Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ff1cedbe-3858-4a13-ad27-4666539b80c2","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Az egyik vezető politikus szerint a mostani annyira rossz, hogy a madarak is elrepülnek miatta.","shortLead":"Az egyik vezető politikus szerint a mostani annyira rossz, hogy a madarak is elrepülnek miatta.","id":"20250420_Palyazaton-keres-uj-himnuszt-a-kirgiz-kormany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff1cedbe-3858-4a13-ad27-4666539b80c2.jpg","index":0,"item":"503213e4-fb66-4f36-9aa5-957142933150","keywords":null,"link":"/kultura/20250420_Palyazaton-keres-uj-himnuszt-a-kirgiz-kormany","timestamp":"2025. április. 20. 11:06","title":"Pályázaton keres új himnuszt a kirgiz kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d02ce538-103e-4262-8831-6b3a8d312e49","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Singer Magdolna gyásztanácsadó Veszteségek ajándéka című interjúkötetének szereplői nem csupán elszenvedői életük tragikus eseményeinek, hanem képesek beépíteni személyiségükbe mindezek hozadékait is. Történetük megmutatja, miként állíthatjuk fejlődésünk szolgálatába a bennünket érő csapásokat. A kiadvány a szerző kétrészes – 2012-ben és 2024-ben írt – vallomásával zárul. Az alábbiakban ennek szerkesztett kivonatát olvashatják.","shortLead":"Singer Magdolna gyásztanácsadó Veszteségek ajándéka című interjúkötetének szereplői nem csupán elszenvedői életük...","id":"20250419_Singer-Magdolna-Mire-tanitanak-eletunk-vesztesegei","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d02ce538-103e-4262-8831-6b3a8d312e49.jpg","index":0,"item":"b94679c9-2c05-4fbb-b0d4-130f2b52eec0","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250419_Singer-Magdolna-Mire-tanitanak-eletunk-vesztesegei","timestamp":"2025. április. 19. 19:15","title":"Singer Magdolna: Mire tanítanak életünk veszteségei?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe54a271-2d42-49a9-b6f5-f7203d0daeb8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Interjút adott F. János, amelyben egész más dolgokat állított, mint a rendőrségi kihallgatásán.","shortLead":"Interjút adott F. János, amelyben egész más dolgokat állított, mint a rendőrségi kihallgatásán.","id":"20250419_till-tamas-feltetelezett-gyilkos-f-janos-interju-vallomas-birosag-letartoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe54a271-2d42-49a9-b6f5-f7203d0daeb8.jpg","index":0,"item":"06004e3b-f778-4785-95fb-3d21d252a8e0","keywords":null,"link":"/itthon/20250419_till-tamas-feltetelezett-gyilkos-f-janos-interju-vallomas-birosag-letartoztatas","timestamp":"2025. április. 19. 21:18","title":"Feltételezett gyilkosa most azt állítja, nem megölte, hanem véletlenül elütötte Till Tamást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"567bae6f-2e3f-454d-a5c2-421c7a6c6692","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250420_ct-daganat-lab-erossege-fogyaszto-tabletta-android-automata-sms-facebook-ismerosok-torlese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/567bae6f-2e3f-454d-a5c2-421c7a6c6692.jpg","index":0,"item":"7d1838b7-4c0b-44f6-971a-3a92284be710","keywords":null,"link":"/tudomany/20250420_ct-daganat-lab-erossege-fogyaszto-tabletta-android-automata-sms-facebook-ismerosok-torlese","timestamp":"2025. április. 20. 12:00","title":"Ez történt: Kiderült, hogy az egyik kórházi vizsgálat rákot okoz, ha valaki sokszor igénybe veszi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fb8e8b2-2a71-47bf-ad46-cb47042cabb9","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Kipróbáltuk, hogy hogyan muzsikál a gyakorlatban a Kia eddigi legkisebb és legolcsóbb elektromos SUV-ja, a meglepően tágas utasterű és hatalmas akkumulátoros EV3. Jövünk az ígéretekkel – no meg a bizonyítékokkal.","shortLead":"Kipróbáltuk, hogy hogyan muzsikál a gyakorlatban a Kia eddigi legkisebb és legolcsóbb elektromos SUV-ja, a meglepően...","id":"20250419_az-ev-zoldautoja-600-kilometeres-hatotav-kia-ev3-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fb8e8b2-2a71-47bf-ad46-cb47042cabb9.jpg","index":0,"item":"c9f4c05b-ba7f-4b8e-a190-1d6fa5d9b5f1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250419_az-ev-zoldautoja-600-kilometeres-hatotav-kia-ev3-teszt-velemeny","timestamp":"2025. április. 19. 