Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"31eb1e17-b1e5-46e8-8497-e3057b971b03","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az orosz elnök elmondása szerint Robert Fico maga ajánlotta fel a lehetőséget.","shortLead":"Az orosz elnök elmondása szerint Robert Fico maga ajánlotta fel a lehetőséget.","id":"20241226_vlagyimir-putyin-robert-fico-oroszorszag-ukrajna-szlovakia-haboru-beketargyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31eb1e17-b1e5-46e8-8497-e3057b971b03.jpg","index":0,"item":"37811ada-ae8f-4f45-ad94-94299fd3c0d5","keywords":null,"link":"/vilag/20241226_vlagyimir-putyin-robert-fico-oroszorszag-ukrajna-szlovakia-haboru-beketargyalas","timestamp":"2024. december. 26. 21:04","title":"Putyin: Szlovákia hajlandó az orosz-ukrán tárgyalások házigazdája lenni, és mi ezt nem ellenezzük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c36e10b8-9a41-4187-af75-c08b5edef83c","c_author":"Fetter Dóra","category":"360","description":"Van, aki túlaggódja, és van, aki félvállról veszi a ránk leselkedő veszélyeket, legyen szó háborúról, klímakatasztrófáról vagy csak egy kiadós áramszünetről. A kormány háborús veszélyről beszél, de nem tartja fontosnak az ország, az emberek felkészítését váratlan helyzetekre. Vasárus Gábort, a Hun-Ren KRTK Regionális Kutatások Intézete tudományos munkatársát arról kérdeztük, mit lehetne tenni azért, hogy valóban senkit ne érjen készületlenül, ha jönne a baj.","shortLead":"Van, aki túlaggódja, és van, aki félvállról veszi a ránk leselkedő veszélyeket, legyen szó háborúról...","id":"20241228_prepperek-veszelyhelyzet-haboru-katasztrofa-felkeszules-tulelocsomag-vasarus-gabor-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c36e10b8-9a41-4187-af75-c08b5edef83c.jpg","index":0,"item":"9e7d3f9e-6ea2-4da1-9043-60f8d4aa9395","keywords":null,"link":"/360/20241228_prepperek-veszelyhelyzet-haboru-katasztrofa-felkeszules-tulelocsomag-vasarus-gabor-interju","timestamp":"2024. december. 28. 07:00","title":"„Három kérdés, és kiderül, felkészültek vagyunk-e váratlan vészhelyzetekre – ezen a teszten a lakosság fele elvérezne”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5ca5dfc4-ca47-4a0a-a8f5-82ab54fc5214","c_author":"HVG","category":"360","description":"Az idei választásokat saját érdekében összevonta a kormánypárt, de ezt a taktikát borította a meglepetésszerűen felbukkant Tisza Párt. 2024 Krónikája című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. ","shortLead":"Az idei választásokat saját érdekében összevonta a kormánypárt, de ezt a taktikát borította a meglepetésszerűen...","id":"20241226_hvg-ep-es-onkormanyzati-valasztas-2024-kronikaja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5ca5dfc4-ca47-4a0a-a8f5-82ab54fc5214.jpg","index":0,"item":"a353e189-970b-4b56-9891-025d3264e42c","keywords":null,"link":"/360/20241226_hvg-ep-es-onkormanyzati-valasztas-2024-kronikaja","timestamp":"2024. december. 26. 13:35","title":"Régen volt olyan választás, amelyiken így ráijesztettek a Fideszre – 2024 krónikája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89bdbfd7-3cec-4df6-91d9-a292bc0c986b","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az automata vészleállásnak köszönhetően az utasok nem voltak veszélyben.","shortLead":"Az automata vészleállásnak köszönhetően az utasok nem voltak veszélyben.","id":"20241227_franciaorszag-ongyilkos-mozdonyvezeto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89bdbfd7-3cec-4df6-91d9-a292bc0c986b.jpg","index":0,"item":"21155d94-6a81-4af3-ade0-953614e82ada","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_franciaorszag-ongyilkos-mozdonyvezeto","timestamp":"2024. december. 27. 