Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"197d5675-f5e3-4d22-8eaa-912f443cddd8","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"360","description":"Egészséges versenypiac nélkül nincs egészséges megtakarítási struktúra – ad magyarázatot Karagich István, a Blochamps Capital tanácsadó cég tulajdonosa arra, miért a leggazdagabb egy százalék gyarapszik a leggyorsabban, miközben egyre kevesebbeknek van érdemi megtakarításuk. Interjú.","shortLead":"Egészséges versenypiac nélkül nincs egészséges megtakarítási struktúra – ad magyarázatot Karagich István, a Blochamps...","id":"20250121_hgv-karagich-istvan-blochamps-capital-vagyonkoncentracio-privatbank-","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/197d5675-f5e3-4d22-8eaa-912f443cddd8.jpg","index":0,"item":"42dae7d6-09ca-4f0b-9859-77a182fe11cc","keywords":null,"link":"/360/20250121_hgv-karagich-istvan-blochamps-capital-vagyonkoncentracio-privatbank-","timestamp":"2025. január. 21. 10:00","title":"„Simicska óta nem az ideológia, hanem a parancsuralom és a puszta anyagi érdek köti össze a kivételezetteket”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f1c5258-0eb3-4188-bf57-3093faa15274","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az ablakokon át menekültek a szálloda vendégei a lángoló 11 emeletes épületből.","shortLead":"Az ablakokon át menekültek a szálloda vendégei a lángoló 11 emeletes épületből.","id":"20250121_tuz-torok-siparadicsom-szalloda-66-halott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f1c5258-0eb3-4188-bf57-3093faa15274.jpg","index":0,"item":"fddd4a33-def1-474a-b720-ecabba590397","keywords":null,"link":"/vilag/20250121_tuz-torok-siparadicsom-szalloda-66-halott","timestamp":"2025. január. 21. 13:59","title":"Már legalább 66 halottja van a török szállodatűznek, sokan az ablakon keresztül próbáltak menekülni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8fe58aec-624a-480a-8876-ccdec2ae7e94","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Zömében kínai gyártású, márka nélküli akkus fülhallgatókat, hangszórókat, csavarbehajtókat ellenőriztek, túl könnyen túlmelegedhetnek.","shortLead":"Zömében kínai gyártású, márka nélküli akkus fülhallgatókat, hangszórókat, csavarbehajtókat ellenőriztek, túl könnyen...","id":"20250121_fogyasztovedelem-kinai-litium-akkumulatoros-eszkozok-kivonjak-a-forgalombol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8fe58aec-624a-480a-8876-ccdec2ae7e94.jpg","index":0,"item":"66fae739-2606-435f-bcec-8c4a29b94855","keywords":null,"link":"/kkv/20250121_fogyasztovedelem-kinai-litium-akkumulatoros-eszkozok-kivonjak-a-forgalombol","timestamp":"2025. január. 21. 10:02","title":"Hétköznapi kínai akkutechnológiát ellenőrzött a fogyasztóvédelem, mindent kivonatnak a forgalomból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"10214ade-ae4d-4124-a02a-411812d87871","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"Kipróbáltuk, hogy mit tud a gyakorlatban a Xiaomi olcsó almárkájának legújabb csúcsmodellje, a Redmi Note 14 Pro+ 5G, és a gyártó új okosórájára és TWS headsetére is vetettünk néhány pillantást.","shortLead":"Kipróbáltuk, hogy mit tud a gyakorlatban a Xiaomi olcsó almárkájának legújabb csúcsmodellje, a Redmi Note 14 Pro+ 5G...","id":"20250121_olcso-mobil-okosora-tws-headset-redmi-note-14-pro-5g-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10214ade-ae4d-4124-a02a-411812d87871.jpg","index":0,"item":"8e4fce01-79ce-4ce5-9539-dce1b6b7176e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250121_olcso-mobil-okosora-tws-headset-redmi-note-14-pro-5g-teszt-velemeny","timestamp":"2025. január. 21. 