Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"73a8a607-30ee-4cd4-8c39-24467c088c6f","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"A magyar gazdaság két évig stagnált a kifutópályán, de most már „nagyobb” növekedési pályára vált – ígéri a nemzetgazdasági miniszter. Ugyanezt ígéri már évek óta, de mindig közbejött valami: az aszály, a viszály, az infláció, a szankciók, a németek. Idén újra az infláció jöhet közbe, lakossági fogyasztás nélkül ugyanis nem nagyon lesz növekedés, márpedig magas infláció mellett nem nő érdemben a lakossági fogyasztás. De már akkor sem, ha a lakosság csak úgy érzi, hogy magas az infláció. ","shortLead":"A magyar gazdaság két évig stagnált a kifutópályán, de most már „nagyobb” növekedési pályára vált – ígéri...","id":"20250130_2024-gdp-nagy-marton-novekedesi-palya-inflacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73a8a607-30ee-4cd4-8c39-24467c088c6f.jpg","index":0,"item":"b907290b-ab13-4fc1-9f18-ea9b2a095883","keywords":null,"link":"/360/20250130_2024-gdp-nagy-marton-novekedesi-palya-inflacio","timestamp":"2025. január. 30. 13:00","title":"Nagy Márton ledobta a humorbombát a magyar gazdaságra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09084703-11a0-4115-b465-73388d2f7f88","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az 1000 lóerőnél erősebb plugin hibrid Lamborghini Revuelto külseje most egy kicsit még vadabb lett.","shortLead":"Az 1000 lóerőnél erősebb plugin hibrid Lamborghini Revuelto külseje most egy kicsit még vadabb lett.","id":"20250130_lopakodo-vadaszgepek-ihlettek-a-legujabb-lamborghini-revuelto-tuning","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09084703-11a0-4115-b465-73388d2f7f88.jpg","index":0,"item":"1a0954a8-eb01-4f32-a8f4-e98719fc16c1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250130_lopakodo-vadaszgepek-ihlettek-a-legujabb-lamborghini-revuelto-tuning","timestamp":"2025. január. 30. 06:41","title":"Lopakodó vadászgépek ihlették a legújabb Lamborghinit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6fa9708b-a9e6-4491-96e5-23490652b754","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az XB-1 repülőgépet a Mojave-sivatag felett tesztelte a fejlesztő Boom Supersonic, az út során pedig a hangsebesség 1,1-szeresét is sikerült elérni.","shortLead":"Az XB-1 repülőgépet a Mojave-sivatag felett tesztelte a fejlesztő Boom Supersonic, az út során pedig a hangsebesség...","id":"20250129_boom-supersonic-xb1-repules-hangsebesseg-concorde-utodja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fa9708b-a9e6-4491-96e5-23490652b754.jpg","index":0,"item":"61632081-7ee6-4dc0-9d53-1250319670a0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_boom-supersonic-xb1-repules-hangsebesseg-concorde-utodja","timestamp":"2025. január. 29. 11:03","title":"Sikerült a történelmi teszt: átlépte a hangsebességet a Concorde utódja – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f3db4aa-ee6d-4acc-b635-9c0ed41aa465","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Több, jogosítvánnyal kapcsolatos díjazás is változik. ","shortLead":"Több, jogosítvánnyal kapcsolatos díjazás is változik. ","id":"20250129_Fizetos-lesz-ingyenesen-kiallitott-jogositvany-25-ev-felett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f3db4aa-ee6d-4acc-b635-9c0ed41aa465.jpg","index":0,"item":"b468f991-49bd-4587-9dbd-bdb83113f8ac","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_Fizetos-lesz-ingyenesen-kiallitott-jogositvany-25-ev-felett","timestamp":"2025. január. 29. 08:17","title":"Elvesznek egy kedvezményt a 25 év feletti frissjogsisoktól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd9b36f9-76a5-48ab-a2ff-2689e177d649","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A kínai Unitree robotjai a mesterséges intelligencia segítségével mozogtak a színpadon, és ez segítette őket abban is, hogy „hallják” a zenét.","shortLead":"A kínai Unitree robotjai a mesterséges intelligencia segítségével mozogtak a színpadon, és ez segítette őket abban is...","id":"20250130_unitree-humanoid-robot-kina-mesterseges-intelligencia-neptanc-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd9b36f9-76a5-48ab-a2ff-2689e177d649.jpg","index":0,"item":"aa172e21-9279-4f07-9296-44066add5f10","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_unitree-humanoid-robot-kina-mesterseges-intelligencia-neptanc-video","timestamp":"2025. január. 