11:03","title":"A száguldó vonatból kiugorva lett öngyilkos egy mozdonyvezető Franciaországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"451ed3ef-580e-45ee-8b32-ccf8e347b022","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"A köztársasági elnök nem utolsósorban a béke fontosságát is hangsúlyozta.","shortLead":"A köztársasági elnök nem utolsósorban a béke fontosságát is hangsúlyozta.","id":"20241226_sulyok-tamas-koztarsasagi-elnok-karacsonyi-teves-beszed","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/451ed3ef-580e-45ee-8b32-ccf8e347b022.jpg","index":0,"item":"5f423568-deb1-4601-b1a4-1b01771c75b6","keywords":null,"link":"/itthon/20241226_sulyok-tamas-koztarsasagi-elnok-karacsonyi-teves-beszed","timestamp":"2024. december. 26. 18:43","title":"Sulyok Tamás a sikeres nemzet receptjéről beszélt, és József Attilát is idézett karácsonyi tévés beszédében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5647eb19-d9d1-4d7a-8b96-eb638699711c","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A válaszadók harmada vallotta be, hogy próbál megszabadulni a nem kívánt ajándékoktól.","shortLead":"A válaszadók harmada vallotta be, hogy próbál megszabadulni a nem kívánt ajándékoktól.","id":"20241227_rossz-karacsonyi-ajandekok-brit-felmeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5647eb19-d9d1-4d7a-8b96-eb638699711c.jpg","index":0,"item":"e857a7e3-e492-4452-9463-352d4eb2ceb6","keywords":null,"link":"/elet/20241227_rossz-karacsonyi-ajandekok-brit-felmeres","timestamp":"2024. december. 27. 09:07","title":"Szörnyű karácsonyi ajándékot kapott a britek ötöde, de a sírhely és a vécéülőke ezek közül is kiemelkedik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc220ea3-9874-46c6-9a63-28fc75df1064","c_author":"Németh András","category":"elet","description":"Egyéni módon kíván boldog új évet Oroszország polgárainak néhány helyi tartalomgyártó: egy propagandafilmben előbb lelövik a Moszkva fölé bemerészkedő nyugati Mikulást, majd az orosz Télapó – Gyed Moroz – bátorítólag odaveti a rakéták kilövő katonának: Ez az, nem kellenek nekünk külföldiek az orosz égben.","shortLead":"Egyéni módon kíván boldog új évet Oroszország polgárainak néhány helyi tartalomgyártó: egy propagandafilmben előbb...","id":"20241227_Igy-lovik-le-az-oroszok-a-nyugati-Mikulast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc220ea3-9874-46c6-9a63-28fc75df1064.jpg","index":0,"item":"bc7251db-0547-4bf8-bf43-a6d1d1e5e5de","keywords":null,"link":"/elet/20241227_Igy-lovik-le-az-oroszok-a-nyugati-Mikulast","timestamp":"2024. december. 27. 18:32","title":"Egy orosz propaganda-videóban rakétával lövik ki a nyugati Mikulást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d911df0-db58-4c9e-8b35-6780112e7417","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Feszült légkörben szavazott a törvényhozás, miután kiderült, hogy a kormánypárti képviselők nélkül is elfogadhatják az indítványt.","shortLead":"Feszült légkörben szavazott a törvényhozás, miután kiderült, hogy a kormánypárti képviselők nélkül is elfogadhatják...","id":"20241227_del-korea-parlament-han-dokszu-felelossegre-vonas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d911df0-db58-4c9e-8b35-6780112e7417.jpg","index":0,"item":"08778a21-8920-400a-9099-cf405f52df33","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_del-korea-parlament-han-dokszu-felelossegre-vonas","timestamp":"2024. december. 27. 09:35","title":"Az ügyvivő államfőt is kigolyózta a dél-koreai parlament","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A korábbiaknál több mint kétszer nagyobb aksikapacitással bír a franciák kisautója, mellyel ily módon akár már a városból is bátran ki lehet merészkedni. Akinek ez is kevés, annak egyelőre nem igazán való elektromos autó.