15:00","title":"200 megapixeles jóárasított mobil: teszten a legújabb Redmi és két kisebb társa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"41110c64-3404-4d7d-9ce8-f1e83fd98ee4","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A hátán sérült munkást daruval kellett lehozni.","shortLead":"A hátán sérült munkást daruval kellett lehozni.","id":"20250121_baleset-gellert-szallo-felujitas-tiborcz-istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41110c64-3404-4d7d-9ce8-f1e83fd98ee4.jpg","index":0,"item":"7a3c14dc-71e1-4e04-a30f-09e445c7192e","keywords":null,"link":"/kkv/20250121_baleset-gellert-szallo-felujitas-tiborcz-istvan","timestamp":"2025. január. 21. 12:35","title":"Balesetet szenvedett egy munkás a Gellért Szálló felújításán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cd2aeb12-eea8-465b-b481-3dfc60ae43ac","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Metal Shredder Hungary Zrt. elektronikai hulladékokat dolgoz fel, aranyat és ezüstöt is kinyer belőlük. Tulajdonosai között volt ügynökmúltú exállamtitkár, és van bankvezér is.","shortLead":"A Metal Shredder Hungary Zrt. elektronikai hulladékokat dolgoz fel, aranyat és ezüstöt is kinyer belőlük. Tulajdonosai...","id":"20250121_hulladekfeldolgozas-mol-nyrt-metal-shredder-hungary-zrt-tasnadi-laszlo-csanyi-sandor-vallalkozas-kkv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cd2aeb12-eea8-465b-b481-3dfc60ae43ac.jpg","index":0,"item":"98f8adc5-495d-4e95-8c2d-f7778e776e50","keywords":null,"link":"/kkv/20250121_hulladekfeldolgozas-mol-nyrt-metal-shredder-hungary-zrt-tasnadi-laszlo-csanyi-sandor-vallalkozas-kkv","timestamp":"2025. január. 21. 08:06","title":"Hulladékból aranyat csináló céget vesz a Mol, de még érdekesebb, hogy kitől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"043da60a-9ef3-4a5a-ae44-c3af1d8f5d64","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Egy meghiúsult üzlet miatt ítélt meg kártérítést egy orosz bíróság a Strabag, annak osztrák részvényesei és az Raiffeisen Bank International oroszországi részlege ellen, amely korábban Rasperiával kezdeményezett üzlettel akarta felszabadítani befagyasztott oroszországi milliárdjait.","shortLead":"Egy meghiúsult üzlet miatt ítélt meg kártérítést egy orosz bíróság a Strabag, annak osztrák részvényesei és...","id":"20250121_raiffeisen-bank-orosz-birsag-rasperia-strabag-gyeripaszka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/043da60a-9ef3-4a5a-ae44-c3af1d8f5d64.jpg","index":0,"item":"4d7bf9f3-0865-4bd1-bb2f-59f05af334db","keywords":null,"link":"/kkv/20250121_raiffeisen-bank-orosz-birsag-rasperia-strabag-gyeripaszka","timestamp":"2025. január. 21. 10:57","title":"Döntött a bíróság a Raiffeisen ügyében Oroszországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"005d258c-3c74-4b26-b9be-75e70d2bda69","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Gyakran fordul elő, hogy az MCC közbeszerzéseinél az olcsóbb ajánlatokat kizárják. Az egyik esetben például egy Mészáros Lőrinc-féle vállalkozás elől öt olcsóbb ajánlatot tevő esett ki.","shortLead":"Gyakran fordul elő, hogy az MCC közbeszerzéseinél az olcsóbb ajánlatokat kizárják. Az egyik esetben például...","id":"20250120_Az-MCC-kozbeszerzesei-miatt-megis-nyomoz-a-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/005d258c-3c74-4b26-b9be-75e70d2bda69.jpg","index":0,"item":"7c6500fa-37a0-44d3-a6f0-13ad714c0454","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250120_Az-MCC-kozbeszerzesei-miatt-megis-nyomoz-a-rendorseg","timestamp":"2025. január. 20. 20:13","title":"Az MCC közbeszerzései miatt mégis nyomoz a rendőrség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A mostani vasúti bérletesek kevesebb, mint negyede utazik a saját megyéjén kívülre, vagyis a döntő többségnek jó lesz az új megyei bérlet. Elkértük a MÁV-tól az összesítést, hol használják a legtöbben a bérletet, és azt is megnéztük, milyen hátulütői lehetnek az új kedvezményrendszernek.
