Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ff13e130-f976-409a-b39f-f6bb0a0dc134","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Két olyan bűnbanda tagjairól van szó, amelyeket Trump külföldi terrorszervezetnek nyilvánított.","shortLead":"Két olyan bűnbanda tagjairól van szó, amelyeket Trump külföldi terrorszervezetnek nyilvánított.","id":"20250401_egyesult-allamok-salvador-bunozok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff13e130-f976-409a-b39f-f6bb0a0dc134.jpg","index":0,"item":"daff72c4-82ec-4a69-a764-a9ced3f323c8","keywords":null,"link":"/vilag/20250401_egyesult-allamok-salvador-bunozok","timestamp":"2025. április. 01. 13:11","title":"Hátrafeszített kar, azonnali fejborotválás - erődemonstrációnak beillő videóban prezentálták a Trumpék által Salvadorba szállított veszélyes bűnözőket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6bfaffe7-d0f8-47b6-b160-d645a6d99c32","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Ismét megnyilvánult a nemi erőszakkal és emberkereskedelemmel vádolt fivérek Orbán Viktor iránti rajongása. Az apropó a sikkasztás miatt elítélt francia szélsőjobboldali politikus ügye.","shortLead":"Ismét megnyilvánult a nemi erőszakkal és emberkereskedelemmel vádolt fivérek Orbán Viktor iránti rajongása. Az apropó...","id":"20250331_Az-ifjabb-Tate-fiver-Orbant-posztolva-allt-ki-Le-Pen-mellett-andrew-romania-eroszak-sikkasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6bfaffe7-d0f8-47b6-b160-d645a6d99c32.jpg","index":0,"item":"b2e8543e-db56-4d37-bfaa-853dc99bc56d","keywords":null,"link":"/elet/20250331_Az-ifjabb-Tate-fiver-Orbant-posztolva-allt-ki-Le-Pen-mellett-andrew-romania-eroszak-sikkasztas","timestamp":"2025. március. 31. 18:53","title":"Orbánt posztolt az ifjabb Tate fivér, hogy kiálljon Le Pen mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76b5dc40-665e-451e-83e0-97dc00216173","c_author":"Domokos László","category":"360","description":"Az állam mohósága ellenére – illetve bizonyos értelemben éppen azért – dinamikusan emelkedik a tartós befektetési számlák száma, a rajtuk lévő vagyon értéke már a 6200 milliárd forintot közelíti.","shortLead":"Az állam mohósága ellenére – illetve bizonyos értelemben éppen azért – dinamikusan emelkedik a tartós befektetési...","id":"20250331_hvg-tartos-befektetesi-szamla-tbsz-szocho-szja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76b5dc40-665e-451e-83e0-97dc00216173.jpg","index":0,"item":"8eaa64aa-6661-46bb-9aec-b58ddb82bda6","keywords":null,"link":"/360/20250331_hvg-tartos-befektetesi-szamla-tbsz-szocho-szja","timestamp":"2025. március. 31. 13:10","title":"A kormány betartott nekik, mire számítsanak most a tartós befektetési számlások?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf6c3edf-6753-4076-94bd-666ee01acc63","c_author":"Nemes Nikolett","category":"360","description":"A magyar társadalom még mindig erősen hiszi, hogy a házasságban élők boldogabbak, ezzel együtt a gyerekek egyharmada házasságon kívül születik, még ha ezt a döntéshozók nem is hajlandók tudomásul venni. Miért adják egyre többen válásra a fejüket ötvenes-hatvanas, sőt hetvenes éveikben? Melyek a leggyakoribb válóokok, és hogyan hat vissza a szegénység a házasságok tartósságára? Ezekről is beszélgettünk Tóth Olgával, a Társadalomtudományi Kutatóközpont Szociológiai Intézetének munkatársával. ","shortLead":"A magyar társadalom még mindig erősen hiszi, hogy a házasságban élők boldogabbak, ezzel együtt a gyerekek egyharmada...","id":"20250331_Valas-hazassag-parkapcsolat-szurke-valas-valook-valoper-magyar-szocialpolitika-Toth-Olga","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf6c3edf-6753-4076-94bd-666ee01acc63.jpg","index":0,"item":"e4c4d929-f1e8-4a45-a3ce-2c626a238e2b","keywords":null,"link":"/360/20250331_Valas-hazassag-parkapcsolat-szurke-valas-valook-valoper-magyar-szocialpolitika-Toth-Olga","timestamp":"2025. március. 31. 20:15","title":"„A válásra nem szabad úgy gondolni, mintha szörnyűség lenne, a szörnyűség a rossz kapcsolat”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85c34b4a-a8a0-49d2-a300-ccf40e399024","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A független hazai újságírókat felvonultató szakmai zsűrin kívül a közönség is leadhatta a voksait – jövünk a győztesekkel.","shortLead":"A független hazai újságírókat felvonultató szakmai zsűrin kívül a közönség is leadhatta a voksait – jövünk...","id":"20250331_ev-magyar-autoja-2025-esztergomi-suzuki-dacia-duster-727-loeros-bmw-a-dijazottak-kozott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85c34b4a-a8a0-49d2-a300-ccf40e399024.jpg","index":0,"item":"d141b8b6-71b7-4282-88df-ffd5accd1696","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_ev-magyar-autoja-2025-esztergomi-suzuki-dacia-duster-727-loeros-bmw-a-dijazottak-kozott","timestamp":"2025. március. 