szerző:
Sztojcsev Iván
Tetszett a cikk?

Békésen megbújnak a bevételi lista alján a filmek, amiket elárasztanak díjakkal az Oscar-gálán. Egyre látványosabb, ami a filmiparban történik: kockázatmentesen legyártható, rég ismert, jól felépített brandek folytatásaira és az 1990-es évek filmjeinek újragondolásaira özönlik a mozikba a tömeg, de aztán inkább a fanyalgást lehet hallgatni.

Ötvenből három – ez a finoman szólva sem magas arány azt mutatja, az elmúlt öt évben az év 10 legtöbb bevételt hozó filmjei közül hány kapott egyáltalán Oscar-jelölést. Igaz, mostanában minimális változás már van, tavaly legalábbis két film (a Bohém rapszódia és a Fekete párduc), idén pedig egy (a Joker) bekerült mindkét listán a legsikeresebbek közé. De az így is igaz megállapítás már évek óta: annak, hogy kik kapják a szakmai elismeréseket, és annak, hogy melyik filmekre tódul a legtöbb néző, alig van köze egymáshoz.

©

Ha nem az Oscarra, inkább a kasszasikerekre figyelünk, azt látjuk, hogy a franchise-ok és a régi sikerekről lehúzott sokadik bőr filmek vittek mindent 2019-ben is. A Box Office Mojo világszerte legtöbb pénzt hozó filmjeinek listáján 2019-ben először már a 9. helyhez is egymilliárd dollár fölötti bevétel kellett. Ez főleg ahhoz képest mutat jókora változást, hogy 2018-ban még csak öt, az előtt pedig évente 2-4 film volt, amely elérte az egymilliárd dolláros álomhatárt. Olyan év pedig utoljára 2007-ben volt, amikor egyetlen alkotásnak sem lett meg az egymilliárdja.

És akkor J. J. Abrams letörli a könnyeit egy köteg százdollárossal.

2019 legnagyobb kasszasikerei (zárójelben az USA-n belüli, illetve a más országokból befolyt bevétel, millió dollárban) – a film értékelése az imdb-n

  1. Bosszúállók: Végjáték (858/1939) – 8,5
  2. Az oroszlánkirály (543/1113) – 6,9
  3. Jégvarázs 2. (474/958) – 7,2
  4. Pókember – Idegenben (390/741) – 7,6
  5. Marvel kapitány (426/701) – 7,9
  6. Toy Story 4. (434/639) – 7,9
  7. Joker (335/736) – 8,6
  8. Star Wars: Skywalker kora (510/550) – 6,9
  9. Aladdin (355/695) – 7,0
  10. Jumanji – A következő szint (298/470) – 7,0

Hogy a sorozatokat nem lehet a végtelenségig csinálni, jól mutatja, ami a Star Warsszal történik. A saga aktuális része 2015-ben és 2017-ben is kapott kemény kritikákat, de mindkettő az adott év legtöbb bevételt hozó filmje lett. 2019-ben a Skywalker kora már csak a nyolcadik helyre került, ami a kilenc Star Wars-film közül a legrosszabb helyezés. (A Sith-ek bosszúja 2005-ben a második, A klónok támadása 2002-ben a negyedik lett, minden más rész a saját évének első helyén végzett.)

©

De azért nem kell félteni a nagy stúdiókat, ez látszik a bevételi adatokon, ha nem a Star Wars aktuális része a divatos, akkor beülnek helyette az emberek valamelyik másik film sokadik újragondolt változatára vagy folytatására. A lényeg az, hogy minél kevesebb kockázatot kelljen vállalni, és oda lehessen adni a nézőknek valamit, amiről már a címe alapján előre tudják, hogy mit várhatnak tőle. Nem véletlen, hogy a szuperhősös filmek újabb és újabb leágazásai mellett az 1990-es évek óriási sikereinek sokkal gyengébb folytatásai vannak ott nagy számban a kasszasikerek között: aki gyerekként szerette az Oroszlánkirályt, a Toy Storyt vagy épp tizenévesen a Jumanjit, az most a legjobb korcsoporthoz tartozik, akinek a pénzére vágyhatnak a filmesek.

Az Oscar-jelöltek a kasszasikerek listáján (zárójelben a bevétel, millió dollárban):

7. Joker (1071)

23. Volt egyszer egy… Hollywood (374)

28. 1917 (287)

37. Az aszfalt királyai (222)

45. Kisasszonyok (177)

47. Élősködők (165)

79. Jojo Nyuszi (74)

Megjelent a Netflix...