A magyar tömegközlekedés történetének egyik legnagyobb, és minden bizonnyal leglátványosabb kedvezményrendszerét vezetik be. Az, hogy májustól egy-egy megyét 9450, a teljes országot pedig 18 900 forintért be lehet utazni (a diákok pedig tizedennyi pénzért ülhetnek vonatra), ráadásul a MÁV, a GYSEV és a Volánbusz nem helyjegyes járatain is, valóban nagyon komoly változás, de van azért néhány részlete az új kedvezménynek, amelynél ott a kérdés, miért pont így vezetik be.
Az még valahol érthető, bár valóban kellemetlen, hogy a helyjegyes vonalakon nem lehet majd használni az új bérletet, szóval aki egy nagyobb nyaralásra menne így, az lemondhat az Intercityről, vagy drágábban utazik. A fővárosba ingázók biztosan nem örülnek annak sem, hogy a BKK járataira nem lesz majd érvényes a bérlet, de mielőtt emögé politikai célt látnánk, érdemes belegondolni, nem sok módon tudna a kormány jobban kiszúrni Budapesttel, mint ha hirtelen megengedné, hogy a Pest megyei bérlettel utazni lehessen a BKK-n is.
A legfontosabb kritika így valószínűleg az:
miért nem kilométeralapú lesz a bérlet?
Hiszen például Nagykőrösről gyakrabban szokott átjárni az ember a szomszédos Kecskemétre, mint Solymárra, mégis annak nem lesz jó a vármegyebérlet, aki Kecskemétre utazna. Arról nem is beszélve, hogy Budapesttől nyugat felé haladva sokkal hamarabb kilépünk Pest megyéből, mint ha keletre mennénk: a székesfehérvári vonalon Martonvásár 33, a győrin Bicske alsó 27 kilométerre van a Déli pályaudvartól, mégsem lehet megyei bérlettel utazni oda, míg a hatvani vonalon Tura 59, a vácin Szob 64, az újszászin Tápiógyörgye 74, a záhonyin pedig Abony 89 kilométerre a fővárostól még mindig Pest megyéhez tartozik.
Az Intercity járatain nem lehet vármegyebérlettel utazni
MTI / Balogh Zoltán
És még csak azt sem lehet mondani, hogy egy ilyen ötlet nagyon bonyolult átállást jelentene. A tömegközlekedésben már most is szinte minden árazást kilométeralapon számolnak ki, így szabják meg a havibérletek árait is.
Nem lehet itt megúszni a gondolatot: politikai terméknek sem utolsó a vármegyebérlet – végre bevezethetnek valamit, amiben ott van a vármegye szó, és valami jó dolgot jelent, hátha az ország nem fideszes néhány millió lakója sem röhejesnek vagy cikinek érzi majd. Egyelőre nem készült nyilvános kutatás arról, hogy a vármegye mint brand mennyire elfogadott, úgyhogy ez csak egy tipp marad.
De hány embert érinthet valóban a probléma? Elkértük a MÁV Kommunikációs Igazgatóságától a bérletvásárlási adatokat, és ezek alapján úgy tűnik, a legtöbbeknek elég lesz egy megyén belül utazni, viszont így is van egy több, mint tízezer fős csoport, akik bosszankodhatnak, hogy nekik nem a legnagyobb kedvezmény járt.
