Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7c345570-c296-4b33-b2f0-6935b4941975","c_author":"HVG","category":"360","description":"Egy év elég lenne ahhoz, hogy drónokkal lezárják a NATO keleti határát – egy dróngyártó főnöke vázolt fel egy újszerű tervet.","shortLead":"Egy év elég lenne ahhoz, hogy drónokkal lezárják a NATO keleti határát – egy dróngyártó főnöke vázolt fel egy újszerű...","id":"20250510_hvg-keleti-hatarzar-eu-dronfal-helsing","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c345570-c296-4b33-b2f0-6935b4941975.jpg","index":0,"item":"5a70c65e-937d-46f7-bbe9-9ad345569dc0","keywords":null,"link":"/360/20250510_hvg-keleti-hatarzar-eu-dronfal-helsing","timestamp":"2025. május. 10. 16:15","title":"Be ne jöjjön az orosz: drónokból épülhet egy keleti határzár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1301b184-9a2c-4cc4-906c-f9c8d709ebf9","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Hiába érkezett gyorsan a segítség, a II. kerületben bajba jutott három állat közül egy elpusztult.","shortLead":"Hiába érkezett gyorsan a segítség, a II. kerületben bajba jutott három állat közül egy elpusztult.","id":"20250511_Csatornaba-esett-kacsakat-mentettek-a-tuzoltok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1301b184-9a2c-4cc4-906c-f9c8d709ebf9.jpg","index":0,"item":"9efc6cc2-977b-48e1-8ae3-c28bc6ad3d0c","keywords":null,"link":"/elet/20250511_Csatornaba-esett-kacsakat-mentettek-a-tuzoltok","timestamp":"2025. május. 11. 14:50","title":"Csatornába esett kiskacsákat mentettek a tűzoltók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f880daae-717b-45cb-b271-20d75a5b9f47","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A folyószámlahiteleknél kilenc hónapja, a hitelkártyáknál 2022 novembere óta folyamatosan növekedik a tartozásállomány.","shortLead":"A folyószámlahiteleknél kilenc hónapja, a hitelkártyáknál 2022 novembere óta folyamatosan növekedik a tartozásállomány.","id":"20250511_A-magyarok-jelentos-resze-eladosodott-a-napi-kiadasok-fedezese-miatt-oriasi-hitelkartya-tartozast-gorgetnek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f880daae-717b-45cb-b271-20d75a5b9f47.jpg","index":0,"item":"f6ce1ba2-56f1-4fcd-8b08-8b7c065c198b","keywords":null,"link":"/kkv/20250511_A-magyarok-jelentos-resze-eladosodott-a-napi-kiadasok-fedezese-miatt-oriasi-hitelkartya-tartozast-gorgetnek","timestamp":"2025. május. 11. 13:26","title":"A magyarok jelentős része eladósodott a napi kiadások fedezése miatt, óriási hitelkártya-tartozást görgetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8d895804-1a04-45f8-a93e-3798286f66e2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Szerinte a miniszterelnök megnyilatkozása csak arról szólt, hogy a magyar kormány a román választók döntése nyomán kormányzó erőkkel hajlandó együttműködni.","shortLead":"Szerinte a miniszterelnök megnyilatkozása csak arról szólt, hogy a magyar kormány a román választók döntése nyomán...","id":"20250511_Kover-Laszlo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d895804-1a04-45f8-a93e-3798286f66e2.jpg","index":0,"item":"b90e2933-2795-4269-bafe-aa45b5e020bb","keywords":null,"link":"/itthon/20250511_Kover-Laszlo","timestamp":"2025. május. 11. 21:45","title":"Kövér László magyarázza Orbán szavait az AUR elnökéről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8b8bf86-b4d5-48fe-8f51-d0ba04483c40","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Ezen a héten már 1,095 milliárd forint volt a tét.","shortLead":"Ezen a héten már 1,095 milliárd forint volt a tét.","id":"20250511_Kihuztak-a-hatos-lotto-nyeroszamait","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8b8bf86-b4d5-48fe-8f51-d0ba04483c40.jpg","index":0,"item":"7001848e-429c-43cf-9725-d16199d5fbb1","keywords":null,"link":"/elet/20250511_Kihuztak-a-hatos-lotto-nyeroszamait","timestamp":"2025. május. 11. 16:35","title":"Kihúzták a hatos lottó nyerőszámait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f124bfca-6ca5-42a1-b3bb-cea8cb805a04","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Az egyik versenyző kerékpárjának neki is ment az állat, de senki nem sérült meg.","shortLead":"Az egyik versenyző kerékpárjának neki is ment az állat, de senki nem sérült meg.","id":"20250511_Kecske-tamadt-a-versenyzokre-a-Giro-dItalia-alban-szakaszan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f124bfca-6ca5-42a1-b3bb-cea8cb805a04.jpg","index":0,"item":"5d62f7a8-4a09-4bff-8d3f-a3eb5f120d31","keywords":null,"link":"/sport/20250511_Kecske-tamadt-a-versenyzokre-a-Giro-dItalia-alban-szakaszan","timestamp":"2025. május. 