szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Gyorsan reagálnak a változó keresletre a kínaiak, és a hibrideken még büntetővám sincs.

A kínai BYD átdolgozza európai gyártási stratégiáját: míg korábban kizárólag akkumulátoros elektromos járműveket (BEV) tervezett gyártani új európai üzemeiben, mostantól plug-in hibrid modellek (PHEV) is szerepelnek a tervekben – írja az Automotive News. A változás mögött a hajtásláncok iránti kereslet átrendeződése áll: míg a BEV-eladások 2023-ban még 28 százalékkal nőttek, 2024 első kilenc hónapjában már 2,5 százalékos visszaesést mutattak. Ezzel szemben a PHEV-modellek eladásai – különösen a BYD új Seal U modelljének köszönhetően – meredeken emelkedtek: 2025 első negyedévében a Seal U 10 962 példányban kelt el Európában, és ezzel az összes BYD-eladás 38 százalékát tette ki, miközben egy évvel korábban még nem értékesítettek PHEV-et a régióban.

A stratégia új fókuszában két gyártóbázis áll: az egyik Szegeden, a másik az isztambuli régióban épül. A BYD ezekbe összesen 5 milliárd eurót fektet, ebből 4 milliárdot Magyarországon. A szegedi üzem – amely várhatóan 2025 októberében kezdi meg működését – kezdetben évi 150 000 autó gyártására lesz képes, de a kapacitás később megduplázható.

A magyar gyárban az első modellek a tisztán elektromos Dolphin és Atto 3 lesznek, később ezekhez csatlakozhat az Atto 2 kis SUV és a Seagull, amelyet Európában Dolphin Surf néven forgalmaznak majd. Bár korábban a BYD úgy tervezte, hogy Szeged kizárólag BEV-gyár lesz, most úgy nyilatkoztak az Automotive News-nak: mindkét európai üzemben vegyes hajtásláncú modelleket fognak készíteni.

Kínában 4 millió forint ez a BYD, ami hamarosan Európában is kapható lesz

A legizgalmasabb kérdés persze az, hogy nálunk milyen áron kínálják majd.

A változtatások a BYD európai terjeszkedésének felgyorsítását szolgálják: a vállalat az első negyedévben több mint megnégyszerezte eladásait a kontinensen, 7 701 darabról 28 842-re. A Dataforce adatai szerint a tömeggyártók PHEV-eladásai 46 százalékkal nőttek ugyanebben az időszakban, így a BYD nemcsak követi, hanem formálja is a trendet. Céljuk, hogy 2026 közepére minden európai modelljükből elérhető legyen PHEV-változat. Bár a vállalat továbbra is nagymértékben támaszkodik a kínai piacra – 2024-ben 4,27 millió autóból csak 417 000-t adtak el Kínán kívül – a cél 2025-re 800 000, 2026-ra pedig 1 millió fölötti külföldi értékesítés, amelyhez az európai üzemek kulcsszerepet játszanak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!