Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról, hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban. ","shortLead":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról...","id":"20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973.jpg","index":0,"item":"5ffb32e9-2406-483d-b368-d0b6f73d0bc4","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","timestamp":"2025. január. 29. 14:30","title":"Hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"ec5fe783-fb97-4f4b-bea1-a5d6d9d63063","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"A katolikus egyház tart a mesterséges intelligencia által generált hamis információktól és manipulált felvételektől.","shortLead":"A katolikus egyház tart a mesterséges intelligencia által generált hamis információktól és manipulált felvételektől.","id":"20250128_vatikan-gonosz-arnyeka-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec5fe783-fb97-4f4b-bea1-a5d6d9d63063.jpg","index":0,"item":"c2c08b5a-3d5d-4c05-8c61-974e875842fd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250128_vatikan-gonosz-arnyeka-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. január. 28. 18:41","title":"Vatikán: a gonosz árnyéka leselkedik a mesterséges intelligenciánál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8d4a054c-fddd-4757-8a47-90635262bac5","c_author":"Martini Noémi","category":"360","description":"Donald Trump egy tollvonással leállította a külföldi támogatások folyósítását, és ennek sokkoló hatása Magyarországon is érezhető. Az Orbán-kormány örömére a hazai civil szféra és a független sajtó egy része hosszú időre elbukhatja forrásainak egy részét. ","shortLead":"Donald Trump egy tollvonással leállította a külföldi támogatások folyósítását, és ennek sokkoló hatása Magyarországon...","id":"20250129_hvg-usa-donald-trump-kulfoldi-tamogatasok-befagyasztasa-magyarorszag-civilek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d4a054c-fddd-4757-8a47-90635262bac5.jpg","index":0,"item":"5919b6f5-b5cc-4ebc-9096-4a827e64fba2","keywords":null,"link":"/360/20250129_hvg-usa-donald-trump-kulfoldi-tamogatasok-befagyasztasa-magyarorszag-civilek","timestamp":"2025. január. 29. 09:38","title":"Trump nagy ütést vitt be a magyar civileknek és a független sajtónak, de még visszakozhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"393a6402-83fd-4518-ba92-56c880bb47b3","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A szlovák külügy szerint Ukrajna beavatkozik az ország belpolitikájába.","shortLead":"A szlovák külügy szerint Ukrajna beavatkozik az ország belpolitikájába.","id":"20250129_ukran-nagykovet-szlovak-kulugyminiszterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/393a6402-83fd-4518-ba92-56c880bb47b3.jpg","index":0,"item":"9c5c5524-e2ed-403c-be2a-9e05f76eaf06","keywords":null,"link":"/vilag/20250129_ukran-nagykovet-szlovak-kulugyminiszterium","timestamp":"2025. január. 29. 20:52","title":"Bekérették az ukrán nagykövetet a szlovák külügyminisztériumba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38","c_author":"Domokos László","category":"360","description":"Az első negyedévben lejáró lakossági állampapírok kamata nagyot zuhan, így sokan gondolhatják úgy, hogy a nagy kamateső után érdemes másba tenni a pénzüket. A befektetési szolgáltatók nagy lehetőség előtt állnak.","shortLead":"Az első negyedévben lejáró lakossági állampapírok kamata nagyot zuhan, így sokan gondolhatják úgy, hogy a nagy kamateső...","id":"20250129_hvg-premium-magyar-allampapir-pmap-kamatfizetes-vagyoni-koncentracio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38.jpg","index":0,"item":"49a00a6e-6259-4642-b695-5dfa6bbb1d4e","keywords":null,"link":"/360/20250129_hvg-premium-magyar-allampapir-pmap-kamatfizetes-vagyoni-koncentracio","timestamp":"2025. január. 29. 