szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kutatók a következő generációs, robotsofőrök által vezetett autókon dolgoznak, mely víziójuk szerint 2030-ra elterjedt személyszállítási forma lehet – jelentették be egy konferencián.

Junior, a robotvezérlésű Passat
A robotautók első intelligens generációja képes lesz a körülötte zajló események érzékelésére s a helyzettől megkívánt reakció kivitelezésére – legalábbis ezt remélik annak a tesztsorozatnak a vezetői melyet, novemberben indítanak útjára az US Defence Advanced Research Projects Agency (DARPA) (Amerikai Nemzetvédelmi Ügynökség Kiemelt Kutatások Projektje).

A kutatók olyan közlekedési eszközöket tesztelnek, melyek nem csak hogy önállóan képesek elszállítani az utast a kívánt célpontig, de bármely szimulált városi viszonyok közt elboldogulnak.

„A múltban elegendő volt, ha a jármű érzékelte a környezetét” – mondta Sebastian Thrun a Stanfordi Egyetem számítástechnikai és elektromérnöki karának professzora. „Az új kihívás a környezet megértése. A robotsofőrnek észlelnie kell a többi autót, meg kell határoznia a másik mozgásának irányát, sebességét, és számba kell vennie a lehetséges menekülési útvonalat, melyek közül ki is kell választania a legoptimálisabbat.”

Thrun, aki az American Association for the Advancement Science éves találkozóján szólalt fel San Franciscóban, a Stanfordi kutatócsoport tagja, mely a DARPA november 3-ára kiírt versenyének résztvevője.

A Stanfordiak által „Junior” névre keresztelt jármű egy Volkswagen Passat, melynek gázadagolása, féke és kormányrendszere úgy lett átalakítva, hogy az teljesen komputervezérlésűvé váljon.

A gépkocsi tájékozódásához és pozicionálásához lézerérzékelőket helyeztek el az első és hátsó karosszérián, radart a tetőn, és beépítettek egy műholdas helyzet-meghatározót (GPS).

Thrun szerint, ha a mesterséges intelligencia a jelenlegi ütemben fejlődik, 2030-ra valósággá válik a humán sofőr nélküli autó.

„Ma 160 kilométert tehetünk meg anélkül, hogy az autó irányításába emberileg beavatkoznánk, 2010-re várhatóan 1160 kilométert, míg 2020-ra akár 1,6 millió kilométert is.

A civil forgalomba helyezés előtt azonban, a szakértők a harcászati alkalmazását jósolják a robotsofőr vezette járműveknek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

DJ-ként debütáltak az ipari robotok

A Juke Bot néven ismertté vált szerkezet nem más, mint két Kuka márkájú ipari robot, melyeket számos bakelitlejátszóval raknak körül, hogy azokon zenélve szülessenek új zenék.

hvg.hu Tech

Agyhullámokkal irányított robotot fejlesztettek ki

Amerikai kutatók olyan humanoid robotot fejlesztettek, melynek mozdulatait az emberi agyból közvetlenül érkező jelek irányítják. A kutatócsoport félautomata robotját irányítója helyváltoztatásra és kiválasztott tárgyak felemelésére tudja utasítani pusztán azzal, hogy ezekre a cselekvésekre gondol.

hvg.hu Autó

Elalvásgátló ügyel a sofőrök éberségére

A Siemens új fejlesztése a fáradás legkisebb jeleire is figyelmezteti a teherautó-sofőrt. A német autópályákon történő minden negyedik baleset a túlzott fáradtságra, a volán melletti elalvásra és a kellő koncentráció hiányára vezethető vissza.

MTI Világ

Ezer kilométeres kerítés és robotrepülők a bevándorlók ellen

Több mint ezeregyszáz kilométer hosszan az Egyesült Államok és Mexikó határán elnyúló biztonsági kerítés felhúzására adott felhatalmazást a washingtoni szenátus egy péntek éjjel elsöprő többséggel elfogadott törvényben George Bush amerikai elnöknek.