10:00","title":"Az Év Zöldautója: teszten a 600+ kilométeres hatótávot ígérő Kia EV3","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e690c32-df46-4e1f-9e7a-25e9f27f0ccf","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Attól tartottak, hogy átszivárog a ragadós száj- és körömfájás vírus a talajvizen keresztül. Azóta kiderült, hogy ez tulajdonképpen kizárható. ","shortLead":"Attól tartottak, hogy átszivárog a ragadós száj- és körömfájás vírus a talajvizen keresztül. Azóta kiderült...","id":"20250420_Kiakadtak-az-osztrakok-mert-szerintuk-nem-szoltak-nekik-a-magyar-hatosagok-hogy-a-hatar-mellett-temetik-a-fertozott-teheneket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e690c32-df46-4e1f-9e7a-25e9f27f0ccf.jpg","index":0,"item":"2fa287f9-6e98-4b1c-b066-709bc3058719","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250420_Kiakadtak-az-osztrakok-mert-szerintuk-nem-szoltak-nekik-a-magyar-hatosagok-hogy-a-hatar-mellett-temetik-a-fertozott-teheneket","timestamp":"2025. április. 20. 14:55","title":"Kiakadtak az osztrákok, mert szerintük nem szóltak nekik a magyar hatóságok, hogy a határ mellett temetik a fertőzött teheneket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e473eb77-565e-4075-aa75-127b83bf7790","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az intézmény elnézést kért a szülőktől és rendőrségi feljelentést tett.","shortLead":"Az intézmény elnézést kért a szülőktől és rendőrségi feljelentést tett.","id":"20250419_szerbia-vajdasag-zombor-vucsics-nyaloka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e473eb77-565e-4075-aa75-127b83bf7790.jpg","index":0,"item":"6ca0a301-e806-44a6-bacc-55d563bddbcb","keywords":null,"link":"/elet/20250419_szerbia-vajdasag-zombor-vucsics-nyaloka","timestamp":"2025. április. 19. 14:43","title":"Vucsics aláírásával ellátott nyalókákat osztogattak a gyerekeknek egy vajdasági óvodában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6898ae3-6920-447a-abc0-98051ff1c241","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"A győztes Tiangong Ultra több mint kétszer annyi idő alatt teljesítette a távot, mint a leggyorsabb ember.","shortLead":"A győztes Tiangong Ultra több mint kétszer annyi idő alatt teljesítette a távot, mint a leggyorsabb ember.","id":"20250419_humanoid-robot-futoverseny-peking-felmaraton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6898ae3-6920-447a-abc0-98051ff1c241.jpg","index":0,"item":"76a9262d-3317-4fcc-8bb6-ab900b4a1707","keywords":null,"link":"/tudomany/20250419_humanoid-robot-futoverseny-peking-felmaraton","timestamp":"2025. április. 19. 08:55","title":"Humanoid robotok is versenyeztek a pekingi félmaratonon – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egyre-másra jönnek a három litert fogyasztó luxusautók
szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?
Bár a kettős üzemmódú, hibrid járműhajtás bajnokaként a Toyota-Lexus márkát szokták emlegetni, most úgy tűnik, hogy az európai gyártók kezdik behozni a starthátrányt. A vén kontinensen is egyre másra jelennek meg a jó öreg belső égésű járművek alternatív (széria)gyártmányai.
A pezsgő fejlesztési kedvet jelzi, hogy a Volkswagen minap közölte: piacérett az Up kisautó elektromos változata, hatótávolsága már 150 kilométer, s lítium-ionos akkumulátorai akár egy óra alatt is 80 százalékban feltölthetők. A kétkerekűiről ismert osztrák KTM motorkerékpárgyár ugyancsak minap, a tokiói motorkiállításon mutatta be az E-Speed névre keresztelt elektromos sportrobogójának tanulmánytervét. És ott van a BMW már nagy garral beharangozott zéró emissziós elektromosa, a pehelykönnyű, szénszálas karosszériájú, városi használatra szánt i3-as kisautó is, amelyről ugyancsak bejelentették: az év végén dobják piacra, de már most felvesznek rá rendelést.
A piacon elérhető alternatív modellválasztékot szemügyre véve azonban az is megállapítható, hogy az európaiak egyelőre a hibrid-technikát részesítik előnyben. Ezen belül főként a méregdrága, nagy limuzinokat és a böhömnyi luxusterepjárókat hibridizálják. Szállítóik is inkább a prémiumgyártókból kerülnek ki, jóllehet a Peugeot-Citroen vagy a VW is kínál ilyen erőforrásokat. A magyarázat abban rejlik, hogy az új hajtástechnika fejlesztési költségeit a luxusjárgányok amúgy is magas áraiban könnyen lehet érvényesíteni, másrészt a hibrid energiatakarékos, „zöld imidzsét” remekül össze lehet párosítani a luxusautók izmos teljesítményével. A reklámszövegekben rendre visszatérő fordulat, hogy V8-asok teljesítményét kínálják négyhengeres fogyasztással. Ez kétségkívül igaz lehet, de az ilyen hibrid minden, csak nem zöld.