11. 15:23","title":"Kecske támadt a versenyzőkre a Giro d'Italia albán szakaszán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1314475c-bf9d-4aa0-9c2a-33e778a7f68a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250511_1000-laptop-akku-savanyukaposzta-hatasa-demencia-latasvizsgalat-vaksag-szemmutet-chatgpt-egeszsegugyi-tanacsok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1314475c-bf9d-4aa0-9c2a-33e778a7f68a.jpg","index":0,"item":"45753e47-7d63-467d-bc21-21b98e95e30a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250511_1000-laptop-akku-savanyukaposzta-hatasa-demencia-latasvizsgalat-vaksag-szemmutet-chatgpt-egeszsegugyi-tanacsok","timestamp":"2025. május. 11. 12:00","title":"Ez történt: Megvalósította a tökéletes rezsicsökkentést, most arról megy az egész háza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e5858ca2-afc2-4052-b70f-1425849742a9","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Amerika meglepően hamar jutott el odáig, hogy aki megszólal nyilvánosan, arra rendőrségi vizsgálat, per és más megtorlás vár – írják neves amerikai professzorok.","shortLead":"Amerika meglepően hamar jutott el odáig, hogy aki megszólal nyilvánosan, arra rendőrségi vizsgálat, per és más...","id":"20250510_A-Trump-kormanyzat-nem-kepes-mindenkit-egyszerre-lerohanni-latszanak-az-ebredes-jelei","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e5858ca2-afc2-4052-b70f-1425849742a9.jpg","index":0,"item":"51da9fef-c77f-4c1a-9f31-53daa7b53072","keywords":null,"link":"/360/20250510_A-Trump-kormanyzat-nem-kepes-mindenkit-egyszerre-lerohanni-latszanak-az-ebredes-jelei","timestamp":"2025. május. 10. 08:20","title":"A Trump-kormányzat nem képes mindenkit egyszerre lerohanni, látszanak az ébredés jelei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A PULSE Projekt határokon átívelő újságírói együttműködés, amelynek keretében a HVG és az EUrologus csapata 12 másik
európai szerkesztőséggel közösen dolgozik elemző és tényfeltáró cikkeken. A projekt az Európai Bizottság támogatásával jött
létre.
A Duna két partját tíz ország 2800 kilométerén 133 híd köti össze. Románia és Bulgária között ebből mindössze két híd vezetett át eddig, noha a két ország 406 kilométernyi Duna-menti közös határa van. A legelső román-bolgár Duna-híd, a Barátság-híd 70 éve épült. Ezt előbb a román oldalon újították fel, majd idén a bolgárok is megkezdték a renoválását. A két ország azonban érhető okokból ennél jobb és több összeköttetést szeretne egymás között, ezért 2024-ben a hídépítési láz magasabb szintre lépett náluk is az Európai Unió, Connecting Europe Facility (CEF) finanszírozásának köszönhetően. Románia az 7 millió eurónyi CEF támogatásra alapozva, pályázatot írt ki a két országot összekötő harmadik híd megtervezésére.
A CEF az Európai Zöld Megállapodás (European Green Deal) egyik finanszírozási ága, mely a fenntarthatósághoz hozzájáruló infrastrukturális fejlesztések, közlekedési és digitális befektetések kivitelezésében támogatja a tagállamokat.
De miért éppen ide?
A Bulgária és Románia között elsőként épített átkelő ugyanazt a két várost, Giurgiut és Ruszét köti össze, ahová a tervezett legújabb konstrukció is épül, de a pontos lokáció kijelölése még hátra van. Nem is csoda, hiszen a projektet vezető cég kiválasztása, a szerződés aláírása és az egyéb dokumentációk nyélbeütése jelenleg még csak korai előkészítő szakaszban van, ahogyan azt a kormányzati lelkesedés nyomán a tényeknek utánajáró román HotNews híroldal tisztázta. A legoptimistább szcenárió szerint 2027-re jut odáig a projekt, hogy Románia megkezdje a kivitelezést, míg a bolgárok saját térfelükön dönthetik el, hogyan kötik be úthálózatukba a Giurgiu – Rusze 2 hidat. Ebben további nehezítő tényezővé válhat, hogy Bulgária kizárólag az Európai Bizottságon keresztül jelezheti problémáit és észrevételeit a Románia által vezetett építési folyamatokról a HotNews beszámolója szerint.