A Renault még 2012-ben rukkolt elő jövőbe mutató külsejű, tisztán elektromos autójával, a Zoéval. A típus 8 év elteltével még most is kapható, azonban jelentősen modernizált formában.
A francia mérnökök először 2016-ban nyúltak hozzá a technikához és szereltek nagyobb kapacitású akkumulátort a kisautóba, melynek még eggyel újabb generációja nemrégiben érkezett meg a kereskedésekbe. Az első nekifutáshoz képest a teljesítmény mostanra több mint a másfélszeresére nőtt, de ami ennél jelen esetben sokkal fontosabb, hogy az akkumulátor kapacitása közel 2,4-szer nagyobb lett. Teszten a harmadik generációs Zoe.
László Ferenc
Cuki sci-fi
Szinte hihetetlen, de már tíz éve annak, hogy a Renault Zoe Preview előzetesen felvázolta számunkra, hogy milyen lesz a két évvel később végleges formájában leleplezett Zoe. Melynek alapvető formaterve 2020-ra sem változott túl sokat, és az időtálló dizájnnak köszönhetően ezzel nincs is semmi baj.
Zoe Preview 2010-ből:
Renault
És ilyen a 2020-as új Zoe:
László Ferenc
A másodjára ráncfelvarrt francia apróság elsősorban az átrajzolt fényszóróiról és hátsó lámpáiról, valamint a módosított lökhárítóiról és külső visszapillantó tükreiről ismerszik meg. Megújult a nappali menetfény, és mostantól már fénycsíkot húz a hátsó lámpa indexe.
Ami változatlan maradt, az a 4 métert 8 centiméterrel meghaladó hossz, illetve a 10,56 méter átmérőjű fordulókör, melynek köszönhetően továbbra is élmény a városi forgalomban lavírozás, és a parkolás sem túl nagy ördöngősség a kompakt Zoéval. A tolatókamera képe viszont lehangoló minőségű, a tolatóradar pedig olyan hiperszenzitív hogy szinte még egy arra repülő légyre is azonnal beriaszt.
A tolatóradar sípolásához hasonlóan nem túl kellemes a 30 km/h tempó alatt kiadott egyedi menetjelző hang. Ez ugyebár a gyalogosok figyelmeztetésére lett kitalálva, de az utastérben is erősen hallható. Szerencsére kikapcsolható, de ezt a gombnyomást minden egyes indítást követően meg kell ejteni.
László Ferenc
Magaslati levegő
A vezetőülésbe ereszkedést követően azonnal a magasságállítás lehetőségei után kezdtünk kutatni. Gyorsan kudarcot vallottunk, az ülésmagasság nem állítható, ugyanis alul minden egyes köbcentiméternyi helyet kitöltenek az akkumulátor cellái. Ez van, a Zoéban majdnem olyan magasan ülünk, mint egy kompakt szabadidő-autóban.
A műszerfal sokkal modernebb lett. A kellemes fogású kormány mögött alapáras a 10 colos digitális műszeregység, az állított kivitelű középső érintőkijelző pedig kiviteltől függően 7-9,3 colos képátlón tárja elénk az ízléses grafikájú felhasználói felületet. A menő kártyás indítókulcs mellett említést érdemel többek közt az Android Auto- és Apple CarPlay-támogatás, illetve az 50 ezer forintos félautomata parkolórendszer és az 50 ezer forintos automata klíma. Utóbbiak a magasabb Zen felszereltségi szinten "ingyen" járnak.