31. 07:59","title":"Év Magyar Autója 2025: esztergomi Suzuki, olcsó Dacia és 727 lóerős BMW a díjazottak között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"483537dd-c813-4fc2-840e-6e4b2d36e2ea","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A Tisza Párt elnöke szerint Gáspár Győző egy éve még velük akart egy színpadra állni.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke szerint Gáspár Győző egy éve még velük akart egy színpadra állni.","id":"20250331_magyar-peter-gyozike-zebra-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/483537dd-c813-4fc2-840e-6e4b2d36e2ea.jpg","index":0,"item":"2712c5d6-6429-4f72-848b-071ad38937e5","keywords":null,"link":"/elet/20250331_magyar-peter-gyozike-zebra-ebx","timestamp":"2025. március. 31. 20:33","title":"Magyar Péter: Győzike tavaly még hozzánk jelentkezett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"285cc825-ee5f-4dcb-a9fd-5f0941243650","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Paul Marchant 16 évig volt a cég első embere.","shortLead":"Paul Marchant 16 évig volt a cég első embere.","id":"20250331_primark-paul-marchant-vezerigazgato-lemondas-tiszteletlenseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/285cc825-ee5f-4dcb-a9fd-5f0941243650.jpg","index":0,"item":"6a41b8f6-b20a-44b2-bc09-aa4d2a2e35c0","keywords":null,"link":"/elet/20250331_primark-paul-marchant-vezerigazgato-lemondas-tiszteletlenseg","timestamp":"2025. március. 31. 11:24","title":"Lemondott a Primark vezérigazgatója, mert tiszteletlenül bánt egy nővel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17ab022e-953c-4229-ad64-888f4fb92f71","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ahogy instabillá válik az autó, már nagyon nehéz megfogni. ","shortLead":"Ahogy instabillá válik az autó, már nagyon nehéz megfogni. ","id":"20250331_rossz-kormany-mozdulatbol-majdnem-tomegkarambol-lett-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17ab022e-953c-4229-ad64-888f4fb92f71.jpg","index":0,"item":"05b45ddd-de53-47d5-9813-82d0970a95b9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_rossz-kormany-mozdulatbol-majdnem-tomegkarambol-lett-video","timestamp":"2025. március. 31. 12:30","title":"Egy rossz kormánymozdulat és máris nagy bajba került a sofőr az autópályán – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A PULSE Projekt határokon átívelő újságírói együttműködés, amelynek keretében a HVG és az EUrologus csapata 12 másik
európai szerkesztőséggel közösen dolgozik elemző és tényfeltáró cikkeken. A projekt az Európai Bizottság támogatásával jött
létre.
A Duna két partját tíz ország 2800 kilométerén 133 híd köti össze. Románia és Bulgária között ebből mindössze két híd vezetett át eddig, noha a két ország 406 kilométernyi Duna-menti közös határa van. A legelső román-bolgár Duna-híd, a Barátság-híd 70 éve épült. Ezt előbb a román oldalon újították fel, majd idén a bolgárok is megkezdték a renoválását. A két ország azonban érhető okokból ennél jobb és több összeköttetést szeretne egymás között, ezért 2024-ben a hídépítési láz magasabb szintre lépett náluk is az Európai Unió, Connecting Europe Facility (CEF) finanszírozásának köszönhetően. Románia az 7 millió eurónyi CEF támogatásra alapozva, pályázatot írt ki a két országot összekötő harmadik híd megtervezésére.
A CEF az Európai Zöld Megállapodás (European Green Deal) egyik finanszírozási ága, mely a fenntarthatósághoz hozzájáruló infrastrukturális fejlesztések, közlekedési és digitális befektetések kivitelezésében támogatja a tagállamokat.
De miért éppen ide?
A Bulgária és Románia között elsőként épített átkelő ugyanazt a két várost, Giurgiut és Ruszét köti össze, ahová a tervezett legújabb konstrukció is épül, de a pontos lokáció kijelölése még hátra van. Nem is csoda, hiszen a projektet vezető cég kiválasztása, a szerződés aláírása és az egyéb dokumentációk nyélbeütése jelenleg még csak korai előkészítő szakaszban van, ahogyan azt a kormányzati lelkesedés nyomán a tényeknek utánajáró román HotNews híroldal tisztázta. A legoptimistább szcenárió szerint 2027-re jut odáig a projekt, hogy Románia megkezdje a kivitelezést, míg a bolgárok saját térfelükön dönthetik el, hogyan kötik be úthálózatukba a Giurgiu – Rusze 2 hidat. Ebben további nehezítő tényezővé válhat, hogy Bulgária kizárólag az Európai Bizottságon keresztül jelezheti problémáit és észrevételeit a Románia által vezetett építési folyamatokról a HotNews beszámolója szerint.