Porsche
Itt van például a piacon csak nyáron megjelenő vadonatúj Porsche Panamera plug in, vagyis a konnektorról is feltölthető hibrid. Az átdolgozott utcai sportkocsi 3 literes V6-os benzines turbómotorja mellé egy 95 lóerős villanymotor is bedolgozik, így összteljesítménye 416 lóerő. A brutális erő eredményeként a négyajtós Panamera végsebessége 270 kilométer közelében jár óránként, a 100 kilométeres felgyorsuláshoz pedig 5,5 másodpercre van szükség. Ha hihetünk a megadott gyári adatoknak, a fogyasztás alig haladja meg a száz kilométerre számolt 3 litert, a kocsi tisztán villamos üzemben – maximum 133 kilométeres sebességgel – elporoszkál 20-35 kilométeres távolságra, a lemerült telepek feltöltéséhez pedig négy óra szükségeltetik. Mindazonáltal a konkurencia sem kutya.
Az Audi Q5 SUV, valamint az A6 és az A8 limók hibridváltozataiban a 211 lóerős kétliteres TFSI turbómotort egy 54 lóerős villamos gép segíti. A hajtásrendszer összteljesítménye 245 lóerő, a maximális nyomaték 480 Nm, a csomagtérben megbújó lítium-ion telepek teljesítménye 1,3 kWh óra. Így az óránkénti 100 kilométeres sebesség eléréshez alig több mint 7 másodpercre van szükség, az átlagfogyasztás 6,2 liter száz kilométerenként. Ezzel ellentétben a Mercedes az egyetlen olyan prémiummárka, amely dízellel kínálja hibridjeit. A tavaly piacra dobott E 300 BlueTec Hybrid típusban a 2,1 literes lóerős dízelt egy 20 kw-os elektromotorral házasítottak össze. A csillagos márka azt állítja, hogy a jármű alig fogyaszt többet 4 liternél száz kilométeren, a károsanyag-kibocsátás pedig kilométerenként számolva 109 gramm. A gyártók azt is előszeretettel felemlegetik, hogy a száguldás mellett hibridjeik tisztán elektromos hajtással is képesek haladni.
Ez azonban inkább csak vevőfogó húzás: a hibrid E-osztály egy kilométert képes legyűrni 35 km/óra sebesség mellett, a BMW Active Hybrid 5-öse, vagy az Audi hibrid A6-osa ugyancsak szerény sebesség mellett, emissziómentesen 3, illetve 4 kilométer megtételére képes. Létezik még egy másik, tisztán elektromos hajtás, az úgynevezett vitorlázás is: ebben az esetben, általában 160 km/óra alatt, folyamatos tempónál a belső égésű motor lekapcsol, a sebességet az elektromotor tartja, egészen az akkumulátor lemerüléséig.
Mercedes-Benz
Voltaképpen az alternatív járműhajtásokkal az a gond, hogy a hatótávolságot és a teljesítményt tekintve még nem igazán veszik fel a versenyt a hagyományos robbanómotorokkal. Egész egyszerűen azért, mivel még a legkorszerűbbnek tartott lítium-ionos akkuk tárolókapacitása kevés a megszokott mobilitáshoz, nem is részletezve a jövő energiaforrásnak tartott hidrogén és tüzelőanyag-cellás hajtásrendszer megoldatlanságait. Ebben a helyzetben az autógyártók közbülső megoldásokkal, többek között a hatótáv-növelő (range extender) technikával is próbálkoznak. Ennek jegyében az Audi az A1-es kisautó egyik elektromos változatában az 50 kilométer megtételére képes villanymotor mellé még beépítettek egy mindössze 245 köbcentis, 20 lóerős Wankel motort. Ebben az esetben a már megboldogult NSU márka régi-jó öröksége, a Wankel már nem vesz részt közvetlenül a járműhajtásban, csupán generátorként a lemerült aksi feltöltésére szolgál, ezáltal az A1 hatótávolságát 200 kilométerrel meghosszabbítja.
Az Audi A1 e-tron még csak tanulmány, de elvét tekintve ugyanaz, mint a korábban piacra került Chevrolet Volt/Opel Ampera, amely tisztán elektromos hajtással 40-80 kilométert tud megtenni. Amikor elfogy a villanyos szufla, nem kell aggódni, a kocsi nem hagyja a fogalom kellős közepén vezetőjét: időben üzembe lép az 1,4 literes motorral szerelt áramgenerátor, az tölti a telepeket, s 500 kilométerre növeli a technikailag egymással hajszálra megegyező Volt-Ampera páros hatótávolságát. A bökkenő csupán annyi, hogy a jövőbe mutató Opel range extender ára 42 900 eurótól startol. Így kérdés, vajon az autósok hajlandók-e adni érte ennyit, még ha környezettudatosak is, s nem kell fizetni regisztrációs adót.