László Ferenc
A 2,58 méteres tengelytáv nem kicsi, konkrétan 5 centiméterrel nagyobb, mint az új Corsáé. Elöl kényelmesen el lehet férni, egy 1,8 méter magas sofőr mögött viszont már nem sok hely marad egy hasonlóan magas utasnak. Ettől függetlenül korlátozott mértékben akár családi autóként is használható a Zoe, mely öt személyesre van vizsgáztatva. Az olcsóbb Zoék ülésein 100 százalékban újrahasznosított anyagból készített szövetkárpit feszül, a drágább kivitelben pedig műbőr borítású ülések találhatók.
A csomagtartó 338 literes kapacitása nem rossz, de azért megjegyzendő, hogy az újgenerációs Clio hátsó fertálya már 391 liternyi pakkot képes magába fogadni. A csomagtartó szintje alatt rekeszek találhatók, ide tudjuk elrejteni a töltőkábeleket. Az 1/3-2/3 arányban osztott hátsó ülések lehajthatók, így egészen 1225 literre növelhető a térfogat.
László Ferenc
László Ferenc
Elektromos spiritusz
A Zoe "lelke" egy háromfázisú szinkronmotor, amely az első kerekekre juttatja el 136 lóerős teljesítményét, illetve 245 Nm-es nyomatékát. Erőhiányra egyáltalán nem panaszkodhatunk, a villanyautós instant nyomaték mindig azonnal rendelkezésre áll, a Zoe minden körülmények mellett ugrik. A 0-100-as sprint 9,5 másodperc alatt letudható, a végsebesség a korábbi 130-ról 140 km/h-re nőtt.
Autópályán jól jöhet ez a minimális sebességnövekedés, jelen tesztalanyunk azonban nem meglepő módon egyéb felhasználási körülmények mellett érzi jól magát. Tipikusan városi-elővárosi használat mellett 300-350 kilométeres hatótávra lehet számítani, amit minden óvatoskodás nélkül stabilan hoz a kis Renault. Ez annak köszönhető, hogy az elődökben lévő 22, illetve 41 kWh kapacitású telepek után az új modellbe már egy 52 kWh-s akkumulátor került.
Az LG Chem celláira épülő aksi változatlan méret mellett alig nehezebb az elődeinél, konkrétan 326 kilogrammos. Az 1,5 tonnás össztömeg nem kevés, azonban mivel a nehéz aksi legalul rejtőzik, a tömegközéppont kellemesen alulra került. A típus WLTP-szabvány szerinti hatótávja 386 kilométer, amit óvatosabb használat mellett akár felül is lehet múlni, de például télen a fűtés jelentősen megvághatja a hatótávot.
A 400 V-os lítium-ion akkumulátor normál otthoni 230 V-os dugaljról több mint 34 óra alatt tölthető fel, de ilyen töltőt alapáron nem is kapunk. A Zoe erőssége ugyanis a 22 kW-os AC töltésben rejlik, melynek révén egy teljes töltés akár 3 óra alatt lezavarható valamelyik publikus töltőponton. Vagyis jelentősen gyorsabban, mint a tipikusan maximum 7,4-11 kW-os AC-töltést kínáló riválisok esetében.
László Ferenc
Az elülső méretes márkajelzés alatt található töltőpont 350 ezer forint ellenében DC-kompatibilissé tehető. Ez esetben 50 kW-os villámtöltővel egy 0-80 százalékos feltöltés 70 perc alatt letudható. Nem rossz, de egyes riválisok e tekintetben már 100 kW-os teljesítmény mellett is tölthetők.
A 15-17 colos kerekekkel szerelt Zoe 109 lóerős, 225 Nm-es változatban is kapható. Ez viszont csak minimálisan olcsóbb a 136 lovas változatnál, a hatótávja pedig alig 10 kilométerrel nagyobb.
László Ferenc
Egyebek
Hagyományos váltó értelemszerűen nincs, a középkonzolon lévő kar egyszerűen csak menetirányváltóként funkcionál. A Renault több új típusában is fellelhető kar olyan igényes formatervű és kellemes tapintású, hogy akár ennél sokkal drágább prémiumautókban is megállná a helyét. Az viszont furcsa, hogy nincs normál P, vagyis parkolómódja. A start/stop gombra nyomva természetesen parkolópályára helyezi magát a technika, és a váltókar alatti szinten ott figyel az elektromos rögzítőfék gombja is.