30. 16:03","title":"16 kínai robot járt egyszerre néptáncot, a látvány lenyűgöző – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01a4fa54-9e87-4a44-99d6-0348fa4d7b86","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"Az ukránok szerint Ficót és az ország parlamentjének egy részét „megmérgezte az orosz propaganda”, és most már „a szomszédos baráti demokráciák vezetőit tekintik ellenségnek”.","shortLead":"Az ukránok szerint Ficót és az ország parlamentjének egy részét „megmérgezte az orosz propaganda”, és most már „a...","id":"20250129_volodimir-zelenszkij-robert-fico-orosz-gaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01a4fa54-9e87-4a44-99d6-0348fa4d7b86.jpg","index":0,"item":"86228826-161a-4ac6-90d1-406756ef6913","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_volodimir-zelenszkij-robert-fico-orosz-gaz","timestamp":"2025. január. 29. 17:28","title":"Zelenszkij szerint Fico a szlovák szuverenitással fizet az orosz gázért és amúgy is, „ne külföldre nézzen, hanem a tükörbe”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98d5e0ae-5ce3-4cf5-8555-9ba5b5037663","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Május közepén érkezik majd az új Doom, ami a The Dark Ages címet kapta, és aminek története az előző két rész előtt játszódik.","shortLead":"Május közepén érkezik majd az új Doom, ami a The Dark Ages címet kapta, és aminek története az előző két rész előtt...","id":"20250129_bethesda-softworks-doom-the-dark-ages-jatek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98d5e0ae-5ce3-4cf5-8555-9ba5b5037663.jpg","index":0,"item":"74bd30dc-92ee-4e2f-b067-4a7d47296abb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_bethesda-softworks-doom-the-dark-ages-jatek","timestamp":"2025. január. 29. 16:03","title":"Brutális számítógép kell az új Doomhoz: itt van minden, amit a játékról tudni érdemes – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32e03445-13a2-4759-9058-58ada6bb60a5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Pár nap alatt felforgatta a mesterséges intelligencia piacát a DeepSeek, és egy friss jelentés szerint az új, olcsóbb kínai modell már most jobb, mint a Meta idén érkező legújabb fejlesztése. A cégnél nagyon szeretnék megérteni, hogyan.","shortLead":"Pár nap alatt felforgatta a mesterséges intelligencia piacát a DeepSeek, és egy friss jelentés szerint az új, olcsóbb...","id":"20250129_meta-deepseek-mesterseges-intelligencia-mernoki-csapatok-vizsgalat-koltsegek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32e03445-13a2-4759-9058-58ada6bb60a5.jpg","index":0,"item":"37c4e370-3fda-4479-898f-860424395456","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_meta-deepseek-mesterseges-intelligencia-mernoki-csapatok-vizsgalat-koltsegek","timestamp":"2025. január. 29. 12:03","title":"Riadót fújt a Meta: négy csapattal próbálja megfejteni a DeepSeek titkát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Letört gépfarok, lángoló szárnyak, pilótaként egy izzadó Denzel Washington, utasként pedig egy vérző fejű Bruce Willis a fedélzeten. A témát feldolgozó filmek alapján nagyjából így képzeljük el a mostanában a Dreamliner repülők kapcsán emlegetett kényszerleszállásokat, amik a való életben ennél szerencsére jóval vér- és akciómentesebben zajlanak. A rendkívüli leszállás kulcsa pedig nem csak a pilóta kezében van – az legalább ugyanilyen fontos, hogy mi történik a földön. Ezt, a filmekben ritkán mutatott, higgadtságot és profizmust igénylő folyamatot néztük meg a magyar légiforgalmi irányítóknál.
Csak az elmúlt hónapban 60 alkalommal volt probléma a világ több nagy légitársaságánál szolgáló repülőgépekkel – derül ki az Aviation Herald adatbázisából. A problémák közt betört szélvédőt, az utastérben tapasztalt hirtelen nyomáscsökkenést, leálló hajtóműveket és rosszul működő kerekeket is találunk. De csak ha nagyon nézzük, a média ugyanis az esetek többségét nem kapja fel. A gépek fejlett (biztonsági) rendszereinek és a képzett pilótáknak köszönhető, hogy egyik hiba sem végződött balesettel, így kevésről számolt be a média.
