szerző:
Tetszett a cikk?

A brüsszeli Kenshiki Forumon ismerkedtünk meg a Toyota közeljövőt érintő zéróemissziós terveivel, melyben többek közt a hidrogén is fontos szerepet játszik.

Akadnak olyan gyártók, melyek egyértelműen csak és kizárólag az elektromos autókban látják a jövőt. Ilyen például a Volkswagen, melynek első embere nemrégiben nyíltan beszélt arról, hogy villanyautóik egyszerűen nem elég versenyképesek, ami miatt komoly átszervezésekre lehet szükség a cégen belül.

És léteznek olyan gyártók, mint például a BMW vagy a Toyota, melyek bár hisznek a zéró emissziós küldetésben, nem feltétlenül csak és kizárólag az elektromos autókat tartják a siker zálogának. Hanem emellett a hidrogénes fejlesztéseket is kiemelten fontosnak tartják.

A Toyota brüsszeli technológiai rendezvényén, a Kenshiki Forumon jártunk, ahol a japán gyártó közeljövőt illető terveivel testközelből ismerkedhettünk meg.

László Ferenc

Villany

Az immár ötödik alkalommal megrendezett Kenshiki konferencián megtekintettük a Toyota Yaris Cross méretkategóriájában támadó, 2024-ben érkező relatíve kicsi és kompakt új elektromos divatterepjáró előfutárát, az Urban SUV koncepciót.

László Ferenc

Szintén körbejártuk az egy évvel később leleplezendő, kupé hangulatú új elektromos sportterepjáró előfutárának tekinthető Sport Crossover koncepciót, valamint a 2026-ra ígért nagyméretű új villany SUV kedvcsináló prototípusát, az igen komoly hatótávval kecsegtető FT-3e-t.

László Ferenc

A Forum egyik sztárja a legendás MR2 sportkocsi 21. századi elektromos leszármazottjának tekinthető FT-Se volt, mely apró, de igen potens élményautó végleges változata valamikor 2026 környékén debütálhat.

László Ferenc

Szintén három év múlva érkezhet a Lexus újdonsága, a Tesla Model 3 verőnek ígérkező és akár 800 kilométeres hatótávú LF-ZC, mely szedán egészen kiváló, 0,2-es légellenállási együtthatóval büszkélkedhet.

László Ferenc

A lágyhibrid, hibrid, plugin hibrid, elektromos, üzemanyagcellás, belsőégésű motoros hidrogénes és szintetikus üzemanyagcellás fejlesztéseket egyaránt folytató Toyota bejelentette, hogy 2026-ra már nem kevesebb, mint 15 olyan modellje lesz, mely lokálisan zéró CO2-vel terheli a környezetet.

A három év múlva hat dedikáltan elektromos hajtásláncú típust kínáló vállalat azzal számol, hogy 2026-ra az eladásainak mintegy 20 százalékát teszik ki a villanyautók.

A Toyota 2026-27-re jelentősen nagyobb töltési sebességet és 20-40 százalékkal olcsóbb akkumulátorokat ígér, és várhatóan 2027-28-ban mutatja majd be első 1000 kilométeres hatótávú villanyautóját.

Ugyancsak ekkortájt debütálhat az első szilárdtest akkumulátoros Toyota, mely az ígéretek szerint az 1000 kilométeres hatótáv mellett minden korábbinál gyorsabb töltési technológiát vonultat majd fel.

A Toyota első igazi villanyautója, a bZ4X, és balra tőle a testvére, a Subaru Solterra
László Ferenc

Hidrogén

A hidrogénnel percek alatt feltölthető üzemanyagcellás autók már évek óta velünk vannak, igaz a borsos áruk és a kezdetleges töltőhálózat erősen behatárolja a térnyerésüket. A Toyota jó ideje már a második generációs, elődjénél sokkal elegánsabb megjelenésű Mirait forgalmazza, hidrogénkútból viszont jelenleg egyetlen félhivatalos példány üzemel Magyarországon.