15:21","title":"Fejenként majdnem 10 milliárddal hitelezik az államot: a szerencsés 13-akra most aztán tényleg hullik a pénzeső","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc5b2a26-8429-4ff3-a441-408a05054690","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A katasztrófavédelem szerint az idős férfi takarója kaphatott lángra az elektromos hősugárzó miatt.","shortLead":"A katasztrófavédelem szerint az idős férfi takarója kaphatott lángra az elektromos hősugárzó miatt.","id":"20250128_ozd-tuz-hosugarzo-katasztrofavedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc5b2a26-8429-4ff3-a441-408a05054690.jpg","index":0,"item":"96246eee-11ad-4426-9bc9-5a5386dc1424","keywords":null,"link":"/itthon/20250128_ozd-tuz-hosugarzo-katasztrofavedelem","timestamp":"2025. január. 28. 08:01","title":"Hősugárzó okozta lakástűzben halt meg egy idős férfi Ózdon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3222116c-ca33-4099-9705-02b66e520296","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Folytatódik a tavaszi időjárás.","shortLead":"Folytatódik a tavaszi időjárás.","id":"20250128_idojaras-melegrekord-meleg-hungaromet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3222116c-ca33-4099-9705-02b66e520296.jpg","index":0,"item":"7c53e022-1eb5-42dd-8c67-af6edabd5d1d","keywords":null,"link":"/itthon/20250128_idojaras-melegrekord-meleg-hungaromet","timestamp":"2025. január. 28. 08:23","title":"Akár a januári abszolút melegrekord is megdőlhet kedden","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c78da024-3ee8-4a72-80ef-cef109adba58","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nagyjából négy hetet kellett várni 2025 első súlyos hibájára az Apple operációs rendszereiben – a jó hír, hogy már a hibajavítás is megérkezett hozzá. ","shortLead":"Nagyjából négy hetet kellett várni 2025 első súlyos hibájára az Apple operációs rendszereiben – a jó hír, hogy már...","id":"20250129_apple-veszfrissites-hibajavitas-iphone-ipad-mac","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c78da024-3ee8-4a72-80ef-cef109adba58.jpg","index":0,"item":"2d2ef6b0-a89c-40c9-a9c5-f7a8d1040f82","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_apple-veszfrissites-hibajavitas-iphone-ipad-mac","timestamp":"2025. január. 29. 15:03","title":"Vészfrissítés jött az Apple eszközeihez – iPhone, iPad, Mac és sok más is érintett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A PULSE Projekt határokon átívelő újságírói együttműködés, amelynek keretében a HVG és az EUrologus csapata 12 másik
európai szerkesztőséggel közösen dolgozik elemző és tényfeltáró cikkeken. A projekt az Európai Bizottság támogatásával jött
létre.
A Duna két partját tíz ország 2800 kilométerén 133 híd köti össze. Románia és Bulgária között ebből mindössze két híd vezetett át eddig, noha a két ország 406 kilométernyi Duna-menti közös határa van. A legelső román-bolgár Duna-híd, a Barátság-híd 70 éve épült. Ezt előbb a román oldalon újították fel, majd idén a bolgárok is megkezdték a renoválását. A két ország azonban érhető okokból ennél jobb és több összeköttetést szeretne egymás között, ezért 2024-ben a hídépítési láz magasabb szintre lépett náluk is az Európai Unió, Connecting Europe Facility (CEF) finanszírozásának köszönhetően. Románia az 7 millió eurónyi CEF támogatásra alapozva, pályázatot írt ki a két országot összekötő harmadik híd megtervezésére.
A CEF az Európai Zöld Megállapodás (European Green Deal) egyik finanszírozási ága, mely a fenntarthatósághoz hozzájáruló infrastrukturális fejlesztések, közlekedési és digitális befektetések kivitelezésében támogatja a tagállamokat.
De miért éppen ide?
A Bulgária és Románia között elsőként épített átkelő ugyanazt a két várost, Giurgiut és Ruszét köti össze, ahová a tervezett legújabb konstrukció is épül, de a pontos lokáció kijelölése még hátra van. Nem is csoda, hiszen a projektet vezető cég kiválasztása, a szerződés aláírása és az egyéb dokumentációk nyélbeütése jelenleg még csak korai előkészítő szakaszban van, ahogyan azt a kormányzati lelkesedés nyomán a tényeknek utánajáró román HotNews híroldal tisztázta. A legoptimistább szcenárió szerint 2027-re jut odáig a projekt, hogy Románia megkezdje a kivitelezést, míg a bolgárok saját térfelükön dönthetik el, hogyan kötik be úthálózatukba a Giurgiu – Rusze 2 hidat. Ebben további nehezítő tényezővé válhat, hogy Bulgária kizárólag az Európai Bizottságon keresztül jelezheti problémáit és észrevételeit a Románia által vezetett építési folyamatokról a HotNews beszámolója szerint.