2022-ben kicsit több, mint 962 ezer bérletet adtak el. Ez 12-vel leosztva 80 ezer, de valójában 80 ezernél több rendszeres bérletvásárló van, az éves összesített szám úgy jön ki, hogy nyáron mindig kevesebb bérletet vesznek.
Ezek közül 744 ezret egy megyén belüli utazásra vettek igénybe,
165 ezret pedig olyan távra, hogy egyetlen megyehatárt léptek át,
a maradék 53 ezret pedig több megyehatár átlépésére is.
Tehát az összes mostani bérlet 77,3 százalékát lecserélhetik majd az új, kedvezményesre.
17,2 százalékot tesznek ki azok, amelyek a szomszéd megyébe szólnak, így csak az országbérletet vehetik majd meg helyettük. Azért ez sem annyira rossz ajánlat: a mostani díjszabás szerint a 30 kilométeres havibérlet 21 400 forint, szóval azt, és az ennél nagyobb távra szólóakat már megéri lecserélni országbérletre.
Aki pedig ennél rövidebb távra ingázna – tehát egy-két településnyi távon utazik rendszeresen –, az ezek után is választhatja a hagyományos, kilométeralapú bérletét. Attól persze, hogy olyan utas nem lesz, aki rosszabbul járna, még jogosan tehetik fel a kérdést, hogy miért nem kapják meg ugyanazt a kedvezményt, mint mások. És persze egy új fajta bérlettel több helyre lehet majd utazni, mint a mostanival, amely megadott kezdő- és végpont közötti utakra érvényes csak, de ez a munkába vagy iskolába ingázókat valószínűleg annyira nem vigasztalja majd, legfeljebb amikor nyaralni mennek.
Menetjegy vásárlása automatából a Déli pályaudvaron
Túry Gergely
Ami a diákokat illeti: a részletesebb bontásból az is látszik, hogy a bérletek nagyjából felét a tanulók veszik igénybe, a szomszédos megyék közötti utazásra egy kicsivel több tanuló-, mint dolgozóbérletet ad el a MÁV. A tanulóbérlet most ugyanúgy a teljesárú tizedébe kerül, mint ahogyan májustól fog, vagyis amilyen távra felnőttként megéri majd az új bérletet beszerezni, arra éri majd meg a diákoknak is. Nyilván a diákoknál nem annyira cél az, hogy átcsábítsák az eddig autóval ingázókat a vasútra, de a családi kassza szempontjából így is fontos lehet az új bérlet.
Kérdésünkre a MÁV elküldte azt a listát is, hogy milyen viszonylatokra vásárolják a legtöbb bérletet.
2022-ben a fővárosi agglomerációban a lista első tíz helyezettje:
Budapest-Nyugati–Vác (34 km – erre most 24 900 forint a havi bérlet),
Nyugati–Dunakeszi-Gyártelep (17 km – 14 200 forint),
Nyugati–Monor (38 km – 28 500 forint),
Keleti–Gyömrő (27 km – 21 400 forint),
Déli–Érd alsó (20 km – 14 200 forint),
Keleti–Sülysáp (38 km – 28 500 forint),
Nyugati–Felsőgöd (24 km – 17 800 forint),
Nyugati–Pilis (48 km – 35 600 forint),
Keleti–Gödöllő (36 km – 28 500 forint)
Keleti–Tápiószecső (45 km – 32 200 forint).
Vagyis a Top10 elővárosi viszonylat közül egy sem lépi át Pest megye határát, mindre elég lesz a 9450 forintos vármegyebérlet. A főváros határától nem messze élőknek ez pár ezer forint spórolást jelent majd, a távolabbról ingázók viszont havi 20-25 ezer forintot is megtakaríthatnak. Érdekes, hogy észak és kelet felé már most is többen ingáznak, mint nyugatra.