Ha kényszerleszállásra kerül sor, az már gyakrabban kerül be a hírekbe. Mostanában a Boeing 787 Dreamliner gépek meghibásodásai kapcsán került szóba többször az eset, de nemrég egy Wizz Air gépnek is meg kellett szakítania útját. A magyar légiforgalmi irányítást végző HungaroControlt hívtuk segítségül, hogy megnézzük, mi is történik pontosan ilyenkor a földön. Az irányítók egy szimulációt ajánlottak, hogy valóban átéljük a helyzetet – amit ők maguk egyébként rendszeresen átélnek, akkor is, ha nincs baj, hiszen a vészhelyzeti gyakorlat évenként kötelező mindenkinek.
Fülöp Máté
Budapest, baj van
A földön akkor értesülnek először egy rendkívüli helyzetről, ha egy áthaladó gép pilótája bemondja a rádióba: pan pan. Ez a légiforgalmi irányítók számára egyértelmű jelzés: baj van. A számunkra tartott szimuláció során konkrétan az szakította félbe az egyébként is nagy koncentrációt igénylő gyakorlatunkat, hogy “Budapest radar HVG pan pan sick person with stroke on board. Request landing to LHBP”. Ahogy némi beazonosítási procedúra után kiderült, ez egészen konkrétan azt jelentette, hogy stroke-gyanús beteg van a HVG (nem hávégé, hanem Hotel-Viktor-Golf) hívójelű, Rómából Moszkvába tartó gép fedélzetén, ezért kényszerleszállást kérnek Budapesten. Mikor ezt a cikk szerzője közölte a műszakot egy kézben tartó supervisorral, még büszke volt magára, hogy milyen gyorsan átadta az összes információt – mint később kiderült, valóban gyorsan, de sajnos nem egészen pontosan.
Fülöp Máté
A bevett eljárás szerint a légiforgalmi irányítónak ilyenkor két dolga van. Egyrészt nagyon gyorsan meg kell bontania a rendet a levegőben: a menetrendszerűen haladó, adott esetben a leszállási előkészületeket már megkezdő gépeket is minél gyorsabban ki kell fordítani az érkező problémás járat elől. Ez egy mondatban leírva nagyon egyszerűen hangzik, de a gyakorlatban jóval nehezebb pár perc alatt teljesen átrendezni a légteret, hogy közben pontosan tudjuk: minden pont mögött 200-300 ember van, az életükért pedig felelősek vagyunk.
Az irányítók másik dolga, hogy tovább tájékozódjanak a vészhelyzet természetéről. Mi például megtudtuk, hogy a stroke-os beteg 34 éves, nő és eszméletlen, a leszállás után azonnali orvosi segítségre van szükség. Azt is elárulta a pilóta, hogy leszállás után a hátsó ajtót fogják kinyitni.
Fülöp Máté
Akcióban a mentők
A hátsó ajtó említésénél már éreztük magunkon a nyomást, hogy minden félmondat számít. Ha ugyanis a mentők az első ajtóhoz állnak be, akkor fél- vagy akár egypercnyi pluszidőt is jelenthet a tévesztés, ami egy percek óta eszméletlen betegnél szó szerint életveszélyes időtöbblet lehet. Riasztottuk tehát a tűzoltóbázison mindig készenlétben álló mentőautót (hívójele: MENTO), hogy vonuljon a... hova is? És ekkor derült fény egy hiányosságunkra, amit a gyakorlatban részt vevő supervisor már korábban észlelt. A repülő Hotel-Viktor-Golf hívójele miatti öröm és általános tapasztalatlanságunk miatt ugyanis nem tudatosítottuk sem magunkban, sem másokban, hogy egy Boeing 747-400-as gépről van szó, ami nem kicsi, így viszont nem is állhat be bárhova. A helyzet aztán a supervisor segítségével megoldódott, így a gép földet sem ért, amikor a mentő már a megfelelő kapunál várta.
A földi mentőegység a repülőgép hátsó ajtajának nyitása után gyorsan felmérte, hogy a betegszállításhoz légi segítségre van szükség, így riasztották a MEDIC1 jelzésű mentőhelikoptert. A gyakorlatunk pedig ott ért véget, amikor még ezt a helikoptert is átvezettük a repülőtér légterén.
És ami mindezt tetézi: a HungaroControl irányítóinak ilyenkor nemcsak a vészhelyzetbe került gép kényszerleszállítását vezénylik le, hanem arról is gondoskodniuk kell, hogy a légtérben lévő összes többi gép minimális, leginkább nulla másodperces késéssel érjen el oda, ahova indult.
Balra egy irányító, jobbra egy szimuláló
Fülöp Máté
Bár ez utóbbi szintet valószínűleg nem hoztuk a gyakorlat során, már azzal is elégedettek voltunk, hogy a Hotel-Viktor-Golf kényszerleszállása rendben zajlott, a terepet pedig visszaadtuk a hozzáértőknek.