Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"10088663-cbcf-46f3-9190-9816a63b79d6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A nem 400 és nem is 800, hanem 926 V-os architektúrájú Lucid Gravity akár 400 kW-tal is tölthető.","shortLead":"A nem 400 és nem is 800, hanem 926 V-os architektúrájú Lucid Gravity akár 400 kW-tal is tölthető.","id":"20250130_szupergyors-toltessel-tamad-a-legujabb-amerikai-villanyauto-lucid-gravity","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10088663-cbcf-46f3-9190-9816a63b79d6.jpg","index":0,"item":"3dacf115-7a25-4f7b-9b2a-ab8bb21aa01a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250130_szupergyors-toltessel-tamad-a-legujabb-amerikai-villanyauto-lucid-gravity","timestamp":"2025. január. 30. 07:59","title":"Szupergyors töltéssel támad a legújabb amerikai villanyautó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f8fe505-49bc-43cc-a380-537350481da0","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az 57 éves férfi megpróbálta megvédeni családtagjait.","shortLead":"Az 57 éves férfi megpróbálta megvédeni családtagjait.","id":"20250129_Egy-eltevedt-kalapacs-miatt-eletet-vesztette-egy-iskolai-atletikai-versenyt-nezo-ferfi-Coloradoban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f8fe505-49bc-43cc-a380-537350481da0.jpg","index":0,"item":"a78d13b7-7e41-4154-9971-45173410d560","keywords":null,"link":"/vilag/20250129_Egy-eltevedt-kalapacs-miatt-eletet-vesztette-egy-iskolai-atletikai-versenyt-nezo-ferfi-Coloradoban","timestamp":"2025. január. 29. 19:16","title":"Egy eltévedt kalapács miatt életét vesztette egy iskolai atlétikai verseny nézője Coloradóban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f79d4193-a936-4097-a607-834702963949","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A Kreml szerint konstruktív, jó légkörű tárgyalás volt Damaszkuszban, a Bloomberg viszont totális zsákutcáról adott hírt.","shortLead":"A Kreml szerint konstruktív, jó légkörű tárgyalás volt Damaszkuszban, a Bloomberg viszont totális zsákutcáról adott...","id":"20250129_sziria-karterites-oroszorszag-tamaszpontok-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f79d4193-a936-4097-a607-834702963949.jpg","index":0,"item":"94b51d9c-7ebb-4ce8-afa6-22efa91d483b","keywords":null,"link":"/vilag/20250129_sziria-karterites-oroszorszag-tamaszpontok-targyalas","timestamp":"2025. január. 29. 16:35","title":"Damaszkusz kártérítést követelt Moszkvától, amikor a szíriai orosz támaszpontokról tárgyaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dc230d78-8de6-40e4-89f3-03aaac2041cf","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ha az ön Garmin órája sem tölt be, nincs egyedül: rengetegen szembesülnek a problémával. Jó hír, hogy már a gyártó is felismerte a hibát.","shortLead":"Ha az ön Garmin órája sem tölt be, nincs egyedül: rengetegen szembesülnek a problémával. Jó hír, hogy már a gyártó is...","id":"20250130_garmin-okosorak-kek-haromszog-problema-lefagyas-megoldas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dc230d78-8de6-40e4-89f3-03aaac2041cf.jpg","index":0,"item":"c3875527-0061-43f1-b770-b20fa1ff3ad3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_garmin-okosorak-kek-haromszog-problema-lefagyas-megoldas","timestamp":"2025. január. 30. 11:33","title":"Sorra fagynak le a Garmin okosórái – megszólalt a gyártó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6be47b95-024b-4563-8723-85b016d1e3d5","c_author":"HVG","category":"360","description":"Két fiatalember vezet egy új ingatlanos céget.","shortLead":"Két fiatalember vezet egy új ingatlanos céget.","id":"20250129_hvg-Hell-Energy-energiaital-gyarto-Barabas-csalad-Cubiq-Park-Kft-Peka-Bau-2000-Kft","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6be47b95-024b-4563-8723-85b016d1e3d5.jpg","index":0,"item":"f486c617-02b7-405a-ba87-42e8fcfd771d","keywords":null,"link":"/360/20250129_hvg-Hell-Energy-energiaital-gyarto-Barabas-csalad-Cubiq-Park-Kft-Peka-Bau-2000-Kft","timestamp":"2025. január. 30. 