely már nem is Passat, csak szimplán CC, s a hercegséghez hasonlóan sportos is, elegáns is.

Biró Csongor Autó

Volkswagen up! teszt: aprócska örömök

Vagány miniautóval frissíti az utcaképet a Volkswagen. Az up! egyszerű, jámbor, ám korszerű technikája, barátságos ára, minősége és takarékos motorja a kategória élére emeli. Végre egy benzines autó, amely öt litert fogyaszt száz kilométeren.