A fenti menetrend természetesen nem azt jelenti, hogy a közeljövőben kész konstrukció lesz a tervekből, hiszen egy átlagos hídépítési munkálat a koncepció elkészítésétől a megvalósításig és az átadásig legalább tíz évet vesz igénybe. Ezt támasztja alá a Vidin–Calafat híd és a Brăilai Duna-híd építési munkálatainak alakulása is. A Vidin–Calafat vegyes, közúti-vasúti kábelhíd terveit már a 2000 elején elkezdték pedzegetni. Az első megvalósíthatósági tanulmányokat 2003-ban prezentálták a bolgárok. A hidat azonban csak tíz évvel később, majdnem egészében Európai Uniós forrásokból megvalósítva 2013-ban adták végül át.
A másik konstrukció a Brăilai függőhíd, amely a Duna-deltánál szolgálta volna a forgalmat 2023 nyara óta. A 523,9 millió eurós beruházást 85 százalékban uniós forrásból finanszírozta a román kormány, mégsem volt zökkenőmentes a kivitelezés. Európa harmadik lehosszabb hídjának terveit a 2000-es években kezdték el kidolgozni. Ezután évekkel később, csak 2015-2017 között aktualizálták és 2018-ban írták alá a megépüléséhez szükséges megbízási szerződést. 2023 júniusára sem a híd, sem a hozzákapcsolódó forgalmat kiszolgáló úthálózat nem épült meg teljesen. Ráadásul sajtóbeszámolók szerint 2023 őszére kezdett szó szerint szétesni a 1974,3 méter hosszú dunai átkelő. A történtek ismeretében a beruházás sem a ráfordított idő, sem a befektetés- és a közlekedés-biztonsági szempontok alapján nem tekinthető Románia építészeti sikertörténetének.
Kihívásokkal teli közös munka
A fentiek ismeretében a román-bolgár közös munka a harmadik Duna-híd kapcsán előreláthatón nem lesz idilli a két ország között, annak ellenére sem, hogy mindkettőjük érdeke, hogy az újabb fizikai összeköttetés mielőbb valósággá váljon. A bolgárok nem tartották teljesen logikusnak, hogy a Romániával közös, többszáz kilométernyi Duna-szakaszon éppen ott épüljön híd, ahol már korábban is állt egy. Bulgáriának elemibb érdeke lett volna az ország északi, infrastrukturálisan leginkább elmaradott régióját becsatornázni Románia felé. A háborús krízis eshetőségét is áttekintette a két ország, és a Giurgiu – Rusze 2 megépítése katonai stratégiai szempontból sem logikus döntés egy esetleges orosz támadás esetén.
Románia azonban azzal érvelt hogy a Giurgiu és Rusze a két legfejlettebb település Románia és Bulgária Dunával elválasztott országhatárán, illetve a román főváros, Bukarest is rövid távon elérhető innen. Az egyre növekvő forgalom pedig megköveteli, hogy a már meglévő egysávos és egyre romló állapotú, korábban épült híd funkcióit kiegészítse a kettes számú átkelő. Egyébként a bolgárok számára sem lesz teljesen hátrányos a helyszínválasztás, ugyanis Rusze és Veliko Tarnovo között terveznek autópályát építeni a transzeurópai IX-es folyosó részeként. Ez az EU kezdeményezése, amellyel a tagállamok közlekedési, infrastrukturális összeköttetéseit, ezáltal gazdasági potenciáljuk maximális kihasználását is szeretnék elősegíteni.
Magyarország jól áll Duna-hidakkal
Idén nem csak Magyarország déli szomszédja jelentette be, hogy munkálkodnak Európa második legnagyobb folyója felett: júniusban adták át Magyarország 20., Paksot és Kalocsát összekötő hídját, amit Tomori Pálról neveztek el, ennek megépítése 92 milliárd forintba (kb. 240 millió euróba) került.
A történelmi jelentőségű hídépítést követően nem állt meg a magyar kormány, már az átadón bejelentették, hogy Mohácson az előbbi összeget jelentősen felülmúló, 390 milliárd forintos ráfordítással 2031-ig bezárólag bővítik Magyarország dunai átkelőinek számát. Magyarországon jelenleg 20 darab Duna-híd van, közülük nyolc Budapesten segíti a közlekedést a folyó felett.
Összehasonlításképpen, Ausztriában 30 fontosabb Duna-híd van üzemben míg a Duna-forrásától Passauig tartó németországi Duna-szakaszon közel 60.
Ez a cikk az európai PULSE projekt keretében készült Victor Cozmei (HotNews, Románia), Lily Granicka (Mediapool, Bulgária) és Kuglics Sarolta (EUrologus/HVG, Magyarország) közreműködésével.