©

Az pedig már a filmipar átalakulását mutatja, hogy két Oscar-jelölt fel sem került a legnagyobb mozis bevételt hozó filmek listájára. Ami nem azt jelenti, hogy ezek a kasszáknál megbuktak volna, hanem azt, hogy megjelent a Netflix. Az ír és a Házassági történet is csak azért került be néhány kiválasztott moziba, mert ez volt az alapkövetelmény ahhoz, hogy jó pár filmfesztiválon jelölést kaphasson, de a mozikban megszerzett bevételük, 8, illetve 2,3 millió dollár, arra sem elég, hogy a többi Oscar-jelölt bokájáig érjen.

©

A Box Office Mojo ezeket fel sem veszi a listájára, de amúgy ha szerepelnének ott, akkor a 177., illetve a 239. helyet jelentené a két bevételi adat. De ezeknek a filmeknek nem csak a művészi értékét, hanem a pénzügyi sikerességét sem lehet a bevételi mutatóval mérni, egész nyilvánvaló, hogy a Netflix üzleti koncepciója egészen más kategóriát jelent. A cég összbevétele 2019-ben 20 milliárd dollár lett, de ez nem bontható le úgy, hogy mondhassunk konkrét számot, melyik film mennyi pénzt hozott. A cég pedig ehhez nem ad segítséget.

...és megjelent Ázsia

Az idei Oscar-gála nagy sztorija az, hogy először lett az év legjobb filmje nem angol nyelvű alkotás, de az is csak tizenegyedik alkalommal történt meg, hogy idegen nyelvű filmet jelöltek egyáltalán erre a díjra. A dél-koreai Élősködők a kasszasikerek listáján meg is bújik viszonylag alul, a méltán elfeledett Gemini Man és a Kémesítve között a 47. helyen. Ahhoz képest viszont, hogy nem amerikai film, egész sokan nézték az Egyesült Államokban: a bevételei 21,5 százaléka az USA-ból származik.

©

Az év 50 legnagyobb kasszasikere közül 9 olyan volt, amely a bevételei 5 százalékát sem az Egyesült Államokban szerezte – a listán előttük egy óriási lyuk tátong, olyan film ugyanis egy sem volt a Top50-ben, amely 5 százaléknál többet, de 20 százaléknál kevesebbet szerzett volna az amerikai mozikban. A kilenc, 5 százalék alatti amerikai részesedést szerző film közül viszont nyolcban még az 1 százalékot sem érte el az amerikai bevétel aránya, vagyis gyakorlatilag ismeretlenek maradtak ezek a filmek az USA-ban.

A magyarázat egyszerű: mind a 8 ilyen film kínai, az ottani piacon lehet annyi bevételt szerezni, hogy már nem muszáj Hollywoodba menni kasszasikerért. A Nezha zhi motong jiangshi, magyar fordításban A démongyerek Nezha születése című kínai 3D-animációs film létezéséről például valószínűleg a legelvakultabb rajongókon kívül Európában és Amerikában sokan nem tudtak, pedig ez lett az év 12. legnagyobb bevételét hozó filmje, 726 millió dollárt hozott. Az pedig az ország népességének, és persze a cenzúrának is köszönhető, hogy az Oscar-díjátadón hiába Dél-Korea jeleníti meg Ázsia filmiparát, a bevételi listákon már Kína képviseli a kontinenst.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
hvg.hu Kult

Ez az Élősködők éjszakája volt

Judytól Jokerig minden az esélyesekről szólt az idei Oscar-gálán, de aztán jött egy dél-koreai szatíra és ellopta a show-t.

Rendet tesz a Google a Play áruházban, kilövik a kíváncsiskodó appokat

Rendet tesz a Google a Play áruházban, kilövik a kíváncsiskodó appokat

Koronavírus: gyanús az, aki 38 fokos lázzal küzd, és fertőzött területen volt

Koronavírus: gyanús az, aki 38 fokos lázzal küzd, és fertőzött területen volt

Rendőrt hívtak egy Olaszországból hazatért nőre Sztojkafalván, mert rosszul lett

Rendőrt hívtak egy Olaszországból hazatért nőre Sztojkafalván, mert rosszul lett