A lassításkor történő energia-visszanyerés alaphelyzetben nem túl erős, és emiatt a motorfék is viszonylag gyenge. Ha erősebb fokozatra kapcsolnánk, akkor a váltókart hátra kell húzni D-ből B-be. Ilyenkor megnő az energia-visszatermelés mértéke és erősebb lesz a motorfék, de még mindig nem olyan erős, mint egyes riválisokban. Továbbá érdemes odafigyelni arra, hogy teljes töltöttség közeli állapotban a rendszer nem tud visszatermelni az akkumulátorba.
László Ferenc
Más kompakt Renault-któl eltérően elöl-hátul tárcsafékek teljesítenek szolgálatot, a fékerővel nincsenek problémák, a regeneratív és hagyományos fékezés közötti átmenet viszont némi megszokást igényel. A kormányzás elég steril, a felfüggesztés számára pedig fokozott tempó mellett túl nagy feladat a jelentős tömeg kordában tartása, de ez ebben a kategóriában nem igazán számít hibának.
A hifit az érintőképernyőről lehet vezérelni, a klíma viszont sokak örömére dedikált nyomó/tekerőgombokkal állítható. Utóbbiak ugyancsak felettébb igényesre sikeredtek, és akár a Dusterből is ismerősek lehetnek. A Bose hangrendszer felára 150 ezer forint, amit megéri kifizetni, mert a hifi egészen jól megtölti muzsikával a kis kasztnit. USB-portból előre és hátulra is került 2-2 példány, elöl pedig Qi vezeték nélküli mobiltöltőt is találunk. A kesztyűtartó nem túl nagy méretű, de legalább felette van egy csúszásgátló felületű kis rakodópolc.
Az első ülésfűtés és a kormányfűtés hasznos opció, 100 ezer forintot kérnek el érte. Az alapmodellekbe 50 ezer forintért kérhető ködlámpa, ami a Zen felszereltségi szinten már alapáras tétel – a LED-es fényszóró a standard felszereltség részét képezi.
László Ferenc
Konklúzió, árak
+ : időtálló formaterv, kiváló városi menettulajdonságok, korrekt hatótáv, gyors AC-töltés, ötszemélyes kivitel.
–: nem állítható ülésmagasság, a tolatókamerán és -radaron lenne mit fejleszteni, steril kormányzás, lehetne olcsóbb.
Amennyiben egy ötszemélyes, korrekt hatótávú kompakt városi villanyautóban gondolkozunk, akkor a Renault Zoe háza táján jó helyen járunk. Nem mondanánk, hogy hibátlan a kis francia, azonban a hajtásláncát az évek során szinte tökéletesre faragták, a külseje pedig mind a mai napig sokak szívét megdobogtatja.
Cikkünk írásakor állami támogatás nélkül 11,7 millió forintba kerül a Zoe R135, mely vételár Renault kedvezménnyel 10,35 millió forintra csökkenthető. Nem kevés pénz ez egy városi autóért, de a villanyautók sajnos még mindig sokba kerülnek. Ennyi pénzből ugyanis majdnem két jól felszerelt 130 lóerős benzines Renault Clio is kijön.
A riválisok közül az 50 kWh-s akkumulátorral szerelt Opel Corsa-e, illetve Peugeot e208 11,4-11,6 millió forintba kerül. Ha ennél nagyobb helykínálatra vágyunk, akkor érdemes a Kia e-Niro felé kacsintgatnunk, melynek 39,2-64 kWh-s változatai 11,5-13 millió forinttól indulnak.
Azonban nem csupán a súlytalanság, hanem a Kreml-barát álláspont miatt sem merül fel a német, külföldre sugárzó közmédia szerint, hogy Orbánt bevessék egy valódi békemisszióban.