A fenti menetrend természetesen nem azt jelenti, hogy a közeljövőben kész konstrukció lesz a tervekből, hiszen egy átlagos hídépítési munkálat a koncepció elkészítésétől a megvalósításig és az átadásig legalább tíz évet vesz igénybe. Ezt támasztja alá a Vidin–Calafat híd és a Brăilai Duna-híd építési munkálatainak alakulása is. A Vidin–Calafat vegyes, közúti-vasúti kábelhíd terveit már a 2000 elején elkezdték pedzegetni. Az első megvalósíthatósági tanulmányokat 2003-ban prezentálták a bolgárok. A hidat azonban csak tíz évvel később, majdnem egészében Európai Uniós forrásokból megvalósítva 2013-ban adták végül át.
A másik konstrukció a Brăilai függőhíd, amely a Duna-deltánál szolgálta volna a forgalmat 2023 nyara óta. A 523,9 millió eurós beruházást 85 százalékban uniós forrásból finanszírozta a román kormány, mégsem volt zökkenőmentes a kivitelezés. Európa harmadik lehosszabb hídjának terveit a 2000-es években kezdték el kidolgozni. Ezután évekkel később, csak 2015-2017 között aktualizálták és 2018-ban írták alá a megépüléséhez szükséges megbízási szerződést. 2023 júniusára sem a híd, sem a hozzákapcsolódó forgalmat kiszolgáló úthálózat nem épült meg teljesen. Ráadásul sajtóbeszámolók szerint 2023 őszére kezdett szó szerint szétesni a 1974,3 méter hosszú dunai átkelő. A történtek ismeretében a beruházás sem a ráfordított idő, sem a befektetés- és a közlekedés-biztonsági szempontok alapján nem tekinthető Románia építészeti sikertörténetének.
Kihívásokkal teli közös munka
A fentiek ismeretében a román-bolgár közös munka a harmadik Duna-híd kapcsán előreláthatón nem lesz idilli a két ország között, annak ellenére sem, hogy mindkettőjük érdeke, hogy az újabb fizikai összeköttetés mielőbb valósággá váljon. A bolgárok nem tartották teljesen logikusnak, hogy a Romániával közös, többszáz kilométernyi Duna-szakaszon éppen ott épüljön híd, ahol már korábban is állt egy. Bulgáriának elemibb érdeke lett volna az ország északi, infrastrukturálisan leginkább elmaradott régióját becsatornázni Románia felé. A háborús krízis eshetőségét is áttekintette a két ország, és a Giurgiu – Rusze 2 megépítése katonai stratégiai szempontból sem logikus döntés egy esetleges orosz támadás esetén.
Románia azonban azzal érvelt hogy a Giurgiu és Rusze a két legfejlettebb település Románia és Bulgária Dunával elválasztott országhatárán, illetve a román főváros, Bukarest is rövid távon elérhető innen. Az egyre növekvő forgalom pedig megköveteli, hogy a már meglévő egysávos és egyre romló állapotú, korábban épült híd funkcióit kiegészítse a kettes számú átkelő. Egyébként a bolgárok számára sem lesz teljesen hátrányos a helyszínválasztás, ugyanis Rusze és Veliko Tarnovo között terveznek autópályát építeni a transzeurópai IX-es folyosó részeként. Ez az EU kezdeményezése, amellyel a tagállamok közlekedési, infrastrukturális összeköttetéseit, ezáltal gazdasági potenciáljuk maximális kihasználását is szeretnék elősegíteni.
Magyarország jól áll Duna-hidakkal
Idén nem csak Magyarország déli szomszédja jelentette be, hogy munkálkodnak Európa második legnagyobb folyója felett: júniusban adták át Magyarország 20., Paksot és Kalocsát összekötő hídját, amit Tomori Pálról neveztek el, ennek megépítése 92 milliárd forintba (kb. 240 millió euróba) került.
A történelmi jelentőségű hídépítést követően nem állt meg a magyar kormány, már az átadón bejelentették, hogy Mohácson az előbbi összeget jelentősen felülmúló, 390 milliárd forintos ráfordítással 2031-ig bezárólag bővítik Magyarország dunai átkelőinek számát. Magyarországon jelenleg 20 darab Duna-híd van, közülük nyolc Budapesten segíti a közlekedést a folyó felett.
Összehasonlításképpen, Ausztriában 30 fontosabb Duna-híd van üzemben míg a Duna-forrásától Passauig tartó németországi Duna-szakaszon közel 60.
Ez a cikk az európai PULSE projekt keretében készült Victor Cozmei (HotNews, Románia), Lily Granicka (Mediapool, Bulgária) és Kuglics Sarolta (EUrologus/HVG, Magyarország) közreműködésével.