A cég vezetői abban bíznak, hogy a közeljövőben teljesülhet az a cél, miszerint Európában legalább 150-200 kilométerenként lehessen hidrogént tankolni, a gyártás felfuttatása pedig jelentősen csökkentheti a hidrogénautók árát.

László Ferenc

Az üzemanyagcellás járművek a 700 baros nyomáson tárolt hidrogénből egyfajta fordított vízbontással áramot és vizet állítanak elő, az elektromos energia pedig a kerekeket hajtó villanymotorokat táplálja. Ily módon nincs szükség nagy és nehéz, akár 100 kWh-s akkumulátorra, elegendő egy mindössze 1-2 kWh pufferaksit alkalmazni.

A Toyota üzemanyagcellás megoldásaival nemcsak személyautókban, hanem többek közt buszokban és teherautókban is találkozhatunk. Az idei Kenshikin debütált a hidrogénes Hilux prototípus, illetve a rendezvényen egy hasonló technológiájú nyergesvontatót is meg lehetett tekinteni. A Toyota FCEV megoldásra épülő különleges autóbuszt a közelmúltban Pakson sikerült kipróbálnunk.

László Ferenc

Mint megtudtuk, érkezőben a vállalat harmadik generációs üzemanyagcellája, mely 2026-ban debütáló újdonság számos előnnyel kecsegtet. A hatótáv várhatóan 20 százalékkal fog növekedni, és 100 ezres gyártási mennyiség esetén 37 százalékkal csökkenhet az előállítási költség. Utóbbi akár 50 százalékkal is mérséklődhet, amennyiben sikerül elérni a 200 ezer darabos gyártási mennyiséget.

A Toyota azonban nemcsak üzemanyagcella fronton lát fantáziát a hidrogénben, melynek ékes bizonyítéka a közelmúltban debütált speciális GR Yaris, és GR Corolla. Ezek közös vonása a belsőégésű motor, mely azonban nem benzinnel, hanem hidrogénnel üzemel, és ily módon közel zéró emissziós hajtást biztosít.

László Ferenc

Fókuszban Európa

A Toyota Motor Europe új helyi vállalatot alapít, a Hydrogen Factory Europe a hidrogénes technológiák és rendszerek kereskedelmi koordinációjáért felel majd, a fejlesztéstől és a gyártástól kezdve egészen az értékesítésig és az aftersales megoldásokig.

A Hydrogen Factory felelősségi körébe tartozik majd az üzemanyagcellás rendszerek folyamatosan bővülő mértékű gyártása, az egyre bővülő kereskedelmi kapcsolatok támogatása, mindezt pedig annak érdekében teszi, hogy a vállalat a stratégiai célkitűzésének megfelelve elérje Európában a karbonsemlességet 2040-re, tíz évvel a Toyota globális célja előtt.

A Toyota várakozásai szerint Európa lesz a világ egyik legnagyobb hidrogén üzemanyagcellás piaca 2030-ra, a különböző mobilitási és energiahasznosítási lehetőségek folyamatos bővülésével.

A növekvő mértékű befektetések és a jogi előírások elősegítik a fejlesztést és a piac növekedését. Mindez magában foglal egy 2027-ig esedékes 45 milliárd eurós befektetést az Európai Bizottság Green Deal tervének értelmében, valamint az EU szállítási infrastruktúra alapjának 284 millió eurós támogatását hidrogén töltőállomások létrehozására, amely a büdzsé mintegy egyharmadát teszi ki.

László Ferenc

Konklúzió

Summa summarum, a jelenleg több szempontból is bizonytalan jövőképű világban a Toyota megpróbál több lábon állni, és a lágy-, normál-, illetve külsőleg tölthető hibridektől kezdve a normál és szilárdtest akkumulátoros elektromos autókon át egészen a többféle módon hasznosítható hidrogénig és a szintetikus üzemanyagokig többfrontos letámadást indít.

Míg más gyártók komoly bajba kerülhetnek, ha esetleg mégsem jön be a totálisan villanyautós jövő, addig a Toyota számára több menekülési útvonal is adott.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!