06:10","title":"A Hell-tulajdonos Barabás családban már a harmadik generáció is vállalkozik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1409e9da-3655-4ec6-8a88-30b4f30da129","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Gideon Szaár szerint a kétállami megoldás illúzió, mert jelenleg egy palesztin állam egyben Hamász-állam is lenne.","shortLead":"Gideon Szaár szerint a kétállami megoldás illúzió, mert jelenleg egy palesztin állam egyben Hamász-állam is lenne.","id":"20250130_izrael-kulugyminiszter-hamasz-palesztinok-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1409e9da-3655-4ec6-8a88-30b4f30da129.jpg","index":0,"item":"c1606e51-f3c8-44e4-8568-d11bd6d05350","keywords":null,"link":"/vilag/20250130_izrael-kulugyminiszter-hamasz-palesztinok-trump","timestamp":"2025. január. 30. 18:27","title":"Izraeli külügyminiszter: Ha a Hamász megmarad, az tragédia mind az izraeliek, mind a palesztinok számára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b153a94-32d2-4aa6-8a30-4c011f23bcf2","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"itthon","description":"A kormány hatáskör nélküli ideológiai bunkósbotja szerint a programot a politikai nyomásgyakorlás finanszírozására használják.","shortLead":"A kormány hatáskör nélküli ideológiai bunkósbotja szerint a programot a politikai nyomásgyakorlás finanszírozására...","id":"20250130_Szuverenitasvedelmi-Hivatal-cerv-soros-brusszel-civil-szervezetek-lista","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b153a94-32d2-4aa6-8a30-4c011f23bcf2.jpg","index":0,"item":"1869f800-3460-4487-b2ed-4c443b0a8766","keywords":null,"link":"/itthon/20250130_Szuverenitasvedelmi-Hivatal-cerv-soros-brusszel-civil-szervezetek-lista","timestamp":"2025. január. 30. 16:31","title":"A Szuverenitásvédelmi Hivatal szerint az Európai Bizottság civilprogramja a Soros-szervezetek brüsszeli lába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6232ee07-7322-43cf-874e-1e534288d42c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hadházy Ákos szerint a NAV először elutasította a feljelentését, de a panasza után mégis nyomozást indítottak.","shortLead":"Hadházy Ákos szerint a NAV először elutasította a feljelentését, de a panasza után mégis nyomozást indítottak.","id":"20250129_hadhazy-akos-integritas-hatosag-nav-gondosora","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6232ee07-7322-43cf-874e-1e534288d42c.jpg","index":0,"item":"258089a6-852c-4079-a0c0-71c41a3a6b07","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_hadhazy-akos-integritas-hatosag-nav-gondosora","timestamp":"2025. január. 29. 14:37","title":"Hadházy: Az Integritás Hatóság és a NAV is vizsgálja a Gondosóra-ügyet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A hivatásos taxisok szerint jó darabig nem fognak visszatérni a taxishiénák, sok időbe telik ugyanis, mire a vendéglátás, a turizmus és vele a taxisok magukra találnak a járvány után.
Fellélegezhet kicsit a világ, a Covid-19 ugyan nem tűnt el, de nem keseríti meg a mindennapokat. Ám visszatér-e? És mi van a betegség utóhatásaival? Cikksorozatunkban megtalál mindent, ami a koronavírus-járványról tudnia kell.
„Egy fokkal vagyunk talán jobb helyzetben, mint a vendéglátósok” – mondja Németh Zoltán, a City Taxi Fuvarszervező Szövetkezet elnöke, amikor arról kérdezzük: hogyan érinti a személyszállító ágazatot a kisebb megszakítással lassan egy éve tartó lezárás, a turisták elmaradása. A taxizás és a vendéglátás egymástól elválaszthatatlanok, „egymásból élünk, így mi is nagyon megérezzük a járványhelyzetet” – teszi hozzá.
Fazekas István
A City Taxinál már a járvány kezdetekor korlátozták a munkát: páros napokon csak páros hívószámú autók, páratlanokon pedig a páratlan számúak futhatnak ki az utcákra, ez 1 hónapban mindössze 15 munkanapot jelent. Vagyis "hiába dolgoznak a kollégák a korábbi 8-10 óra helyett akár 16-ot, esélyük sincs annyit keresni, mint a járvány előtt”. Németh Zoltán szerint a pénzük épp csak arra elég, hogy egyéni vállalkozóként ne menjenek csődbe.
Akik maradtak, folyamatosan veszteséget termelnek, ez az időszak már csak arról szól, hogy ki bírja tovább
– összegzi Metál Zoltán, az Országos Taxi Szövetség vezetője.
A koronavírus megjelenése előtt nyüzsögtek a sárga taxik Budapest utcáin. Utasokat vittek a repülőtérre, turistákat a szállodákba. A világjárvány felbukkanásával azonban nehéz helyzetbe kerültek, a hotelek, a panziók, a felkapottabb éttermek konganak az ürességtől, sokan még mindig otthonról dolgoznak, és csak akkor ülnek taxiba, ha muszáj.