Az agglomeráción kívül pedig a négy útitáv, amelyre a legtöbb bérletet eladják, a következő:
Győr–Mosonmagyaróvár (36 km – 28 500 forint)
Debrecen–Nyíregyháza (49 km – 35 600 forint)
Miskolc-Tiszai–Tiszalúc (20 km – 14 200 forint)
Szolnok–Újszász (16 km – 14 200 forint)
Ezek között egyetlen olyan van, a Debrecen és Nyíregyháza közötti szakasz, ahol megyehatárt átlép a vonat, azaz országos bérletet kell váltani, de a mostani 50 kilométeresnél az is annyival olcsóbb lesz, hogy megéri nekik. Annak, aki munkába járáshoz veszi a bérletét, ennél is sokkal kevesebbet kell fizetnie, mert a munkáltató fizeti az ár 86 százalékát, de ez most is pontosan ugyanígy van, vagyis azt, hogy hol éri meg az új bérletre váltani, nem befolyásolja.
MTI / Balogh Zoltán
A MÁV azt is hozzátette: bíznak abban, hogy az új bérlettípusok mérséklik majd a szezonális különbségeket, azt várják, hogy nyáron kevésbé esik vissza az eladott bérletek száma. Azt is megígérték, hogy „a MÁV-START a bevezetést követően folyamatosan monitorozni fogja a változó utazási szokásokat, és a társaság a tapasztalatokhoz igazítja majd a szolgáltatást”.
Fontos kritika az is, hogy a közlekedési cégek így jelentős bevételtől esnek el, ez tízmilliárdos nagyságrendet jelenthet. Ilyenkor lehetne azt mondani, hogy egy állami cégnek nem a profit a legfontosabb, hanem az, hogy közszolgáltatást biztosítson - csakhogy valójában nem dúskálnak a pénzben ezek a cégek, szó sincs arról, hogy ami hiányuk keletkezik, azt az állam az utolsó fillérig pótolná. Így aztán ami pénz kiesik, azt például a járművek javítására szánt keretből kell megspórolni.
Ebben a formájában csak egy politikai kampánylépés és az égvilágon semmi köze nincs a közlekedési szakmához
– ezzel a felütéssel szedte szét az új kedvezményrendszert a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). Hat pontban foglalták össze, mik a legfontosabb kritikáik, és ezeken látszik, hogy leginkább a rendszerszintű tervezést hiányolják:
a kormány kísérletet sem tesz arra, hogy a helyi közösségi közlekedéssel bármilyen módon integrálja a rendszert;
kilóg a lóláb az árazásnál, hogy épp 50 forinttal a Budapest-bérlet alá lőtték be az árat;
ha az állami járatokon szinte ingyen lehet utazni a városokon belül, akkor az amúgy is kivéreztetett települések egyre inkább képtelenek lesznek fenntartani a saját közlekedési hálózatukat;
akik abban a városban dolgoznak, ahol laknak, versenyhátrányba kerülnek, hiszen az ingázók még olcsóbbá tett bérletébe beszáll a munkaadó, az övékbe viszont nem;
a hasonló intézkedéseknél eddig soha nem kompenzálták a szolgáltatókat a bevételkiesés miatt, most is félő, hogy a hiányt fogja növelni ez;
és ha megnő a forgalom, attól még nem lesz több jármű, járművezető vagy kalauz.
MTI / Kallos Bea
Hosszú távon pedig az is izgalmas kérdés lesz, hogy az új kedvezményekkel sikerül-e elég embert átcsábítani, hogy autó helyet a vonatot használják az ingázásra. A főváros közvetlen közelében tűnik kisebbnek erre az esély, de Vác, Monor, vagy épp a Tápió-vidék környékéről már annyira olcsón be lehet majd így járni Budapestre, hogy arra talán már többen elgondolkozhatnak, tényleg a benzinre akarnak-e még több pénzt költeni. Persze eddig azt láttuk, hogy a 600 forint fölötti benzinár sem volt igazán visszatartó erejű a legtöbbeknek.
Már nemcsak az zene Vlagyimir Putyin füleinek, amit Orbán Viktor mond, de az is, hogy Robert Fico szlovák kormányfővel közösen játszik az orosz kottából.