A fenti menetrend természetesen nem azt jelenti, hogy a közeljövőben kész konstrukció lesz a tervekből, hiszen egy átlagos hídépítési munkálat a koncepció elkészítésétől a megvalósításig és az átadásig legalább tíz évet vesz igénybe. Ezt támasztja alá a Vidin–Calafat híd és a Brăilai Duna-híd építési munkálatainak alakulása is. A Vidin–Calafat vegyes, közúti-vasúti kábelhíd terveit már a 2000 elején elkezdték pedzegetni. Az első megvalósíthatósági tanulmányokat 2003-ban prezentálták a bolgárok. A hidat azonban csak tíz évvel később, majdnem egészében Európai Uniós forrásokból megvalósítva 2013-ban adták végül át.
A másik konstrukció a Brăilai függőhíd, amely a Duna-deltánál szolgálta volna a forgalmat 2023 nyara óta. A 523,9 millió eurós beruházást 85 százalékban uniós forrásból finanszírozta a román kormány, mégsem volt zökkenőmentes a kivitelezés. Európa harmadik lehosszabb hídjának terveit a 2000-es években kezdték el kidolgozni. Ezután évekkel később, csak 2015-2017 között aktualizálták és 2018-ban írták alá a megépüléséhez szükséges megbízási szerződést. 2023 júniusára sem a híd, sem a hozzákapcsolódó forgalmat kiszolgáló úthálózat nem épült meg teljesen. Ráadásul sajtóbeszámolók szerint 2023 őszére kezdett szó szerint szétesni a 1974,3 méter hosszú dunai átkelő. A történtek ismeretében a beruházás sem a ráfordított idő, sem a befektetés- és a közlekedés-biztonsági szempontok alapján nem tekinthető Románia építészeti sikertörténetének.
Kihívásokkal teli közös munka
A fentiek ismeretében a román-bolgár közös munka a harmadik Duna-híd kapcsán előreláthatón nem lesz idilli a két ország között, annak ellenére sem, hogy mindkettőjük érdeke, hogy az újabb fizikai összeköttetés mielőbb valósággá váljon. A bolgárok nem tartották teljesen logikusnak, hogy a Romániával közös, többszáz kilométernyi Duna-szakaszon éppen ott épüljön híd, ahol már korábban is állt egy. Bulgáriának elemibb érdeke lett volna az ország északi, infrastrukturálisan leginkább elmaradott régióját becsatornázni Románia felé. A háborús krízis eshetőségét is áttekintette a két ország, és a Giurgiu – Rusze 2 megépítése katonai stratégiai szempontból sem logikus döntés egy esetleges orosz támadás esetén.
Románia azonban azzal érvelt hogy a Giurgiu és Rusze a két legfejlettebb település Románia és Bulgária Dunával elválasztott országhatárán, illetve a román főváros, Bukarest is rövid távon elérhető innen. Az egyre növekvő forgalom pedig megköveteli, hogy a már meglévő egysávos és egyre romló állapotú, korábban épült híd funkcióit kiegészítse a kettes számú átkelő. Egyébként a bolgárok számára sem lesz teljesen hátrányos a helyszínválasztás, ugyanis Rusze és Veliko Tarnovo között terveznek autópályát építeni a transzeurópai IX-es folyosó részeként. Ez az EU kezdeményezése, amellyel a tagállamok közlekedési, infrastrukturális összeköttetéseit, ezáltal gazdasági potenciáljuk maximális kihasználását is szeretnék elősegíteni.
Magyarország jól áll Duna-hidakkal
Idén nem csak Magyarország déli szomszédja jelentette be, hogy munkálkodnak Európa második legnagyobb folyója felett: júniusban adták át Magyarország 20., Paksot és Kalocsát összekötő hídját, amit Tomori Pálról neveztek el, ennek megépítése 92 milliárd forintba (kb. 240 millió euróba) került.
A történelmi jelentőségű hídépítést követően nem állt meg a magyar kormány, már az átadón bejelentették, hogy Mohácson az előbbi összeget jelentősen felülmúló, 390 milliárd forintos ráfordítással 2031-ig bezárólag bővítik Magyarország dunai átkelőinek számát. Magyarországon jelenleg 20 darab Duna-híd van, közülük nyolc Budapesten segíti a közlekedést a folyó felett.
Összehasonlításképpen, Ausztriában 30 fontosabb Duna-híd van üzemben míg a Duna-forrásától Passauig tartó németországi Duna-szakaszon közel 60.
Ez a cikk az európai PULSE projekt keretében készült Victor Cozmei (HotNews, Románia), Lily Granicka (Mediapool, Bulgária) és Kuglics Sarolta (EUrologus/HVG, Magyarország) közreműködésével.
A szuverenitásvédelmi csata intézkedése legfeljebb tíz évre szól, és csak az EGT-országokon kívüli állampolgársággal rendelkező kettős állampolgárokat érinti.