„A járvány első hulláma, a korlátozó intézkedések, a rendezvények, sportesemények elmaradása komoly hatással volt az ágazatra,
megrendelőink 90 százaléka odalett
– mondja a hvg.hu-nak Reich Ádám, a Főtaxi vezérigazgatója. Nyáron ugyan javult valamelyest a helyzet, „de a visszaesés az év azonos időszakához képest még mindig megközelítőleg 40 százalék volt”, és Reich Ádám szerint ezen a szeptemberben bevezetett és azóta is érvényben lévő korlátozások érdemben már nem rontottak tovább. A Főtaxié az országban a legnagyobb flotta, és éppen járványhelyzetben bízta meg a Budapest Airport a társaságot, hogy újabb 5 évre legyen a hivatalos taxitársasága.
Túry Gergely
„Korábban naponta volt 4500 megrendelésünk, ami márciusban 80 százalékkal, az őszi szigorítások után pedig 60 százalékkal esett vissza” – érzékelteti Németh Zoltán, hozzátéve, hogy miközben a forgalom és a bevétel is csökkent, a kiadás maradt ugyanannyi. A taxisok júliusig kaptak járulékkedvezményt, azóta fizetniük kell, ahogyan adót, üzemanyag-költséget, tagdíjat és az esetleges javítások árát is. Igaz, hogy az utasok fuvarozása mellett vállalhatnak csomag- és ételszállítást, illetve vissza nem térítendő támogatással vehetnek e-autót, csakhogy „az elhúzódó vészhelyzet miatt sokan a sikeres pályázatuk ellenére sem merték ezeket az autókat megvenni” – árulja el Metál Zoltán.
Fülöp Máté
„Speciális helyzetben vagyunk, ugyanis mikrovállalkozóként magunkat foglalkoztatjuk, azaz mi is szeretnénk megtartani a munkahelyeinket, és ehhez számítunk a kormány segítségére” – teszi hozzá. Korábban kérték, hogy az adó- és járulékcsökkentéssel együtt kapjanak a minimálbérrel megegyező bértámogatást. Egyelőre annyit sikerült elérni, hogy a válsághelyzet hatásait enyhítendő, 2022 végéig felfüggesztették azt a szabályt, hogy legfeljebb 10 éves autóval lehessen csak taxizni.
Két-háromezerrel biztosan kevesebb minősített taxis dolgozik Budapesten
– utal Németh Zoltán arra, hogy míg korábban nagyjából 6 ezer taxis fuvarozott, most megközelítőleg 4 ezer jár a fővárosban. Az Országos Taxi Szövetség összesítése szerint Budapesten jelenleg 11 taxi-fuvarszervező cégnek van minősített engedélye. „Nagyon sokan abbahagyták, más munkát kerestek” – teszi hozzá Németh Zoltán. A City Taxinál dolgozók átlagéletkora közelíti az 50 évet, „akik nyugdíjasként dolgoztak, a járvány kitörése után abbahagyták, nem tudták fenntartani a vállalkozásukat”. Metál Zoltán szerint van olyan fuvarszervező cég, amelyik a legnagyobb fővárosi szállodák kiszolgálására fókuszált, „és egyik napról a másikra maradt munka nélkül”. Így jártak azok is, akik bérelt autóval taxiztak, ők sem tudták kitermelni azt a pénzt, ami a bérleti díjra és a megélhetésre elég lett volna, sokan közülük elveszítették a munkájukat. „Elmentek buszsofőrnek vagy futárnak, és nem biztos, hogy vissza fognak jönni.”
Stiller Ákos
Velük együtt viszont a hiénák is szinte teljesen eltűntek az utakról. „Turisták, éttermek nincsenek, kevesebben ülnek be az utcáról taxiba, ezért nekik még nálunk is jobban visszaesett a bevételük” – erősíti meg Németh Zoltán, hozzátéve, „jó ideig biztosan nem térnek vissza, idén még nem lesz akkora forgalom, hogy megérje nekik a maszek munka”. Metál Zoltán szerint is a turizmus megszűnésével pillanatok alatt eltűntek a hiénák is „azokról a helyekről, ahol a külföldi vendégek gyakrabban keresték a taxiszolgáltatást”.
A taxiscégek egyelőre megjósolni sem tudják, mikorra rendeződik vissza a piac, munkaerőhiánytól azonban nem tartanak, úgy vélik, lesz idejük fuvarozókat keresgélni.
* * *Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.